[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automobilist overleden na "verloren" wiel vrachtwagen


Teddybeer

Recommended Posts

  • Forumlid

Je moet  olie tussen de ring en de moer doen, ik doe ook (koper)vet op de schroefdraad van de moer, anders klopt je aanhaalmoment niet omdat er te veel wrijving tussen moer en ring+ schroefdraad zit.

 

Als de moer goed nagetrokken is loopt ie niet zomaar los JP, zit er geen

speling op de naafcentrering, of zitten  er nog losse konische ringen op bij jullie?

 

Nu het kouder wordt trek ik wel een keer alle wielen na ( de helft van de moeren dan)

Wel kijk ik regelmatig of de velg tov de moeren/ringen is verschoven, dan weet je dat je ze moet natrekken.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of bij opnieuw gespoten velgen, te veel verf.

 

Na verloop van tijd "brand" deze verf van de velg af en ontstaat er een fractie ruimte, die heel snel groter wordt.

 

Het laatste jaar is het bij ons 3 keer gebeurt. 2x bij een oplegger. na 10.000 en na 80.000 km.

 

En bij een dieplader die 3 jaar geleden gereviseerd was. Na die tijd nooit wielen gewisseld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

Precies !!

Zeer handig om te checken of je wielmoeren "loslopen".

 

Ik merk steeds vaker dat de garage vet/olie op de moeren doet bij demontage

"ja...dan gaan ze lekker los "zeggen ze dan.

 

Precies !!

Dan gaan ze lekker los  :stom:

 

Maar iedere week aantrekken ??

Lijkt mij niet bevordelijk voor je schroefdraad.

Je hebt ook nog zoiets als metaalmoeheid.

1 x natrekken na 250 km...moet volstaan.

Kunt het eventueel nog eens na 250 km doen.

Wij gebruiken altijd kopervet, dat is nog hitte bestendig ook
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daarom moet je bij een nieuwe auto dus wat meerdere keren even na controleren ( wat ik dus ook in mijn bericht vermelde )

en als je velg los komt te zitten gaan de moeren wel even de gaten in je velg opruimen en dan hoor je hem wel klapperen

roest sporen gaan nooit naar je naaf maar door het middelpunt vliegende kracht juist naar buiten

maar ook je naaf kan lekken , denk maar aan een DAF of MAN met die dikke naven gevuld met olie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Olie tussen de ring en de moer heeft weinig zin 

het is de roest vorming op de schroefdraad dat de boosdoener is

in smeren met een weinig kopervet , dat is wat plakkerig , maar koper rest niet

voorts kan ik mij wel vinden om je afdek kappen als een soort vet potje te gebruiken

al hoe wel de afdek kap het draadeind eigenlijk beschermd tegen roest en vuil

en niet alle wielen van opleggers en aanhangwagens  ( denk aan een groot bedrijf , waar je geen vaste oplegger of aanhanger hebt )

zelfs trekkende voertuigen hebben dat (afdekkappen) niet altijd

wel de genen die helemaal leip van zijn wagen is , die houd hem wel bij , die let goed op beschadigingen !

die koopt ook vaak zelf van die verchroomde plastic rotzooi , als het maar glimpt !

kan me eigen voorstellen dat die kappen zoek raken , de bandenboer doet ze er niet op want jij moet ze onderweg toch natrekken

Ja waar laat / blijven ze dan

bewerkt door lambiek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

eerst sterkte voor de betrokken en nabestaanden  bij dit ongeval.

 

ook kun je vaak zien of de bouten los lopen .

ik keek ook altijd of er geen roestspoor onder wielmoeren uit kwam .

dat is meestal een indicatie dat ze los zitten of los gezeten hadden .

als ik ze natrok maakte ik het roestspoor schoon .

als er dan dagen later weer een spoor is ,kijk het dan goed naar ,

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Olie tussen de ring en de moer heeft weinig zin 

het is de roest vorming op de schroefdraad dat de boosdoener is

in smeren met een weinig kopervet , dat is wat plakkerig , maar koper rest niet

voorts kan ik mij wel vinden om je afdek kappen als een soort vet potje te gebruiken

al hoe wel de afdek kap het draadeind eigenlijk beschermd tegen roest en vuil

en niet alle wielen van opleggers en aanhangwagens  ( denk aan een groot bedrijf , waar je geen vaste oplegger of aanhanger hebt )

zelfs trekkende voertuigen hebben dat (afdekkappen) niet altijd

wel de genen die helemaal leip van zijn wagen is , die houd hem wel bij , die let goed op beschadigingen !

die koopt ook vaak zelf van die verchroomde plastic rotzooi , als het maar glimpt !

kan me eigen voorstellen dat die kappen zoek raken , de bandenboer doet ze er niet op want jij moet ze onderweg toch natrekken

Ja waar laat / blijven ze dan

Even de moeite doen om de afdekkapjes in emmertje of plastic tasje te doen en zelf de controle hebben over de kapjes.... ;)

 

Maar de meeste bandenboeren helpen je wel het schroefdraad te vernaggelen :stom:  Door extreem vastdraaien met de slagmoersleutel en dan nog.....natrekken op de banden te schrijven :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb ze zelf vier keer nagetrokken met de

momentsleutel, die auto is nu de vaste auto

van mijn collega en ik geloof wel dat hij doet

wat ie zegt.

Bij oude mercedessen lopen ze blijkbaar wel

zomaar los, al zijn er sinds het 1x per week natrekken geen problemen meer geweest.

Ik vind het wel een vreemde zaak maar bij

ons heb ik al wel meer vreemde dingen gezien.

Overigens zit er bij het natrekken wel altijd

ruimte op de moeren.

Vanuit de bajes met de eifoon van die gast 7 deuren verderop....

Die centreerende moeren moet je vervangen als ze loslopen.

checked by my phone

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Gewoon voor vertrek Of iedere morgen even met een hamer om het voertuig heen lopen

 

Ik heb vroeger mee gemaakt dat ik met een voertuig weg moest Dat ik eerst 10 ltr olie bij moest vullen

 

En dan kun je elkaar wel de schuld geven Daar is de werkgever voor

 

Huub

je doet toch niet peilen met een hamer he huub  haha 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid

De uitslag van het VOA onderzoek is inmiddels openbaar gemaakt. 

 

Veroorzaker dodelijk ongeval is niet langer verdachte

De politie heeft het onderzoek naar het het dodelijke ongeval met een losgeslagen vrachtwagenwiel afgerond.

 

Uitkomst: er zijn meerdere scenario's, maar voor geen enkel scenario is voldoende bewijs om iemand als schuldige te kunnen aanwijzen.

 

Op 11 november vorig jaar verliest een 40-jarige vrachtwagenchauffeur uit het Gelderse Beltrum op de A28 een wiel van zijn combinatie. Dat wiel raakt de auto van een 48-jarige man uit de gemeente Tynaarlo. Deze bestuurder overlijdt enige tijd later.

 

Bron en de rest van het resultaat: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/veroorzaker-dodelijk-ongeval-niet-langer-verdachte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Technisch gezien klopt het wel wat er staat, als er had gestaan, de chauffeur word niet langer bechouwd als verdachte daar er meerdere oorzaken ten grondslag lagen aan dit noodlottig ongeval, had denk ik wat duidelijker gestaan.

Neemt niet weg dat in deze alleen maar slachtoffers zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vooral de laatste zin in het bericht van RTV Drenthe....

" Het Openbaar Ministerie bestudeert binnenkort het dossier van de politie en zal daarna beslissen of de vrachtwagenchauffeur wel of niet verdachte blijft en of hij wel of niet wordt verhoord."

Lekker duidelijk weer...

when nothing goes right...go left

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden