[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Maximale diensttijd, 4x15u - 1x13u of 3x15u - 2x13u


Jurgen0901

Recommended Posts

Beste,

Ik heb een vraagje ivm de maximale diensttijd.

 

Volgens de planners van het bedrijf waar ik werk mag je 4x per week 15u werken (5 daagse werkweek), omdat je maar '4 nachten werkt'.

Ik heb hier al serieuze meningsverschillen over gehad omdat dit volgens mij niet klopt.

 

Zeker na hier op het forum rond gekeken te hebben, ben ik er nog meer van overtuigd dat je van vrijdag op zaterdag ook een dagelijkse rust moet pakken (die dan overgaat, en mee telt voor wekelijkse rust).

 

Uiteindelijk is dit logisch omdat de maximale diensttijd, nl 13u of 15u ,alleen berekend kan worden aan de hand van de 'dagelijkse rusttijd' (ook van vrijdag op zaterdag dus).

 

 

Nu is mijn vraag:

 

Weet er iemand een 'wet tekst' of iets dergelijks, of gewoon iets van hoger hand, of... die deze mening kracht kan bijzetten?

M.a.w dat ik iets op papier heb dat ik aan de planning kan laten zien, om hun te laten inzien dat ze verkeerd zijn?

 

 

Of als iemand nog sterke argumenten heeft, die ik tegen de planning kan gebruiken dan zijn die ook zeker welkom! :D

(De planning zit altijd te puchen om zo veel mogelijk uren te doen, maar als puntje bij paaltje komt en (stel) ik heb een ongeval, dan weet de planning van niets, terwijl ik wel in hun opdracht reed)

 

Alvast zeer hartelijk bedankt!!

Jurgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

je normale dagelijkse rust (11 uur) mag ook opgesplitst worden in een blok van 3 uur en 9 uur binnen de periode van 24 uur. Als je dus bijv om 6 uur gaat rijden, vervolgens van 12 tot 3 rust hebt en daarna rust neemt vanaf 9 uur tot 6 uur volgende ochtend geldt het als normale dagelijkse rust. Ondanks dat de periode van 9 tot 6 maar 9 uur is, betekent wel dat je een uur extra maakt namelijk 12 uur totaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

als je wist hoe lang het heeft geduurt het verhaal te schrijven dan vergeven

jullie mij die ....,,,,...,,,, wel :wave: deze zaten er ook nog tussen maar dat was te veel van het goede, volgens de site moesten er eerst een paar uit voor ik kon posten:D .

Sorry die bedoelde ik ook;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

 

 

 

Nu is mijn vraag:

 

Weet er iemand een 'wet tekst' of iets dergelijks, of gewoon iets van hoger hand, of... die deze mening kracht kan bijzetten?

M.a.w dat ik iets op papier heb dat ik aan de planning kan laten zien, om hun te laten inzien dat ze verkeerd zijn?

 

 

 

 

 

Dit staat beschreven in EU verordening 561/2006 art 8  lid 4.

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006R0561:NL:HTML

 

 

1.   Een bestuurder moet dagelijkse en wekelijkse rusttijden nemen.

2.   Binnen elke periode van 24 uur na het einde van de voorafgaande dagelijkse of wekelijkse rusttijd moet een bestuurder een nieuwe dagelijkse rusttijd genomen hebben.

Indien het gedeelte van de dagelijkse rusttijd dat binnen die periode van 24 uur valt ten minste negen doch niet meer dan elf uur bedraagt, wordt deze dagelijkse rusttijd als een verkorte dagelijkse rusttijd aangemerkt.

3.   Een dagelijkse rusttijd mag worden verlengd tot een normale wekelijkse rusttijd of een verkorte wekelijkse rusttijd.

4.   Een bestuurder mag tussen twee wekelijkse rusttijden ten hoogste drie keer een verkorte dagelijkse rusttijd hebben.

5.   In afwijking van lid 2 geldt dat een bestuurder die deel uitmaakt van een meervoudige bemanning, een nieuwe dagelijkse rusttijd van ten minste 9 uur moet hebben genomen binnen 30 uur na het einde van een dagelijkse of wekelijkse rusttijd.

6.   Per periode van twee opeenvolgende weken moet een bestuurder ten minste:

—

twee normale wekelijkse rusttijden, of

—

één normale wekelijkse rusttijd en één verkorte wekelijkse rusttijd van ten minste 24 uur nemen. De verkorting moet evenwel worden gecompenseerd door een equivalente periode van rust die voor het einde van de derde week na de betrokken week en bloc genomen moet worden.

Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24 uur te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rusttijd.

7.   Rust die wordt genomen ter compensatie van een verkorte wekelijkse rusttijd moet aansluitend op een andere rusttijd van ten minste negen uur worden genomen.

8.   Wanneer een bestuurder dit zo verkiest, mogen dagelijkse rusttijden en verkorte wekelijkse rusttijden buiten de standplaats in een voertuig worden doorgebracht indien dit voor iedere bestuurder behoorlijke slaapfaciliteiten biedt en het voertuig stilstaat.

9.   Een wekelijkse rusttijd die in twee weken valt, mag in één van beide weken geteld worden, maar niet in beide.

 

 

Je hoeft op vrijdag niet beslist 11 uur te maken ,dat ligt eraan hoe je voorgaande dagen waren,als je vanaf maandag tot donderdag al 4 x 11 uur hebt gemaakt kun je prima met 9 uur uit van vrijdag op zaterdag

 

Je kunt dan je 9 uur over laten gaan in je weekendrust,als je maar zorgt dat er minstens 9 uur van die weekend rust in de laatste periode van 24 uur vallen die je gewerkt hebt.

 

Verder wat Ger ook al zei: sterkte met die volpleurders(planners) bij jullie. :D  :D  :hamer:  :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

je normale dagelijkse rust (11 uur) mag ook opgesplitst worden in een blok van 3 uur en 9 uur binnen de periode van 24 uur. Als je dus bijv om 6 uur gaat rijden, vervolgens van 12 tot 3 rust hebt en daarna rust neemt vanaf 9 uur tot 6 uur volgende ochtend geldt het als normale dagelijkse rust. Ondanks dat de periode van 9 tot 6 maar 9 uur is, betekent wel dat je een uur extra maakt namelijk 12 uur totaal.

 

 

Dat klopt,maar m.i.moet je daar gebruik van maken als de gelegenheid zich voor doet.

Soms lees ik hier wel eens dat iemand die op zondag moet vertrekken al 3 uur tevoren zijn kaart erin doet,3 uur rust maakt en dan vertrekt.

Hij kan zich dan op deze regeling beroepen,het gevolg is echter dat je ook het moment dat je moet stoppen om een wekelijkse rust te maken,na 6 periodes van 24 uur, met 3 uur vervroegd.

 

Als je dit op zondag flikt en je krijgt een drukke week waarin je wat verder weg moet( of 3 ritten wat dichterbij) ,je op zaterdag middag ineens erachter komt dat je niet verder mag omdat je 6 periodes "op"zijn. 

En dan is het lullig dat je op 2 uur rijden van huis ineens 45 uur aan de kant moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben ik met je eens maar in feite geldt dat ook voor de keus om 9 uur of 11 uur te maken. Kwestie van afwegen hoe de week verder verloopt. Net als dat je wel eens hoort dat ze net voor 5 uur 's morgens gaan rijden. Dan mogen ze nog maar 10 uur maken omdat ze 1 uur nachtarbeid hebben, 10 minuten later vertrekken en je hebt 2 uur meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Johannie
Ben ik met je eens maar in feite geldt dat ook voor de keus om 9 uur of 11 uur te maken. Kwestie van afwegen hoe de week verder verloopt. Net als dat je wel eens hoort dat ze net voor 5 uur 's morgens gaan rijden. Dan mogen ze nog maar 10 uur maken omdat ze 1 uur nachtarbeid hebben, 10 minuten later vertrekken en je hebt 2 uur meer.

Stel dat iemand om 2.00 uur vertrekt, hoeveel uur mag men dan maken?

In jouw voordeel van even voor vijven heb je het over werkuren, neem ik aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat zo'n 9 van de 10 chauffeurs (zeker die op het binnenland rijden) deze regels allemaal niet exact weten, laat staan zich daar aan houden

Op die tachograaf, wordt je buiten de dagelijkse rij/rusttijden en 2 wekelijkse rijtijden, ook niet direct veel wijzer, of je moet een half uur doordrukken in het menu.

Er zouden m.i.toch betere tachografen in de auto's moeten komen, met grotere schermen.

Zeker als je ziet wat een hoge boetes er voor overtredingen gegeven kunnen worden.

Waar je dan veel gemakkelijker op terug kunt kijken, wat je de afgelopen 2 weken gedaan hebt.

Nu moet je dat eigenlijk allemaal op een papiertje opschrijven om daar inzicht in te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is ook niet ingewikkeld, alleen moet er niet alleen de dagelijkse en wekelijkse rust bijgehouden worden,

Maar ook nog de rij-uren (3x9 en 2x10) in een week en de maximale diensttijd van 15 uur.

Je rijdt natuurlijk ook nooit precies 4,5 uur om 3 kwartier pauze te nemen,

Vaak is dat bijv. 4:10 of 4:23, dat ligt er aan hoe snel je een parkeerplaats kunt bereiken.

 

Dus ook als ik de 10 uren nodig heb, zit ik op een dag al te reken of ik wel uitkom, en schrijf ik de exacte rijtijd op.

Als je veel stops hebt (ik heb er meestal rond de 10 op een dag) wordt het vrij lastig om de rijtijden uit de tachograaf te vissen.

Ik weet het, het is wel mogelijk, maar makkelijk is het niet.

De boordcomputer wijkt qua rijtijden op een dag, al gauw zo'n half uur af.

Dan heb ik bijv 9 uur gereden, terwijl dat op de tachograaf 9:25 is.

Rijd je op verschillende auto's met verschillende boordcomputers (zoals bij ons het geval is) wordt het helemaal lastig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kom gemakkelijk aan de 9 of 10 rij-uren per dag.

Eigenlijk heb ik nooit minder dan 7 rij-uren op een dag, dat is dan een rustig dagje.

Vaak moet ik flink doortrappen om binnen de 9 rij-uren te blijven.

Bij de meeste klanten ben ik binnen 10-15 minuten weer weg,meestal hoeft er bij elke klant maar 1, tot 3 pallets uit

Dus vaak maar 12, 13 diensturen op een dag.

De stops liggen over het algemeen vrij ver uit elkaar, meestal ritten tussen de 450 en 650 km.
En de aanvangstijden zijn wisselend, die liggen tussen 4:00 en 7:00, ligt er maar aan hoe laat de eerste klant begint en waar dat dan is.
 
Dat van die totale rijtijd, ga ik volgende week dan nog eens goed bekijken op de tachograaf, want dat zou wel makkelijk zijn.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ok, bedankt.

Ga ik dat volgende week even bekijken.

Het is inderdaad wat bewerkelijk, vandaar mijn pleidooi voor een wat uitgebreidere tachograaf met groter scherm.

Je kunt hier op dit forum zo links en rechts toch wel wat opsteken,

Zo had ik hier ook nog nooit van gehoord, is ook niet met de tacho cursus bij de code95 ter sprake gekomen.

 

zijn idd werkuren. Normaal mag je 12 werkuren per periode van 24 uur maken. Als je 1 uur of meer nachtarbeid hebt zijn het er nog maar 10 die je mag maken.  Nachturen is de tijd tussen 01.00 en 05.00 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zijn idd werkuren. Normaal mag je 12 werkuren per periode van 24 uur maken. Als je 1 uur of meer nachtarbeid hebt zijn het er nog maar 10 die je mag maken. Nachturen is de tijd tussen 01.00 en 05.00 uur.

Haal je nu niet de arbeidstijdenwet en rijtijdenwet door elkaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

post-2449-0-58057500-1398068964_thumb.jp

 

De nieuwste generatie tacho,s houdt al in het hoofdmenu bij hoeveel verlengde rijtijd en verkorte rusten je hebt gehad alsmede ook je dagelijkse rijtijd. Dit moet dan wel geactiveerd zijn. Vorige jaar op een demo gereden waar dit allemaal zichtbaar was. Op de ster waar ik nu mee rij heb je weer een papiertje nodig.  :mad:  3 computers die de rijtijd bij houden en er zijn momenten waarop ze alle 3 wat anders aangeven.  :stom:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het wordt ook elke keer wel een stukje beter, maar snel gaat het niet en het scherm blijft klein  :rolleyes:

Mijn tachograaf uit 2008, telt vrolijk 19 en 26 minuten bij elkaar op en denkt: zo, dat is 45 minuten rust.

En springt weer op 0

Omdat hij automatisch op rust springt zodra je het contact uit zet, blijft dat goed opletten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, zeker niet.

Als ik mijn 15 minuten al gemaakt heb, en ik weet dat ik ergens geen half uur bezig ben, druk ik hem weer op arbeid.

Maar soms vergeet je dat wel eens.

 

 

 

Mijn collega is enkele weken geleden tijdens een controle in België bekeurd op het 'onjuist bedienen van de bedieningsorganen van de tachograaf', ofwel hij had hem de hele dag op rijden of rusten staan.

 

Heb ik ook gehoord van een collega, die eens gecontroleerd werd.

De controleur zei: als ik jouw baas was, zou ik jou ontslaan.

Jij doet niets anders dan rijden en rusten, je laadt en lost nooit :D

Maar het bleef bij hem slechts bij een waarschuwing ;)

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar word dat ergens gezegd dan? :confused:

 

 

Albertvv snijdt t aan in P 13 en 15 en jij reageert erop in P 30.

m.i. is dit hier niet van toepassing omdat de digitale tachograaf alleen in het leven is geroepen om de rij en rusttijden zoals beschreven in EU 561/2006 , te controleren,waarin niet overnachtarbeid word gesproken.

 

Nachtarbeid komt alleen aan de orde in het arbeidstijden besluit vervoer (ATB-V)dit komt ook niet bij een controle onderweg aan de orde ,maar bij een controle van de controlerende instanties op het kantoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

En je laat hem dan ook iedere keer op rusten staan?

De mijne doet dat namelijk ook, maar zeker bij kortere stops en werkzaamheden druk ik hem op arbeid, op af en toe een keer bij langere wachttijden na, dan gaat hij op rusten.

Mijn collega is enkele weken geleden tijdens een controle in België bekeurd op het 'onjuist bedienen van de bedieningsorganen van de tachograaf', ofwel hij had hem de hele dag op rijden of rusten staan.

je kan de tacho ook in (laten) stellen (door de werkplaats) dat hij "altijd" op werken blijft staan bij het uitdoen van het contact. Heb ik ook, persoonlijk veel prettiger omdat hij bij elke stop anders op rust springt. Dan hoef je alleen bij pauze het "bedje" te selecteren. Dit is beter te onthouden, dan elke keer op werken te drukken bij stilstand. En voorkomt dat je bekeurd wordt zoals je collega. "vroeger" zette je "standaard" toch ook je je (kaart) tacho op werken..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden