[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Standkachel


Vico

Recommended Posts

  • Forumlid

Grote bedrijven rekenen groot.
100 auto,s die s,morgens 1 uur voor vertrek de standkachel laten draaien en dit 
een paar maanden in de winter, dan tel maar uit hoeveel liter diesel dit is.

Ik weet dat het wel prettig is als de cabine s,morgens lekker warm is en je
hoeft geen ijs van je ramen te krabben, want deed precies dat en ook nog
vaak tijdens het laden of lossen als dat een paar uur duurde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Grote bedrijven rekenen groot.
100 auto,s die s,morgens 1 uur voor vertrek de standkachel laten draaien en dit 
een paar maanden in de winter, dan tel maar uit hoeveel liter diesel dit is.

Ik weet dat het wel prettig is als de cabine s,morgens lekker warm is en je
hoeft geen ijs van je ramen te krabben, want deed precies dat en ook nog
vaak tijdens het laden of lossen als dat een paar uur duurde.

Een uur is wel erg overdreven. Kwartier eerder is ruim voldoende en hoeft ook niet meteen op 21/22 graden. 18 is ook prima als de rechtse jou er maar uit is😊

kan je ook eerder  vertrekken Ipv langer staan met draaiende motor alles opwarmen. 
Het is ook een inkoop missertje want zou gewoon moeten werken en als de mogelijkheid er is wordt het ook ingeschakeld. 

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei kiepenboer:

Grote bedrijven rekenen groot.
100 auto,s die s,morgens 1 uur voor vertrek de standkachel laten draaien en dit 
een paar maanden in de winter, dan tel maar uit hoeveel liter diesel dit is.

Ik weet dat het wel prettig is als de cabine s,morgens lekker warm is en je
hoeft geen ijs van je ramen te krabben, want deed precies dat en ook nog
vaak tijdens het laden of lossen als dat een paar uur duurde.

Een uur de standkachel laten werken verbruikt minder dan de motor een kwartier laten draaien om de ruiten te ontdooien.

En als je baas het goed gedaan heeft werd er gelijk een standkachel met blokverwarming op gezet, die de motor ook al voorverwarmt, goed voor het behoud van de motor.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei europeaan:

(...) En als je baas het goed gedaan heeft werd er gelijk een standkachel met blokverwarming op gezet, die de motor ook al voorverwarmt, goed voor het behoud van de motor.:D

 

Zoiets is functioneel als je b.v. ergens in het noorden van Noorwegen of Zweden werkt waar het 's nachts met gemak -25 of nog lager kan zijn.

Toch niet in een land als Nederland met amper twee nachtjes lichte vorst aan de grond op een heel jaar of omdat je chauffeur loopt te piepen dat-ie 's ochtends in een koude cabine moet stappen omdat hij zijn standkachel z.g. niet kan voorprogrammeren...

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei europeaan:

Een uur de standkachel laten werken verbruikt minder dan de motor een kwartier laten draaien om de ruiten te ontdooien.

En als je baas het goed gedaan heeft werd er gelijk een standkachel met blokverwarming op gezet, die de motor ook al voorverwarmt, goed voor het behoud van de motor.:D

Hoo fff, je hoort mij niet klagen.
De kieper waar ik tot voor 4 maanden geleden mee reed had een standkachel die niet werkte en
die werd ook niet gemaakt omdat er nooit overnacht word.
Als de ramen dicht gevroren zijn liggen er spuitbussen met D,icer in de kast en een kwartiertje warm draaien
onder het genot van een bak koffie doet het ijs ook smelten.

Maar het is toch wel lekker om s,morgens in een warme cabine te stappen en dat de ramen schoon zijn.
De kachel op kantoor word in het weekend toch ook niet uit gezet om vervolgens op maandag weer
aan te zetten.

Ja ik weet het, ik ben een watje😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei kiepenboer:



De kachel op kantoor word in het weekend toch ook niet uit gezet om vervolgens op maandag weer
aan te zetten.

 

Daar weet ik nog een mooie anekdote over te vertellen:

 

Ergens eind jaren "70 van de vorige eeuw werkten ik bij het inmiddels niet meer bestaande toonaangevende bedrijf WETRAM aan de van Deventerstraat in Rotterdam.

OP een gegeven moment viel nieuwjaarsdag op mandag , en bij het sluiten van het kantoor was onze chef de bureau (de bedrijfsleider dus) zo slim om op vrijdag,toen iedereen naar huis ging, de thermostaat uit te zetten.

 

Echter op zaterdag begon  het flink te vriezen zodat de daag gemonteerde Sprinkler installatie bevroor en in werking trad, Op dinsdag ochtend, toen iedereen weer aan het werk kwam, bleek de schade was enorm; slechts één telex en een paar telefoons werkten nog, alle documenten die daar lagen waren verzadigd door het water.

In allerijl werd een kantoormeubel handel gebeld om nieuw en droog meubilair, niemand kon nog zitten zonder een natte reet te krijgen.

 

Behalve..... de tachograaf schijven van het afgelopen jaar, die hingen aan een soort bord aan houten pinnen.

Wacht even zei mijn planner,die pakte een paar emmers, vulde die met water en doopte die schijven daar in, ennlegde die op het natste bureau.

WE zouden in de tweede week van het nieuwe jaar grote controle krijgen, hij belde gelijk de Rijksverkeers inspectie ( de voorloper van de ILenT ) op, waar we toch al onder een vergrootglas lagen.

Die kwamen gelijk( die zaten vlak bij ons) en constateerden dat er niks meer aan te redden was, die schijven waren onleesbaar geworden.

 

Geluk bij een ongeluk, oftewel gered door de gong heet zo iets.:D

 

 

  • Like 1
  • Haha 8
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei europeaan:

Een uur de standkachel laten werken verbruikt minder dan de motor een kwartier laten draaien om de ruiten te ontdooien.

En als je baas het goed gedaan heeft werd er gelijk een standkachel met blokverwarming op gezet, die de motor ook al voorverwarmt, goed voor het behoud van de motor.:D

Wat Pierre ook al zegt: dat laatste heeft hier niet zoveel zin. Je zit een groot blok ijzer extra te verwarmen dat die warmte onmiddelijk weer afgeeft aan zijn omgeving. Dat is zonde van de energie die je daarin stopt. Dan kun je beter elektrische bijverwarming voor je motor hebben die aan springt zo gauw de motor start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei kiepenboer:

(...) een kwartiertje warm draaien onder het genot van een bak koffie doet het ijs ook smelten.

 

Mij werd hier eens verteld dat men verplicht is om iedere ochtend minimaal een kwartier voertuigcontrole uit te voeren. Notabene door o.a. diegene die nu zijn standkachel niet kan voorprogrammeren...

 

Dan kan die auto dus gewoon een kwartier warm draaien en hebben we nergens een standkachel met tijdklok voor nodig. Probleem opgelost, en koffie drinken doe je maar in je eigen tijd! :p
 

  • Like 3
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Pierre:

 

Zoiets is functioneel als je b.v. ergens in het noorden van Noorwegen of Zweden werkt waar het 's nachts met gemak -25 of nog lager kan zijn.

 

Voor deze zeer lage temperaturen hoef je niet boven de Poolcirkel te zijn hoor Pierre, ik heb in Oostenrijk ook wel eens - 28 meegemaakt, en in de Franse Jura zelfs een keer - 32 graden.

Maar bij deze zeer lage temperaturen kun je het beste je motor gewoon 's nachts laten lopen.( gebruikt de standkachel ook niks :D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei europeaan:

Voor deze zeer lage temperaturen hoef je niet boven de Poolcirkel te zijn hoor Pierre, ik heb in Oostenrijk ook wel eens - 28 meegemaakt, en in de Franse Jura zelfs een keer - 32 graden.

Maar bij deze zeer lage temperaturen kun je het beste je motor gewoon 's nachts laten lopen.( gebruikt de standkachel ook niks :D)

 

Hier in Nederland zelfs beneden de -15. Maar dan hebben we het over extremen, toch niet over dergelijke weken -of maandenlang aanhoudende temperaturen.

 

Maar als we zo gaan rekenen komen we straks nog uit in het vakbondsgedeelte op dit forum. Dan eist iedereen naast een standairco voor drie nachtjes tropische warmte ook nog een blokverwarming... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

Maar als we zo gaan rekenen komen we straks nog uit in het vakbondsgedeelte op dit forum. Dan eist iedereen naast een standairco voor drie nachtjes tropische warmte ook nog een blokverwarming... :D

Als je eenmaal zo een standverwarming gehad hebt wil je niet anders meer.

De kachel verwarmt , a priori, het water in de radiateur van je standaard auto kachel en het normale luchtcircuit word gebruikt om de warme lucht door de cabine te leiden.

Door extra thermostaten en een eigen pomp zorgt t circuit zelf ervoor dat het warme water ook in de motor een de radiateur van de auto komt

Je hebt dus een optimale verdeling van de warme lucht( of de constructeur van je cabine moet er een zootje van gemaakt hebben)

Je kunt de standkachel een hele nacht laten werken (de meesten slaan na 8 uur af) of je kunt hem met een tijdsklok. instellen.

 

En daarbij: als iets wensbaar is wil dat niet altijd zeggen dat je het niet moet doen; stuurbekrachtiging heb je ook niet nodig om te functioneren, maar ik wil de eerste nog zien die zonder stuurbekrachtiging Europa doorkruist.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei europeaan:

(...) stuurbekrachtiging heb je ook niet nodig om te functioneren, maar ik wil de eerste nog zien die zonder stuurbekrachtiging Europa doorkruist.:D

 

Als ik al die verhalen over 'vroeger' moet geloven zijn er toch duizenden voorgegaan, zonder stuurbekrachtiging door Europa.

 

"Jonguh, vroeger hé...stonden we drie doage oan de grens bij de douane om vrij te moake. Reeje we overal noar toe mee de koart op ons knieën. Moesten we ook nog dubbelklutsen, en alles zonder stuurbekrachtiging" ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Als ik al die verhalen over 'vroeger' moet geloven zijn er toch duizenden voorgegaan, zonder stuurbekrachtiging door Europa.

 

"Jonguh, vroeger hé...stonden we drie doage oan de grens bij de douane om vrij te moake. Reeje we overal noar toe mee de koart op ons knieën. Moesten we ook nog dubbelklutsen, en alles zonder stuurbekrachtiging" ...

Maar 't stuur moest je wel veel meer draaien. 

 

Ze stonden aan de bar. Voor hooguit 4 uurtjes. 

Je kwam wel in de avond aan. Maar de expediteur ging sochtens open...... 😏

bewerkt door corydon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei europeaan:

Door extra thermostaten en een eigen pomp zorgt t circuit zelf ervoor dat het warme water ook in de motor een de radiateur van de auto komt

En dat is nu net wat je niet wilt (in de radiateur van de auto). De eerste standkachels die ook de motor verwarmden mochten de temperatuur van het standkachelcircuit niet hoger laten worden dan 60 graden, omdat anders de thermostaat zou openen en de warme vloeistof de radiateur in zou stromen. Dat wil je niet, die radiateur is ervoor gebouwd zo snel mogelijk de warmte af te geven aan de buitenlucht.Tegenwoordig hebben standkachels een eigen circuit, met warmtewisseling tussen dat circuit en eventuele restwarmte van de motor om ,maar zo min mogelijk warmte verloren te laten gaan.

bewerkt door Eeweep
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

"Jonguh, vroeger hé...stonden we drie doage oan de grens bij de douane om vrij te moake. Reeje we overal noar toe mee de koart op ons knieën. Moesten we ook nog dubbelklutsen, en alles zonder stuurbekrachtiging" ...

Je vergeet er nog bij te vermelden dat het, in het Bois de Boulogne, mét condoom méér kostte dan zonder.:D

( weet ik van collega's):D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei europeaan:

Je vergeet er nog bij te vermelden dat het, in het Bois de Boulogne, mét condoom méér kostte dan zonder.:D

( weet ik van collega's):D

 

Ik geloof er niks van. Tenminste, van wat die collega’s mij altijd vertelden als zij op hun praatstoel zaten en het over 'het vertier en de dames onderweg' ging;

 

"ikke vreemdgoan onderweg? Nooit!!

Het waren wel zo'n viezerikken, die roakte ik nog nie mee een houtje oan" ...

 

LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden