[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Digitale radio


Gast Valkje

Recommended Posts

Zijn er soms al collega`s die gebruik maken van een digitale radio in de auto ?

Nu heb ik me dus een beetje verdiept in het DAB gebeuren, denk dat het in de loop der tijd dus wel standaard gaat worden, maar ben eens nieuwsgierig of er al mensen zijn die gebruik maken van digitale radio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet

Ja. In mijn nieuwe auto heb ik DAB+. Dat schijnt dan weer een verbeterde versie te zijn. In Duitsland hebben ze al jaren digitale radio dus zijn ze al veel verder.

Het voordeel is dat je echt zuiver geluid hebt zonder eventuele ruis. Maar.... Zoals en bepaald iemand uit Amsterdam wel eens zegt: Elk voordeel heb zen nadeel.

Je hebt geen overgangsgebied als het digitale bereik wegvalt. Dus je hebt of geluid. Of juist niet.

Maar al met al zijn de kids wel tevreden met het geluid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast El Mas Loco

Kan je dus gewoon bijvoorbeeld radio 1 dan ontvangen in Duitsland ?

Of ligt dat aan het Duitse netwerk welke kanalen hun doorgeven ?

 

@valkje

om radio 1 te ontvangen in duitsland heb je een andere radio nodig zie link .

 

http://www.bestbuy.com/site/satellite-radios/car-satellite-radios/pcmcat194300050005.c?id=pcmcat194300050005

bewerkt door El Mas Loco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik heb een DAB+ adapter gekocht voor een paar tientjes...

Stop je in de sigarettenaansteker. Het apparaatje zend het signaal uit op de FM band. Zodat je iedere radio kan gebruiken.

Digitaal of "gewoon", de kwaliteit vond ik op de gewone radio al ok. 

Noorwegen gaat vanaf 2017 ALLE gewone FM stations stoppen, dus DAB+ MOET je dan hebben wil je nog radio willen luisteren.

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tilbehor-lyd-og-bilde/TINYC2DAB/tiny-audio-c2-dab-biladapter

Dingetje werkt op 12 EN 24V

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil graag reageren, want ik ben een fan van DAB+  :ja:

 

Sinds anderhalf jaar heb ik een 1-DIN autoradio met DAB+ in de schoolbus die ik als camper gebruik. Het geluid is perfect, de dekking in vrijwel heel Duitsland ook. Je komt nooit meer in een krakerig gebied tussen twee zenders terecht, zoals bij FM. Zelfs met RDS-EON hoorde je die toch vaak overschakelen, met storende bijgeluiden... De dakantenne heb ik voor ca. €20 via het web in China besteld. (Link via PB?)

 

Op grond van m'n ervaringen heb ik ook in onze tweede (kleine) camper een 2-DIN all-in-one systeem (radio - DAB+ - CD - MP3 - DVB-T - navi - monitor achteruitrijcamera) gezet. Als antenne de meegeleverde plakstrip achter de voorruit. Geluid is (ondanks de kleinere speakers) goed, maar de gevoeligheid is duidelijk minder dan met een dakantenne. Dat blijft dus nog een klusje voor de toekomst.

 

Nog een constatering: terwijl de hele wereld de generieke naam DAB+ gebruikt, heeft de Nederlandse Publieke Omroep verzonnen dat ze het Digital Radio Plus willen noemen. Waarin een klein land groot denkt te kunnen zijn :stom:  

 

Ik zie twee mogelijkheden voor Radio 1 in Duitsland:

- een koepel met een meebewegende schotel op je dak (is behoorlijk duur);

- een USB-stickje met een SIM-kaart (€15/mnd) en een internet-radio.

 

M.b.t. de tips hierboven: Pas op! Sirius is een (betaal-)systeem dat gebruikmaakt van satellieten met een footprint in de USA. Heb je in Europa dus niets aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ik mij over verbaas is dat het nu pas in zwang komt. Jaren geleden kon je al DAB-autoradio's krijgen. 

 

Tja, wel een beetje gevolgd uiteraard, maar zoals met alles, het begint nu echt actueel te worden.

Nu het echt actueel word, zie opmerking van Murphy, dat het dus gewoon de standaard norm gaat worden, had ik zoiets, eens kijken wie er al echt goede ervaringen mee heeft.

De nuttige tips, wat betreft eventuele extra goedkope opties zijn dus uitermate handig.

Daarnaast speelt mijn toekomst mee, het uitzicht op vast werk met een vaste auto speelt hierin ook een rol.

Neemt dus niet weg dat die adapter die Murphy naar voren brengt, uitermate geschikt is voor mensen die vaak moeten springen.

Maar hoor reeds geluiden dat de nieuwste wagens standaard al DAB+ ingebouwd hebben..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden