[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nederlander Dave Gardien met dochter omgekomen op Stord E39


Murphy

Recommended Posts

Gast combidriver

Het "probleem" is dus ook (denk ik), de ervaring die Dave had in het rijden in deze regio, het gaat zo aak goed totdat.........

Een onervaren chauffeur zou het risico van rijden met een (mogelijk) lege motorwagen nooit genomen hebben (denk ik).

Hoe dan ook, Dave komt er niet mee terug, maar laat het wel een les zijn voor anderen, dan heeft Dave in ieder geval het leven niet voor niets gelaten.....

Sent from my iPhone 4s

using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het maakt het wel veel duidelijker, hoe het is gegaan, als het dus inderdaad waar is wat je gehoord hebt. En we kunnen er nu wat van leren.

Want een ongeluk is meestal een samenloop van omstandigheden. Het kan een keer erg glad zijn, en het gaat allemaal goed. Je kan een keer weinig druk op de trekas hebben, en het gaat allemaal goed. Totdat alle pech samenkomt en dan gaat het dus fout. Helaas.

En forum = om van elkaars fouten te leren en om fouten te voorkomen.

Vaak gaat iets goed maar het kan ook anders gaan.......

Helaas kan het zelfs bij de meest ervaren chauffeurs voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jp, volgens sommige hier komt mijn info niet verder als het lezen van de Telegraaf. (Maar goed, daar is dit niet het geschikte topic voor.)

Ja me verhalen over asdruk heb je begrepen. Maar ik rij geen combie.

En ik heb ook verteld dat ik, jij, een ieder op sneeuw erg veel kan. Op ijs kan je niet veel. Kettingen leggen.

En de vraag is altijd, waneer ga je ze leggen?

Er even van uitgaande dat het zo was bij Dave. (Motorwagen leeg en ''laat'')

Dat is ook zo'n puntje dat je je eigen de tijd niet gunt om kettingen teleggen.

Sommige zijn erg vroeg met kettingen gebruiken. ''Onnodig''?

Andere telaat. Die gaan vloeken, of raken naast de weg, of rijden der eigen dood.

Ieder is verschillend.

Misschien mooi voorbeeld. Collega van me gleed een paar weken geleden naast de weg. Ijsbaan.

Auto op zijn kant, en cabine in elkaar. Foutje bedankt. Kan gebeuren.

Hij vond kettingen leggen nog niet nodig.

Afgelopen week moest die weer daar dat dorp......

Je zou denken, men heeft iets geleert.

Deze week viel de schade mee. Weer een ijsbaan, en nu stond die net naast de weg. Wederom geen kettingen gebruikt.

Hij is iemand die denkt, gaat nog wel, gaat nog wel. (Gaat niet meer. :p)

En als ervaren chauffeur word je makelijker ja. Je denk het ''teweten''.

En zoals gezegt, de samenloop van omstandigheden.

Dave ging op dat plekje. Terwijl al was het misschien 300mtr verderop gebeurt had die in een greppeltje gestaan.

Moeilijk dus.

Ik heb ook vaak zat dat ik denk, en daar ga ik.

Dave heb denk gewoon pech gehad. Pech die hem het leven koste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lijkt me een goed moment om dit onderwerp af te sluiten.

Mochten er nog wel ter zake doende feiten boven water komen, dan kunnen deze altijd hier bij geplaatst worden. Een PB of de rapporteerknop gebruiken is dan voldoende.

bewerkt door Teddybeer
Op verzoek van Murphy heropend. Afhankelijk van het verloop van de discussie blijft het voorlopig geopend.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Administrators

Mede vanwege de gigantische publiciteit rond het ongeval met Dave en Anja heeft de wegbeheerder eindelijk stappen ondernomen.

Nadat landelijke protestactie's zijn gehouden waarbij werd gepleit om betere wegen gaat er dan eindelijk wat gebeuren op de E39 op Stord, thv de Ã…dlandbro.

1) de max snelheid gaat van 70 naar 60

2) de beplanting in de bermen wordt aangepakt, zodat er meer overzicht ontstaat

3) het "verkeerd" aflopen van de bocht wordt aangepakt

4) betere belijning en bewegwijzering

5) de vangrails aan beide zijde worden aangepakt

De werkzaamheden zullen na de zomer beginnen, maar in ieder geval klaar zijn voor de winter invalt.

bron: Strakstiltak på E39 på Stord - Bergens Tidende

Blijkt dat als IEDEREEN mee doet aan een actie, deze zeker iets kan uitmaken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Administrators

(Ik kom het oorspronkelijke artikel niet meer tegen in het archief, dus open ik maar een nieuw topic)

 

Toendertijd heb ik beloofd wanneer er nieuws over dit ongeluk kwam, dit alsnog te vermelden....

 

Het onderzoek over het ongeluk met Dave Gardien die op 28 febr 2013 is verongelukt samen met zijn dochterje op Stord, heeft een resultaat opgeleverd.

Niet dat zijn vrouw en dochter hun beide terug krijgen, helaas, maar hopenlijk zal de uitkomst van dit onderzoek helpen de wegen wat veiliger te krijgen.

 

De onderzoeksgroep die het bewuste ongeluk heeft onderzocht komt tot de slotsom dat er te slecht is gestrooid op dat traject die nacht!

Statens Vegvesen had (of heeft) geen duidelijke documentatie waarin te lezen viel of er wel degelijk een "plan van aanpak" was (is) tijdens de winters hier. M.a.v. wanneer er wie en waar zou strooien is niet duidelijk vastgelegd waardoor de kans bestond (en bestaat) dat sommige trajecten slecht of in zijn geheel niet gestrooid werden (worden).

Ook voldoet de weg (nog steeds) niet aan de hedendaagse regels, voor wat betreft bochten die op de juiste hoek gelegd zijn (helling).

 

Hopenlijk gaat het in de toekomst beter en (schrale troost) zijn Dave en Anja niet voor niets gestorven. (klinkt een beetje cru...)

 

http://www.nrk.no/hordaland/vegen-var-for-darleg-strodd-1.11837661

(met dank aan nal, die mij dit artikel doorgegeven heeft)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

(Ik kom het oorspronkelijke artikel niet meer tegen in het archief, dus open ik maar een nieuw topic)

 

Toendertijd heb ik beloofd wanneer er nieuws over dit ongeluk kwam, dit alsnog te vermelden....

 

 

 

 

Heb het oorspronkelijke topic even opgezocht en alles samengevoegd. 

 

Triest dat dit vermoedelijk voorkomen had kunnen worden.

 

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Bedankt dat je het oorspronkelijke topic opgedoken hebt Hendrik.

Of het te voorkomen geweest was, is altijd moeilijk te bewijzen.

Maar een deel van het risico om een ongeval te krijgen hadden ze kunnen wegnemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms staan we er niet eens bij stil, maar een jaar na dato, worden vragen beantwoord...

Dankzij mensen die de moeite nemen om zulk leed te willen onderzoeken en de vraag: Waarom, proberen te beantwoorden..

Hoe vaak blijven zulke vragen onbeantwoord ?

Om nu een schuldige aan te wijzen, zoiets laat ik over aan de instanties die erover gaan.

Het leed word er niet minder om, maar de vraag, waarom, word wel beantwoord...

Of zoiets helpt, een jaar naar dato, dat weet ik niet, daar sta ik te ver ervan af.

 

Maar mijn respect gaat uit naar de onderzoekers, die deze belangrijke vraag willen beantwoorden, zonder met een vinger te wijzen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Administrators

Dave zijn vrouw heeft een advocaat in de arm genomen en gaat Statens Vegvesen aanklagen.

De noorse advocaat hoopt op een schikking, maar als het moet wordt dus SVV voor de rechter gedaagd.

Omdat onderzoek heeft aangetoond dat SVV haar plicht heeft verzaakt (slecht strooiwerk) is de kans aanwezig dat ze een economische genoegdoening krijgen van de rechter.

Helaas, hoeveel geld er ook vrijkomt, Dave en Anja komen niet meer terug....

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Mor-gar-til-sak-etter-dodsulykke-3176060.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geen enkele straf of schadevergoeding kan het gemis van geliefden vervangen, maar enige vorm van gerechtigheid kan ook al voldoening geven. 

 

Hoe is dat in Noorwegen geregeld, Eddy?

 

In Nederland kunnen, bij mijn weten, ambtenaren niet persoonlijk verantwoordelijk gehouden worden voor dergelijke "foutjes". In het ergste geval worden de verantwoordelijken weg gepromoveerd en draait de belasting betaler voor de schade vergoeding op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Tot nu toe zijn er nagenoeg geen schadevergoedingen betaald omdat SVV zich er altijd weet uit te draaien....

Maar het onderzoek dat is ingesteld, laat geen twijfel bestaan over het geblunder van SVV.

SVV is de staat, dus eventuele vergoedingen zullen wel door de belastingbetaler opgehoest worden.

Indien deze maal de klager in het gelijk gesteld wordt plus een eventuele schadevergoeding, zal dat waarschijnlijk geen ambtenaar zijn baan kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Administrators

Van facebook geplukt:

 

"Hallo vrienden ,collega,s op vrijdag 31-10 zal er op nederland 2 om 19.20 een uitzending plaats vinden die heet ode aan de dode in deze uitzending zullen dave en anja te zien zijn, anja heeft met haar toestel een paar uur voor het ongeluk een filmpje gemaakt terwijl ze onderweg waren ,dit filmpje zal dan uitgezonden worden het is een mooie herinnering aan dave en anja."

 

Dus diegene die er belang bij hebben, vrijdagavond nederland2 om 1920u.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar als chauffeur ben je toch ook verandwoordelijk om altijd het onverwachte te verwachten Eddie? Als het winter is, dan heb je altijd wel plekken waar het droog is, een km verder is het ijs.

Wat als er zo een rots naar beneden tuimelt, de staat is de eigenaar, maar die draait dan toch ook niet op voor de kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb er geen belang bij, ik heb het ook niet gezien (ik zit in Berlijn, een groep Japaners entertainen), echter ik wil het wel zien.

Iemand die het online kan gooien? Of weet waar ik het kan bekijken?

 

Bij voorbaat dank

 

groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

http://odeaandedoden.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/ode_aan_het_leven

 

Singer-songwriter Michael Prins brengt een ode aan Anja Gardien. Zij is 10 jaar als zij samen met haar vader verongelukt. Op weg naar Noorwegen, in zijn vrachtwagen. Anja was gek op dieren en vooral op paarden. Na haar overlijden besluit haar moeder Sabine Wittens geen bloemen op de begrafenis te vragen, maar geld. Geld om een paard te kopen voor de manege waar Anja altijd kwam. Het paardje Sierra is op de sterfdag van Anja aan de manege overhandigd. Nu maakt het paardje anderen gelukkig en blijft Anja toch nog een beetje voortbestaan.



checked by my phone

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden