[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bestuurderskaart en grijs kenteken


Rob80

Recommended Posts

  • Forumlid

Zojuist een berichtje gestuurd naar het IWV met een vraag mbt het wél of niet moeten invoeren van een bestuurderskaart indien er met een bedrijfsauto wordt gereden zónder aanhanger. Ik zal deze even copy/pasten hieronder. Wellicht interessant voor voor mede-forummers en misschien is er al iemand die hierop een heldere toelichting heeft. Bij een reactie van het IWV zal ik deze hier ook nog even plaatsen.

 

De betreffende vraag;

 

Geachte lezer,
 
Voor mijn bedrijf wil ik een voertuig aanschaffen met grijs kenteken en een eigen gewicht van minder dan 2500kg. Incidenteel wordt er internationaal gereden met een aanhanger waardoor het treingewicht boven de 3500kg uitkomt. Het is mij duidelijk dat er dan een tachograafplicht geldt. 
 
Mijn vraag is;
 
Zodra er enkel met het voertuig wordt gereden, dus zonder aanhanger, dient er dan een bestuurderskaart aanwezig te zijn in de tachograaf? En is hiervoor een uniforme EU-wetgeving van kracht? Zo ja, waar kan ik deze vinden?
 
Indien er een kaart aanwezig zou moeten zijn in de tachograaf zou dit bijvoorbeeld betekenen dat ik dit voertuig niet in het weekend kan besturen als ik op doordeweekse dagen een vrachtauto bestuur (in verband met verplichtte weekendrust), terwijl ik wél bijtelling zou betalen voor privégebruik.
 
Ik wil nog graag toevoegen dat ik het erg lastig vind om hierover heldere informatie te vinden.
 
Alvast dank voor uw toelichting.
 
Met vriendelijke groet,
 
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumlid
Op 20-7-2014 om 20:06 zei Rob80:

Zojuist een berichtje gestuurd naar het IWV met een vraag mbt het wél of niet moeten invoeren van een bestuurderskaart indien er met een bedrijfsauto wordt gereden zónder aanhanger. Ik zal deze even copy/pasten hieronder. Wellicht interessant voor voor mede-forummers en misschien is er al iemand die hierop een heldere toelichting heeft. Bij een reactie van het IWV zal ik deze hier ook nog even plaatsen.

 

De betreffende vraag;

 

Geachte lezer,
 
Voor mijn bedrijf wil ik een voertuig aanschaffen met grijs kenteken en een eigen gewicht van minder dan 2500kg. Incidenteel wordt er internationaal gereden met een aanhanger waardoor het treingewicht boven de 3500kg uitkomt. Het is mij duidelijk dat er dan een tachograafplicht geldt. 
 
Mijn vraag is;
 
Zodra er enkel met het voertuig wordt gereden, dus zonder aanhanger, dient er dan een bestuurderskaart aanwezig te zijn in de tachograaf? En is hiervoor een uniforme EU-wetgeving van kracht? Zo ja, waar kan ik deze vinden?
 
Indien er een kaart aanwezig zou moeten zijn in de tachograaf zou dit bijvoorbeeld betekenen dat ik dit voertuig niet in het weekend kan besturen als ik op doordeweekse dagen een vrachtauto bestuur (in verband met verplichtte weekendrust), terwijl ik wél bijtelling zou betalen voor privégebruik.
 
Ik wil nog graag toevoegen dat ik het erg lastig vind om hierover heldere informatie te vinden.
 
Alvast dank voor uw toelichting.
 
Met vriendelijke groet,
 
 

4 jaar later,maar T.S heeft nooit het antwoord gegeven van de instantie die hij benaderde ( I.W.V. ??)

 

Ik had enige maanden terug ( op 22-11-2017) eenzelfde vraag en heb de vraag gesteld aan de ILenT:

 

H.H.
Mijn werkgever heeft plannen een nieuwe bestelwagen aan te schaffen,t.w. een Volkswagen Krafter,met een totaalgewicht van 3500 kg.
Omdat aan dit voertuig een vaste trekhaak zit heb ik begrepen dat het voertuig dan tachgraafplichtig word.
Nu heb ik daaromtrent verschillende vragen:

1-Mag,indien zonder de aanhanger gereden word,en dus het voertuig niet meer dan 3500 weegt,de tachograaf op öut of scoop"staan ?

2-Hoe te handelen als iemand ,die niet in bezit is van een digitale bestuurderskaart met dit voertuig wilt rijden ?

3- indien dit voertuig uitgerust word met een afneembare trekhaak ook tachograafplichtig ?

IK wacht met belangstelling uw antwoord af.
Groeten,

 

Het antwoord kwam enige dagen later:

 

 

Geachte heer 

 

Voor de tachograafplicht kijken wij niet naar een trekhaak maar naar de toegestane maximummassa van de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen.

Als deze meer dan 3500 kg bedraagt dient de tachograaf gebruikt te worden.

Rijdt u met aanhangwagen, zal u dus de tachograaf moeten gebruiken.

Rijdt u met alleen het voertuig, kan u hem uiteraard out-of-scope zetten.

Op dat moment hoeft bestuurder niet over een bestuurderskaart te beschikken.

 

Uiteraard geldt dit alleen bij het vervoer van goederen. Voor een hovenier die zijn eigen materiaal vervoert, gelden weer andere regels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Het antwoord is niet volledig.

4 uur geleden zei europeaan:

Rijdt u met alleen het voertuig, kan u hem uiteraard out-of-scope zetten.

 Op dat moment hoeft bestuurder niet over een bestuurderskaart te beschikken.

Er is namelijk een nuance.

Ben je in het bezit van een bestuurderskaart en is het voertuig van je werkgever en vervoer je er goederen mee bedoeld als in goederenvervoer voor derden dan moet je hem wel gebruiken.

Ook een eigenrijder die een bus met tacho heeft en daarmee een palletje wegbrengt om de kosten te drukken moet gewoon een bestuurderskaart gebruiken.

Anders moet je op de kaart namelijk bij weer in de vrachtauto stappen "andere werkzaamheden" invoeren terwijl het gewoon werk is en loop je het risico op een overtreding van de rijtijdenwetgeving of ontduiking rijtijdenwetgeving. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-5-2018 om 14:23 zei HIT:

^^ Het antwoord is niet volledig.

Er is namelijk een nuance.

Ben je in het bezit van een bestuurderskaart en is het voertuig van je werkgever en vervoer je er goederen mee bedoeld als in goederenvervoer voor derden dan moet je hem wel gebruiken.

 

Dat betwijfel ik,als ik met een voertuig van minder dan 3500 kilo rijdt val ik niet onder 561/2006 en hoef ik de daarvoor voorgeschreven tachograaf niet te gebruiken.

DE tachograaf is voor ieder voertuig,van meer dan 3500 kg, waarmee professioneel goederen vervoerd worden,of dat voor derden is maakt niet,eigen vervoer is ook beropesmatig vervoer,

IK hoef dan ook geen rekening te houden met dagelijkse en wekelijkse rusten,aantal rijuren per 2 weken, 6 periodes van 24 uur,pauzes van 45 min na 4,5 rijuur.

het enige wat ik moet naleven is het arbeidstijden besluit,,dat moet men ook registreren,maar hoe men dat doet is volledig aan jezelf,een handgeschreven rittenstaat met daarop de tijden en activiteiten is genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei europeaan:

Dat betwijfel ik,als ik met een voertuig van minder dan 3500 kilo rijdt val ik niet onder 561/2006 en hoef ik de daarvoor voorgeschreven tachograaf niet te gebruiken.

 

uit 561/2006

Citaat

1. Deze verordening is van toepassing op wegvervoer:

  1. a)  van goederen waarbij de toegestane maximummassa van de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen, meer dan 3,5 ton bedraagt; of

Punt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei europeaan:

Dat betwijfel ik,als ik met een voertuig van minder dan 3500 kilo rijdt val ik niet onder 561/2006 en hoef ik de daarvoor voorgeschreven tachograaf niet te gebruiken.

Klopt, als je hem prive gebruikt anders is het als voor een werkgever of dagelijks werk ( in het beroepsgoederenvervoer waarbij de goederen meer bedragen dan 500kg ) goederen wordt vervoert. Als je werkt voor een werkgever of voor je dagelijkswerk ( eigenrijder, in het beroepsgoederenvervoer waarbij de goederen meer bedragen dan 500kg ) dan dien je een registratie bij te houden en wanneer het voertuig is voorzien van een tachograaf dan dien je deze te gebruiken als je in het bezit bent van een bestuurderskaart. 

 

1 uur geleden zei steenhaas1:

uit 561/2006

Punt

Dat is een ander antwoord als de vraagstelling, uit de vraagstelling haal ik dat er een bestuurderskaart is en er is een tachograaf gemonteerd. 

Voor de rest is het precies zoals het artikel zegt niet verplicht om een tachograaf te monteren in een voertuig met een ttm van max. 3500kg, maar deze wetgeving zegt ook dat als deze intentie er is er een meetinstrument moet worden gemonteerd.  

 

561/2006 is namelijk :

Citaat

Toepasselijkheid op arbeid in of op motorrijtuigen

Artikel 2.3:1

 

Met uitsluiting van het Arbeidstijdenbesluit zijn dit hoofdstuk en de daarop berustende bepalingen van toepassing op iedere verplaatsing, die geheel of gedeeltelijk over voor openbaar gebruik toegankelijke wegen plaats vindt in lege of beladen toestand, alsmede de direct daarmee samenhangende werkzaamheden, van:

  • a.een vrachtauto waarvan het kentekenbewijs een laadvermogen van meer dan 500 kilogram vermeldt, alsmede een losse trekker;

  • b.een bus;

  • c.een taxi, niet zijnde een ambulance.

Een vrachtauto wordt ook een bedrijfsauto onder de 3500kg bij verstaan.

 

Verder: 

Citaat

Gebruik bestuurderskaart

Artikel 2.4:8

 

De werkgever, de werknemer en de persoon, bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, van de wet, die als bestuurder rijden op een vrachtauto of bus, die is voorzien van een controleapparaat, handelen overeenkomstig de artikelen 27 onderscheidenlijk 29, vijfde lid, van verordening (EU) nr. 165/2014.

In 165/2014 staat volgens mij dat wanneer een werkgever verwacht dat voertuig werkzaamheden gaat uitvoeren waarbij de 500kg goederen en/of het tcm van 3500kg wordt overschreden er een verpichting is tot het instaleren van een registratiemiddel. Uit 561/2006 haal je dan weer dat het registratiemiddel een tachograaf dient te zijn. 

Verder als iets aanwezig is en er wordt gewerkt onder een van deze twee regelingen dien je de het aanwezige meetinstrument te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei steenhaas1:

uit 561/2006

Punt

Dat dacht ik ook;als ik dus met alleen een bus rij,tot 3500 kg,val ik niet onder de regeling EU 561/2006.

Dat gebeurt pas als ik er een aanhanger achterhang.

Zou ik dus met de solobus rijden en daarmee b.v meer dan 4,5 rijuren hebben zonder 45 min pauze,of meer dan 15 diensturen( minder dan 9 uur rust) ben ik voor het arbeidstijden besluit volkomen in orde.

Maar rij ik de volgende dagen met een + 3500 kg voertuig zou ik 28 dagen het risico op een bekeuring lopen voor een overtreding die ,in mijn geval, geen overtreding is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei HIT:

Klopt, als je hem prive gebruikt anders is het als voor een werkgever of dagelijks werk ( in het beroepsgoederenvervoer waarbij de goederen meer bedragen dan 500kg ) goederen wordt vervoert. Als je werkt voor een werkgever of voor je dagelijkswerk ( eigenrijder, in het beroepsgoederenvervoer waarbij de goederen meer bedragen dan 500kg ) dan dien je een registratie bij te houden en wanneer het voertuig is voorzien van een tachograaf dan dien je deze te gebruiken als je in het bezit bent van een bestuurderskaart. 

 

 

Zit je hier de regels voor het internationaal goederenvervoer (EU 1072/2009 ) niet te verwarren met de eisen voor de tachograaf,in EU 165/2014 staat dat deze alleen in voertuigen gemonteerd dienen te worden die onder de regeling EU 561/2006 vallen ( in de "inleidende verklaring,onder punt 4)

Die schrijven voor ,in art 1.5.c.dat ieder voertuig van meer dan 3500 kg totaalgewicht incl de evt aanhanger,over een transportvergunning moet beschikken.

Nederlandse regelgeving schrijft echter voor dat een vergunning al bij 500 kg laadvermogen vereist is,althans voor in Nederland geregistreerde voertuigen.

IN mijn geval verricht ik eigen vervoer,wij hebben helemaal geen vergunning nodig,wij hebben alleen een EVO kaart bij ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Dat dacht ik ook;als ik dus met alleen een bus rij,tot 3500 kg,val ik niet onder de regeling EU 561/2006.

 

 

5 uur geleden zei steenhaas1:

toegestane maximummassa van de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen

Niet het actuele gewicht(massa)

Wat begrijp je daar niet van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei europeaan:

Zit je hier de regels voor het internationaal goederenvervoer (EU 1072/2009 ) niet te verwarren met de eisen voor de tachograaf,in EU 165/2014 staat dat deze alleen in voertuigen gemonteerd dienen te worden die onder de regeling EU 561/2006 vallen ( in de "inleidende verklaring,onder punt 4)

Die schrijven voor ,in art 1.5.c.dat ieder voertuig van meer dan 3500 kg totaalgewicht incl de evt aanhanger,over een transportvergunning moet beschikken.

Nederlandse regelgeving schrijft echter voor dat een vergunning al bij 500 kg laadvermogen vereist is,althans voor in Nederland geregistreerde voertuigen.

IN mijn geval verricht ik eigen vervoer,wij hebben helemaal geen vergunning nodig,wij hebben alleen een EVO kaart bij ons.

 

Dan kom jij nooit verder dan een straal van 100 km buiten je standplaats en rijdt je nooit meer dan 12 uur in de week begrijp ik 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei steenhaas1:

 

Niet het actuele gewicht(massa)

Wat begrijp je daar niet van?

Als ik met enkel een bus rij,of met welk voertuig dan ook,is het gewicht van dat voertuig maatgevend,het gewicht van een aanhanger gaat pas tellen zodra deze er achter hangt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei europeaan:

Als ik met enkel een bus rij,of met welk voertuig dan ook,is het gewicht van dat voertuig maatgevend,het gewicht van een aanhanger gaat pas tellen zodra deze er achter hangt.

Niet volgens Europese regels, dat NL ze niet handhaaft is wat anders.

Dan zou je ook een losse trekker mogen rijden zonder code 95 met rijbewijs C1.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden