[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ben ook maar eens voor mezelf begonnen...........


oliebaron

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Zo daar is hij weer.

Rijd nog steeds voor een vaste opdrachtgever, het was de bedoeling om alleen het seizoen te rijden dat wil zeggen maart, april, mei.

Van beide kanten beviel dit goed en stilzwijgend werd het steeds verlengd.

Na een verschil van mening over de rijtijdenwet eind augustus leek het eind van de samenwerking nabij.

Ik moest een grens stellen en besloot de stekker eruit te trekken, maar na een goed gesprek werd dit gelukkig opgelost en is besloten dat ik tot en met november voor ze blijf rijden.

Dan ga ik voor mezelf 3 maand rijden en begin in maart weer voor ze te rijden.

Dan heb ik toch nog 3 maand per jaar voor mezelf en de rest van het jaar een vaste opdrachtgever.

Ik ben inmiddels wel zover dat ik kan zeggen dat het niet werkt zonder vaste opdrachtgever, call me naief or whatever maar ik zou het verder niemand aanraden om zo maar voor het vaderland wat weg te rijden. 

Er is nog wel een grote verandering qua bedrijf, ik heb alles in Nederland opgezegd en ben verder gegaan in Duitsland.

Er zijn wat mij betreft teveel kleine dingetjes waar je tegen aanloopt als je in Duitsland woont en een bedrijf in Nederland hebt.

Dus maar het rigoreuze besluit genomen om alles naar Duitsland te verplaatsen.

Deze week is dat afgerond met het op Duits kenteken zetten van de auto.

Dit was een hele happening.

 

Je moet even weten dat ik een leasecontract had in Nederland die moest dus omgezet naar Duitsland.

De leasemaatschappij heeft een Duitse dochter en na wat heen en weer gebel en gemail kon ik dit rond krijgen.

Maandag kreeg ik een mailtje of ik mijn Kfz-brief kon opsturen om het Duitse contract in werking te zetten.

De Kfz-brief is het vroegere deel II die we tegenwoordig niet meer in Nederland hebben, maar dit wist ik aan het begin van de week allemaal nog niet.

Na een telefoontje met de leasemaatschappij in Duitsland bleek dat de auto zo snel mogelijk op Duits kenteken moet om alles rond te maken.

 

Toen sloeg de paniek toch lichtelijk toe, want waar begin je, ik heb dit nog nooit gedaan dus ben ik maar eens gestart bij de TUV, de Duitse RDW voor de keuring.
Natuurlijk was de man die hierover ging niet aanwezig, dus of ik dinsdag weer even kon bellen, dus dag 1 leek een verloren dag.

Nu gaan wij met onze personenwagen naar een klein garagebedrijfje in het dorp verderop en mijn vrouw werkt daar bij de plaatselijke verzekeringsman en heeft daarom veel contact met deze garage, dus daar maar eens even naartoe gegaan, want die hebben de contacten met de TUV en weten misschien de weg wat beter.

Die man heeft wat voor mij heen en weer gebeld en zo had ik op woensdagmorgen een afspraak bij de TUV voor de keuring en hier dook mijn eerste probleem op.

Het "Datenblatt" (gegevensblad) van de Mercedes moest er komen, dus de garageman heeft meteen met de mercedes gebeld en die kwam met het onthutsende bericht dat dit wel eens 2 a 3 weken kon gaan duren, maar hij zou proberen er wat druk op te zetten.

 

Woensdagmorgen TUV-keuring.

Ik moet zeggen dat dit allemaal reuze meeviel, er was een lampje stuk, het datenblatt moest er natuurlijk komen en ik moest een "Abgasuntersuchung." laten uitvoeren en de tachograaf opnieuw laten eiken, dit was net een maand geleden in Nederland gedaan, maar ja, 1 Europa.... dus moest dit in Duitsland nog een keer gebeuren.

Dus gelijk maar langs de garage, of dit op zeer korte termijn mogelijk was en gelukkig kon ik daar de volgende morgen terecht en was ook dat probleem verholpen

Hier trouwens ook weer een sterk staaltje van de onbegrijpelijke regels van de ambtenarij...........

de trekker kon niet geeikt worden, omdat er geen Duits kenteken op zat en een Duits kenteken krijg ik niet, omdat ie niet door de TUV-keuring komt en als ie niet door de TUV komt, kun je hem niet op Duits kenteken zetten........ snappen we het allemaal nog?

Gelukkig hebben ze hier toch een kleine oplossing voor gevonden, je kunt namelijk een kenteken reserveren en dat heb ik dus meteen gedaan en tjonge, de volgende morgen om 10.00 werden de platen ook al netjes thuisbezorgd.

zo, weer een probleem opgelost.

 

Maar ondertussen nog niks van het datenblatt gehoord, dus donderdagmorgen maar weer bij de garageman langsgeweest en die de mercedes weer gebeld, waren ze me vergeten!!!!

Dus ik dacht "dat gaat hem vandeweek niet meer worden", maar op de een of andere manier kreeg ik het datenblatt toch smiddags om 4 uur via de mail binnen, hoera hoera.

 

Vrijdagmorgen, appeltje eitje..... Even de TUV afwerken en dan Hup naar het Strassenverkehrsamt om de vrachtwagen aan te melden en dan smiddags toch maar weer eens aan het werk.

En inderdaad TUV geen probleem, op naar het Strassenverkehrsamt nummertje trekken slechts 21 man voor mij dus een dikke anderhalf uur later was ik eindelijk aan de beurt en stond ik na 2 minuten weer buiten ZONDER kentekenbewijs.

Ik had namelijk het Nederlandse Deel II nodig en aangezien je die niet meer krijgt in Nederland kon ik die ook niet laten zien en kwam ie dus niet op Duits kenteken.

Toen maar eens met het RDW gebeld en wat blijkt, als jij je voertuig afmeld voor export, krijg je dus een kentekenbewijs Deel II.

Tja, als je alles van tevoren weet is het heel simpel......

Vrijdagmiddag naar RDW Veendam gereden en dus de gok genomen dat ik hem dan zaterdagmorgen wel zonder problemen in Duitsland aan kan melden, want de Nederlandse platen moet je ook inleveren.

Daar waren we binnen 10 minuten klaar en had de vrachtwagen dus geen kenteken meer.

 

post-7336-0-41806700-1445764270_thumb.jp

post-7336-0-55426800-1445764396_thumb.jp

 

Zaterdagmorgen...... D-Day.

Op naar het Strassenverkehrsamt, zelfde verhaal, nummertje trekken, 24 mensen voor me en ondertussen dat ik zit te wachten wordt er een briefje opgehangen dat je door technische problemen alleen maar contant kunt betalen.

Natuurlijk geen contanten bij me, dus moest dat eerst geregeld........... dit leek me geen goed voorteken......

Eindelijk was ik aan de beurt en bibberend schuifel ik naar binnen en neem plaats.

De vrouw voor mij begint lustig te typen en de opluchting maakt zich van mij meester, totdat...............

De TUV heeft iets vergeten te vermelden op het rapport, namelijk het toerental en het geluidsniveau.

Deze gegevens staan op het datenblatt, dat ik natuurlijk niet meer had, want die heeft de TUV gehouden.

Maar de vrouw achter het loket was heel behulpzaam en zij belde meteen naar de TUV, maar er werd niet opgenomen en dus sloeg bij mij de paniek weer langzaam toe.

Het datenblatt stond echter ook nog in de emails op mijn telefoon, maar wat denk je, het bericht was niet gedownload, dus niet te openen.

Godzijdank had mijn vrouw deze email ook op haar telefoon en via een hotspot verbinding van mijn telefoon naar haar telefoon konden we uiteindelijk, na veel gedoe, het datenblatt openen.

Toen ging het ineens heel snel en liepen we binnen 10 minuten met een Duits kenteken naar buiten ....................... eerst een peuk!!!!!!!

 

post-7336-0-25399600-1445764518_thumb.jp

 

Ik denk dat ik binnenkort ook maar een adviesburo ga opstarten voor Nederlands-Duitse zaken, want helaas is dit verhaal niet het enige wat we hier meemaken.

Als je het allemaal maar weet, is het heel simpel, maar ja, voor je zover bent!!!!

 

Zo, dit was het wel weer voor vandaag, mooi lang verhaal en dan kan ik weer een half jaartje vooruit.

 

post-7336-0-85634400-1445764440_thumb.jp

 

En zo komen jullie mij vanaf nu dus tegen op de Europese wegen!!

  • Like 11
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Goh, zo zie je maar dat 1 Europa nog heeeeeelllllll ver weg is. Egbert. Wel fijn dat je het geduld op kon brengen hiervoor (tja veel andere keus had je ook niet waar??).

Misschien een persoonlijke vraag, maar stel hem toch uit pure belangstelling.

Vanwaar de overgang naar de oosterburen??? Is het transport klimaat daar beter of vanwege Duitse opdrachtgevers???

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goh, zo zie je maar dat 1 Europa nog heeeeeelllllll ver weg is. Egbert. Wel fijn dat je het geduld op kon brengen hiervoor (tja veel andere keus had je ook niet waar??).

Misschien een persoonlijke vraag, maar stel hem toch uit pure belangstelling.

Vanwaar de overgang naar de oosterburen??? Is het transport klimaat daar beter of vanwege Duitse opdrachtgevers???

Eigenlijk is het meer een gevoelskwestie. Wij wonen nu 9 jaar in Dld en toen we hier destijds kwamen vond ik dat de kinderen in Dld naar school moesten. Nu vind ik eigenlijk ook dat ik m'n bedrijfje naar Dld moet halen.

Qua financien maakt het niet veel uit in Dld ben ik iets duurder uit met verzekeringen belasting blijft ongeveer hetzelfde.

Ik heb gekozen om in Dld te gaan wonen, en neem zowel de lusten als de lasten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Oké, dank je. Wist niet dat je al 9 jaar in Duitsland woonde. Dit verklaard alles. Omdat je die Mercedes op Nederlands kenteken had, dacht ik niet aan die optie haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden