[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nederlander Dave Gardien met dochter omgekomen op Stord E39


Murphy

Recommended Posts

  • Forumlid
LUL toch niet zo dom joh GERRITDV !!!!!

Denk jij nou echt dat de ex-vrouw en kinderen van Dave zit te wachten op een bloemetje van al die lompe betweterige truckers hier als ze leest wat al die eppo's schrijven op dit forum.

95% van wat hier op dat forum zit kan of durft niet eens naar Noorwegen te rijden maar gaan wel eff lekker zitten discussieren en ouwehoeren over wat deze chauffeur wel of niet had moeten doen !!

Soms is het echt te triest voor woorden hier op dat forum....

:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Misschien, hoe wrang het ook klinkt, is het ongeluk van Dave en zijn dochter niet onopgemerkt voorbij gegaan in de winterchaos.

NÃ¥r Anja og Dave gravlegges, stopper trafikken i Norge - bt.no

De NLF ( Noorse vrachtwagen eigenaren club) afdeling Hordaland roept op om donderdagmiddag om 14.00u de wagen, wat voor een dan ook (personenwagen, bussen,vrachtwagens) minstens 5 minuten aan de kant te zetten met de alarmlichten aan.

Om die tijd wordt Dave en Anja in Nederland begraven!

6 fylkes hebben al gezegd gehoor te geven, 5 anderen waarschuwen al dat ze mee kunnen doen.... (fylkes zijn provincie's in Noorwegen).

Tevens zeggen diverse organisatie's waaronder de NLF dat ze het nu echt beu zijn dat de noorse overheid zwaar tekort schiet in het wegonderhoud, zeker in de winterperiode's. Te veel levens raken verloren doordat de wegen te laat, slecht of in zijn geheel niet worden onderhouden/gestrooid.

Laat dit nu aub niet voor niets geweest zijn!

(persmelding NLF: http://www.lastebil.no/nlf_hordsogn/xp/pub/mx/filer/Pressemelding-Punktmarkering-torsdag-14.-mars-2013_630706.pdf )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

diep triest

sterkte aan de nabestaande en ja elke rit kan je laatste zijn.

onheil ligt op de loer en hoe goed we ook denken te zijn... verrast worden kan een ieder.

zeker gladheid en mist zijn bij mij 2 grote sluipmoordenaars.

dat zijn iig mijn 2 grootste vijanden tijdens het rijden.

ik ben onder de indruk van de moeder en haar zoontje...zal zwaar zijn deze periode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Hoewel het gissen blijft is na een onderzoek wel een en ander boven water gekomen.

De weg voldoet niet meer aan de hedendaagse standaard (hoe verassend?).

De waterafloop is niet toerijkend, het bochtige trace is verwarrend....

Vast is komen te staan dat de wagen op het moment van door de vangrail gaan, niet harder reed dan ca 30 km p/u.

Maar zoals gezegd, de aandacht is, helaas op deze manier, weer volledig aanwezig.

Politie was nog niet klaar met het rapport mbt naleving rij en rustijden en technische staat van het voertuig.

Har funne feil på ulukkesbrua - bt.no

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het verhaal gaat dat ze motorwagen leeg was.

Aan de ravage op de foto's is te zien dat in elk geval de aanhanger wel geladen was.

Als dan de truck niet geladen was dan is er niet veel voor nodig om in de problemen te komen. Dan heeft zelfs de meest ervaren chauffeur nog de handen vol om het span op de weg te houden......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Gelukkig geen jarenlange oeverloze discussie's.

Het rapport dat is vrijgegeven meldt dat Dave op ca 70 - 80 meter voordat het fout ging met een snelheid van ca 75 km/t is begonnen te remmen.

Met 30 de vangrail geraakt.

Er was niets op of aan te merken aan de technische toestand van de wagen, noch over de naleving rij en rust tijden.

Bremset ned før ulykken inntraff - bt.no

En nog een stukje:

«Å kjøpe en hest er det siste jeg kan gjøre for Anja» - Nyheter - Haugesunds Avis

En nog eentje: Er wordt ook gezegd dat er GEEN sprake was van alcohol of drugs gebruik.

Kjempet en desperat kamp mot naturkreftene - Nyheter - Haugesunds Avis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het verhaal gaat dat ze motorwagen leeg was.
Einde gespeculeer al hier laat hun in vrede rusten

Toch bevredigt het me niet, al die onderzoeken waar Murphy mee aankomt. Nou is mijn Noors ook niet zo best...

Op de foto van bovenaf kun je inderdaad zien, dat de achterste as van de motorwagen wel lijkt opgetrokken. Dus dat hij misschien inderdaad leeg was. Of zou de as automatisch zijn opgetrokken nadat hij op zijn kant ging, toen de druk wegviel? En het dak van de motorwagen is nog heel, in tegenstelling tot de wipkar die compleet in puin ligt, da's ook apart.

Dus geen einde aan het gespeculeer, sorry.

Net wat Teddybeer zegt, als de motorwagen inderdaad leeg was, verklaart dat heel veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Om dan maar mee te doen...

In GEEN enkel artikel heb ik kunnen lezen of de voorwagen geladen dan wel leeg is geweest.

In geen enkel topic heb ik kunnen lezen dat de voorwagen vol dan wel leeg is geweest.

Noch van een politie man die daar ter plekke geweest is tijdens de opruimwerkzaamheden, noch van iemand van Statens Vegvesen heb ik iets vernomen/gelezen dat zou wijzen op een lege voorwagen.

Dit wil niet zeggen dat dit niet het geval zou zijn geweest, maar zolang er bij de conclusie's van het onderzoek NIET een schuld bij de chauffeur wordt neergelegd, ga ik er van uit dat de belading, lastzekering, naleving RTW, technische toestand van de wagen en profiel DIEPTE op de banden in orde zijn geweest.

Het enige wat wel gezegd werd was dat hij ca 5 km te hard gereden heeft (75 op een 70 zone) en dat de kans dat ze het overleefd zouden hebben indien ze de gordel om hadden groter geweest zou zijn....

Ik kende Dave persoonlijk en het lijkt mij dat hij als een ervaren chauffeur, zeker in de winter periode niet met een lege voorwagen gaat rijden. Zou hij dat wel gedaan hebben.....:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
een ervaren chauffeur, zeker in de winter periode niet met een lege voorwagen gaat rijden.

Toch deel ik uw mening absoluut niet.

Zo'n motorwagen weegt leeg al een ton of 14 en met een gelifte sleepas blijft er een 4x2 motorwagen over. Dit leeg gewicht gewicht nog los van een heel bekje diesel wat in de tanks paste. Hoeveel 4x2 motorwagens zouden er met dergelijke gewichten (of nog lagere) door Europa rondrijden met een aanhanger/wipkar erachter die gewoon tot 18 of 20 ton geladen mag worden (en ook geladen wordt)?

Waarmee ik geen standpunt wil innemen of de motorwagen vol of leeg geweest zou zijn. Maar ik wil benadrukken dat, al zou die motorwagen leeg geweest zijn, er absoluut nog niet enige indicatie richting deze ervaren chauffeur zou mogen gaan.

Ik schrijf dit met name, omdat mensen die meelezen en zelf nooit met een vrachtwagen hebben gereden, het idee zouden kunnen postvatten dat een chauffeur met een "lege" motorwagen dan opeens iets "fout" gedaan zou hebben. Of wellicht iets "doms" of "verwijtbaars". Daarvan is zelfs in dat geval dus zeker geen sprake.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast johannes70

Karel, ik zal het netjes houden.

U heeft nog nooit met dergelijke combinatie gereden wel???

Als u dat wel ooit gedaan heeft is dit mijns inziens de meest onzinnige post die ik van u gelezen heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een lege motorwagen en beladen aanhanger is het liften van de as niet slim om maar eens een cliché te gebruiken.

Nu heb ik alleen met een schamel spulletje ervaring, maar ga er vanuit dat het met een wipkar combi niet anders is.

De motorwagen wordt dan door de aanhanger gedwongen i.p.v. andersom.

Blijft dat het een trieste zaak is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het blijft dus gespeculeer helaas.

Kan het me ook moeilijk voorstellen, dat Dave zo is gaan rijden op de winterdag.

Ben het helemaal met Johannes eens, met een volle wipkar en lege motorwagen is het op een mooie droge weg al bijna geen rijden, laat staan als het glad is (al dacht ik dat Karel wel ervaring had;)).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de motorwagen leeg is, en de aanhanger geladen, is er wettelijk dan iets fout?

Zoniet, dan doet en chauffeur niks verkeerds. (Of het lekker rijd is een ander verhaal.)

Van wat ik gehoort had, reed die laat weg uit Kristiaanstad. Onderweg de motorwagen gelost tehebben, en door dat die ''laat'' was, geen palleten heeft overgeladen uit de aanhanger. Wat die normaal wel deed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jij hoort ook wel een hoop onderweg hè Willem.

Je hebt helemaal gelijk dat hij wettelijk niks fout heeft gedaan, maar jij bent ook altijd degene die vertelt dat je wel 18 of 22 ton zelfs asdruk op de trekas kan 'maken'. Dat genoeg druk op de aangedreven as en ook op de stuuras trouwens, noodzakelijk is, weet jij zelf nog beter dan wij.

Heb nu geen zin om achteraf Dave te gaan veroordelen. Kan het me zelfs goed voorstellen, zoals het is gegaan, me het werk bij ST herinnerend.

Wat jij zei, spookte ook al door m'n hoofd, maar nu zeg jij dat dus gehoord te hebben. Uit betrouwbare bron, neem ik aan, anders post je het hier niet.

Het maakt het wel veel duidelijker, hoe het is gegaan, als het dus inderdaad waar is wat je gehoord hebt. En we kunnen er nu wat van leren.

Want een ongeluk is meestal een samenloop van omstandigheden. Het kan een keer erg glad zijn, en het gaat allemaal goed. Je kan een keer weinig druk op de trekas hebben, en het gaat allemaal goed. Totdat alle pech samenkomt en dan gaat het dus fout. Helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als de motorwagen leeg is, en de aanhanger geladen, is er wettelijk dan iets fout?

Neen, dan is het wettelijk correct (zelfs in landen als Zwitserland die de lat soms nog iets hoger leggen dan gemiddeld).

Zo'n motorwagen weegt leeg al een ton of 14 en met een gelifte sleepas blijft er een 4x2 motorwagen over.

In EU-verband in het internationale verkeer geldt dan:

  • Last onder de vooras/stuuras niet minder dan 1/5 deel van het gewicht van de voorwagen. Indien leeg, hier dus 20% van 14.000 kg = niet minder dan 2.800 kg onder de vooras.
  • Last onder de trekas minstens 1/4 deel (=25%) van het gewicht van de gehele combinatie. Stel: 14 ton motorwagen + 20 ton (volle) aanhanger, totaal 34 ton. Dus minimaal zo'n 8.500 kg onder de trekas.

Aan deze beide minimale (wettelijke) vereisten zal dus ruimschoots zijn voldaan, zelfs indien de voorwagen leeg zou zijn geweest.

En een eventuele discussie of dat nu wel of niet lekker zou rijden, daarvan stel ik voor om een dergelijke discussie desgewenst in een ander topic te voeren. In het kader van dit zeer trieste ongeluk, lijkt me dit topic daarvoor nu niet echt de aangewezen plaats om elkaar daarover in de haren te gaan vliegen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden