Spring naar bijdragen

Weten we de weg nog?


Recommended Posts

Gast henk driehoek

Er zijn ook chauffeurs die om 5 voor 5 vertrekken en dan gelijk de "baas" een berichtje sturen dat ze die dag kaar 10 diensturen mogen maken.

Eerlijk waar, dit is hier ooit eens geplaatst door een zeer gewaardeerd forumlid, over regelneukers gesproken.

en wat wil je nu dat ik hier op antwoord????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij moet je dan ergens een baantje zoeken bij een groothandeltje die de wagen alleen op de weg heeft tijdens openingstijden, maar in het echte chauffeursleven heb je geen 8 uur baantjes.

Ik maak graag wat meer uurtjes, werd gisteren weer helemaal blij toen ik mijn loonstrookje zag, eindelijk weer eens een stukje hoger dan de 2000 euro die ik de laatste tijd verdiende omdat het baasje te weinig te doen had en je naar huis stuurde zodat je bijna geen overuren had, en nu verdien ik ze nog heel makkelijk ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En hatsiekidee, net zo gemakkelijk....

Vanmorgen had ik een gesprek met een vent die chauffeurs zocht voor de winkeldistributie.

En maar lullen over 'pieken en dalen' in de vraag naar chauffeurs. Joh, is dat echt zo ?? Neee, ga weg ... !

Maar mensen blijven eten en dus zal er altijd ook distributiewerk blijven bestaan maar vaste banen ??

Het gesprek eindigde vrij abrupt toen ik aangaf niet echt van plan te zijn 10 tot 12 uren per dag te willen rijden.

Ow..., tja nou ja dan... was er eigenlijk niks meer mogelijk...

Ik kon alleen maar denken... Jaaaaa, t' is goed met jou. Ik werk als uitz.hoer 10 tot 12 uur per dag voor jou, jijzelf werkt zelf nog net geen 8 en ik verdien jouw salaris er ook nog es bij.

En dat vindt jij het 'problematisch' als ik aangeef wat minder uurtjes te willen werken... Goh.... Jôh... nou dan...

Ik wacht mijn tijd wel af... want uitbuiten laat ik me niet meer...

Wat is er mis mee dat je ook de centen voor de baas verdiend?

Maar heb jij werk jdinverbazing?

Verstuurd van mijn GT-S5690 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En hatsiekidee, net zo gemakkelijk....

 

Vanmorgen had ik een gesprek met een vent die chauffeurs zocht voor de winkeldistributie.

En maar lullen over 'pieken en dalen' in de vraag naar chauffeurs. Joh, is dat echt zo ?? Neee, ga weg ... !

Maar mensen blijven eten en dus zal er altijd ook distributiewerk blijven bestaan maar vaste banen ??

Het gesprek eindigde vrij abrupt toen ik aangaf niet echt van plan te zijn 10 tot 12 uren per dag te willen rijden.

Ow..., tja nou ja dan... was er eigenlijk niks meer mogelijk...

Ik kon alleen maar denken... Jaaaaa, t' is goed met jou. Ik werk als uitz.hoer 10 tot 12 uur per dag voor jou, jijzelf werkt zelf nog net geen 8 en ik verdien jouw salaris er ook nog es bij.

En dat vindt jij het 'problematisch' als ik aangeef wat minder uurtjes te willen werken...  Goh.... Jôh... nou dan...

Ik wacht mijn tijd wel af... want uitbuiten laat ik me niet meer...

En door dit soort van denken [wat er jammer genoeg veel te veel doen] glijt Nederland dus steeds verder af. Vind je het gek dat een werkgever liever een pool of roemeen aanneemt i.p.v jouw. Werk dat gedaan moet worden moet gedaan worden. soms zit het mee, soms zit het tegen.

Wat is er eigenlijk mis met een paar extra uurtjes. Worden toch betaald!

bewerkt door iveco 35c17
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En hatsiekidee, net zo gemakkelijk....

 

Vanmorgen had ik een gesprek met een vent die chauffeurs zocht voor de winkeldistributie.

En maar lullen over 'pieken en dalen' in de vraag naar chauffeurs. Joh, is dat echt zo ?? Neee, ga weg ... !

Maar mensen blijven eten en dus zal er altijd ook distributiewerk blijven bestaan maar vaste banen ??

Het gesprek eindigde vrij abrupt toen ik aangaf niet echt van plan te zijn 10 tot 12 uren per dag te willen rijden.

Ow..., tja nou ja dan... was er eigenlijk niks meer mogelijk...

Ik kon alleen maar denken... Jaaaaa, t' is goed met jou. Ik werk als uitz.hoer 10 tot 12 uur per dag voor jou, jijzelf werkt zelf nog net geen 8 en ik verdien jouw salaris er ook nog es bij.

En dat vindt jij het 'problematisch' als ik aangeef wat minder uurtjes te willen werken...  Goh.... Jôh... nou dan...

Ik wacht mijn tijd wel af... want uitbuiten laat ik me niet meer...

Er zijn genoeg mensen die dol graag willen werken

geef mij via pb maar ff het adres dan wil ik wel werken hoor alles beter  dan van de staat te leven

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dan te bedenken dat met de invoering van de digitale tachograaf er pas sinds 5 jaar echt aandacht wordt besteed aan de rij- en rusttijden... Waardoor je nu wel de hele week elke avond 9 uur stilstaat. Dat was zeker internationaal absoluut niet aan de orde.

 

Van 8 uur op een dag met de huidige marges kan een vrachtwagen gewoon niet renderen. Wellicht niet het probleem van de werknemer/uitzendkracht maar het is wel het speelveld waarin je werkt.

Psies !!

En zo schuurt dus wel het een en ander in de praktijk...

Zo sprak ik vandaag met een recruiter die vroeg of ik het zag zitten 45 uur per week winkeldistributie te doen.

Ervaring leert echter dat je daar rustig 10 uurtjes per week bij op kan tellen.

Dat is fijn voor hem want hoe meer uren ik per week werk , hoe meer ook hij gestort krijgt op zijn rekening dankzij mij.

Voor mij is dat iets minder fijn want ik wil zo veel uren per week niet werken.

Niet verassend was zijn antwoord toen dat ik niet minder uren kon en mocht werken want 'dat kon nou eenmaal niet'.

En dan ben je gauw uitgepraat.

Mijn verwachting is overigens wel dat straks met de aanstaande tekorten aan chauffeurs , de 'werkgevers' ineens wel hele andere 'flexibele arbeidstijden' kunnen aanbieden (het nu al bekende "werken wanneer het JOU uitkomt ! "). Dan zijn ze allang blij dat er nog heren en dames chauffeurs willen rijden.

Maar dat denk ik... :p 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek
En door dit soort van denken [wat er jammer genoeg veel te veel doen] glijt Nederland dus steeds verder af. Vind je het gek dat een werkgever liever een pool of roemeen aanneemt i.p.v jouw. Werk dat gedaan moet worden moet gedaan worden. soms zit het mee, soms zit het tegen.

Wat is er eigenlijk mis met een paar extra uurtjes. Worden toch betaald!

Zoveel mensen, zoveel wensen.

Niet iedereen wil 60 uur per week werken, of weken van huis. Niets mis mee. Dit is dus niet de baan voor meneer JD. Waarom dan gelijk deze man afbranden?? Al realiseer ik mij ook wel, dat het moeilijk wordt om de juiste baan te vinden als je maar 8 uur per dag werken wil als chauffeur. Het is nu eenmaal geen 8 tot 5 baan......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je 8 uurtjes wilt werken dan zal je dat eigenlijk nooit lukken, tenzij je niet 5 dagen gaat sturen maar bijvoorbeeld 4 of zelfs 3 en dan gemiddeld de 8 uurtjes maakt, als een wagen maar 8 uurtjes werkt word er zeker niks verdient.

In het beroepsgoederen vervoer heb je weinig te zoeken als je maar 8 uurtjes wilt maken, het werk brengt het al niet met zich mee, er zijn bedrijven die 2 man op de auto zetten, doen ze bij ons ook, maar dan werkt de 1 er 12 en de tweede een paar uurtjes op een kort ritje.

 

Maar ja ieder zijn ding, en met dit soort eisen kom je slecht aan de bak, er zijn er genoeg die het wel willen doen, ik heb ook nog een oud collega die hetzelfde als ik na 3 contracten mocht vertrekken, maar wel een jaar eerder, en die loopt nog steeds rond het huis, wil niet voor een uitzendbureau werken, de bedrijven bij hem om de hoek zoeken nu mensen, maar dat zijn weer geen goede bedrijven volgens hem, terwijl er toch een paar bijzitten waar ik zo voor zou willen werken, maar hij komt er wel achter als de bijstand in zicht komt, hij heeft nu teveel WW elke maand, en solliciteren, ja 4x per 4 weken, het minimale wat je moet per periode en dan vanaf de computer want ergens naar toe rijden is teveel werk. :stom: :stom: :stom: :stom:

En wel mij elke keer bellen, weet je nog wat, nou van mij mag die het zelf uitzoeken, ik heb hem een paar tips gegeven die langskwamen nadat ikzelf weer aan het werk was, en meneertje is nergens langs geweest.

bewerkt door Doornekamp33
  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Echter, ook chauffeurs maken nog altijd deel uit van een groter geheel en dat 'grotere geheel' werkt , over het algemeen maar 8 uurtjes per dag. Ik ook want dat was ik gewend.

 

Kort samengevat wordt eenieder die er de voorkeur aan geeft gewoon 40 uur per week te willen werken (en dat is volgens mij nog altijd de normaal geldende norm en afspraak), door iedere chauffeur die wèl 60 tot 70 uur per week werkt ,  beschouwt als (onnozele) parttimer.

Nog maar es, om te onderstrepen hoe scheef de verhoudingen gegroeid zijn; Die chauffeurs die 60 tot 70 per week werken , proppen daarmee 7 en een halve dag in een werkweek van 5 dagen. En dat moet ik normaal vinden. En dat doe ik dus niet.

 

 

 

Hier heb je wel een punt, het grotere geheel werkt over het algemeen ook maar 8 uurtjes per dag, de supermarketen zijn tegenwoordig open van 8 tot 21 uur en bijna iedereen werkt daar 8 uurtjes of minder, enige voordeel is, jij mag om 12 uur komen opdraven en werken tot sluitingstijd, of je begint om 8 uur en bent op tijd klaar, of nog erger, je mag om 8 uur tot 11 uur komen en dan om 18 uur nog een keer tot sluitingstijd.

Het nadeel van een vrachtwagen is, dat ding heeft geen vaste plaats, dus jij vertrekt om 4 uur, want ja er is iemand in die winkel die er  om 5 of 6 uur is om jou vrachtje aan te nemen, dus moet jij er ook zijn, dan ga je terug en heb je net 6 uurtjes gewerkt, de volgende lading moet je weer 5 uurtjes voor onderweg zijn, inclusief pauze zit je dus op 12 uur werken, waar wil jij wisselen???

 

Er zijn nog werkgevers die je de ene dag 2 ritten laat doen en de andere dag 1, kom je gemiddeld wel aan de 40/45 uur maar 8 uurtjes per dag zal geen enkele werkgever je kunnen aanbieden, ook niet in de toekomst.

 

En onnozel beschouw ik je niet, wel naïef als je denkt dat het wel gaat lukken.

  • Like 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deuren openen en klep uitvouwen zwaar?  Waar zijn de tijden dat je minimaal 3x in de week een ouderwetse "kap"stond af te breken?

Gelukkig zijn wat dat betreft de tijden veranderd , ten goede.

 

Nu heb je dus te maken maken met zijinstromers, die wellicht een rooskleurig beeld zijn voor geschetst, die denken het in 8 uurtjes te kunnen verdienen. Op zich een goed streven, maar in het transport ben je nu eenmaal afhankelijk van derden, en als het bij zo een externe partij fout gaat ben je als chauffeur altijd de dupe. (bv verkeerde order nummers, goederen nog niet klaar/aanwezig etc)

 

Ik hoop voor degene die "standaard" werkweken willen draaien, dit voor elkaar kunnen krijgen zonder dat die extra druk oplevert voor het overige personeel. 

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien kan het ook wel hoor die korte werkweken verdeeld over 5 dagen.

Je krijgt telefoon wanneer de vaste chauffeur het pad op draait en dan kan je een pendel doen.

Heb ik ook gedaan voor een paar dagen in de week, en dat hou je inderdaad lang vol.

Reed in die tijd zelfs nog extra dagen als het druk was.

Maar zelfs dan moet je rekening houden met wegafsluitingen, wachttijden door drukte of stroomstoringen enz.

Of je kunt op de vuilinswagen en dan 16.05 terug komen zodat je nog even een overuur kan schrijven.

Maar ik denk dat de eerste keus van een werkgever op chauffeurs met een andere instelling valt.

Ik zou zo'n iemand in ieder geval nooit aanbevelen bij mijn werkgever :zegtniets:

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier heb je wel een punt, het grotere geheel werkt over het algemeen ook maar 8 uurtjes per dag, de supermarketen zijn tegenwoordig open van 8 tot 21 uur en bijna iedereen werkt daar 8 uurtjes of minder, enige voordeel is, jij mag om 12 uur komen opdraven en werken tot sluitingstijd, of je begint om 8 uur en bent op tijd klaar, of nog erger, je mag om 8 uur tot 11 uur komen en dan om 18 uur nog een keer tot sluitingstijd.

Het nadeel van een vrachtwagen is, dat ding heeft geen vaste plaats, dus jij vertrekt om 4 uur, want ja er is iemand in die winkel die er  om 5 of 6 uur is om jou vrachtje aan te nemen, dus moet jij er ook zijn, dan ga je terug en heb je net 6 uurtjes gewerkt, de volgende lading moet je weer 5 uurtjes voor onderweg zijn, inclusief pauze zit je dus op 12 uur werken, waar wil jij wisselen???

 

Er zijn nog werkgevers die je de ene dag 2 ritten laat doen en de andere dag 1, kom je gemiddeld wel aan de 40/45 uur maar 8 uurtjes per dag zal geen enkele werkgever je kunnen aanbieden, ook niet in de toekomst.

 

En onnozel beschouw ik je niet, wel naïef als je denkt dat het wel gaat lukken.

Ja klopt helemaal psies !

Dit verhaal (her-)ken ik zeker.

En wederom snap ìk wèl dat een transportwerkgever hele flexibele planningen wil toepassen maar begrijp ik dan weer niet dat die flexibiliteit niet wederkerig kan zijn. Dus gaf die recruiter mij aan dat de werkgever heel graag over mij flexibel wilde kunnen beschikken (op oproepbasis vooral), maar ik mocht dan weer niet mijn eigen flexibilteit uitspreken (prima hoor, maar liefst niet meer dan 6 a 7 uurtjes per dag en of deze dan in de ochtend/middag/avond/'s nachts gereden moesten worden vond ik geen bezwaar). Ik kon en kan en mocht dus niet over mijn eigen tijd beschikken !

Hier is dus iets heel flink scheefgegroeid denk ik.

 

En jawel, ik realiseerde mij ook al dat ik eigenlijk verschrikkelijk naïef ben en was en toch enigzins zal blijven (vandaar mijn avartartje 'inverbazing') als ik maar zal blijven denken dat me dit in de wereld van de transport toch een keertje zal gaan lukken.

Edoch, wanneer mij iedere keer weer tijdens sollicitatie gesprekken gevraagd zal blijven worden 'hoeveel uur per week ik dacht te willen werken of ingezet zou kunnen worden' , zo zal ik net zo vaak proberen te onderzoeken wat zij dan aan mogelijkheden kunnen aanbieden. De vraag suggereert namelijk dat er 'variabele mogelijkheden' zijn ("Werken wanneer het JOU uitkomt !").

Ik trap er a.h.w. elke keer weer in.

En mind you, ik vind het ook niet zo'n probleem om ook wel es wat langere dagen te maken maar ik wil dat beslist niet structureel en tja, in de transport werkt het nu eenmaal wel zo dat wanneer jij een keer op tijd terug bent, je dan nog wel eens gevraagd kan worden een extra ritje te doen. En dat komt vaker voor dan je denkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben het met je eens dat je zelf bepaald hoeveel uur je wilt werken. Als jij 8 uur per dag genoeg vind dan is dat jou recht, maar het beroep chauffeur is nu eenmaal niet gemaakt op 8 uurtjes per dag uitzonderingen daargelaten. In de huidige tijd kan een wagen geen opbrengst meer maken als hij 8 uur rijd simpel. 

 

Het beroep neemt gewoon met zich mee dat men overuren zal maken klaar, jij vind de reactie, dat je dan maar ander werk moet zoeken niet normaal, maar in feiten zeg je dat wij het maar met jou eens moeten zijn en 8 uurtjes moeten gaan rijden. Dat is de omgekeerde wereld denk ik.

 

Nogmaals als jij een normale 8 uren werkdag wil, is er gewoon in dit beroep weinig mogelijkheden. Dat is gewoon een feit. En nee in voel mij niet uitgebuit omdat ik meer dan 8 uur werk per dag.

 

Ehh nee.., wat ik bedoelde was dat ik het niet normaal vind dat de heren en dames chauffeurs werkdagen van 10 uur en meer per dag maken en zo op een werkweek van 5 dagen , 7 en een halve dag proppen.

En dan zijn er altijd andere collega chauffeurs die daar anders over denken en vinden dat het wèl normaal is. Ik verschil hierin dus gewoon van mening .

Ik kan dit meningsverschil ook wel willen aandikken en laten escaleren door te stellen dat die heren en dames die 60 tot 70 of 80 uur per week op de bok zitten dan thuis zeker niet erg welkom zijn, thuis heel erg alleen zijn, thuis zeker geen sociaal leven hebben (of althans niet noemenswaardig), of meer van dat soort onzinnige uitspraken.

Maar feit is gewoon wel dat veel chauffeurs het gewoon machtig mooi vinden zulke lange werkweken te maken en/of de hele week van huis te zijn.

Dat kun je toch ook gewoon waarderen ?

Of ben ik nou gek ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

En hatsiekidee, net zo gemakkelijk....

 

Vanmorgen had ik een gesprek met een vent die chauffeurs zocht voor de winkeldistributie.

En maar lullen over 'pieken en dalen' in de vraag naar chauffeurs. Joh, is dat echt zo ?? Neee, ga weg ... !

Maar mensen blijven eten en dus zal er altijd ook distributiewerk blijven bestaan maar vaste banen ??

Het gesprek eindigde vrij abrupt toen ik aangaf niet echt van plan te zijn 10 tot 12 uren per dag te willen rijden.

Ow..., tja nou ja dan... was er eigenlijk niks meer mogelijk...

Ik kon alleen maar denken... Jaaaaa, t' is goed met jou. Ik werk als uitz.hoer 10 tot 12 uur per dag voor jou, jijzelf werkt zelf nog net geen 8 en ik verdien jouw salaris er ook nog es bij.

En dat vindt jij het 'problematisch' als ik aangeef wat minder uurtjes te willen werken...  Goh.... Jôh... nou dan...

Ik wacht mijn tijd wel af... want uitbuiten laat ik me niet meer...

Mag ik jou vragen waarom jij ooit voor het chauffeursvak gekozen heb?

Als ik dit zo lees had je beter als ambtenaar aan de slag gekund of in een fabriek....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

En nu kan ik dus concluderen dat het niet zonder reden is dat de NL chauffeur steeds meer ingewisseld wordt voor een flexibeler oost europeesche broeder....

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deuren openen en klep uitvouwen zwaar?  Waar zijn de tijden dat je minimaal 3x in de week een ouderwetse "kap"stond af te breken?

Gelukkig zijn wat dat betreft de tijden veranderd , ten goede.

 

Wat mij op een gegeven moment es opviel was het gegeven dat met het vele op -en afstappen op de vrachtwagen, de vrachtwagen zelf meer en meer begint te lijken op een 'mobiel klimrek'. Iemand hier zei het al es eerder, vroeghahh maakte je gewoon lange ritten met hooguit een klein aantal laad-en los momenten.

Dat is vandaag de dag wel anders.

Zo werd 'fijnmazige distributie' tot voor een aantal jaren geleden gewoon gedaan door jongens op 'bestelbusjes'. Die 'koerierden' dan op topsnelheid 20 tot 30 adressen (en misschien wel meer) per dag af. Die 'fijnmazige distributie' is vervolgens uitgebreid (gegroeid zeggen ze liever) naar de Bakwagen en zelfs de trailer want immers, daar kun je meer en grotere vrachten mee afleveren. Allemaal leuk en aardig maar de snelheid van laatstgenoemden is maar 85 km. per uur dus 'topsnelheid' ho maar en toch.... vind men (de transp.ondernemer/planner) , het dan ook hoogst normaal dat hetzelfde aantal adressen met die snelheid ook afgewerkt kunnen worden.

Noem mij gek maar ehhh.... (nee , doe gerust.. )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden