[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Verantwoordelijkheid


andremast

Recommended Posts

Is het niet meer als, ik heb zoveel kubiek aan volume die per jaar vervoert moet worden, en zoek een transporteur die zich wil inschrijven voor een vaste prijs ?

DHL werkt namelijk ook zo, vooral om de prijs te drukken.

Als dan een transporteur een prijs neerlegt, wat ver beneden de kostprijs ligt van een ( Nederlandse ) transporteur en in dit voorbeeld, Ikea, bepaalt dat deze transporteur de opdracht krijgt, vind ik het moeilijk om dan de vinger te wijzen naar de Ikea.

 

Juridisch gezien denk ik dat dit valt onder marktwerking, open grenzen, etc....

Dus of, in dit voorbeeld, Ikea hier verantwoordelijk voor is, betwijfel ik ten zeerste, de transporteur neemt een opdracht aan voor een bepaalde prijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast tramdsm

Nu nog het grote publiek er van overtuigen en eigenlijk nog veel belangrijker of hun (en dus jij en ik) hogere aankoopprijzen te willen betalen voor duurder transport.

...zodat er nog meer geld kan blijven hangen bij de aandeelhouders van de grote bedrijven! Komop ge je denkt toch niet echt dat de lonen meestijgen met de prijs?.... het is andersom: pas als je hoger loon afdwingt stijgt de prijs of de aandeelhouders nemen genoegen met net iets minder winst. En dat zie ik voorlopig niet gebeuren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Johannie

In hoeverre is een bedrijf ,(ikea of een ander bedrijf) ,dat het vervoer van zijn goederen uitbesteed aan een willekeurig transportbedrijf(na prijsafspraak)verantwoordelijk voor de wijze waarop dat transport gedaan word.

Tav.cao.en dergelijke

 

Je hebt in Nederland de wet Ketenaansprakelijkheid. Deze is in het leven geroepen om loonbelasting verderop in de keten te verhalen indien een onderaannemer failliet gaat. De gedachte hierbij is dat de opdrachtgever dit niet wil, en de onderaannemer zodoende gaat zorgen dat zijn zaakjes op orde zijn (o.a. door een verklaring van de belastingdienst).

 

Vriend Edwin Atema ziet dit ook als een oplossing in de transportsector. In mijn ogen is dit deels mogelijk. In de bouw (waar bovenstaande met name van toepassing is) is er geen onduidelijkheid of de werkzaamheden in NL of elders plaats vinden. De werknemer is immers fysiek op één plaats aanwezig. In de transportsector ligt dit weer iets anders, de werkzaamheden vinden plaats op diverse plaatsen en zoals iemand al schrijft er is ook nog marktwerking en open grenzen.

 

Want wat als Ikea een ritje heeft naar Duitsland, ze huren een transporteur in die 10 auto's heeft, met 10 chauffeurs. Iedereen wordt keurig volgens CAO betaald. Maar het transportbedrijf heeft geen auto vrij voor het ritje en belt een Poolse transporteur, die het ritje aanneemt als terugvracht naar Polen. (Ik weet het, het is een utopie dat het zo gaat, alle Poolse transporteurs zijn slecht en maken zich schuldig aan cabotage, loondumping, etc.). Maar is Ikea er schuldig aan dat de transporteur een ander inhuurt? En als nu blijkt dat de Poolse transporteur het niet als terugvracht gebruikt maar met een Poolse chauffeur en Poolse wagen pendelt tussen Nederland en Duitsland? Hoe komen Ikea en de Nederlandse transporteur hier achter? En wat als de wagen met de hand geladen moet worden, en de transporteur hier nog wel een paar man voor weet, via een duister uitzendbureau, maar wel lekker goedkoop..., Ikea nog steeds aansprakelijk?

 

In mijn ogen zitten er veel te veel haken en ogen aan dit systeem, en moet je nog steeds het probleem bij de bron aanpakken, dus in de regelgeving en bij de overtreders, en niet bij de opdrachtgevers.

En dan nog een hersenspinsel: Wat als bij het Nederlandse transportbedrijf moeder de vrouw de administratie doet, zij wordt hier niet voor betaald, ze kijken aan het einde van het jaar of er wat meer geld uit de zaak gehaald kan worden... Is Ikea dan aansprakelijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden