[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

winterbanden


runner

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

100% zeker durf ik niet te zijn.

Het probleem is (na een rond bellelltje van wat journalisten) dat voor de meeste exotische maten nog geen winterbanden ZIJN....

Vooral de veelal afwijkende maten op aanhangers zijn niet bij alle fabrikanten te leveren.

Zal het nog eens uitvogelen.

Het bezit van kettingen, heeft hier niets mee van doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Sesongbehov/Dekk+og+kjettinger/Dekk+tungbil

 

Het leuke is dat ze v.w.b. bandensoort praten over motorvoertuigen....

en indien ze het hebben over profieldiepte wordt het motorvoertuigen en AHW (oplegger/aanhangwagens)....

 

Ik geloof dat wat deze regel betreft er nog geen 100% duidelijkheid is, er wordt wel gepraat over die verplichting, OOK op AHW/trailers, maar ivm verkrijgbaarheid is het nog niet inwerking geloof ik...

Maar ja, ik weet ook niet alles, ben al te lang weg uit NL.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Natuurlijk heb ik, voordat ik hier navraag gedaan heb, op google gekeken, helaas werd ik daar niet wijzer, zeker niet als je specifiek naar een wipkar zoekt.

Wel werd ik door gewezen naar dit forum, maar dan kreeg ik reacties uit het jaar kruik.

Ook heb ik onderweg mijn vraag gesteld en iedereen zegt dan dat ik 7 kettingen bij me moet hebben, dus die heb ik, maar niemand kan mij de zekerheid geven hoe het met de bandjes zit, vandaar dat ik de vraag hier maar neer leg.

Maar ook hier is niemand zeker....op één na dan....misschien dus toch niet zo'n hele domme vraag.

 

Maar ik zal eens kijken of er wel winterbanden zijn in de maat die ik nodig heb.

 

Bedankt voor het meedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Tsja, wipkar op zijn engels......... LOL

 

Ben benieuwd wat daar uitkomt..... :eek:

 

Maar, onze monteur, die ook keuringen mag doen komt woensdag terug, zal hem de vraag eens voorleggen....

Heb het zo even ook aan Murphy junior gevraagd, hij is chauffeur bij Etrans, rijdt op een 580 \8/, hij hoort dit te weten en bevestigd wat ik al dacht.

Winterbanden op motorvoertuigen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk wat vooruit wat de winter betreft.

 

Zijn winterbanden (in Noorwegen) verplicht op de wipkar als je ook kettingen bij je hebt ?

 

Volgens deze officiele richtlijn( van SV) 

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/529467/binary/860252?fast_title=Tyres+on+heavy+vehicles+2013-2014+%28D%29.pdf

 

Zijn winterbanden voorgeschreven voor zugfahrzeugen( trekkende voertuigen) uber 3,5 ton.

Behalve voor de sleepas.

 

Jouw wipkar is geen" zugfahrzeug"dat is een aanhanger( een getrokken voertuig) evenals een gewone aanhanger of oplegger.

 

Wel moet er op  ieder voertuig,dus ook op aanhangers en opleggers, banden opliggen met minimaal 5 mm profieldiepte(afhankelijk in welke provincie je rijdt) in de tijd van 15 oktober tot 30 april.'De rest van t jaar is dat 1,6 mm.

 

hier is de richtlijn in t Noors:

http://www.vegvesen.no/_attachment/529458/binary/882072?fast_title=Dekkregler+2013-2014.pdf

 

Zover ik t kan beoordelen moet je dus op de motorwagen sneeuwbanden hebben maar op de aanhanger is dat niet verplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

zou het helpen als je in plaats van naar een wipkar eens gaat zoeken naar een midden-as aanhanger?

volgende vraag mag jij beslissen of en wat voor banden er op jou/jullie materiaal gemonteerd word?

ik zelf zou denk ik banden op m,n aanhanger wensen waar rond die tijd van het jaar toch wel BERE-goed profiel op zit,maar ik had het nooit voor het zeggen :(  :(  

 

Ik denk dat de wetgever in dit geval geen onderscheid zal maken of je nu met een schamel aanhanger,middenas aanhanger of oplegger rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Maar ja, ik weet ook niet alles, ben al te lang weg uit NL.....

 

Das gelul natuurlijk Eddy,en dat weet je zelf ook wel :D  :D

 

Juist omdat jij al zo lang weg bent uit Nederland en nu in Noorwegen woont en de taal vloeiend spreekt, ben jij de uitgelezen persoon om dit mysterie te ontmantelen.

 

 

Bel ze eens.... :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

idd Kees ik had even op midden-as aanhanger kunnen zoeken maar dat was niet bij mij opgekomen, en om je 2e vraag te beantwoorden

Ik rij in het eigenvervoer en mijn baas is drukker met de productie waar zo'n 150 man mee zoet zijn dan met het transport van 2 chauffeurs waarvan er maar 1 op buitenland rijd.

Helemaal niet erg en begrijpelijk zelfs, maar dit houd in dat wij achter alle regeltjes en verplichtingen aan zitten die nodig zijn.

Dus als er andere banden onder de hanger moeten dat komen die er onder en anders maar niet, maar dan is hij wel op de hoogte gebracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Heb antwoord:

De wet zegt MOMENTEEL:

Vrachtwagen (motorwagen/trekker) moet winterbanen EN minstens 5 mm profiel hebben.

Aanhangwagens (opleggers/wipkarren/aanhangwagens/hulpwieltjes en steps) dienen over min 5 mm profiel te beschikken....

 

Daarnaast bestaat er een regeltje:

De chauffeur dient er ten aller tijden voor te zorgen dat de banden VOLDOENDE grip hebben voor de op dat moment geldende omstandigheden....

(en dat is dus een hele linke regel).

 

Mede doordat de fabrikanten nog niet alle maten kunnen/willen leveren is de regel dat ook AHW en opleggers voorzien dienen te zijn van winterbanden nog niet in werking getreden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb antwoord:

De wet zegt MOMENTEEL:

Vrachtwagen (motorwagen/trekker) moet winterbanen EN minstens 5 mm profiel hebben.

Aanhangwagens (opleggers/wipkarren/aanhangwagens/hulpwieltjes en steps) dienen over min 5 mm profiel te beschikken....

 

Daarnaast bestaat er een regeltje:

De chauffeur dient er ten aller tijden voor te zorgen dat de banden VOLDOENDE grip hebben voor de op dat moment geldende omstandigheden....

(en dat is dus een hele linke regel).

 

Mede doordat de fabrikanten nog niet alle maten kunnen/willen leveren is de regel dat ook AHW en opleggers voorzien dienen te zijn van winterbanden nog niet in werking getreden....

 Dussss:aanhanger/oplegger/wipkar: geen winterbandenpicht,maar minimaal 5 mm profiel.??

 

Eddy,zijn er wel aanwijzingen dat er in de toekomst wel een winterbandenplicht komt? of is dat een wandelgangen verhaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

De winterbandenplicht voor ALLE wielen is een feit in Noorwegen.

Heeft de overheid de regel afgelopen winter niet ingevoerd mede door klachten van de bandenbranche, de regel gaat wel in per 1 jan 2015!

http://www.tungt.no/transportmagasinet/article929562.ece

Hoewel de site van Statensvegvesen nog niet is bijgewerkt, ga ik er wel van uit dat de regel ingevoerd is.

Overigens, "grof"  profiel hoeft nog geen goede winterband te zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Winterbanden dan maar weer??

Ik heb altijd geroepen dat dat voor mij niet nodig was met 5 km woon-werkverkeer, maar dat zijn er nu ruim 30 enkele reis geworden over nachtelijke en vooral donkere provinciale wegen.

De banden die onder mijn personenauto lagen waren van één of ander flutmerk: buitje regen stond al garant voor wielspin...

Dus toch verstandig geworden: nu liggen er vier-seizoenenbanden onder van 'n bekend merk en dat scheelt nu al behoorlijk!!

 

Gezien de afgelopen winter leek me dat wel een goed alternatief voor de échte winterbanden qua prijs en opslag, gewoon bruikbaar de rest van het jaar.

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Nal je hebt daar wel iets van gelijk, maar denk jij dat oom agent het leuk gaat vinden als je met spijkerbanden van Norge richting nederland gaat rijden. ik persoonlijk vermoed dat je dan toch heel snel aan de kant van de weg staat en iets meer te doen hebt als alleen maar kettingen DE-moteren.

Nal niet...die lult zich er wel uit....

Overigens, verschil tussen spijkerbanden en spijkerin de band is heel groot.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Winterbanden dan maar weer??

 

Dus toch verstandig geworden: nu liggen er vier-seizoenenbanden onder van 'n bekend merk en dat scheelt nu al behoorlijk!!

 

Gezien de afgelopen winter leek me dat wel een goed alternatief voor de échte winterbanden qua prijs en opslag, gewoon bruikbaar de rest van het jaar.

Maarten

Een jaar of 5 geleden toen mijn vrouw voor haar rijbewijs geslaagd was heb ik gelijk tegen de winter een extra set all season banden voor de winter op alu velg aangeschaft.

Eind van de maand gaan deze er weer op, ( is in 1 uurtje gepiept)

Nu na 5 jaar zijn beide setjes bij rond de 6000km per jaar nog goed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nu na 5 jaar zijn beide setjes bij rond de 6000km per jaar nog goed

 

Weet je dat zeker? Ik heb me laten vertellen door zowel een bandenboer als de oprichter van Profile dat winterbanden na +/- 5 jaar op zijn. Niet wat betreft profiel maar ze drogen uit wat niet altijd zichtbaar is door haarscheurtjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden