[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Chauffeur asfalt


Murphy

Vraag

14 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Misschien een domme vraag, maar bedoel je bitumen of inderdaad asfalt?

(ja ik weet dat je asfalt schreef)

Dussss..... :D

 

Ik bedoel dat zwarte kleverige spul dat in kippers vervoert wordt en in zo'n rijdende machine gekwakt wordt waarna het over een wegdek wordt uitgesmeerd en door zo'n karretje met van die stalen wielen plat wordt gewalst...

Ja, asfalt voor onder de wielen.... :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je as falt is het t makkelijkste om even de stofzuiger te pakken, of als het zeil is op je vloer kun je ook een dweil gebruiken.

Gebeurt het buiten tijdens bv. het nooit eindigende sneeuw ruimen bij jullie, dan zou ik me er niet al te druk om maken Murf.... :cool:

De meeste mensen hebben echter een as bak. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Asfalt.....

 

Het is aan de ene kant niet eenvoudig om alles uit te leggen omdat er veel verschil zit in de verschillende soorten.

 

Als eerste: Het werk moet je liggen, je werkt doorgaans met een vaste ploeg mensen van de asfaltset, dit zijn de machinisten van de machine, de afwerkers, balkmannen en walsmachinisten. Dikwijls een bont gezelschap, mensen die vaak jaren en jaren asfalt doen en dit al jaren met elkaar. Vaak is dit werk gezellig omdat je met zovelen bent.

 

Het werk zelf is fysiek niet zwaar, je rijd je auto tegen het 'machien' en je houd hem zachtjes op de rem terwijl je kiept. Het ene asfalt wil er soms niet goed uit, het is dan erg stropiger, meestal is dat dan ZOAB of SMA, soorten die hoogstwaarschijnlijk niet in Scandinavie gebruikt worden Murphy, simpelweg omdat dat niet lang heel blijft met kou en sneeuw en schuivers etc. Bij jullie zullen ze waarschijnlijk DAB (dicht asfalt beton) gebruiken. Dit spul wil wel uit je bak, sterker, je bak word er brandschoon van! Dit geld ook voor alle onder en tussenlagen. Het enige wat ik altijd inspuit in de diesel is de achterklep, daar blijft wel eens wat aanplakken als je klaar bent met lossen, dat steek je dan los met een steekmes. Bij sommige speciale soorten hebben aannemers voorzieningen getroffen om de bakken in te spuiten met een vloeistof zodat het asfalt minder hecht. Praktijk is dat het toch vaak een grote teringzooi is en er een mobiele kraan staat die je bak schoonschraapt. Maar nogmaals, dat zijn de soorten die men in Noorwegen niet gebruikt denk.

 

Druk? Bij ons in kleinschalige nachtafzettingen, ja dan heb je het druk. Korte afzettingstijden en zoveel mogelijk meters doen.....

 

Je moet het een tijdje proberen, ik vind het leuk werk maar ik weet ook precies wat ik moet doen, waar ik op moet letten en ken het reilen en zeilen in en op de machine!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Duidelijk.

De werkwijze hier verschilt nogal. Hier werkt men van 0730 tot 1530

Soms hebben ze wel wat langer werk, maar dan beginnen ze de volgende dag later....

Ik ga wat doen met de info

 

Eddy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik spoot de bak in met water, heb ik toen in Frankrijk een keer gezien bij een asfaltmolen en heb het toen bij wijze van proef zelf ook geprobeerd, molenbaas staat je dan wel schaapachtig aan te kijken met het nummer van Ermelo in de aanslag, maar het werkte wel. Bij SMA en ZOAB strooide ik brekerzand in de bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik spoot de bak in met water, heb ik toen in Frankrijk een keer gezien bij een asfaltmolen en heb het toen bij wijze van proef zelf ook geprobeerd, molenbaas staat je dan wel schaapachtig aan te kijken met het nummer van Ermelo in de aanslag, maar het werkte wel. Bij SMA en ZOAB strooide ik brekerzand in de bak.

Ze kunnen me gerust bellen maar ik denk niet dat ik ze kan helpen om jou weer gezond te krijgen😁

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden