[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Opticruise, word er overspannen van


deMoer

Recommended Posts

  • Forumlid

In augustus 2012 is mijn scania R420 afgeleverd. De eerste paar maanden alles oké maar sindsdien is die opticruise één rijdende ramp. Hij leid bij regelmaat een compleet eigen leven, gaat naar verkeerde verzetten, dus schakelt teveel op, of gaat thv een rotonde of drempel of whatever na afgeremd te hebben ineens van je pats boem terug naar 2e of 3e versnelling, en dat terwijl je nog niet eens stilstaat, meestal rij ik dan nog harder dan 20 á 25 km/u en zou de versnelling dus makkelijk in zijn 5 of 6 kunnen. Optrekken? Van 7 naar 10 terwijl dat helemaal niet gaat en je dus onder de 800 toeren komt en de bak dus weer terugschakelt. Of van 11 naar 12, en meteen weer terug naar 11, naar 12. Ff inhalen? Vergeet het maar, op het moment dat je wilt versnellen, houd hij in en schakelt terug met bedenktijd, ook zoiets op de rotonde, uit laten rollen, gas willen geven en........niets, eerst ff nadenken welke versnelling de bak zal doen. Resultaat; bijna stilvallen op de rotonde, met zware vracht heb ik dus al diverse malen stilgestaan op de rotonde. Vreemde is dat de bak ook goede momenten heeft waardoor je weet, zo moet het, perfect. Nu al bijna 2 jaar dus, update na update na update, waarbij de scania zegt bij de laatste update; dit is een volledige nieuwe versie. JA, STEEK HEM MAAR IN DE BRAND !!! Wat heb ik spijt dat ik bijna 2 jaar geleden mijn daf XF105.510 heb ingeleverd zeg! Staat het probleem op zichzelf? Eerst dacht ik van wel, maar mijn zwager, met zijn nieuwe G heeft nu dus hetzelfde probleem, eerst half jaar geen probleem, hij begint zich nu langzaamaan net zo te ergeren als ik.

 

Ligt het echt aan mij? Alles geprobeerd hè, tot handmatig schakelen aan toe, verschillende rijstijlen proberen, retarder uitlaten, noem maar op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rij sinds 4 weken ook met zo'n kip, het opschakelen en normaal rijden dat gaat wel. Maar owee als je je motorrem gaat gebruiken om bv voor een verkeerslicht af te remmen, of bij een rotonde. Dan word de versnellingsbak helemaal gek, dan gooit hij hem idd zomaar tig versnellingen terug, waardoor het erg onrustig rijden word. De motorrem op zich is trouwens waardeloos. Dat ding werkt echt voor geen meter. Dat Scania zoiets waardeloos op hun wagens durft te bouwen!!

Verzonden vanaf mijn aaifone 5S met tapakwats

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vertel mij wat.. Echt een drama ding! Vooral het stilvallen komt me bekend voor! Eerder al last van met me eerste R-serie met stukgoed, nu rij ik met een type 2 en tankcontainers en het is nog veel erger😁

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

Nu rij ik tegenwoordig Volvo FM (wat een heerlijke automaat zeg), maar ik herken wel veel klachten van onze vorige Scania. 1van de redenen om voor Volvo te kiezen. In de bus zitten meestal Mercedes motoren. Bij rustig rijden schakelen die automaten best goed, maar bij haast kan die het ook niet echt behappen. Ook daar is nog genoeg winst te behalen qua comfort

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mss een beetje vreemd, maar vorige week zat ik in de streekbus (ov, als passagier) en die zijn ook van Scania.

Noem het beroeps deformatie, maar op een gegeven moment rijden we binnen de bebouwde kom en de bak - merk ik - blijft in een veel te hoge versnelling staan. De hele bus trilde bijna uitklaar, heel oncomfortabel, maar niks terugschakelen.

 

Ik ben als Volvo rijder waarschijnlijk verwend wat dit aangaat, maar het was echt idioot. Zo overduidelijk was het dat een gaatje terug echt de beste keuze was.

Dat hevige trillen lijkt me trouwens ook niet echt goed voor de wagen (koppeling etc)

 

Daar staat tegenover dat ik een week met een R420 demo heb gereden, en die deed het goed. 

 

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik rijd nu een volvo.....voor transsport voor mijn kraantje....

maar ik heb nu 100 pk minder als bij de vorige werkgever....

ik merk dat het enorm scheelt in het schakelen en terugschakelen...

met deze volvo heeft die veel te veel toeren......

lijkt af en toe wel of die opstijgt :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, dat ie niet wil opschakelen daar heb ik ook veel last van, gaat dan zomaar door tot 1900 toeren, vervolgens nog een soort van tussengas en dan hop, naar de volgende versnelling. Blijk dus niet de enigste te zijn, dus de scania minded mensen krijgen enkelt een harde plasser van die V8, voor de rest is het helemaal K.T zo'n scania. Ik wil mijn daf terug, maar dat ken niet meer, die rijd nu ergens in verweggistan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

Misschien dat dit een diep geheim is wat betreft Scania, maar hierin kan het verschil zitten waarom de ene bak wel kuren heeft en de andere niet.

Ik vermoed om dit euvel te verhelpen bij alle scania`s die rondrijden, ze dus alleen de uitzonderingen repareren...

 

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek
Mss een beetje vreemd, maar vorige week zat ik in de streekbus (ov, als passagier) en die zijn ook van Scania.

Noem het beroeps deformatie, maar op een gegeven moment rijden we binnen de bebouwde kom en de bak - merk ik - blijft in een veel te hoge versnelling staan. De hele bus trilde bijna uitklaar, heel oncomfortabel, maar niks terugschakelen.

Ik ben als Volvo rijder waarschijnlijk verwend wat dit aangaat, maar het was echt idioot. Zo overduidelijk was het dat een gaatje terug echt de beste keuze was.

Dat hevige trillen lijkt me trouwens ook niet echt goed voor de wagen (koppeling etc)

Daar staat tegenover dat ik een week met een R420 demo heb gereden, en die deed het goed.

-

Dit is ook mijn ervaring als buschauffeur. Ik rij dan hoofdzakelijk met Mercedes bussen, maar ook daar zijn de automaten ook nog best aan een upgrade toe zeg. Volvo bussen hebben gewoon net als de trucks de beste en fijnste automaten........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is ook mijn ervaring als buschauffeur. Ik rij dan hoofdzakelijk met Mercedes bussen, maar ook daar zijn de automaten ook nog best aan een upgrade toe zeg. Volvo bussen hebben gewoon net als de trucks de beste en fijnste automaten........

Ik verafschuw de automaten van onze Volvo bussen. Geef mij maar een voorschakel bus.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Nou, hier word ik niet vrolijk van.....

Net gisteren na heeeeel lang dubben tussen handgeschakeld of automaat, heb ik toch een nieuwe Scania besteld met automaat...... :stom::stom:

Maar goed, we gaan het de komende jaren ervaren :ok:

Groet J.W.

heb ik ook werkt perfect alleen met achteruit rijden je wel ff realiseren dat er ook een stand rm is dan is het net een volvo.

groeten martje

zullen we er nog eens over praten.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een demo gehad en de rm-stand veelvuldig uitgeprobeerd en die werkt idd goed. En ik krijg het meest uitgebreide software-pakket erop voor de automaat.

Dus met rm-stand, power-stand(langer doortrekken), economy-stand en ik kan er extra snel mee vooruit en achteruit schakelen(jutteren).

En ik kan bij alle snelheden met de hand schakelen, dit is standaard geloof ik tot 50 km/h.

Heb gekozen voor een automaat zonder koppelingspedaal.

Dus ik ben wel heel benieuwd hoe hij zich gaat houden de komende jaren en wat ik er allemaal mee kan, of juist niet.

 

 

Groet J.W.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een demo gehad en de rm-stand veelvuldig uitgeprobeerd en die werkt idd goed. En ik krijg het meest uitgebreide software-pakket erop voor de automaat.

Dus met rm-stand, power-stand(langer doortrekken), economy-stand en ik kan er extra snel mee vooruit en achteruit schakelen(jutteren).

En ik kan bij alle snelheden met de hand schakelen, dit is standaard geloof ik tot 50 km/h.

Heb gekozen voor een automaat zonder koppelingspedaal.

Dus ik ben wel heel benieuwd hoe hij zich gaat houden de komende jaren en wat ik er allemaal mee kan, of juist niet.

Groet J.W.

veel plezier ermee

Groeten martje

zullen we er nog eens over praten.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Dus ik ben wel heel benieuwd hoe hij zich gaat houden de komende jaren en wat ik er allemaal mee kan, of juist niet.

 

 

Groet J.W.

 

 

Je zal het zelf toch moeten ontdekken.

 

Komt ie weer in de "calduran" kleuren of wordt ie blauw? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet

Bedankt Martje dat gaat vast wel lukken, hij word metallic-blauw Teddybeer :p:p

Groet J.W.

Wat voor motor heb je gekozen dan. En blauw metallic. Niks mis mee. Benieuwd naar t resultaat. Al iets bekend over levertijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden