Spring naar bijdragen
HIT

Verkeersregelaars

Recommended Posts

Al tijden is er de discussie op diverse fora of een verkeersregelaar een boete zou moeten kunnen uitschrijven, aan de ene kant is mijn reactie ja maar met een voorbehoud. Om het te verduidelijken:

Dit is een voorbeeld is waarom verkeersregelaars wel zouden moeten kunnen bekeuren.

Maandag morgen 07:45 sta ik op de Houtribweg/Lelystad vanwege een spoedreparatie aan een kunstwerk. 

Om 08:30 komt een Connexionbus met "geen dienst" in het scherm en volgt de aanwijzing van keren via de parallelbaan gewoon op. 
De bus van Ariva (bus 5455) die erachter rijdt stopt bij de bushalte ( naar ik aannam om iemand in te laten stappen ) dit duurt wat langer en ik ga kijken waarom de bus blijft staan. Ik zie de chauffeur een krant lezen en zeg hem door te rijden omdat hij het verkeer op houd. "Nee" zegt hij "Ik heb een dienstregeling daar heb ik mij aan te houden en zolang jij niet mag bekeuren ben jij helemaal niets." Omdat zijn actie leidde tot een gevaarlijke situatie ben ik door 0800 doorverbonden naar de meldkamer en heb daar een en ander uit de doeken gedaan. Dit duurde meer dan vijf minuten, waardoor de hele actie al 10 minuten duurde. Weggebruikers gingen draaien op punten waar het eigenlijk niet kon en veroorzaakten hierdoor gevaarlijke situatie's. 
Toen deze bus eindelijk weg was en het verkeer weer reed kwam er weer een bus van Ariva. Ook deze bleef langere tijd staan ( heb hiervan wel een foto omdat een wegwerker mij zijn telefoon bracht ) en zij weigerde ook vanwege de dienstregeling en omdat ik haar toch niets kon maken om door te rijden. Ook zij bleef vier minuten staan met weer de nodige chaos. 

Hieronder de bushalte: 
https://www.google.nl/maps/@52.509881,5.434421,3a,75y,61.15h,87.21t/data=!3m4!1e1!3m2!1sQ5STlbQs310Ye5jqtpQ6Ew!2e0

Zoals je kunt zien is het niet aangegeven als een busbaan/plaats.

De reacties van beide buschauffeur zijn juist waarom ik zeg dat verkeersregelaars beter moeten worden geselecteerd zodat men ook sanctie's kunnen en mogen geven. Hoeveel respect ik heb voor de Politie en handhavers, jullie kunnen niet overal tegelijk zijn en zolang dat wij verkeersregelaars niets mogen zal er niets veranderen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals je kunt zien is het niet aangegeven als een busbaan/plaats...

Ik zie toch wel een bushalte......

Wellicht had de wegbeheerder/uitvoerder voor het "uitvoeren" overleg kunnen plegen met het busbedrijf.... Wellicht tijdelijk de bushalte opheffen? Aangezien er hier dus niets geregeld was kan dus sowieso nooit een boete uitgeschreven worden. Alleen politie kan sommeren om door te rijden.....

bewerkt door roadtrain

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Roadtrain,

 

Ik denk dat jij een klein cursusje theorie weer mag gaan volgen.

Op politie, Kmar en voertuigen rijdend met OGS na dienen alle weggebruikers de aanwijzingen van een VKR op te volgen. Dus ook een buschauffeur. 

 

De wet is duidelijk, ook wanneer het gaat om een busbaan of welke openbaar bereikbaar weggedeelte, aanwijzingen gaan voor verkeerstekens en die gaan weer voor verkeersregels. 

En vergis je niet de boete voor het niet opvolgen kan € 370,- euro bedragen.

bewerkt door HIT

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen heb je daar zo weinig aan als je ze niet mag schrijven.

Maar dat aanwijzingen van een vkr voor alles gaat was mij wel bekent, ook leuk als ze jou in een versmalling waar je echt niet uit kunt wijken doorsturen en van de andere kant rijdt de politie erin omdat zij de aanwijzingen niet op hoeven te volgen en dan doodleuk in het midden zeggen dat ik maar even achteruit moet omdat de heren haast hebben, prima maar achteruit rijden ging op zijn oostblokkers en toen draaiden ze het maar snel om.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Roadtrain,

 

Ik denk dat jij een klein cursusje theorie weer mag gaan volgen.

Op politie, Kmar en voertuigen rijdend met OGS na dienen alle weggebruikers de aanwijzingen van een VKR op te volgen. Dus ook een buschauffeur. 

 

De wet is duidelijk, ook wanneer het gaat om een busbaan of welke openbaar bereikbaar weggedeelte, aanwijzingen gaan voor verkeerstekens en die gaan weer voor verkeersregels. 

En vergis je niet de boete voor het niet opvolgen kan € 370,- euro bedragen.

Je hebt gelijk dat was ik even vergeten. Maar waarom kan jij die buschauffeurs dan niet overtuigen? Wellicht contact opnemen met desbetreffende Ov bedrijf? Of tijdelijk overduidelijk een bord plaatsen verboden parkeren? Als hij/zij dan nog niet wil geloven dan ook maar klemzetten en niemand weg.......dan nemen ze zelf wel contact op met centrale en dan gebeurt er wel wat.....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het uitschrijven van boetes door "jan en alleman" ben ik geen voorstander van. Heb nm al teveel rare dingen zien gebeuren door verkersregelaars en ook politie brandweer hoor. Mrt de beste bedoelingen hoor maar met vrachtauto niet uitvoerbaar en om dan zomaar een bekeuring te kunnen krijgen. Laat mij hoe dan ook niet zomaar ergens heen sturen waar ik niet zeker weet dat ik er ook weer zonder schade uit kom

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar waar je jezelf druk om kan maken

Totdat het fout gaat omdat er bij de auto's die erachter staan er tussenuit gaan knijpen en vol geraakt worden door een tegenligger, zal niet de eerste zijn, en dan staat HIT erbij en kan er weinig aan doen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien net zo goed om dergelijke problemen eens aan de provinciale of Rijkswaterstaat voor te leggen?

 

Het beleid is tegenwoordig dat overal op de doorgaande routes de bushaltjes en parkeerstroken worden weg gehaald. Puur en alleen maar om de snelheid uit het verkeer te halen. Althans dat is dan de officiele verklaring. Maar de belangrijkste reden is dat er (in de toekomst) bezuinigd wordt op onderhoud van dergelijke vakken.

 

In dit geval had dan de bus netjes op een parkeervak naast de lus gestaan.

 

Maar in mijn ogen is de grootste fout aan de wegbeheerder toe te wijzen, die van deze lus geen busstrook gemaakt heeft.

 

Waarom de weg niet net voor de busstrook afgezet? Bij het kruipunt?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is met opzet een keerlus gemaakt vanwege de bruggen die hier in de weg zitten, en om een noodparkeerplaats te creëren wanneer in Bataviahaven een evenement is. De weg is hier afgezet om het keren van voertuigen te vergemakkelijken. Overigens kreeg ik gistermiddag te horen dat de busmaatschappij 's morgens voor 07:00 door de gemeente is ingelicht van deze spoedreparatie. 

 

 

Alleen heb je daar zo weinig aan als je ze niet mag schrijven. Maar dat aanwijzingen van een vkr voor alles gaat was mij wel bekent, ook leuk als ze jou in een versmalling waar je echt niet uit kunt wijken doorsturen en van de andere kant rijdt de politie erin omdat zij de aanwijzingen niet op hoeven te volgen en dan doodleuk in het midden zeggen dat ik maar even achteruit moet omdat de heren haast hebben, prima maar achteruit rijden ging op zijn oostblokkers en toen draaiden ze het maar snel om.

Ons als VKR is het ook een doorn in het oog dat KMar en politie zonder aanleiding ons mogen negeren, wat wij dan vaak zien is het "als de politie al niet luistert waarom zouden wij het dan wel?" gedrag. Maar in het verleden heeft het ook al eens tot gesloopte politievoertuigen geleid doordat zij in een gat reden of dat er iets op het voertuig viel bijvoorbeeld.

Ook als ik zeg "dat grote stuk ijzer dat mijn collega aan de overzijde heeft laten doorrijden kopt u ook maar één keer terug" dan lacht men vaak schaapachtig. Maar het zijn ook vaak de jongere agenten die doorrijden, de doorgewinterde collega wacht rustig en steekt zijn/haar hand op.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Staat die nog langer in de weg, en andere oplossingen zijn prima als het geplande werkzaamheden zijn, maar met een spoedje kun je niet eerst een week of wat voorbereiden om alles goed op orde te krijgen, en dan hangegt het toch van de mensen af of het vlotjes doorstroomt of dat een hork op een lijnbus de boel ophoud, moet jij ze eens in de weg staan, dan is de wereld te klein.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

^^ Moet je ze horen als de werkzaamheden gepland zijn en ze zelf niet op het mededelingsbord in de kantine gekeken hebben!

Dan is de wereld helemaal te klein, gelukkig blijf ik dan nog steeds kalm en sereen en dat werkt dan weer niet mee :p 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit soort werkzaamheden moeten gewoon plaatsvinden tussen 1:00 en 5:00 of op zondag, niemand last van, klaar  :p

 

Als je deze "möchte gerne" politieagentjes ook nog eens bekeuringsbevoegdheid geeft is het einde zoek, dit zooitje op macht beluste professionele afzetters (zo als ze zelf zeggen) kunnen niet anders als weggebruikers irriteren, nee laat maar zo als het is, het is al erg genoeg ;)   

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Ergens begrijp ik jouw redenatie wel, Harm, maar lossen bekeuringen nu het daadwerkelijke probleem op ?

Ik vind het wel een vreemd iets worden als een VKR de bevoegdheid krijgt om iemand een sanctie op te mogen leggen terwijl de feitelijke orde handhaver er geen tijd meer voor heeft.

Je geeft zelf al aan, dat zelfs de orde handhavers jullie mogen negeren, zonder enige aanleiding.

Mag je dan ook hun bekeuren ?

 

Je ziet hoe door regelgeving, gebrek aan communicatie, alle partijen dan ineens zeggen, zo zijn onze regels...

Maar wie kan nu echt de regels nog uitleggen ?

 

Probleem zit hem in de aansturing van, in dit voorbeeld, het personeel van Arriva.

Dat een chauffeur tegen jouw zegt, ik heb een dienstregeling en ik blijf staan, en jij zegt, dat de chauffeur wettelijk verplicht is om jouw aanwijzingen op te volgen, dan begint het kat en muis spelletje..

Want wie betaald het loon van die chauffeur van Arriva ?

En wie bedoeld het goed, ten opzichte van ieders veiligheid ?

En wie handhaaft dit gebeuren ?

 

Inderdaad ben ik het met jouw eens dat jij wel gezag mag uitvoeren, maar er niet naar mag handelen, indien mensen jouw gezag niet opvolgen.

Achteraf wel ja....( middels rare nieuwsberichten in de krant, of de rechter..)

Ik vind het dus niet vreemd dat dit tot ergernis leid bij mensen met een kort lontje.

Denk dat het juist averechts zal werken als jullie dan ook nog auto`s staande mogen houden en ze dan ook nog een bekeuring geven.

 

Maar voor de goede orde Harm, zodra ik een knaloranje jas op de weg zie, dan pas ik me aan en volg jullie aanwijzingen netjes op en ik denk, en jij kan dit zelf het beste beoordelen, het grootste gedeelte van de weggebruikers hebben respect voor jullie, doen wat jullie vragen, volgen jullie aanwijzingen op en geven een bedankje.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is toch heel simpel, een aanwijzing van een vkr behoor je op te volgen.

En dat een agent dit niet behoeft heeft te maken met het feit dat zij hoger in rang zijn, zij mogen ook als het nodig is te hard rijden en door rood.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, die verkeersregelaars die woensdag bij het Marlo center stonden hier in Bevercity wisten volgens mij niet eens wat de term verkeersregelaar betekent. Er stonden 3 op de kruizing met elkaar te kwaken, 1 stond met zijn armen over elkaar en de andere stond de tekortkomingen van de eerste 4 op te lossen. Het stond dus muurvast :stom:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanabee's dan toch zeker, een goede verkeersregelaar is gewoon serieus met het werk bezig.

En die hesjes en pakken kun je gewoon kopen, misschien een optie om de politie erbij te halen in dat soort situaties..

bewerkt door Doornekamp33

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoeveel stonden er Pieter, ik kan het niet volgen 3 stonden op de kruising 1 stond er met de armen over elkaar, de eerste 4 hadden er tekortkomingen en de anderen dat weet ik niet hoeveel dat er zijn, maar meer als een omdat het meervoud is, dus ik ga uit van zeker een mannetje of 10  :D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag hebben we samen gekeken, er stonden er 2 bij het kruispunt, die heb ik niks zien doen behalve met de handen in de zakken in de schaduw zien staan. Vervolgens stond er op een verder kruispunt eentje die af en toe wat gebaarde en op z'n fluitje floot. Verderop bij de parkeervakken stond er een met een geniaal hoedje op (wat hem overigens erg goed stond) die hielp iemand met uit het vak rijden.

En bij een ander kruispunt was er een serieus bezig om mensen naar rechts te wijzen.

 

Gekke vind ik alleen, er is daar niks veranderd aan de verkeerssituatie, het is alleen iets drukker omdat de Dekamarkt een flinke verbouwing heeft ondergaan en echt enorm is geworden. Velen zijn natuurlijk nieuwsgierig en komen eropaf om te kijken.

Maar of ze nou echt iets toevoegen?? Bedoel het niet rot naar die mensen, maar naar diegene die heeft bedacht dat ze er moeten zijn. Vraag me af of ze nu echt zo nuttig zijn op dat punt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...