[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Oplegger in brand door vastgelopen wiellager


Teddybeer

Recommended Posts

  • Forumlid

Door een "vastgelopen" wiellager is op de N33 tussen Gieten en Borger vrijdagavond een trailer in brand gevlogen.

 

Doordat de band in brandvloog ontstond er een gat in de tank van de trailer waardoor een klein deel van de lading op de weg stroomde.

 

Foto's: http://www.compactmedia.nl/2014/10/18/vastgelopen-wiellager-zorgt-voor-vrachtwagen-brand-op-n33-bij-rolde/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb het een maand of 2 geleden meegemaakt met een 2 asser, en werd gewaarschuwd door een Poolse chauffeur van AB Texel dacht ik met een aardappel oplegger die voorbij kwam.

Ben een parkeerplaats opgereden en de remschijf was rood gloeiend en dacht dat hij elk moment vlam kon vatten, had dit mun hele leven nog nooit zo gezien.
Bleek een rembooster niet goed te werken.

Zegt naderhand een collega, als hij vlam vat blijven rijden en 112 bellen voor een brandweer die je opvangt.

Dacht zelf van ja eigenlijk heb je misschien wel gelijk zodat niet de oplegger in de hens gaat

Wat is jullie mening daarover???

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vast gelopen, of een droog lager dus. Gewoon slecht onderhoud in abn.

 

Nee hoor,er worden tegenwoordig vrijwel alleen nog "onderhouds arme"lagers toegepast,die kunnen alleen in de fabriek gereviseerd worden.

Als je meemaakt dat t verkeerd gaat met zo n lager en je bent er als chauffeur niet alert op loopt t warm en kan de boel in de fik gaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb het een maand of 2 geleden meegemaakt met een 2 asser, en werd gewaarschuwd door een Poolse chauffeur van AB Texel dacht ik met een aardappel oplegger die voorbij kwam.

Ben een parkeerplaats opgereden en de remschijf was rood gloeiend en dacht dat hij elk moment vlam kon vatten, had dit mun hele leven nog nooit zo gezien.

Bleek een rembooster niet goed te werken.

Zegt naderhand een collega, als hij vlam vat blijven rijden en 112 bellen voor een brandweer die je opvangt.

Dacht zelf van ja eigenlijk heb je misschien wel gelijk zodat niet de oplegger in de hens gaat

Wat is jullie mening daarover???

 

Als je door blijft rijden maak je t alleen nog maar erger,je blijft dan warmte ontwikkelen,en als t eenmaal brand krijg je t door de rijwind  echt niet uit

In vroeger tijden werd nogal eens gezegd door te rijden als de boel in de fik stond,maar dat was dan meestal een coverband waarvan t loopvlak los aan t laten was;door de warmte ontwikkeling ging de boel wel eens branden en doorrijden en hopen dat t loopvlak helemaal van t karkas loskwam en eraf liep was vaak je enige hoop

 

Ook is doorrijden niet altijd mogelijk,iemand haalt je in en wil je waarschuwen;als jij dan niet gelijk stopt probeert men om je tot stoppen te dwingen door af te remmen voor je,men doet dit te goeder trouw en begrijpt op zo n moment niet dat jij"de brand wilt blussen"door door te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee hoor,er worden tegenwoordig vrijwel alleen nog "onderhouds arme"lagers toegepast,die kunnen alleen in de fabriek gereviseerd worden.

Als je meemaakt dat t verkeerd gaat met zo n lager en je bent er als chauffeur niet alert op loopt t warm en kan de boel in de fik gaan

Dat doen ze bij ons zelf, na 10 jaar gaat de hele trailer uit elkaar en worden de lagers, ABS sensoren, schijven, remblokken en wat ze nog meer nodig vinden vervangen zodat ie weer als nieuw op de weg staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat doen ze bij ons zelf, na 10 jaar gaat de hele trailer uit elkaar en worden de lagers, ABS sensoren, schijven, remblokken en wat ze nog meer nodig vinden vervangen zodat ie weer als nieuw op de weg staat.

 

Ook de lagers? vroeger werden die met thinner ofzo uitgewassen en voorzien van nieuw vet,de moderne lagers kun je zelf niet meer van nieuw vet voorzien als je daar de apparatuur niet voor hebt,t is voordeliger om een complete naaf met daarin het binnen enbuitenlager te vervangen.

alle andere periferalia zoals wielbouten ,remschijven trommels , schoenen en lagers van remstangen kun je wel zelf vervangen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou nou, modern daar bij jullie. Hier zijn de meeste lagers olie gesmeerd, er zit zelfs een kijk glaasje in, je loopt erlangs en je ziet of er genoeg olie in zit.

vooruitgang is niet altijd goed ...  ik ben al bijna 2keer ' verongelukt '  door een vastgelopen lager op de vooras.Je kunt het niet zien aankomen met die nieuwe lagers [vroeger kon je het horen en zien idd] je hebt nog net genoeg tijd om de auto tot stilstand te brengen,het stuur blokkeert bij lage snelheid,bij hoge snelheid nog net genoeg controle om te stoppen en het hart zit in je keel... :D Daf CF in dit geval zijladers.Met regelmaat lopen de wiellagers vast...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

tegenwoordig zijn er warmtemeters te koop , heb zelf ook al zon dingetje , loop om de wagen richt het pistool op de naven en lees het scherm af , het valt gelijk op wanneer er uitschieters in de temperaturen zijn , dingetje van dertig euro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij mijn weten gebeuren de meeste warmlopers met kans op brand toch tijdens het rijden.

maar verklaar je nader wat moet ik in de smiezen hebben??

Jij stopt nooit?.......

Als je stopt voor een bakkie of plasje, laden/lossen, pauze? Kun je ook even rondje om de auto maken. Even met de bovenkant van de hand langs de band gaan dan voel je echt wel of er een warmer is dan de ander dan is extra aandag vereist..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tegen wording Met de schijf remmen  

 

Moet je toch als chauffeur even kijken of er scheuren in de schijven zitten

 

Dat komt vaak door dat er te hard in de bergen mee gereden wordt

 

Ik ken bedrijven daar gebeurd het ieder jaar Anders komen ze niet door de keuring heen

 

Huub

Het optisch controleren is een APK punt Huub dus gebeurt bij iedereen.....en van hard rijden waar dan ook lopen je remmen niet warm. Dat komt pas als je gaat remmen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een keer gehad dat ze de luchtslangen en stroomkabels met een tyribje bij elkaar hadden gebonden.

Gelukkig zag een collega die achter mij reed vrij snel rook bij de oplegger wanneer ik remde  :eek:

Op de parkeerplaats bij Zaandam aan een turkse meneer gevraagd of hij misschien toevallig een scherp mes bij zich had,

en dat had hij  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een keer gehad dat ze de luchtslangen en stroomkabels met een tyribje bij elkaar hadden gebonden.

Gelukkig zag een collega die achter mij reed vrij snel rook bij de oplegger wanneer ik remde  :eek:

Op de parkeerplaats bij Zaandam aan een turkse meneer gevraagd of hij misschien toevallig een scherp mes bij zich had,

en dat had hij  :ja:

Door dat Tyribje of door dat er wat dan ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk luchtslang af geknepen door dat Ti rippie en na een paar keer remmen heb je geen luchtdruk meer

dus dan staan je remmen vast , 

en dat heeft weer niks met een warm gelopen wiel-naaf (lees een verrot lager) te maken

 

En scheuren in een remschijf krijg je door dat je met te hete remschijven je wagen op de handrem zet

en als de schijf weer afkoelt er een spanningsveld komt op je schijf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden