[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

[Schweiz] met Carnet ATA afhankelijk van openingstijden douane?


soome

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik ben een leek op het gebied van douane-aangelegenheden.

Vorige week vrijdagochtend heb ik een demo-voertuig (brandweerwagen) onder Carnet ATA

opgehaald in Zwirserland. Nu moet dit voertuig eigenlijk dit weekend terug. Ik zou waarschijnlijk zaterdag rond middernacht (of evt. zondagochtend) bij de Duits-Zwitserse grens aankomen.

Iemand die me kan vertellen of ik een Carnet ATA 24/7 aan de grens kan laten behandelen? Zo niet, wat zijn de tijden waarbinnen dat kan? Zijn er andere opties?

P.s. met dit voertuig ben ik voor zover bekend niet gebonden aan het rijverbod op zondag.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben een leek op het gebied van douane-aangelegenheden.

Vorige week vrijdagochtend heb ik een demo-voertuig (brandweerwagen) onder Carnet ATA

opgehaald in Zwirserland. Nu moet dit voertuig eigenlijk dit weekend terug. Ik zou waarschijnlijk zaterdag rond middernacht (of evt. zondagochtend) bij de Duits-Zwitserse grens aankomen.

Iemand die me kan vertellen of ik een Carnet ATA 24/7 aan de grens kan laten behandelen? Zo niet, wat zijn de tijden waarbinnen dat kan? Zijn er andere opties?

P.s. met dit voertuig ben ik voor zover bekend niet gebonden aan het rijverbod op zondag.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Sander

 

 

Ligt er maar net aan waar je dit carnet weer aan moet zuiveren.

Als je op zaterdag namiddag aan  de grens komt kun je tot 22.00 uur in transit over en dan bij een binnenlandse douanepost aanzuiveren.

Die werken echter alleen maar op kantooruren,evenals aan de grenzen.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ata kan 24 uur per dag europeaan heeft gelijk busspoor volgen en bij de nachtpost melden. Als je basel neemt kun je s nachts beter via de franse kant (st louis) komen, die zijn wat makkelijker dan weil a.r. en er ook meer aan gewend. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor jullie reacties. Deze verschillen echter nog wel wat. Jammer dat er niet duidelijker wordt gecommuniceerd over het gebruik van Carnet ATA.

 

Wat ik bedoelde is: 

 

Een ATA carnet moet worden aangezuiverd,er moet dus worden aangetoond dat de goederen t land weer terug zijn binnen gekomen,dit is een handeling die word verricht door een douane beambte,evt in samenwerking met een grensexpediteur.

 

Kom je nu met zo n carnet aan de grens( b.v. in Basel) dan zullen de ambtenaren die dit moeten doen slechts werken van 08.00 u tot 17.00 uur,en op zaterdag tot 12.00 uur.

 

Ga je echter niet op de grens aanzuiveren ,maar in het binnenland,als je dus doorgaat naar Zurich,Bern of waar dan ook,kun je met dat ATA carnet in transit over en naar de douanepost van jouw keuze rijden,maar daar word dan ook weer gewerkt op "ambtenarentijden"

 

Door de week zijn deze "transitloketten"geopend van 05.00 tot 22.00 uur,op zaterdag tot een uur of 16.00( althans in Basel /weil,in St Louis tot 22.00 u)

Buiten deze uren zul je niet via de vrachtwagen sporen kunnen ,maar moet je via de luxe wagen/busbaan.

 

Wat je wel zou kunnen doen,als je tenminste niet onder t rijverbod valt( dat weet men je aan de grens haarfijn te vertellen): op zondag naar je klant rijden en afspreken dat hij dat carnet aanzuivert bij de dichtstbijzijnde douane.

 

Info over fahrverbot ;hier kun je misschien wat vinden:

 

http://www.astag.ch/upload/docs/ASTAG/130101-IN-Fahrverbote-Schweiz-d.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden