[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

'Werknemers Lidl moeten te hard werken'


Gast El Mas Loco

Recommended Posts

Gast El Mas Loco

Nederlandse werknemers van de Lidl moeten vaak harder werken dan ze aankunnen. Ze verslepen te hoge of zware pallets of dozen, zo stelt vakbond FNV Handel in een onderzoek dat maandag aan de supermarktketen werd overhandigd.

werknemers-lidl-moeten-te-hard-werken.jpFoto:  ANP

Een deel van hen zou daardoor klachten aan onder meer rug, pols en schouder hebben.

FNV deed ruim acht weken onderzoek naar hoe hoog en hoe zwaar pallets door Lidl werden gestapeld.

De vakbond keek in die periode bij zeven filialen naar wat er aan te hoge en topzware producten binnenkwam. Een pallet die boven de 1,80 meter uittorende, werd daarbij als te hoog bestempeld, aldus de bond.

In totaal waren ruim 1250 pallets te hoog gestapeld, zo blijkt uit de inventarisatie. Ook waren ruim zeshonderd pallets topzwaar. Dat was het geval als kisten van twintig kilo boven de 1,75 meter moesten worden gestapeld. Nog eens 28 pallets vielen om, omdat ze aan de bovenkant te zwaar waren, zo stelt FNV Handel.

"Vanwege de toenemende omzet worden vrachtwagens voller geladen en wordt er in de distributiecentra structureel te hoog en te zwaar gestapeld", stelt FNV-bestuurder Fatma Bugdayci in een verklaring. "Dit heeft direct invloed op de winkels want daar moeten medewerkers de pallets weer verslepen naar de schappen. "

Naast het stapelgedrag van de Lidl keek de bond ook naar klachten bij werknemers als gevolg van het tillen en verslepen van zware dozen en pallets. Gemiddeld had 16 procent van de werknemers in de veertien onderzochte vestigingen last van klachten. In sommige filialen was dat tot wel vijftig procent.

 

Privacy

 

Het is niet voor het eerst dat de slechte werkomstandigheden bij Lidl aan het licht komen. Zo schreef nrc.next tweeënhalf jaar geleden al dat vrouwelijke werknemers maar eens per dag naar de wc mochten. Alleen tijdens hun menstruatie - wanneer ze een speciale 'menstruatieband' droegen, mochten ze vaker.

Al in het najaar van 2006 liet de Duitse supermarktketen weten de bedrijfscultuur te willen aanpakken. Twee jaar later verontschuldigde Lidl zich nogmaals, ditmaal voor het schenden van de privacy van werknemers en klanten. Het concern zou daartoe camera's hebben opgehangen in zijn filialen.

Lidl laat aan vakblad Distrifood weten niet meteen te willen reageren op het rapport. "De komende weken gaan we constructief overleg voeren over de resultaten", aldus financieel topman van Lidl Erwin Bziuk. "Het is positief dat hier betrokken medewerkers actie voeren, mensen die in het belang van het bedrijf hier staan."

 

Bron: NU.NL

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nederlandse werknemers van de Lidl moeten vaak harder werken dan ze aankunnen. Ze verslepen te hoge of zware pallets of dozen, zo stelt vakbond FNV Handel in een onderzoek dat maandag aan de supermarktketen werd overhandigd.

werknemers-lidl-moeten-te-hard-werken.jpFoto:  ANP

Een deel van hen zou daardoor klachten aan onder meer rug, pols en schouder hebben.

....

In totaal waren ruim 1250 pallets te hoog gestapeld, zo blijkt uit de inventarisatie. Ook waren ruim zeshonderd pallets topzwaar. Dat was het geval als kisten van twintig kilo boven de 1,75 meter moesten worden gestapeld. Nog eens 28 pallets vielen om, omdat ze aan de bovenkant te zwaar waren, zo stelt FNV Handel.

....

Naast het stapelgedrag van de Lidl keek de bond ook naar klachten bij werknemers als gevolg van het tillen en verslepen van zware dozen en pallets. Gemiddeld had 16 procent van de werknemers in de veertien onderzochte vestigingen last van klachten. In sommige filialen was dat tot wel vijftig procent.

....

 

 

Goh.....

En hoe komen die pallets toch in die DC's terecht???

Misschien wordt het tijd dat ook de vrachtwagenchauffeurs eens aan de bel trekken en gewoon deze ongein WEIGEREN nog langer mee te zeulen?

 

Waar is de bond als je ze daadwerkelijk nodig hebt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu wel even de boel in perspectief bekijken, sinds wanneer moet jij die zooi meezeulen op je rug. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

Die LKW chauffeur hoeft die pallet alleen maar op de klep te zetten vanuit de wagen (en volgens mij heeft de lidl chauffeur een elektrische mee in de auto), en op het DC als die moet laden ze met de elektrische pallet truck er in zetten, dus wat maakt het uit wat een pallet weegt.

 

De medewerkers moeten het met de hand stapelen in het DC en de boel moet er ook weer handmatig af in de winkel, ik denk dat die het een stuk zwaarder hebben dan wij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van het zware werk vindt ik nog wel meevallen , ze hebben er toch zeker wel een elektrische pompwagen voor ? En als je voorzichtig bent valt het niet zomaar om.

 

Ik kom er eigenlijk nooit in de winkel maar vindt dat je moet werken voor je geld en anders maar het plantsoen van de gemeente maar moet verzorgen.

 

Verder is het verhaal van toiletgebruik wel erg sneu natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gaat er minder mee en dat is juist weer niet de bedoeling.

Maar je praat er makkelijk overheen, heb je dit ooit wel eens voor langere tijd gedaan.

En plantsoenen verzorgen is ook zwaar werk, zeker als de steel breekt, moet je zonder steun zien te hangen.:LOL::LOL::LOL:

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zou me niet eens verbazen als ze de chauffeurs van toeleveranciers gaan verplichten de pallets te halveren , dus vol aanleveren en op dc halveren voor alle duidelijkheid , hebben ze 1 probleem minder , geheid dat ze het voor elkaar krijgen , zoveel macht hebben ze wel , wil de ene niet dan de andere wel transporteurs genoeg .

bewerkt door suggs73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja ik heb jaren in de groente gezeten

En lidl was een klant van ons bedrijf

al het zachte fruit onder op en daar boven op

50 zakken spruiten van 20 kg

werd je palet ook niet zo hoog

en je hoefde hem niet te lossen , want hij kon gelijk mee terug

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bas Ulft

Volgens mij wordt niemand gedwongen om bij Lidl te werken. En niemand wordt gedwongen om bij Lidl te kopen.

 

Laten we eens collectief doen met de afgebeulde orderpickers (veelal Polen) dus doe eens wat goeds voor onze Poolse mede Europeanen en koop niets meer bij Lidl! Gewoon bij Appie Heijn boodschappen gaan doen, ben je wel 25-40-50 euro meer kwijt, maar dat is maar bijzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij wordt niemand gedwongen om bij Lidl te werken. En niemand wordt gedwongen om bij Lidl te kopen.

Laten we eens collectief doen met de afgebeulde orderpickers (veelal Polen) dus doe eens wat goeds voor onze Poolse mede Europeanen en koop niets meer bij Lidl! Gewoon bij Appie Heijn boodschappen gaan doen, ben je wel 25-40-50 euro meer kwijt, maar dat is maar bijzaak.

En bij appie heijn werken geen buitenlanders....weltrusten-_-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bas Ulft

Dus we hebben een deal hier? Want we zijn allemaal zo begaan met onze poolse orderpickers, dat we dus massaal niet meer naar de Lidl gaan? Want die arme stakkers zouden eens een hernia krijgen. Dat gun je ze niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

AH haal ik meestal mijn boodschappen, al zou ik de lidl binnen willen stappen lukt het niet.

Dan staat mijn trots in de weg (a)

Kwaliteit vindt ik immers belangrijk

Hoe lang nog, voor jou hoeft er geen loonsverhoging te komen toch, dus over 5 a 10 jaar sta je niet meer bij de AH je boodschappen te doen, je loopt zelfs de Lidl voorbij naar een achteraf loods waar de voedselbank zijn pakketjes uitdeelt.

Maar met een beetje geluk zitten er producten van de AH in. :D :D :D :D :D :D :D

 

Ik ga wel naar de Lidl, schaam ik me ook niet voor, waarom, de kwaliteit is net zo goed als AH met veel producten maar stukken goedkoper, vlees en groente laat ik bij de AH al sowieso links liggen, die haal ik bij de Jumbo, daar is de kwaliteit beter van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden