[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De Toekomst Truck van 2025 is, Zelf-Rijdend !


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid

Collision detection zal de truck tot stilstand brengen en automatisch een melding daarvan doen aan hulpverleners. Simpel systeem dat al in tal van machines gebruikt wordt. 

De eerste jaren na 2025 zal er nog een bijrijder nodig zijn op de truck maar persoonlijk verwacht ik vanaf 2030 dat er niemand meer op de truck nodig is. 

Het gaat heel hard met ontwikkelingen in de programmatuur als je bij ons op kantoor alleen al kijkt.  Ik zelf ben werkzaam in embedded systems branche en daar wordt dus heel veel voor auto's geprogrammeerd. Enige probleem is de huidige wetgeving, het technische aspect zijn de grootste problemen opgelost.

 

Programmeren is niet zo moeilijk, maar dit werkt alleen als alle auto's en al het verkeer met computers werkt. En dan nog wil het niet zeggen dat er geen fout in de software kan zitten.

Moet je alleen al kijken hoeveel duizenden patches windows nodig heeft om te zorgen dat je thuis pctje niet crashd of vastloopt. En bluescreen tijdens het rijden kan snel fataal zijn.

En je post is ook niet een echt duidelijk verhaal om de vraag wat er gebeurt als er een ongeluk gebeurt. Tja zal toch niet gebeuren en de polisie wordt automatisch gebeld.

En wie is er dan verantwoordelijk in het geval de auto een fout maakt.....  de software programmateur, de overheid om de software goed te keueren.... of wordt ervan uitgegaan dat computers niets fout kunnen doen en het automatisch de schuld is van de mede weggebruiker die liever zelf stuurt in plaats van zijn leven in de hand te leggen van een software programmatje?

 

En sowieso gaat dit berichtje enkel om het rijden op de snelweg, het kost nou eenmaal minstens 20 jaar jaar en miljarden euros om een wagenpark te vernieuwen dus voor deze generatie chauffeurs is er niets aan de hand.

Want deze software kan nog niet aandocken, nog niet laden en lossen en al helemaal niet ff snel naar een ander adres rijden omdat het losadres verkeerd was opgegeven.

Ja kan allemaal wel theoretish maar dan moet alles via de pc ingevuld worden en al heb je een internet of stroom uitval dan werkt niets meer.

 

En als chauffeur die vaak gebruik maakt van googlemaps en tomtom om de weg te vinden weet ik dat die zelfrijdende vrachtwagen erg vaak bij een verkeerd adres of zelf midden in een weiland staat te lossen met de huidige computer/gps software.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk toch is na

 

Je hebt een laptop Daar zitten al jou gegevens in  

 

Heel gewoon het zelfde als bij de post bezorgers De post bodes bestaan ook niet meer

 

Waarom zouden ze niet meer bestaan????

 

De chauffeur van nu En een chauffeur van de toekomst Daar is een groot verschil in

 

Huub

Nou slaat u toch wel even heel erg de plank mis,

 

Postbodes zijn massaal vervangen door huisvouwen en ander partime goedkopere krachten !!! 

Geheel onder het kopje "winst maximalisatie" is deze beroepsgroep verdrongen. :ja:  :stom:

 

Als u de media rondt de zelfrijdenden truck met ster een beetje heeft gevolgd krijgt de sjouwfeur op de snelweg een meer controlerende functie (zoals een piloot) en kan zelfs zijn rust pakken. op andere wegen en in de stad zal de chauffeur toch zelf het stuurwiel in de hand (moeten) nemen. en ook het laden en lossen behoort dan nog steeds tot zijn takenpakket.

bewerkt door RubbereRobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Collision detection zal de truck tot stilstand brengen en automatisch een melding daarvan doen aan hulpverleners. Simpel systeem dat al in tal van machines gebruikt wordt. 

De eerste jaren na 2025 zal er nog een bijrijder nodig zijn op de truck maar persoonlijk verwacht ik vanaf 2030 dat er niemand meer op de truck nodig is. 

Het gaat heel hard met ontwikkelingen in de programmatuur als je bij ons op kantoor alleen al kijkt.  Ik zelf ben werkzaam in embedded systems branche en daar wordt dus heel veel voor auto's geprogrammeerd. Enige probleem is de huidige wetgeving, het technische aspect zijn de grootste problemen opgelost.

Welkom, 

 

Maar wat doet een Whisskidd op een chauffeursforum ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
RubbereRobbie, op 20 Okt 2014 - 1:40 PM, zei:

Nou slaat u toch wel even heel erg de plank mis,

 

Postbodes zijn massaal vervangen door huisvouwen en ander partime goedkopere krachten !!! 

Geheel onder het kopje "winst maximalisatie" is deze beroepsgroep verdrongen. :ja:  :stom:

 

Als u de media rondt de zelfrijdenden truck met ster een beetje heeft gevolgd krijgt de sjouwfeur op de snelweg een meer controlerende functie (zoals een piloot) en kan zelfs zijn rust pakken. op andere wegen en in de stad zal de chauffeur toch zelf het stuurwiel in de hand (moeten) nemen. en ook het laden en lossen behoort dan nog steeds tot zijn takenpakket.

Dus eigenlijk worden we een boekhouder met een pilotenopleiding in een controlerende functie die voor de dagelijkse beweging af en toe de armen uit de mouwen mag steken.

 

Ik wil niet weten wat voor een mega salaris daar aan komt te hangen maar voor al deze capaciteiten kunnen ze niet meer met D5 aankomen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Let op mijn woorden , dit gaat 'm niet worden.........

De (vracht)autofabrikanten kunnen nu al niet eens een storingsvrije auto op de weg zetten........

En dan nog al die randdebielen die er links en rechts tussendoor knoeien. Zie dat filmpje van die vrouw in België...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De minister heeft van de week gezegd Dat die vrachtauto's binnen het jaar op de Nederlandse wegen zijn

 

De grote merken willen binnen het jaar op de wegen proef gaan draaien

 

Duitsland zijn ze hier en daar al aan het oefenen. En iedereen is er over te spreken  

 

Dus de verkeer wet wordt binnen het jaar aan gepast in Nederland en in alle LID staten

 

In Arcen hebben ze de apen al weg gehaald  

 

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Meer proeven met zelfrijdende auto's en trucks vanaf 2015

 

Vanaf volgend jaar komen er grotere proeven met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens op de openbare weg in Nederland.

Minister van Infrastructuur en Milieu,Melanie Schultz van Haegen gaat dat mogelijk maken door de regels aan te passen.

 

Nu wordt er in Nederland alleen op , ........ lees hier verder

 

 

 

 

Bron: Techniek ben ik

bewerkt door 664Freedom
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jaren geleden werden de gebroeders Wright voor gek verklaard met de ontwikkeling van een een vliegmachine. Tegenwoordig stapt iedereen in het vliegtuig welke op de automatische piloot vliegt en land, de ontwikkeling staat wat dat betreft niet stil.

Laat onverlet dat ik niet geloof dat auto's volledig zelfrijdend worden. Simpelweg spelen er teveel factoren mee waardoor het niet veilig is in alle situaties. Of is er iemand die denkt dat een computergestuurde auto door een woonwijk kan rijden met spelende kinderen om maar iets te noemen?

Misschien dat het iets is voor de langere afstanden over de snelwegen maar dan kan je net zo goed roadtrains inzetten met 3, 4 of 5 opleggers, scheelt ook in het brandstofverbruik omdat er maar 1 trekker voor staat.

Ik zie dit hele project eerder als een leuke speeltuin voor de wetenschappers en computernerds. En dat onze minister van VenW er in mee gaat is enkel omdat het leuk op haar cv staat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou men zal die auto misschien wel tot aan de autobaan zelf moeten begelijden

en daarna zal men hem op de automatische piloot kunnen zetten

en kan de chauffeur verder met zijn   post-7395-0-01703500-1413998796_thumb.jp

gaan spelen

tot dat hij het weer zelf moet gaan doen

de werk gevers zullen wel je CAO aan gaan passen als jij met je post-7395-0-01703500-1413998796_thumb.jp zit te spelen

en op de plaats van bestemmming mag jij je eigen gaan melden , en de deuren open doen

en dan aandocken post-7395-0-29018400-1413999047.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

De robot zie ik dat nog niet doen en de klanten ook niet :D

O jawel. Als de prijs maar laag genoeg is nemen ze daar wel een paar Zuid-Amerikanen, of zo, voor aan.

 

Toch een voordeel van "mijn" soort werk. Groot gedeelte is niet in een computer in te voeren om dat er vaak (nog) geen wegen zijn. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Teddybeer, op 22 Okt 2014 - 7:56 PM, zei:

O jawel. Als de prijs maar laag genoeg is nemen ze daar wel een paar Zuid-Amerikanen, of zo, voor aan.

 

Toch een voordeel van "mijn" soort werk. Groot gedeelte is niet in een computer in te voeren om dat er vaak (nog) geen wegen zijn. :D

Ze laten gewoon een drone de omgeving verkennen met camera's,Diverse coördinaten ingeven in de computer en Jan kan ook thuis met zijn grote teen gaan spelen :D

 

 

Maar eerlijk gezegd zie ik het allemaal niet zo snel gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

O jawel. Als de prijs maar laag genoeg is nemen ze daar wel een paar Zuid-Amerikanen, of zo, voor aan.

 

Toch een voordeel van "mijn" soort werk. Groot gedeelte is niet in een computer in te voeren om dat er vaak (nog) geen wegen zijn. :D

Wat denk je van een landbouw voertuig met G.P.S.

 

Wordt al heel veel gebruik van gemaakt.

 

Want daar zit niemand op

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden