Spring naar bijdragen
Teddybeer

Automobilist overleden na "verloren" wiel vrachtwagen

Recommended Posts

Precies !!

Zeer handig om te checken of je wielmoeren "loslopen".

 

Ik merk steeds vaker dat de garage vet/olie op de moeren doet bij demontage

"ja...dan gaan ze lekker los "zeggen ze dan.

 

Precies !!

Dan gaan ze lekker los  :stom:

 

Maar iedere week aantrekken ??

Lijkt mij niet bevordelijk voor je schroefdraad.

Je hebt ook nog zoiets als metaalmoeheid.

1 x natrekken na 250 km...moet volstaan.

Kunt het eventueel nog eens na 250 km doen.

bewerkt door vanrosmalen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb een collega gehad , die een nieuwe auto kreeg

En dan moet je een paar x meer de wielen natrekken , en zonder momenten sleutel , want die krijg je ook niet bij je tassie gereedschap

Pfffffffffffff krijg het nou al warm

Maar die deed het dus te veel , gevolg door te veel opgerekt materiaal , bouten afbreken

hele motor wagen (3 assen ) bouten vernieuwen + een rekening want dit was geen garantie 

je kan ook gewoon naar je wielen kijken of je ook roest sporen bij de moeren ziet , want dat heb je al gauw

je moeren lopen niet zomaar los hoor en dan ook nog eens 10 tegelijk

maar bij die foto van dat ongeluk waren ze er wel alle 10 af en geen afgebroken bouten

en ik durf te beweren dat er niemand van het forum iedere week zijn wielen na loopt te trekken

alleen maar kijken of alle lampies wel branden , dat weer wel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet  olie tussen de ring en de moer doen, ik doe ook (koper)vet op de schroefdraad van de moer, anders klopt je aanhaalmoment niet omdat er te veel wrijving tussen moer en ring+ schroefdraad zit.

 

Als de moer goed nagetrokken is loopt ie niet zomaar los JP, zit er geen

speling op de naafcentrering, of zitten  er nog losse konische ringen op bij jullie?

 

Nu het kouder wordt trek ik wel een keer alle wielen na ( de helft van de moeren dan)

Wel kijk ik regelmatig of de velg tov de moeren/ringen is verschoven, dan weet je dat je ze moet natrekken.

bewerkt door steenhaas1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Of bij opnieuw gespoten velgen, te veel verf.

 

Na verloop van tijd "brand" deze verf van de velg af en ontstaat er een fractie ruimte, die heel snel groter wordt.

 

Het laatste jaar is het bij ons 3 keer gebeurt. 2x bij een oplegger. na 10.000 en na 80.000 km.

 

En bij een dieplader die 3 jaar geleden gereviseerd was. Na die tijd nooit wielen gewisseld.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast henk driehoek

Precies !!

Zeer handig om te checken of je wielmoeren "loslopen".

 

Ik merk steeds vaker dat de garage vet/olie op de moeren doet bij demontage

"ja...dan gaan ze lekker los "zeggen ze dan.

 

Precies !!

Dan gaan ze lekker los  :stom:

 

Maar iedere week aantrekken ??

Lijkt mij niet bevordelijk voor je schroefdraad.

Je hebt ook nog zoiets als metaalmoeheid.

1 x natrekken na 250 km...moet volstaan.

Kunt het eventueel nog eens na 250 km doen.

Wij gebruiken altijd kopervet, dat is nog hitte bestendig ook

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom moet je bij een nieuwe auto dus wat meerdere keren even na controleren ( wat ik dus ook in mijn bericht vermelde )

en als je velg los komt te zitten gaan de moeren wel even de gaten in je velg opruimen en dan hoor je hem wel klapperen

roest sporen gaan nooit naar je naaf maar door het middelpunt vliegende kracht juist naar buiten

maar ook je naaf kan lekken , denk maar aan een DAF of MAN met die dikke naven gevuld met olie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je per se vet op schroefdraad wilt gebruiken:

Eerst moeren vastzetten en dan op uitstekende schroefdraad wat vet en dan de plastic doppen gebruiken zodat het vet er op blijft.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij hebben ze altijd verteld 1 à 2 druppels olie tussen de moer en de ring meer niet. En als je dan perse vet wilt gebruiken gebruik dan keramisch vet dat is nog hittebestendiger dan kopervet.

bewerkt door firerescue

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Olie tussen de ring en de moer heeft weinig zin 

het is de roest vorming op de schroefdraad dat de boosdoener is

in smeren met een weinig kopervet , dat is wat plakkerig , maar koper rest niet

voorts kan ik mij wel vinden om je afdek kappen als een soort vet potje te gebruiken

al hoe wel de afdek kap het draadeind eigenlijk beschermd tegen roest en vuil

en niet alle wielen van opleggers en aanhangwagens  ( denk aan een groot bedrijf , waar je geen vaste oplegger of aanhanger hebt )

zelfs trekkende voertuigen hebben dat (afdekkappen) niet altijd

wel de genen die helemaal leip van zijn wagen is , die houd hem wel bij , die let goed op beschadigingen !

die koopt ook vaak zelf van die verchroomde plastic rotzooi , als het maar glimpt !

kan me eigen voorstellen dat die kappen zoek raken , de bandenboer doet ze er niet op want jij moet ze onderweg toch natrekken

Ja waar laat / blijven ze dan

bewerkt door lambiek

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

 

en ik durf te beweren dat er niemand van het forum iedere week zijn wielen na loopt te trekken

 

 

En ik durf te beweren van wel... Niet alles, maar steekproefsgewijs. Zeg twee of drie moeren per wiel.

 

En niet de trekker, die klopt wel. Maar wel de opleggers en dollies. Zeker als daar nog van die ouderwetse sterwielen op zitten. Die raken sneller los. Die zitten ook maar met vijf of zes moeren vast trouwens. En absoluut zeker als ik heel vaag nog "c/n" ofwel "Check nuts" kan lezen. Ik ga er NOOIT blind van uit dat een ander dat wel zal hebben gedaan.

 

Moet ik wel toevoegen dat hier alles wat extremer is. Grotere temperatuursverschillen, slechtere wegen en meer lekke banden. Het is dus ook gewoon wat harder nodig.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

eerst sterkte voor de betrokken en nabestaanden  bij dit ongeval.

 

ook kun je vaak zien of de bouten los lopen .

ik keek ook altijd of er geen roestspoor onder wielmoeren uit kwam .

dat is meestal een indicatie dat ze los zitten of los gezeten hadden .

als ik ze natrok maakte ik het roestspoor schoon .

als er dan dagen later weer een spoor is ,kijk het dan goed naar ,

gr piet

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Olie tussen de ring en de moer heeft weinig zin 

het is de roest vorming op de schroefdraad dat de boosdoener is

in smeren met een weinig kopervet , dat is wat plakkerig , maar koper rest niet

voorts kan ik mij wel vinden om je afdek kappen als een soort vet potje te gebruiken

al hoe wel de afdek kap het draadeind eigenlijk beschermd tegen roest en vuil

en niet alle wielen van opleggers en aanhangwagens  ( denk aan een groot bedrijf , waar je geen vaste oplegger of aanhanger hebt )

zelfs trekkende voertuigen hebben dat (afdekkappen) niet altijd

wel de genen die helemaal leip van zijn wagen is , die houd hem wel bij , die let goed op beschadigingen !

die koopt ook vaak zelf van die verchroomde plastic rotzooi , als het maar glimpt !

kan me eigen voorstellen dat die kappen zoek raken , de bandenboer doet ze er niet op want jij moet ze onderweg toch natrekken

Ja waar laat / blijven ze dan

Even de moeite doen om de afdekkapjes in emmertje of plastic tasje te doen en zelf de controle hebben over de kapjes.... ;)

 

Maar de meeste bandenboeren helpen je wel het schroefdraad te vernaggelen :stom:  Door extreem vastdraaien met de slagmoersleutel en dan nog.....natrekken op de banden te schrijven :confused:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ze zelf vier keer nagetrokken met de

momentsleutel, die auto is nu de vaste auto

van mijn collega en ik geloof wel dat hij doet

wat ie zegt.

Bij oude mercedessen lopen ze blijkbaar wel

zomaar los, al zijn er sinds het 1x per week natrekken geen problemen meer geweest.

Ik vind het wel een vreemde zaak maar bij

ons heb ik al wel meer vreemde dingen gezien.

Overigens zit er bij het natrekken wel altijd

ruimte op de moeren.

Vanuit de bajes met de eifoon van die gast 7 deuren verderop....

Die centreerende moeren moet je vervangen als ze loslopen.

checked by my phone

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu we het er toch over hebben,er wordt tegenwoordig (vooral) in Duitsland gewaarschuwd dat er mensen zijn die het leuk vinden om wielmoeren los te draaien......Dus als je overstaat s morgens even je moeren checken is geen overbodige luxe.

bewerkt door Liemers Driver

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon voor vertrek Of iedere morgen even met een hamer om het voertuig heen lopen

 

Ik heb vroeger mee gemaakt dat ik met een voertuig weg moest Dat ik eerst 10 ltr olie bij moest vullen

 

En dan kun je elkaar wel de schuld geven Daar is de werkgever voor

 

Huub

je doet toch niet peilen met een hamer he huub  haha 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

De uitslag van het VOA onderzoek is inmiddels openbaar gemaakt. 

 

Veroorzaker dodelijk ongeval is niet langer verdachte

De politie heeft het onderzoek naar het het dodelijke ongeval met een losgeslagen vrachtwagenwiel afgerond.

 

Uitkomst: er zijn meerdere scenario's, maar voor geen enkel scenario is voldoende bewijs om iemand als schuldige te kunnen aanwijzen.

 

Op 11 november vorig jaar verliest een 40-jarige vrachtwagenchauffeur uit het Gelderse Beltrum op de A28 een wiel van zijn combinatie. Dat wiel raakt de auto van een 48-jarige man uit de gemeente Tynaarlo. Deze bestuurder overlijdt enige tijd later.

 

Bron en de rest van het resultaat: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/veroorzaker-dodelijk-ongeval-niet-langer-verdachte

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...