[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Scania p320


robin92

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo iedereen,

Zal me eerst ff voorstellen,

Ik ben Robin, 22 jaar en werk in de distributiesector in bouwmaterialen.

Ik doe dit werk met een scania p320.

Nou heb ik daar wat vragen over, ik zit nu 2 maanden op deze auto en kreeg hem bij een km stand van 293000. Nu staat er inmiddels 306000 op. Hij is bijna 4 jaar oud. De reden voor deze info is namelijk dat ik vanaf ik op de auto rijd ik een motorstoring heb. Het gaat dan om de uitlaat emissie storing. Vervolgens ben ik gaan bellen met de dealer die mij vertelde dat ik hem een keertje uit moest laten lezen maar ik hier wel mee door kon blijven rijden.

Zo gezegd zo gedaan. Ik verder rijden maar en de storing verdween. Uit laten lezen duurde ruim anderhalf uur en vervolgens kreeg ik te horen dat ik hier gewoon verder mee kon en dat ze niks vreemds hebben kunnen ontdekken.

Echter bleef de storing terug komen en er kwam ook een storing bij namelijk verminderd motorvermogen. Snelheid nam drastisch af en hij was totaal niet meer vooruit te branden. Weer bellen met de dealer maar zolang de storing er gewoon weer uit ging kon ik d'r wel mee door blijven rijden.

Anderhalf maand verder en hem wederom uit te hebben gelezen blijkt dat de turbo kapot is, kon wel weer blijven rijden maar moest hem wel een keer vervangen of repareren. Heb toen actie ondernomen en de ANWB gebeld. Die vertelde me absoluut niet verder te rijden en te repareren. En vermoedelijk is er nu meer aan de hand kon die man mij vertellen. Waarschijnlijk zullen nu mij filters etc ook verstopt zitten. Nu is mijn vraag is dit gewoon dat dit op zo'n jonge auto al moet gebeuren? Kan dit ook zomaar?

Heb van mijn baas begrepen dat er al wel veel kosten aan deze auto zitten in de afgelopen 4 jaar. Kapotte krukas bout, kapotte ven, etc etc.

Kunnen jullie mij bijv. Vertellen hoelang je ongeveer met een distributie truck kan doen? Is dit normaal dat wel al zo veel kosten aan d truck hebben in 4 jaar? En nu dus in mijn ogen al zo snel een kapotte turbo...

Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi Robin

 

Ik durf haast te wedden dat je met een Scania met EGR rijdt.

Dus een euro 5 zonder Ad Blue.

Ik denk dat je auto na het gas los laten ook dikwijls grote witte rookpluimen geeft.

Bij ons zijn er al turbo,s vervangen binnen 3 jaar.

Een klepje in de turbo (turbocompound) werkt dan niet meer ofzo.

Na vervanging van de turbo was de motorstoring weg.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo te lezen heeft je werkgever hem gekocht zonder onderhoudscontract?
Onze dealer laat ons bij een storing niet zomaar doorrijden.
De kosten en mankementen die jij beschrijft horen niet bij zo'n jonge auto als je het mij vraagt.

 

Ik heb ook een ScaniaR400 met EGR(dus geen adbleu).
Heb hem nieuw gehad en is nu net drie jaar.
Hij heeft inmiddels 360.000gelopen en heb vorige week met een kapotte verstuiver in de garage gestaan.
Hij heeft al sinds ik hem heb een storing op de retarder, na iedere beurt is de storing gemaakt maar binnen een dag is ie weer terug.

Al veel overleg gehad met de monteur maar meer dan een sensor vervangen is er nooit gebeurd.
Ze resetten alleen maar de elektronica...
Het rare is de retarder doet het gewoon, alleen geeft hij aan dat ie stuk is.

Verder eigenlijk weinig klachten,
Ik hoop alleen dat de volgende weer een DAF word...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor de reactie!

Indd zonder onderhoudscontract. Mijn werkgever is vooral een bedrijf dat zich specialiseert in bouwmaterialen en niet in het transport...

Gedacht werd dus nieuwe auto, waarschijnlijk niet nodig zo'n onderhoudscontract..

Maar goed leek mij Indd ook niet goed zoveel storingen op zo'n jonge auto, wel balen dat het dus bij jou net zo is dat ze hem enkel resetten en dus niet de oorzaak van het probleem op lossen!

Al met al vind ik het maar een vreemd verhaal dat we dus worden afgescheept met een "je kan er mee rijden kan verder geen kwaad".

@jan vos,

Rijdt Indd met een EGR.. Alles wat je beschrijft klopt verder met mijn klachten, enkel was bij mij het mechanische en elektrische deel kapot in de turbo (werd mij verteld). Ze hebben hem nu inmiddels wel vervangen, maar vandaar de topic, omdat ik me afvroeg of dit dus "normaal" is bij zo'n jonge auto...

We hopen nu dat hij het langer blijft doen, maar hebben er allemaal een hard hoofd in omdat er al zoveel kapot is gegaan... En dat in maar 4 jaar...

Nogmaals dank voor jullie reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

Heel vaak zit het roetfilter dan verstopt. Dit komt veel al doordat er veel al met een relatief zware motor "licht" werk gedaan wordt, en de motor dus niet genoeg op "bedrijfs temperatuur komt. De roet deeltjes worden dus niet voldoende verbrand, en verstoppen het filter. Een bekend probleem bij de 280 en 320 pk versie alsmede de "vroegere" 270 en 310 pk versies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat begreep ik ook, alleen vraag ik me dan af, 320 pk voor distributie vervoer lijkt niet veel maar ik rijdt met een 2 as tautliner met een 2,5 tons kooiaap, waardoor ik toch al een leeggewicht bereik van ong 18 ton... Dan nog een gemiddelde vracht erin zit ik toch tussen de 25 en 30 ton.. Uitzonderingen daar gelaten. Waarschijnlijk zijn de filters wel vervangen of schoongemaakt maar dit juist ter gevolg van de kapotte turbo, die waarschijnlijk olie rn ander vuil door heeft gestuurd door het defect ( lastig te verwoorden maar denk dat jullie me wel begrijpen?)

Toch bedankt voor de reactie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vandaag dag vrij geweest, collega chauffeur op de scania. Nu weer kapotte transmissie, ging uit het niets niet meer in zijn 2,4 en 5.

Weer bij de scania geweest, schijnt iets met een bus te zijn? Hoor graag wat van jullie!

 

 

Tja, wat wil je horen dan?? : LOL:

 

Tsja....

Ik zit nog steeds met de topic titel in mijn maag...

Techniek..... en Scania..... :stom: ... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid

Heel vaak zit het roetfilter dan verstopt. Dit komt veel al doordat er veel al met een relatief zware motor "licht" werk gedaan wordt, en de motor dus niet genoeg op "bedrijfs temperatuur komt. De roet deeltjes worden dus niet voldoende verbrand, en verstoppen het filter. Een bekend probleem bij de 280 en 320 pk versie alsmede de "vroegere" 270 en 310 pk versies

 Had hier nog nooit van gehoord ! Op bedrijfstemperatuur komen doet een motor als een tijdje rijd en niet al te hoog in toeren komt.

 licht wat noem je licht ?

 

Het is handig als je bij 1200 tot 1400 toeren al gelijk 300 pk beschikbaar hebt en een mooi koppelmoment, dan spreek je het vermogen gelijk aan. 25 tot 30 ton met 320 pk is ook een heel gewoon in de (winkel)distributie dus leg eens uit. Leer namelijk graag.

bewerkt door RubbereRobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Licht werk?

Bij ons rijdt 'n R420 met vrachtjes van max. 10 ton in twee-assige trailertjes bouwmarkten en houthandels af in Nederland. Dát is licht werk t.o.v. de motorisering van de auto: dat ding heeft nog nooit hoeven werken! Oké, het eerste jaar hing er 'n semi-diep achter, die was vrij zwaar maar dan nog...

 

(nou past dat ook wel bij die auto, die is letterlijk als paradepaardje aangeschaft  :ja: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

Mij is geleerd, dat een auto die zwaar werk verricht met een relatief lichte motor warmer wordt dan een auto die licht werk doet met veel pk's. Doordat hij harder moet werken zal de motor warmer worden, en zullen de roet deeltjes in het roet filter beter verbranden, waardoor het filter minder snel vervuilt cq dicht slipt.

bewerkt door henk driehoek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je met een lichter motor werkt moet ie meer arbeid verrichten en dus wordt er meer brandstof verbrand, het zou dus kunnen omdat je meer verbrandt automatisch de uitlaatgassen die teruggevoerd zijn naar de motor beter worden verbrandt (in het roetfilter wordt niets verbrandt alleen gefilterd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden