Spring naar bijdragen
Valkje

Schultz, cabotage en CNV

Recommended Posts

Deze topic is geen negatief beeld richting het CNV.

Ik heb wat research gedaan en kwam tot opmerkelijke overeenkomsten.

Aangezien het CNV en ook het FNV, maar daar het CNV daadwerkelijk hier actief is, richt ik me dus op het CNV, daar deze ook totaal geen voorstander zijn van de verruiming van de cabotage.

Maar na aanleiding van het bericht dat Minister Schultz ook geen voorstander is voor de verruiming hiervan heb ik het een beetje op volgorde geplaatst en daar hield ik enkele vragen aan over die ik graag wil stellen aan het CNV, waar ik duidelijk bij wil vermelden dat dit geen negatieve vragen zijn, maar meer vragen gericht over cabotage.

Om een mooi beeld te krijgen van dit verhaal, dan moeten we eerst eens het eindrapport nalezen van Panteia, die dit onderzoek heeft gedaan in opdracht van deze minister.

Sim Kallas en Totaaltrans origineel antwoord en de vertaling.

In een eerste reactie laat Kallas, die voorstander is van een vrije Europese markt, weten dat hij erkent dat de huidige cabotageregels er niet voor niks zijn. ‘De regels bestaan uit angst voor mogelijk misbruik en om verlaging van de levensstandaard tegen te gaan.’ Om die reden laat hij verschillende studies hiernaar verrichten. Kallas: ‘Een eventuele liberalisering van de regels moet heel zorgvuldig gebeuren en na overleg met alle belanghebbenden.’ Omdat dit volgens Kallas een complex proces is en veel tijd zal vergen, verwacht Kallas niet dat dit zal gebeuren tijdens de termijn van de huidige Europese commissie.

Daarnaast vindt Kallas dat de huidige regels op korte termijn beter moeten worden nageleefd. Kallas: ‘Zodat de mensen werkzaam in de sector hiervan profiteren alsmede de  Europese economie, die sterk afhankelijk is van een goede transportsector. In de komende maanden zal dit onze prioriteit zijn.’

Dit roept bij mij enkele vragen op:

Ten eerste de vraag:

Mevrouw Schultz vreest niet voor sociale dumping, indien de cabotage vrij word gegeven, maar komt met eenzelfde verklaring als Kallas doet.

Ze bepleit nu niet voor verdere verruiming van de cabotage regels, maar ziet zich genoodzaakt meer onderzoek uit te voeren.

Is dit een rechtstreekse sollicitatie naar de baan van Kallas ?

Hoe kan iemand tot zulke conclusies komen met zo weinig daadwerkelijke cijfers ?

Ikzelf heb deze berekeningen niet gemaakt, de enigste berekening die ik daadwerkelijk heb gemaakt is die van de dagelijkse transporten die plaatsvinden en de gecontroleerde voertuigen, die ik dus gewoon met daadwerkelijke cijfers kan aantonen.

De tweede vraag die bij mij opkomt:

Welke internationale expediteurs zijn allemaal aangesloten bij de Clecat en in hoeverre hebben deze invloed op de beslissingen in Brussel ?

Een beetje speurwerk levert mij een samenwerkingsverband op tussen TLN en Fenex.

Bron: Fenex Bron: Clecat

Waar dus automatisch deze vraag bij me opkomt, als ik het standpunt van TLN mag geloven dat deze ook tegen het vrijgeven zijn van de cabotage, volgens dit nieuwsartikel, dat ik wederom eenzelfde standpunt lees, wat reeds door zowel onze minister is gedaan, als Dhr.Kallas.

Is dit toeval ?

TLN is echter niet doof voor wat er leeft in de sector en hoe er tegen cabotage in andere Lidstaten wordt aangekeken. Nederland is immers onderdeel van de EU en geen eiland in Europa. Met de opkomst van de Oost-Europese vervoerder als belangrijke speler, is er een  andere vervoermarkt ontstaan, waarmee de Nederlandse sector moet zien te concurreren. Voor TLN wijzigt daarmee het einddoel principieel niet, namelijk een vrije interne vervoersmarkt zonder vervoerbeperkingen. Maar voor wat betreft de termijn waarop vrijgave van cabotage moet plaatsvinden, dient wel rekening te worden gehouden met huidige economische en politieke omstandigheden.

Bron: TLN

Dit stukje research heb ik dus geheel opgemaakt uit openbare rapporten, bronvermelding netjes gedaan en alleen de vergelijking gemaakt tussen de gegeven antwoorden die publiekelijk geplaatst zijn geworden.

In dit stukje zit dus geen speculatie, dan wel uit de lucht gegrepen argumenten.

Mijn verzoek aan het CNV is in deze, na aanleiding van dit artikel of het CNV in samenwerking met de ETF dit eens duidelijk kenbaar maakt aan de buitenwereld.

U ziet dat wat betreft verklaringen van zowel Kallas, Schultz en TLN vrijwel overeenkomen.

Daarnaast vind ik het dus verbazingwekkend dat Schultz met een miniem aan gegevens tot een standpunt kan komen, dat op het huidig moment het vrijgeven van cabotage onwenselijk is, maar wat niet is, kan nog komen.

Dat U de politiek in Nederland kenbaar maakt op de opvallende overeenkomsten tussen de gegeven antwoorden.

Daarnaast zou ik graag van U vernemen hoe zowel het CNV/ FNV ( aangezien U allebei dit onderwerp hoog op de agenda heeft staan ) in samenwerking met het ETF strijd tegen de Clecat, want ik maak namelijk eruit op dat deze laatste een zeer sterke lobby voert in Brussel ?

En indien het mogelijk is dat U eens research doet na welke ( Nederlandse ) transportfirma`s daadwerkelijk deel uitmaken van Fenex, die dus onderdeel dan zijn van Clecat.

Persoonlijk denk ik als U hierin zelf onderzoek na verricht, komt U sneller tot daadwerkelijke cijfers welke transporteurs belang hebben dat het cabotage geheel word vrijgegeven.

Daar er in de rapporten dus ook gesproken werd over Nederlandse transporteurs die middels een buitenlandse constructie werken.

Indien er onjuistheden zouden zitten in het bovenstaande, corrigeer me gerust, alle gegevens zijn publiekelijk geplaatst op het internet als openlijke verklaringen.

Groetjes Ron

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je al gezien dat buiten de zon schijnt ?

Volgens mij is het niet zo moeilijk, regels die vrije cabotage beperken zijn tegen de uitgangspunten van Europa die Nederland ook onderschreven heeft.

Europa en de lidstaten zijn dus tegen inperking van vrije cabotage, vanuit die richting verwacht ik dus niet veel.

Nederland is stiekem ook voorstander van vrije cabotage anders zouden zij de handhaving wel grootschalig ter hand nemen, want het is al gebleken dat het wel degelijk wettelijk mogelijk is.

Om de burgers zoet te houden schrijven ze dus rapporten, vergaderen tot in het oneindige en komen er (bewust) nooit uit.

In de tussentijd kunnen de werkgevers hun gang gaan met het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden naar een Oost Europees niveau waardoor het Nederlandse probleem vanzelf opgelost wordt.

Vakbonden behartigen de belangen van werknemers dus zijn zij tegen afbraak van arbeidsvoorwaarden en werkgelegenheid, ze zijn dus ook tegen vrije cabotage, maar tegenhouden kunnen ze het niet.

Er kan pas wat veranderen als de (Europese) bevolking massaal in opstand komt tegen het beleid van Brussel en hun regeringen.

En dat gaat (voorlopig) niet gebeuren want zelfs een handjevol chauffeurs zijn het niet met elkaar eens, laat staan een hele bevolking.

Maar de kas van Europa en de rijkere lidstaten zal leeg raken en dan zullen we wakker worden en in opstand komen maar dan zal het te laat zijn.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat Poetin het (Oost) Europa probleem op gaat lossen, het zal dan knokken worden waardoor er op termijn voor iedereen weer werk zal zijn.

bewerkt door maarten/andre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel dingen moet ik jou gelijk geven Het heeft nadelen Maar ook voordelen Buiten staander begrijpt er niks van

Wat in Nederland tegen gewerkt wordt Gaat zonder iets te ondernemen naar het buiten land toe

We zien veel werk weg gaan Wie moeten we de schuld geven Ons zelf?????

Huub

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast mhkamp

Nederland is stiekem ook voorstander van vrije cabotage anders zouden zij de handhaving wel grootschalig ter hand nemen, want het is al gebleken dat het wel degelijk wettelijk mogelijk is.

Hoe kan je grootschalige controles ter hand nemen als het ILT zowat wegbezuinigd wordt?

ILT vertrouwd transportbedrijven, tenzij...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Maarten, 

Ik heb je antwoord diverse malen doorgelezen en zou dit de reden zijn waarom er geen reactie komt vanuit het CNV?

Ikzelf vind dit geen absurde vraag, terwijl inderdaad het zonnetje buiten scheen, ook geen negatief iets jegens de bond, maar zoals jij het stelt, de bond(en) dweilen dus in feite met de kraan open.

Is het geconstateerde in mijn relaas in feite al een gelopen zaak ?

Dat we maar moeten afwachten tot alles word vrijgegeven ?

Een goed punt wat jij aanvoert is dat we op zo`n gebied als werknemer met 1 mond horen te spreken, maar ik vrees dat zoiets al een gelopen zaak is, daar wat jij terecht beaamt, de oost-Europese landen dan vrezen voor hun belangen.

Deze spreken ( in Brussel, voor mijn gevoel dan) wel met 1 mond.

Als ik dan de vraag stel, is het niet de verantwoording dan van onze bonden om het standpunt van onze minister zodanig aan de kaak te stellen, dat de redenatie wat onze regering, dan wel onze minister erop na houd, een terechte vraag ?

Ik bedoel ermee, het is wel onze broodwinning, en met de leus, zonder transport staat alles stil kom je anno 2014 nu ook niet ver meer...euh...je snapt hem wel he... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valkje je ziet het aardig goed, althans je begrijpt duidelijk mijn punt, of dat mijn punt ook het juiste punt is zal ik maar in het midden laten en zal later wel blijken.

Voor wat betreft actie voeren zou de transportsector en de bonden  misschien eens moeten kijken naar de werknemers van de Londense metro.

Daar werken 18000 mensen en de banen van bijna 1000 werknemers staan op de tocht omdat de werkgever een systeem wil gaan gebruiken wat goedkoper is.

Om dit af te wenden leggen de bonden en de werknemers enkele dagen de metro plat waardoor 3,5 miljoen ,,onschuldige,, burgers gedupeerd worden, en voor het geval zij niet hun zin krijgen is vast aangekondigd dat de metro dan nog langer plat gaat.

Buiten de 3,5 miljoen direct gedupeerden staat heel Londen en omstreken vast waardoor veel meer mensen inclusief de regering, de vrachtwagenchauffeurs  en het koningshuis er last van ondervinden.

Hoewel succes niet gegarandeerd is maken zij wel een punt waar niemand omheen kan en halen zij met gemak het (internationale) nieuws.

En daar gaat het nu om 1000 banen, bij ons verdwijnen (sluipend) veel meer banen en wij komen niet verder dan af en toe een speldenprik actie met onder meer  als argument dat anders onschuldigen een beetje last van ons hebben waardoor ons imago achteruit gaat.

In Londen vraagt niemand zich af of mogelijk anderen er iets van merken, dat is namelijk de bedoeling, waarom kan dat hier niet?

bewerkt door maarten/andre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een mogelijk andere reden waarom de bonden zich bij onze problemen op zijn zachts gezegd soft opstellen

zou kunnen zijn dat grootschalig actie voerende vrachtwagenchauffeurs al snel invloed hebben op grote
delen van de samenleving, en bij die ,,gedupeerden,, zitten veel vakbondsleden die zich wel eens af zouden
kunnen keren van hun actievoerende bond.

Misschien kan het CNV eens uit leggen hoe zij dat zien.

En denk maar niet dat het imago van de Londense metro door de staking schade oploopt, straks stapt
iedereen weer vrolijk in, sterker nog, velen zullen de metro extra gaan waarderen nu ze weten wat een leven
zonder metro betekend, hetzelfde gebeurd volgens mij ook bij stakende vrachtwagenchauffeurs.

Je gaat iets pas (extra) waarderen als het er (even) niet is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is gewoon lekker makkelijk om 18000 mensenbij één werkgever te mobiliseren.

Als die stelling juist is dan zou dat wel betekenen dat 17000 werknemers wiens baan niet op de tocht staat zich inzetten voor het behoud van de werkgelegenheid van 1000 collega's

Dat zie ik bij chauffeurs niet zomaar gebeuren.

Maar net als bij iedere staking zullen ook bij de metro wel werkwilligen zijn .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmmm, Valkje stelt vragen op 26 april.

En op 9 mei (2 weken later) komt de bond al met het volgende antwoord.....

Hoi,

Een onderwerp met diverse invalshoeken. CNV komt terug met een reactie.

Tineke

:bey:  :bey: :bey:  :bey:  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als iedereen nou zijn abonnement opzegt bij de binden dan maken jullie pas indruk.gaan we net als de DSB bank doen.zijn de vakbonden gelijk afgelopen want ze zijn er niet voor jullie maar denken alleen maar aan hunzelf

Hoe lang zouden ze het kunnen volhouden zonder leden, mogen ze dan geen gebruik meer maken van het soob potje ook?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We dwalen een beetje af.

Kijk, over de interactiviteit waren we al vanaf het begin al voor gewaarschuwd dat antwoorden niet 1,2 en nummer 3 online zouden komen.

In elk geval doen ze wel een poging om interactiever te worden, getuige de chat-sessie.

Alleen bekruipt mij het gevoel dat de bonden denken dat we alleen ons maar bezig houden met ons werk, ons loon en het weggedrag over andere weggebruikers maar als we op politiek niveau onze standpunten kenbaar maken, of gewoon gezegd, met verstand een topic aanmaken, gebaseerd op nieuwsfeiten, hierover sneller een discussie voeren, de bonden, en nee, niet alleen het CNV blinkt hierin uit, ook de overige bonden, dan moeten ze eerst zoeken naar een correct, maatschappelijk verantwoord antwoord.

Daar tegenover staat wel dat uiteraard elke uitspraak de bond hier doet, op een weegschaal gelegd zou worden door ons, dan wel dat wij de bond(en) dus hierop zullen aanspreken, als elders een andere uitspraak ten tonele zou verschijnen.

Geef het een kans, toon ook begrip van hun kant, ook ik wacht naar mijn mening te lang op een antwoord, maar we vergeten snel dat ook het CNV hier een risico aangaat, als aangesloten leden eenzelfde gevoel krijgen dat antwoorden te lang uitblijven.

Daarnaast beantwoorden ze ook vragen voor niet-leden en dat siert het CNV ook.

We kunnen zeggen wat we willen, maar het CNV is wel de enigste bond die dit avontuur online aandurft, interactief worden met een bepaalde doelgroep.

Op een zeer kritisch forum...

Ik zeg eerlijk, de antwoorden mogen inderdaad vlugger verschijnen, maar ik begrijp ook dat indien het CNV hier 1 verkeerde uitspraak doet of toezegging, transport online 1 seconde later het ook weet.

Hier zal dus een gulden middenweg moeten voor gevonden worden, van onze kant uit, maar ook van de kant van de bond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn als CNV inderdaad aan het leren, Ron, hoe e.e.a. op een forum werkt. We hebben nu het experiment dat een bestuurder (onderhandelaar zelfs) morgen live aanwezig is. Hij weet uiteraard het meeste af van de sector en alles wat er speelt.
Webcare volgt het forum en geeft indien mogelijk zelf antwoorden, maar vaak moet er eerst even een goed antwoord gehaald worden bij de deskundigen van de betreffende sector. Want van simpele vragen hebben jullie hier nog niet gehoord ;)
Daarom kan het allemaal wat langer duren.
Als het morgen echter goed bevalt, dat er een deskundige bestuurder (live) antwoorden geeft op dit forum, dan zal er zeker nog wel een vervolg komen. Bedenk dat het niet alleen goodwill is naar jullie toe, maar dat een bestuurder ook geholpen kan zijn met de meningen en ideeën van de mensen die zelf in de sector werken! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites