[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

bom onder het pensioenfonds of niet


jemason

Recommended Posts

  • Forumlid

ook willen de werkgevers onder het pensioenfonds uit .

ze willen het zelf onderbrengen bij verzekeraars .

ik heb hier twee onderwerpen over gevonden .

 

 

 

http://www.transport-online.nl/site/4091/leegloop-bij-pensioenfonds-vervoer/

 

http://www.tbv-aidt.nl/news/4729_19/het-pensioenfonds-vervoer-loopt-leeg.......#.U0mDnmcU-po

 

gr piet

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kreeg een paar maanden geleden al een brief thuis van het pensioenfonds vervoer.

wij hoefden ons geen zorgen te maken ze zaten aan de goede kant van de lijn.

dus ook geen verhogingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

En ondanks alles heeft er nog nooit zoveel geld in de pot gezeten als dat er nu in zit, alleen gaan er de komende jaren ook veel meer met pensioen als voorheen, dus trekt men harder aan die pot als dat er tot nog toe is gebeurd.

En ik trek er ook van sinds april 2009 en het word elk jaar iets minder, maar ik wil het eigenlijk niet, ik moet het aannemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Hier heeft onze baas een bedrijfspensioen bij een verzekeraar.

Voor zover ik weet is er geen verplichting hier om bij die of dat pensioenfonds te gaan, of er uberhaupt een verplichting voor de werkgever ligt weet ik zelfs niet. De regels op dit gebied zijn nogal "afwijkend" t.o.v. het vertrouwde (wan)beleid in NL.

Maar wat eerder geschreven is om je geld op de hypotheekmarkt te zetten.....ik weet het niet of dat wel zo verstandig is....

Dan zou je het eerder kunnen beleggen in goud of zilver.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar Arne , even een serieuze vraag , hoeveel pensioen bouwt een medewerker die via een Cyprusconstructie wordt verloond op.

 

Gewoon dus een vraag om een objectieve vergelijking mogelijk te maken hoe dit nu daadwerkelijk zit en aangezien jij van deze constructie gebruik maakt mag ik aannemen dat jij ons hier duidelijkheid in kan verschaffen.

 

Dat vraag ik me dan ook af,jemoet dus rekening houden met twee soorten pensioenen: de AOW,waar je jaarlijks 2 % aan opbouwt doordat  17% van je salaris word ingehouden.

 

En,,het aanvullende pensioen,waar in het starttopic over gesproken word,daar betalen wij iets van 10 % aan bij en de werkgever legt daar iets van 20 % bovenop.

dat is geen geld van de werkgever,dat is geld van de werknemer,waar ie voor gewerkt heeft,net als je salaris,daar werk je voor.

 

In zo n Cyprus constructie weet ik niet hoeveel men aan AOW opbouwt en ook  niet of er iets geregeld is voor het aanvullende pensioen ,waar hier de discussie over gaat,maar ik vrees t ergste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat vraag ik me dan ook af,jemoet dus rekening houden met twee soorten pensioenen: de AOW,waar je jaarlijks 2 % aan opbouwt doordat  17% van je salaris word ingehouden.

 

En,,het aanvullende pensioen,waar in het starttopic over gesproken word,daar betalen wij iets van 10 % aan bij en de werkgever legt daar iets van 20 % bovenop.

dat is geen geld van de werkgever,dat is geld van de werknemer,waar ie voor gewerkt heeft,net als je salaris,daar werk je voor.

 

In zo n Cyprus constructie weet ik niet hoeveel men aan AOW opbouwt en ook  niet of er iets geregeld is voor het aanvullende pensioen ,waar hier de discussie over gaat,maar ik vrees t ergste.

Iedere Nederlander heeft recht op AOW als die altijd in Nederland gewoond heeft

Daarbij als een Nederlander bij een buitenlands bedrijf werkt of gewerkt heeft Dan moet die iedere maand zelf de kosten doen

Of die moet het inkomen binnen laten komen via een accounts kantoor Die zorg dracht voor de belasting en andere lasten

Heb het zelf veel vroeger gedaan Heb er nooit problemen mee gehad

En wil het buitenlands bedrijf het niet Dan moet je er nooit beginnen Want dan ga je het schip in

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Maar wat eerder geschreven is om je geld op de hypotheekmarkt te zetten.....ik weet het niet of dat wel zo verstandig is....

Dan zou je het eerder kunnen beleggen in goud of zilver.

 

Je moet er wel mee rekenen dat de goudprijs(na een spectakulaire stijging van net geen 10 000 € in 2002 naar 43500€ in 2012)

ook alweer een dikke 13500 € ingeleverd heeft op de kiloprijs(stand 1-04-2014)sinds 2012.

 

https://www.amsterdamgold.com/info/goudprijs-en-zilverprijs/

 

Het enige goud wat nog wat waarde houdt staat nu mijn biefstuk te bakken. :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kees,

je moet er altijd vanuit gaan dat je "niks voor niks"krijgt,een uitzondering;dat was de VUT.

 

Je aanvullende pensioen bouw je op met de premie die je zelf inbrengt(iets van 10 % ) en de premie die je werkgever inbrengt voor jou(ong 20%)

Die 20 % van de werkgever "krijg"je niet,daar heb je voor gewerkt,en omdat je als na je 65 ste daar gebruik van gaat maken is dit een vorm van uitgesteld loon is.

Als dit niet zo geregeld was zou t gevaar zijn dat een jonger iemand,die nog heel ver weg is van zijn pensioen,zou zeggen: betaal mij die 20 + 10 % maar gelijk uit,want ik heb ze nu nodig.

 

Zou je gelijk uit laten betalen komt de belasting ook gelijk om zijn deel,reken maar 37 %.

Nu,in deze constructie(nog) niet;je inbreng word voor de volle 100 % belegt .

Je word over dit geld pas aangeslagen als je er van gaat ttrekken op je 65 ste jaar,en dan betaal je veel minder dan de huidige 37 of 42 %

Helaas zitten er aan pensioenfondsen een paar ogen en haken en worde deze bestuurd door mensen wie t graaien niet vreemd is.

Maar toen mijn arbeidzame leven bgon was t verplicht deel te nemen in een pensioenfonds,en dat is nog zo.

 

Als je zelf wat kunt doen met een beleggingsverzekering , pensioenplan , of lijfrentepolis,spaarloonregeling was ook zo iets ,kom je er beter aan uit,alleen is t risico dan weer wel groter dat je in een woekerpolis trapt .

Ook deze premies zijn aftrekbaar van je brutto inkomen( het bedrag waarover je belasting betaald).

 

Wat betreft de VUT,die pot is leeg je,maar eigenlijk is ie nooit vol geweest.

de VUT premie was een omslagpremie,ieder jaar werd bekeken hoeveel mensen er van de VUT gebruik maakten of gingen maken,dat was een bepaald bedrag en dat moest opgebracht worden door de mensen die nog wel bleven werken en hun werkgevers.

Die pot was ieder jaar leeg hoor,op t laatst hebben ze m afgeschaft omdat de premie betaling onbetaalbaar werd voor degene die t moesten opbrengen.

IKzelf heb nog wat jaren van het pre-pensioen kunnen trekken,maar dat werd betaald uit een overgangsregeling én uit de pot die ik gespaard had van t pensioenfonds.

 

M.a.w. als ik geen gebruik gemaakt had van het pre pensioen was mijn aanvullend pensioen nu meer geweest.

Maar het was mijn keuze toen om er wel gebruik van te maken en je hoort mij niet klagen dat ik er in getrapt ben.

 

En wat je zegt dat er niemand is die je duidelijk maakt wat er gebeurt als je niets regelt:

Dan heb je je AOW en je aanvullend pensioen,en dat aanvullend pensioen via t pensioenfonds is meestal ook alleen omdat t verplicht is.

Hoeveel dat aanvullend pensioen is krijg je jaarlijks een schrijven van van t pensioenfonds;daar staat een bedrag op wat je gaat trekken als je doorgaat met premie betalen tot je 65 word.

Deel dat bedrag door 12 en je weet wat je per maand gaat hebben: let op ;dit bedrag is brutto.

 

Je kunt ,als een DigiD hebt dit overzicht ook opvragen bij het pensioenfonds vervoer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

Ooit heb ik me iets aan laten praten van werknemers-sparen (?) Dan zou ik, wanneer ik 65 word, een ton uitgekeerd krijgen. Ik ben daarin meegegaan, maar later kreeg ik nooit meer overzichten van wat ik nu eigenlijk opgebouwd had.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedoel je een "spaarloon regeling" Rob????

 

Die "ton "krijg je niet uitbetaald dan hoor,

T zit als volgt in elkaar:( in Jip en Janneke taal)

Jij betaald ieder maand/jaar een bepaald bedrag aan premie,daar zit een limit aan;jaar ruimte noemt men dat.

Deze premie is ,voor de belasting ,aftrekbaar van je brutto belastbaar inkomen,andere aftrekposten zijn o.a. de hypotheektrenteaftrek

Hoe meer aftrekposten je hebt hoe lager je brutto belastbare inkomsten zijn en hoe minder belasting je betaald dus.

 

Echter,als de looptijd van deze regeling afgelopen is,meestal als je met pensioen of pre pensioen gaat ,ben je verplicht een lijfrentepolis te kopen voor je opgespaarde bedrag.

Die lijfrente betaald iedere maand/kwartaal/jaar( dat kun je meestal zelf kiezen) uit en deze uitkering komt dan bij je brutto inkomen bij,daar ga je dan pas belasting over betalen.

 

OMdat je AOW en aanvullend pensieon (waarschijnlijk) minder zullen zijn dan je loon wat je voorheen verdiende is dit een aanvulling op je salaris.

Omdat je slechts belasting betaald over het bedrag wat je jaarlijks uitgekeerd krijgt blijft de hoofdsom ,minus t bedrag wat er jaarlijks af gaat,op een geblokkerde rekening staan en "werkt"zo nog voor je door wat rente op te brengen.

 

Ook heeft de gehele inleg,dus ook het gedeelte wat je eigenlijk als belasting had moeten afdragen,al de jaren voor jou "gewerkt"

 

DE belastingdienst is echter niet gek,en als jij dus zegt geef mij dat hele bedrag maar in handen want ik ga een tweede hand Golf kopen ,trekken zij aan de rem en zal de verzekering waar die polis loopt 52 % aan de belastingdienst moeten afdragen :D

 

Voordeel van dit soort constructie is dat,als jij komt te overlijden,het totale bedrag wat nog over is,volledig ten goede komt aan je nabestaanden,middels een periodieke uitkering.

Bij ons pensioenfonds krijgt je vrouw,als jij overlijdt wel een partnerpensioen,maar dat is niet erg veel.

 

Zo steekt t ongeveer ineen. :angel:  :angel:

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden