[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ZZP in transport (nogmaals?)


VrijeVogel

Recommended Posts

  • Forumlid

Het zoekgedeelte ondersteund zoekwoorden vanaf 4 letters, dus met zzp als zoekwoord geen resultaat.

Zal het zoveelste topic zijn, maar ik vind ze niet bij elkaar?

 

Ik werk al een jaar als ZZP in transport met keurig eigen NIWO, onderteken ook alle papieren met "naam eigenonderneming i/o naam transportbedrijf"

 

Nu begint het gepiep weer van mag wel, mag niet. Ik heb een ruime meerderheid aan diverse opdrachtgevers.

Aan VAR doe ik niet, dit transportbedrijf is de enige die mij inhuurt rest zijn allemaal directe klanten.

 

Verhuur ik mij nu eigenlijk op basis collegiale inleen? Vergoeding per uur is bepaald op loonkosten chauffeur D5 + een toeslag voor administratie / verzekering etc. Alleen zou dit incidenteel moeten zijn. Incidenteel is het wel, opdrachten duren max 6 week in de zomervakantie. Het zijn wel steeds korte opeenvolgende opdrachten. Eigenlijk ben ik elke week wel een dag op stap de laatste tijd.

 

Uit de regels kom ik ook niet. Ik rij met de vrachtwagen van de opdrachtgever, hij betaald alle lasten voor deze auto, ik heb hem slechts in bruikleen om de opdracht uit te kunnen voeren.

Echter, ben ik wel in bezit van een vrachtwagen, althans, afhankelijk van de regelgeving die je gebruikt voor de definitie vrachtwagen.

 

Je hebt een definitie dat een vrachtwagen een motorvoertuig ingericht voor vervoer van goederen met een eigen totaal boven de 3500kg

En je hebt de definitie van vrachtwagen volgens de wet vervoer goederen, een motorvoertuig ingericht voor vervoer van goederen met een laadvermogen van meer dan 500kg (geloof dat het nu 0kg is?)

 

Aan die laatste eis voldoet mijn bestelbus uiteraard wel, maar de opdracht die ik uitvoer pas niet de bestelbus, dus leen ik de truck van de opdrachtgever.

 

Dus, ik ben transportondernemer met NIWO en een vrachtwagen (deze is vermeld bij aanvraag NIWO vergunning)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dit toch:

"Verhuur ik mij nu eigenlijk op basis collegiale inleen? Vergoeding per uur is bepaald op loonkosten chauffeur D5 + een toeslag voor administratie / verzekering etc. Alleen zou dit incidenteel moeten zijn. Incidenteel is het wel, opdrachten duren max 6 week in de zomervakantie. Het zijn wel steeds korte opeenvolgende opdrachten. Eigenlijk ben ik elke week wel een dag op stap de laatste tijd."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Uh...maar wanneer je als zelfstandige zaken uitvoerd....is het dan niet handiger VOORAF uit te vogelen of dat wel mag op die manier???

Wanneer jij als "CHAUFFEUR"  voor een klant rijdt,op een wagen van HUN, dien je te beschikken over een arbeidscontract van deze. Of als je als uitzendkracht werkt, een verklaring van het desbetreffende uitzendbureau.

Wanneer je voor een bedrijf rijdt met jouw EIGEN wagen, dien je zoals gezegd te beschikken over een NIWO vergunning etc...

Collegiaal inlenen/uitlenen mag wel, maar dient ook vergezeld te gaan met de nodige papieren. Je moet niet uit winstoogmerk aan het werk zijn en dat gaat bij jouw niet op....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar, doe eens ruig en stuur eens een berichtje naar de RVI (of hoe die typen zichzelf tegenwoordig ook noemen).

NIWO zal ook wel een deel van het antwoord hebben.

Heb je wat op papier en stopt het in je wagen. Krijg je een vervelend mannetje/vrouwtje MET pet of hesje aan de deur met domme vragen hierover (en dito domme mening) laat je hem/haar dat antwoord lezen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als zzp'er in het transport ben je eigenlijk een eigenrijder zonder eigen vrachtwagen. Dus eigen niwo vergunning, huurcontract van de wagen waar je op zit. En je zult diverse verzekeringen nodig zijn. Kun je beter een verzekeraar navragen. Je bedrijfsstempel op de cmr zetten bij tweede vervoerder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Verhuur ik mij nu eigenlijk op basis collegiale inleen? Vergoeding per uur is bepaald op loonkosten chauffeur D5 + een toeslag voor administratie / verzekering etc. Alleen zou dit incidenteel moeten zijn. Incidenteel is het wel, opdrachten duren max 6 week in de zomervakantie. Het zijn wel steeds korte opeenvolgende opdrachten. Eigenlijk ben ik elke week wel een dag op stap de laatste tijd.

 

Uit de regels kom ik ook niet. Ik rij met de vrachtwagen van de opdrachtgever, hij betaald alle lasten voor deze auto, ik heb hem slechts in bruikleen om de opdracht uit te kunnen voeren.

Echter, ben ik wel in bezit van een vrachtwagen, althans, afhankelijk van de regelgeving die je gebruikt voor de definitie vrachtwagen.

 

Dus, ik ben transportondernemer met NIWO en een vrachtwagen (deze is vermeld bij aanvraag NIWO vergunning)...

 

 

Volgens art 2 van richtlijn EU 2006 kan iedereen in de eu een vrachtauto huren.

1. Elke lidstaat staat op zijn grondgebied, voor het vervoer tussen
lidstaten, het gebruik toe van voertuigen die zijn gehuurd
door op het grondgebied van een andere lidstaat gevestigde ondernemingen,
op voorwaarde dat:
 
a) het voertuig overeenkomstig de wetgeving in laatstgenoemde
lidstaat is ingeschreven of in het verkeer is gebracht;
 
b) de overeenkomst alleen betrekking heeft op de terbeschikkingstelling
van een voertuig zonder bestuurder en niet vergezeld
gaat van een arbeidsovereenkomst, gesloten met
hetzelfde bedrijf inzake een bestuurder of een bijrijder;
 
c) het gehuurde voertuig voor de duur van de huurovereenkomst
uitsluitend ter beschikking staat van de onderneming
die het voertuig gebruikt;
 
d) het gehuurde voertuig wordt bestuurd door personeel van de
onderneming die het voertuig gebruikt.
 
Je huurt dus uitsluitend de auto,voor de vergunning zorg je zelf( die mag je niet huren) en die heb je.
Dat is bij jou geen probleem,je bestuurt de auto zelf,of iemand die in loondienst is bij jou.
 
Je dient over een huurcontract te beschikken,hoeveel je betaald voor de huur maakt niet uit,hoeft ook niet in t contract te staan.
Of je nu een auto huurt van je opdrachtgever,van de Scania of de DAF maakt niet uit ,huur is huur.
 
Echter jij bent dan wel de vervoerder,en niet jou opdrachtgever waar je de auto van huurt,jij dient dus ook te zorgen dat de goederen die je vervoert( in opdracht van je opdrachtgever,waar je ook de auto van huurt) verzekert zijn.
Jij bent dus verantwoordelijk voor wat er met de goederen gebeurt.
Als er wat gebeurt is t eerste wat de verzekering van jou opdrachtgever doet: de claim afwijzen en naar jou doorschuiven.
 
Dus ,als je dat doet op basis van D5 + administratie en verzekerings kosten,is er i.i.g één die lacht,maar dat ben jij niet.
 
Maar t lijkt me dat jij alle risicos loopt,kun je jezelf niet verhuren op een 0 uren contract aan je opdrachtgever,en die ritten gewoon doen op basis van een D5 loon,zonder die administratie en verzekerings rompslomp.
Dan blijft t risico bij je opdrachtgever en slaap jij s'nachts een stuk,rustiger.
bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik slaap er niet minder om. Oproepkracht met 0 uren heeft ook zijn rechten en plichten als deze structureel werkt.

Geen optie voor beiden, want ja ik rij incidenteel en niet vast, maar vreemd genoeg is er altijd wel iemand ziek, moet die vrij voor iets of is het druk en zo ben ik elke week wel een dag op stap, soms maar voor 7 uren...

 

Maar ja als ik een tijd 20 uur zou draaien, dan mag de werkgever de 0 uren chauffeur niet zomaar thuis zetten zonder centen en moet die de 20 uur per week uitbetalen... Ik heb geen zin om verplicht achter een bezem te staan. Bovendien, ik heb ook eigen werk, ik wil ook nee kunnen zeggen tegen een opdracht.

 

Ben zelfstandig geworden om geen slaaf te zijn, althans niet zo te voelen...

bewerkt door VrijeVogel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In plaats van een bruikleen contract zou ik een huurcontract voor 1 euro per dag, onbeperkt km's, inclusief brandstof moeten hebben. Dat werpt nieuw lampje op de zaak. Die optie had ik nog niet bedacht, maar klinkt wel logisch. En ach die eene euro is wel te missen op een dag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In plaats van een bruikleen contract zou ik een huurcontract voor 1 euro per dag, onbeperkt km's, inclusief brandstof moeten hebben. Dat werpt nieuw lampje op de zaak. Die optie had ik nog niet bedacht, maar klinkt wel logisch. En ach die eene euro is wel te missen op een dag...

 

Maar daarmee blijf jij nog wel de risico dragende ondernemer.

En zoals ik al zei;in dat contract hoeft niet te staan hoeveel je betaald,of je nu 1 euro of geen euro betaald is niet relevant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat risico is al een tijd bekent, zelfs jurisprudentie van. 

 

Een zzp-er parkeert een combi van de opdrachtgever op een industrieterrein vrijdagavond, komt maandag terug en weg combi.

De verzekering van de opdrachtgever schuift de claim door naar de zzp-er en de rechter geeft de verzekering gelijk....

 

Ik ben netjes verzekerd, is het alleen al omdat ik een eigen bedrijf heb en de intentie had om meer zelf met transport te doen, alleen is dat door chronisch tijd gebrek nog niet van gekomen. 

 

Het is wel relevant dat je iets betaald bij een contract. Dat geeft de rechtsgeldigheid aan een contract. Vroeger was dat 1 gulden, nu 1 euro. Dit met afkapping achter de komma te maken begreep ik ooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden