[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wekelijkse Rust ?


Gast peter-opc

Recommended Posts

  • Forumlid

.

Er is trouwens nog een groot misverstand dat ik sommige mensen hoor zeggen dat je om de twee weken maar 5 dagen mag werken, dat is niet juist.

Een voorbeeld is zoals ik zelf nu heb;

 

 Dat vind ik ook een instinker hoor;in art 8.6 staat het volgende:

6. Per periode van twee opeenvolgende weken moet een bestuurder ten minste:

- twee normale wekelijkse rusttijden, of

- één normale wekelijkse rusttijd en één verkorte wekelijkse rusttijd van ten minste 24 uur nemen. De verkorting moet evenwel worden gecompenseerd door een equivalente periode van rust die voor het einde van de derde week na de betrokken week en bloc genomen moet worden.

Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24 uur te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rusttijd.

 

Klopt dus helemaal wat je zegt,maar in art 4.i word de week omschreven als :

 

i) "week": de periode tussen 00.00 uur op maandag en 24.00 uur op zondag;

 

9. Een wekelijkse rusttijd die in twee weken valt, mag in één van beide weken geteld worden, maar niet in beide.

 

Een wekelijkse rust die dus in twee verschillende weken valt ( begin op zaterdag en eindigt op maandag b.v.)kun je dus nog wel wat schuiven,als je maar zorgt dat je in twee"kalenderweken"twee wekelijkse rusten hebt.( ze hoeven niet voor de volle uren in een "week "te vallen,een rust die op zaterdag begint mag je in deze "week" tellen maar ook in de volgende week)

Om t niet te gemakkelijk te maken zou je je wekelijkse rusten over drie op een volgende weken moeten bezien om ervoor te zorgen dat je niet de fout ingaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dagelijkse rust staat los van de wekelijkse rust.

 

 Ja en Nee,een dagelijkse rust mag verlengt worden naar een wekelijkse rust maar zoals Albertvv terecht opmerkt moet dan wel die dagelijkse rust binnen de 24 uur van de laatste diensttijd vallen.

 

Het probleem is dat nog hele volksstammen niet begrijpen(of t niet willen begrijpen)hoe die 24 uurs regel precies is, die zich vastklampen aan: ik mag 15 diensturen maken en moet dan pas 11 of 9 uur rust maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan nog is dat niet aan de orde Peter. Ongeacht of je een tekorte dagelijkse rust hebt of niet, je wekelijkse rust vangt aan vanaf einde laatste dienst.

Je zou alleen gedonder kunnen krijgen over die tekorte dagelijkse rust wanneer de dagelijkse rust een verkorte is terwijl dat een normale van 11 < 24 had moeten zijn. Die regel geld namelijk ook op de dag voorafgaand aan de wekelijkse rust, een hoop mensen vergeten dat of snappen het niet.

Ger (Scania1001) heeft ook mij hier ooit van weten te overtuigen en ik heb hem daar gelijk in moeten geven na eigen onderzoek vooraf natuurlijk... ;)

Die 24-uursregel waar jij aan refereert is weer een ander punt van discussie en inderdaad zoals gezegd, de helft snapt niet hoe het zit of heeft er überhaupt nog nooit van gehoord.

Ik houd me er steevast aan, en heb vanaf toen iedere week twee keer 11 uur dagelijkse rust binnen 24 uur na aanvang dienst, met af en toe een uitzondering van 3 en 9 uur wat ook volstaat. En let wel, óók op vrijdag dus wanneer ik pas één keer m'n 11 uur heb gehad.

Dat heeft er al verschillende keren voor gezorgd dat ik vrijdag onderweg bleef staan om m'n tweede 11 uur te maken op amper een uur van huis.

Nu is de Milles Pattes Roncq of Anneke in Antwerpen ook op de vrijdagavond geen straf dus ook dat is het probleem niet... :D

Ik ben dus vrij nauwkeurig oftewel een 'mierenneuker' en 'muggenzifter' volgens sommige collega's wat betreft rij-en rusttijden, maar als je zoals ik afgelopen week na amper 20 minuutjes gereden te hebben vanaf Roncq aan de kant word gezet om 04.25 voor controle bij Kruishoutem in dat gekke België, en je mag weer verder zonder één cent af te hoeven rekenen met een complimentje van de ambtenaar geeft dat toch voldoening op een bepaalde manier en heb weer een hoop geld verdiend. Wij betalen voor dit soort onzin zelf namelijk........

attachicon.gifcontrole Kruishoutem.jpg

Die "miereneuker"is die controleur die je om 0425 aan de kant zet voor een controle.

Wat een tijd voor een controle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan nog is dat niet aan de orde Peter. Ongeacht of je een tekorte dagelijkse rust hebt of niet, je wekelijkse rust vangt aan vanaf einde laatste dienst.

Je zou alleen gedonder kunnen krijgen over die tekorte dagelijkse rust wanneer de dagelijkse rust een verkorte is terwijl dat een normale van 11 < 24 had moeten zijn. Die regel geld namelijk ook op de dag voorafgaand aan de wekelijkse rust, een hoop mensen vergeten dat of snappen het niet.

Ger (Scania1001) heeft ook mij hier ooit van weten te overtuigen en ik heb hem daar gelijk in moeten geven na eigen onderzoek vooraf natuurlijk... ;)

 

Die 24-uursregel waar jij aan refereert is weer een ander punt van discussie en inderdaad zoals gezegd, de helft snapt niet hoe het zit of heeft er überhaupt nog nooit van gehoord.

 

Het een sluit t ander niet uit,als je je dagelijkse rust over wilt laten lopen in een wekelijkse rust moet je zorgen dat de eerste 9 of 11 uur van die wekelijkse rust binnen de 24 uur voorafgaande vallen,zo voldoe je aan je wekelijkse rust én je voldoet aan de 24 uurs regel.

Het gebeurt  dat mensen die eigenlijk 11 uur moeten rusten en dus maar 13 uur kunnen werken op vrijdag nog een uurtje doorrijden ,in de veronderstelling dat ze dan thuis een wekelijkse rust kunnen laten lopen met daarin 11 uur dagelijkse rust,en dat kan dan niet.

 

IK probeerde altijd in het begin van de week zo veel mogelijk 11 uur te maken ( of 3+9 uur),zodat ik op t eind van de week aan 9 uur genoeg had.

dat kon net t verschil zijn of je wel of niet thuis kwam op vrijdag of dat je pas zaterdag ochtend aankwam.

Ger heeft in deze volkomen gelijk.

 

Maar....zeker is zeker: als je op vrijdagavond in Roncq strand is dat geen straf,daar zitten dan alleen nog de die-hards :D  :D

Dan komt soms t echte stamtafel gevoel weer tevoorschijn en word er alleen nog maar over BTW* geluld. :wijn:  :wijn:

 

*

Bier

Tabak

Wijven

 

:bey:   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^ Dat is toch niet de RTW Pierre, dat heeft volgens mij met die andere (waar je altijd op te naaien bent) wet te maken.................die Europese arbeids wet of hoe dat gedrocht ook mag heten ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, dus nu zal ik het ondertussen wel begrijpen?

Maar goed in Roncq vrijdagavond mijn rust genomen 11 uur binnen mijn 24 uur om 07.00 uur weg gereden geeindigd om 13.00 uur zaterdagmiddag.

Dus ik kan weer on route Maandag om 10.00 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toch ga ik hier niet in mee. Zoals jij het nu uitlegt zou je met een tekorte dagelijkse rust voorafgaand aan de wekelijkse rust niet voldoen aan de wekelijkse rust en zodoende twee keer in overtreding zijn, namelijk een te korte dagelijkse én een te korte wekelijkse rust. Ik betwijfel of dat op die manier beoordeeld word.

 

Stel...ik begin op vrijdag om 06.00 en heb op die vrijdag maar 13 diensturen (2e x 11) maar rijd bewust een uurtje langer door om thuis te komen. Ik heb daarmee een 4e verkorte rust die week, te weten 10 uur < 24 uur. ik eindig op vrijdagavond dus om 20.00

Daarna maak ik een wekelijkse rust van maar liefst 60 uur en start de maandag weer om 08.00.

Nu word ik meegenomen voor controle en zou een proces verbaal krijgen omdat mijn wekelijkse rust niet lang genoeg is omdat er een tekorte

dagelijkse rust -bepaald aan de hand van de 24-uurs regel- aan vooraf ging?

 

 

In jouw voorbeeld heb je dus op vrijdag te weinig dagelijkse rust genomen,daar zit je fout.

Maar je wekelijkse rust is wel in orde.

Je mag een ( verkorte)dagelijkse rust over laten lopen in een wekelijkse rust,dat moet minimaal 45 (24) uur zijn.

Maar je hoeft geen dagelijkse rust over te laten lopen in een wekelijkse,als je t doet is t voordeel schutter z.m.z.

 

Als jij b.v. een uur te lang rijd om in Roncq te komen,daar 9 uur maakt,je 4 de dag met 9 uur,daarna naar huis rijdt en daar 45 uur maakt is t ,wat betreft de 45 uur perfect in orde ,maar de vrijdag ben je de sjaak.

Rij je in dit geval op vrijdag naar Tilburg( met te weinig dagelijkse rust) en maakt daar 45 uur( of 24) ben je slechts schuldig omdat je te weinig dagelijkse rust gemaakt hebt.

 

Dus ,en bref:een dagelijkse rust heeft soms wel en soms niet te maken met een wekelijkse rust. :ja:

 

( je zou ook 45 uur in Roncq kunnen maken, van daar op zondagavond naar huis rijden en dan daar( thuis) 11 uur maken :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dagelijkse rust staat los van de wekelijkse rust.

Wekelijkse rust gaat in direct na einde laatste dienst en mag niet later beginnen dan 6 x 24 uur gerekend vanaf het einde van de laatst genoten wekelijkse rust.

Wekelijkse rust mag 1 x per twee weken ingekort worden tot minimaal 24 uur, de tekort genoten uren moeten gecompenseerd worden binnen de derde daarop volgende week.

Er is trouwens nog een groot misverstand dat ik sommige mensen hoor zeggen dat je om de twee weken maar 5 dagen mag werken, dat is niet juist.

Een voorbeeld is zoals ik zelf nu heb;

Vorige week zaterdag thuisgekomen en mijn dienst om exact 13.00 beëindigt. Afgelopen maandag begonnen om 03.31, dus een wekelijkse rust van 43½ uur, een tekort van 1½ uur dat gecompenseerd moet worden.

Nu ben ik gisteren opnieuw op zaterdag thuisgekomen dus voor de tweede week achtereen 6 diensten gemaakt, en dienst beëindigd om 12.55 uur.

Dat betekend dus dat ik 45 uur moet maken dit weekeinde en op maandag pas om 10.00 begin.Het 1½ uur tekort compenseer ik a.s. vrijdag wanneer ik een vrije dag heb, en kan de week daarop weer met een brandschone lei verder.

 

Deze berekening kan ik even niet volgen.

Van zaterdagmiddag 13:00 tot maandag 3:31 is toch 38,5 uur?

Dus dan moet je nog 6,5 uur compenseren.

Niet dat het veel uitmaakt als je de hele vrijdag vrij hebt, dan is de compensatie ruim voldoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is om dat ik toevallig afgelopen zaterdag tot 10:15 heb gewerkt.

En dan maandagmorgen om 5:15 weer wil gaan starten, zodat ik precies 45 uur rust heb.

Dus ik was al aan het rekenen geweest, anders was het mij niet opgevallen :D

Maar inderdaad, net wat je zegt: je maakt een keer een rekenfoutje, en het kan een hoop eurootjes kosten :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik moet kostte wat kost op zaterdagavond nog een vrachtje lossen, ga hierbij zwaar in overtreding en werk zodoende deze laatste dag maar liefst 18 uur.

Dat betekend dat ik volgens het boekje hoe dan ook een dagelijkse rust heb genoten van maar 6 uur. (18 < 24 = 6)

Nu sta ik onderweg, ik maak mijn 24 uur wekelijkse rust vanwege zondag-rijverbod en ben daarna gelijk weer pleiten.

In principe zou ik dan én een tekorte dagelijkse -voorafgaande aan de wekelijkse- rust hebben van 6 uur, én een wekelijkse rust van maar 18 uur als je redeneert zoals in jou voorbeeld.

Is dit nu een dubbele overtreding, of enkel een overtreding wat betreft die dagelijkse rust van 6 uur ?

Toch mooi hé, zo'n discussieforum.... :D;)

 

 Nee natuurlijk niet,je hebt hier wel 24 uur rust,maar helemaal geen dagelijkse rust( ja,6 uur,maar dat word niet als dagelijkse rust gerekend)

 

Hoewel je die 6 uur wel in je wekelijkse rust laat lopen zit je goed wat dat betreft ,alleen je dagelijkse rust is niet in orde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zet er een woord neer, maakt niet uit wat bv >> klik <<, selecteer met de muis het deel wat je wil hebben (linker muistoets indrukken en over betreffend gedeelte gaan) 

 

Daarna klik je op het teken in het rode rondje.

attachicon.gif1.JPG

 

plakt de betreffende link in het venster, klaar.

 

Dank Ger,ik ga daar t weekend eens mee aan de  gang( blijven we O.T. :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden