[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

speling op vangmuil


ec300

Recommended Posts

  • Forumlid

hallo

heb deze week een ander span toebedeelt gekregen,

op de eerste dag kwam ik er achter dat de vangmuil vast zat hij wou niet meer schanieren

de 2 de dag  na garage e west veur een nieje vangmuil en een nieuwe bus in het trekoog :cool:

dat reed perfect niks geen spelling en gebonk meer.

alleen de dag er op na een paar x gekoppeld te hebben en vol weer terug na huus

weer speling en bij elk knipgat zowat een hernia :eek: 

 

nou mijn vraag dit zou volgens mij toch nie zo snel mogen

of heb ik het mis

gr hendry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als jouw collega toch gejutterd heeft en jij stond er met je neus bovenop, moet je het toch gezien hebben???

Als jij het voorin in je rug voelt bonken, dan moet er toch ergens een serieuze speling zitten. Welke dan tevens ook te horen moet zijn....

Is het er ook, als je zonder AHW rond rijdt?

 

Heb je tijdens het jutteren van je collega, ook naar de draaikrans van de ahw gekeken?

 

Groet ron

 

PS, je rijdt toch MAN? Wij hadden er vroeger eentje, die vrat de bussen op het draai/kantelpunt van de cabine. Dit kan je testen door met een breekijzer achter de grille ff proberen de cabine op te tillen....hij mag eigenlijk niet bewegen op deze manier.

bewerkt door ayla
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

toen ik keek zag ik alleen het trekoog ten opzicht van de pen van de vangmuil heen en weer gaan

de vangmuil zelf zit muurvast, lijkt mij dat er dan weer speling in de bus zit

 

overigens met losse voorwagen geen last.

alvast bedankt voor alle reactie s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En je kan natuurlijk niet ongelimiteerd bussen er in blijven slaan

dat is maar 3x mogelijk

je kan aan de buitenkant zien welke er als laatste is gemonteerd

er zitten namelijk 1,2 of 3 groeven in

daarna is je oog te ovaal geworden en afgekeurd              post-7395-0-56819400-1413454363.jpg

 

eerste ring  post-7395-0-80529700-1413454768.jpg

derde  ring  post-7395-0-62288100-1413454827.jpg

bewerkt door lambiek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nieuw triangel is meestal wel voldoende, marcel.... ;)

 

Om eventueel een handje te helpen, kan je de bocht achteruit iets te ver doorduwen....zo'n triangelwokkel krijgen ze nooit meer recht (wel goed krom duwen natuurlijk, geen licht bocht, die pers je er zo weer uit :p ).

 

Groet ron

bewerkt door ayla
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit vind ik nou nog eens een goed advies : Om eventueel een handje te helpen, kan je de bocht achteruit iets te ver doorduwen.

 

Dat kom je niet vaak tegen hier op het forum zulke goede raad  , en dat zou ik doen voor het raam van de directeur zijn werk kamer  :ja: 

 

en als de pen van de vangmuil versleten is zul je dit met een andere aanhanger er achter precies eender ervaren

maar wij hadden toen in de garage een hulpstuk liggen

Dat bestond uit een platte strip van 50 mm als die door het oog kon dan was het oog versleten

aan de zijkant zat een sleuf , daar kon je de dikte van het oog mee meten , want ook dat slijt van dat geklapper , wat het doet onder het rijden

en tevens kon je er de pen van de vangmuil mee opmeten

bewerkt door lambiek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit vind ik nou nog eens een goed advies : Om eventueel een handje te helpen, kan je de bocht achteruit iets te ver doorduwen.

 

Dat kom je niet vaak tegen hier op het forum zulke goede raad  , en dat zou ik doen voor het raam van de directeur zijn werk kamer  :ja: 

 

Ik ben blij dat ook jij de humor er van inziet, Lambiek :ja:

 

Maar de tip van roadtrain had ik nog niet eens aan gedacht (en velen met mij denk ik).

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

S en S 40 mm is voor de gewone schammel ahw, de 50 mm is voor een onderbouwkoppeling voor zowel schammel als middenasser ahw en de 55 mm (ook voor onderbouw) wordt voor de ( zwaardere) middenas ahw gebruikt maar zou mogelijk ook in een triangel te krijgen zijn maar ben ze nog niet tegen gekomen.

 

Het kan zijn dat het gat van de vangmuil al ovaal is uitgesleten en als je er een nieuwe bus in mept is hij ff stil maar de bus gaat van zelf dan ook ovaal worden in het gat (vervormen dus).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 als je er een nieuwe bus in mept is hij ff stil maar de bus gaat van zelf dan ook ovaal worden in het gat 

 

Dus jij denk dat dat eigenlijk geen oplossing is

Kan je mij ook vertellen hoe ik dat ovaal zijn moet zien ?

1a2 mm of in cm 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 als je er een nieuwe bus in mept is hij ff stil maar de bus gaat van zelf dan ook ovaal worden in het gat 

 

Dus jij denk dat dat eigenlijk geen oplossing is

Kan je mij ook vertellen hoe ik dat ovaal zijn moet zien ?

1a2 mm of in cm 

 

mm is al genoeg lijkt me, ongeveer hetzelfde gehad met de ring in de schotel en een heel geklapper...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pen vervangen en proberen !

 

40 mm. of 50 mm. ?

 

Hangt van max.  gewicht aanhanger af.

2 asser meestal 40 mm.

3asser (als je het max. gewicht wilt benutten) 50 mm.

 

Maar goed, ben er alweer 6 1/2 jaar uit w.d.b.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helemaal zonder speling is zo`n koppeling nooit. Het moet wel een beetje kunnen bewegen :ja:

Ik heb achterop de motorwagen een camera waarmee ik ook de triangel kan zien. Onder het rijden zie ik die wel wat trillen, maar noch de bus in het trekoog, noch de pen van m`n vangmuil zijn versleten.

Ik voel van die speling helemaal niks onder het rijden. Klappen in m`n rug krijg ik pas vanaf een ton of 7 op de aanhanger met de as omhoog en haast niks op de motorwagen. Ik laat dan de as van de aanhanger gewoon zakken en dan is ie veel rustiger. Voel `m dan hooguit wat achter aan de auto trekken in de bochten. En dat is nu met de Daf veel erger dan toen met de Volvo.

 

Dus ik snap het eigenlijk net zo goed.....

Is het die MAN combi op je profiel foto ec300?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ ja over de man op de foto gaat et

ik heb nog niet zoveel ervaring, dat ik kan zeggen wat normaal is en wat nie (is pas mn derde week)

als ik aankomende bij de garage ben geweest laat ik et weten

 

in ieder geval nog bedankt  voor alle reactie s

heb er zeker wat van geleerd :kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

even een update

gisteren bij de garage geweest

en de bus uit het oog van de triangel gemept en het oog opgemeten met een

schuifmaat deze bleek 2mm uitgesleten te zijn.

dus volgende week komt er nieuwe op

ik heb een triangel met een buis in het midden met daar het oog aan vast

dus hoef geen compleet nieuwe  triangel :angel:

 

nogmaals bedankt voor alle reactie s

gr hendry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden