[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

IKEA slavendrijver???


volfiel

Recommended Posts

  • Forumlid

Vandaag te lezen in Elsevier!!!

 

 

Nieuws

Europese Unie

'Een Slowaakse IKEA-chauffeur verdient in Nederland 420 euro per maand'

door Servaas van der Laan 15 jul 2014

003_RBIAdam-image-1559948.jpeg
IKEA maakt in Nederland gebruik van Slowaakse chauffeurs - Foto: EPA

De concurrentie op de interne Europese arbeidsmarkt verloopt niet altijd even soepel als Brussel graag wil doen geloven. Het voorbeeld van Slowaakse chauffeurs voor IKEA maakt dat weer eens duidelijk.

 
 

Een Slowaakse chauffeur die goederen vervoert voor IKEA in Nederland verdient 420 euro bruto per maand. Via onkostenvergoedingen wordt dit opgekrikt naar maximaal 1.300 euro netto. Daarnaast wonen en werken ze vaak maanden achtereen in hun vrachtwagen. Dat blijkt uit contracten in handen van de Volkskrant.

Constructie

Het Zweedse meubelbedrijf omzeilt het gebruik van veel duurdere Nederlandse en Belgische chauffeurs dankzij een constructie met een Slowaaks transportbedrijf.

IKEA laat de Nederlandse filialen bevoorraden door een Belgische transporteur die de ritten uitbesteedt aan een Slowaakse dochteronderneming. Die maakt weer gebruik van een Slowaaks uitzendbureau.

Regels

Volgens IKEA is die constructie conform de regels, maar vakbonden klagen dat in de praktijk de regels worden overtreden. De Slowaakse chauffeurs bivakkeren maanden achtereen in hun vrachtwagen, terwijl ze volgens de regels minimaal een weekend in de veertien dagen ergens anders moeten overnachten.

Daarnaast rijden ze veel meer dan toegestaan en verdienen ze ook nog eens te weinig. Met een maximaal nettomaandloon van 1.300 euro verdienen ze minder dan de helft dan een vergelijkbare Nederlandse chauffeur.

 
Goedkope arbeid

Het voorbeeld laat zien hoe in een divers Europa de goedkope arbeider een importproduct is geworden. Nederlandse chauffeurs staan daardoor steeds meer onder druk.

Vakbond FNV spreekt van 'vals spel'. De vakbond vindt dat de overheid hier te weinig tegen doet. IKEA zegt van de problematiek op de hoogte te zijn en heeft een eigen onderzoek ingesteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt dat nog wel van die Belgische transporteur?

Bij Ikea Breda zie ik de laatste tijd alleen maar gele (soms andere kleur) opleggers staan van Verbrugge staan

en deze worden door auto's van Verbrugge zelf gereden/geplaatst.

 

Maar dit speelt toch al langer? Heb dit al verschillende keren gelezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Iets met maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

Inderdaad. Ikea verzorgt toch maar mooi het inkomen waar een aantal Slowaakse families van kan leven. En daar moeten we eigenlijk gewoon trots op zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben nooit in een ikea geweest, en zal er ook nooit m'n gezicht laten zien, en voor meer dan 1 reden.

De meeste rotzooi is niet in Zweden gemaakt, maar in lage lonen landen.

Als ik iets koop moet het klaar zijn, je koopt toch ook geen auto in onderdelen???? ;)

 

Maar dit is reden #1.http://www.theguardian.com/world/2011/aug/25/ikea-ingvar-kamprad-new-nazi-claims

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben nooit in een ikea geweest, en zal er ook nooit m'n gezicht laten zien, en voor meer dan 1 reden.

De meeste rotzooi is niet in Zweden gemaakt, maar in lage lonen landen.

Als ik iets koop moet het klaar zijn, je koopt toch ook geen auto in onderdelen???? ;)

 

Maar dit is reden #1.http://www.theguardian.com/world/2011/aug/25/ikea-ingvar-kamprad-new-nazi-claims

Waar haal jij je onderbroeken vandaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is allemaal zo dubbel bij ikea. Een beetje de schone schijn ophouden, kom in Dortmund (ikea dc) maar niet met een Euro 3, dan kun je weer omkeren. Als het op papier maar klopt en volgens de regels gaat. In de praktijk moet het voor weinig vervoert worden. En zo werkt het toch bij (bijna) alle multinationals?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alle bovenstaande postings ten spijt, maar kan me nu iemand uitleggen wat IKEA fout doet? Als ik dat dan weet dan koop ik in het vervolg alleen nog maar spulletjes bij de ACTION, ZEEMAN of de WIBRA. Ik wil tenslotte niet medeschuldig zijn aan wantoestanden. Die moeten keihard aangepakt worden. Aan de andere kant wil ik natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Ik ben tenslotte prijsbewust, en als ik eenmaal weet waarom ik niet meer bij IKEA moet kopen, heb ik ook mijn geweten gesust. Ja zeg, ik wil wel goed kunnen slapen hè?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Ikea doet in deze ook weinig fout.

Ze maken gebruik van de mogelijkheden die hun vervoeder hun bied.

En dat hun niet in de boeken mogen kijken van hun vervoeder, teneinde de kwestie of het personeel juist verloond wordt, lijkt mij vrij logisch.

Mijn inziens moet de vervoeder keihard aangepakt worden.

Uiteindelijk komt zij met de bedenkelijke constructie.

Ikea maakt alleen gebruik van de dienst die hun geboden wordt.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Ikea maakt gebruik van de mazen in de wet, verder hebben ze boter op hun hoofd. ze geven een ander de schuld.

Boter op hun hoofd of niet...uitendelijk doen zij in deze niets fout.

Dat het niet erg netjes is, daar zij heus wel beter weten, is van een andere orde dunkt me.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ikea maakt gebruik van de mazen in de wet, verder hebben ze boter op hun hoofd. ze geven een ander de schuld.

Wat nou "mazen"? Het zijn gewoon mogelijkheden. Misschien niet leuk voor werknemers in een aantal lidstaten, maar daar houdt het ook mee op. En wéér wijzen naar bedrijven en werkgevers, terwijl zij niets anders doen dan waar ze voor staan; ONDERNEMEN. Het kader waarbinnen dit gebeurt wordt door politici geschapen. Dus heb je er moeite mee, dan moet je dáár zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn inziens moet de vervoeder keihard aangepakt worden.

Ikea maakt alleen gebruik van de dienst die hun geboden wordt.

 

 

Die vervoerder maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die geboden worden. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

als deze hele hetze tegen ikea gaat om "maatschappelijk verantwoord zakendoen" waarom durft er dan niemand zo,n gelijke hetze tegen ah te beginnen??

want die zijn al VEUL langer bezig om meerdere bedrijven uit te benen.

of moeten die akties die er laatst bij 2 dc,s zijn geweest het zelfde effekt hebben als wat men bij ikea denkt te bereiken??

Doe het dan ook maar gelijk tegen onze regering ook. Ik bedoel, dit kun je toch ook niet verantwoord maatschappelijk regeren noemen??
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Allemaal oproer voor niets.

Waarom een bedrijf straffen om een zo gunstig mogelijke transportprijs?

Straf de transportsector af die willens en wetens elke maal weer kans ziet om de tarieven nog verder onderuit te brengen!

Ze graven hun eigen graf!

Als sector zou men ook eens gewoon nee verkopen en gewoon een prijs neerleggen die wel economisch verantwoord is, MET nederlandse chauffeurs.

Maar dan gaat een andr gewoon onder de prijs zitten, is dan de veel gehoorde kreet.

Dus.....?

ÃŒs een IKEA dan fout om voor die lagere prijs te gaan, of is dat transportbedrijf fout om een lagere (dus economisch onverantwoorde) prijs neer te leggen?

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden