[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrijstelling code 95 verdwijnt!


Mindvlieger

Recommended Posts

  • Forumlid

Zat even wat te zoeken mbt code 95 en kwam dit recente nieuwsbericht tegen:

ZOETERMEER - In de loop van 2015 gaat er wat veranderen in de vrijstelling van de nascholingsverplichting voor de Code 95. Op dit moment hebben chauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 een vrijstelling voor het volgen van de code 95 nascholing. Zij krijgen de code 95 automatisch bijgeschreven op het rijbewijs. Dit gaat verdwijnen.

KNV, EVO en TLN melden woensdag dat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft aangegeven dat in de loop van 2015 de code 95 niet meer automatisch wordt bijgeschreven op het rijbewijs. Elke chauffeur die de code 95 nog niet op zijn rijbewijs heeft staan bij invoering van de wijziging, moet vanaf dat moment alsnog aan de nascholingsverplichting van 35 uur voldoen.

De vrijstelling wordt ingetrokken omdat deze in strijd zou zijn met de Europese richtlijn 2003/59.

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 kunnen tot de komende wijziging van de regelgeving gebruik maken van de vrijstelling en de code 95 bij laten schrijven door het rijbewijs te verlengen of te vernieuwen.

Code 95

Sinds 10 september 2009 gelden voor professionele vrachtwagenchauffeurs nieuwe vakbekwaamheidsregels. De kern van de wijzigingen is een nieuw stelsel van basiskwalificatie en periodieke nascholing. Om de geldigheid van de vakbekwaamheid te verlengen moet per 5 jaar 35 uur aan nascholing gevolgd worden. De wijzigingen zijn afkomstig uit de Europese richtlijn 'vakbekwaamheid'. Met deze richtlijn (2003/59/EG) wordt gestreefd naar een verbetering van de verkeersveiligheid en de veiligheid van chauffeurs die op vrachtwagens rijden.

Chauffeurs krijgen in plaats van het papieren chauffeursdiploma een code vakbekwaamheid op het rijbewijs, achter de betreffende voertuigcategorie. De code vakbekwaamheid is vijf jaar geldig. Verlenging is alleen mogelijk als de chauffeur in de periode van vijf jaar 35 uur aan gecertificeerde nascholingscursussen volgen. Zonder een geldige code of juiste vrijstelling mag een chauffeur geen vervoer verrichten en kan de chauffeur bij controle een boete krijgen.

Nieuwsartikel geplaatst op 12-11-2014 10:12 door De Redactie

Www.transportnieuws.nl

Even goed opletten dus en advies raadplegen voor degene die hiertoe behoren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die paar oudere chauffeurs zullen wel het verschil maken.

de meesten zijn nu rond de 59.

dus allemaal nu snel rijbewijs vernieuwen en 5 jaar uitstel hebben.

kunnen ze nog net voordat ze allemaal met pensioen kunnen nog even betaald naar school...kassa dus :stom:

ik heb vorig jaar verlengd en heb mijn rijbewijs nu nog geldig voor 10 jaar.

anders had ik hem ook maar voor 5 jaar gehad.

 

ook staat de code 95 keurig vermeldt.

ben dan benieuwd of er iemand als ik over 6 jaar nog iets zou doen er naar kijkt .

 

officieel is dan de afgifte datum over de 5 jaars termijn heen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Krijg je je punten dan ook nog met terugwerkende kracht ?

Ik heb ook die vrijstelling en vorig jaar nog mijn ADR vernieuwd en ook dit jaar nog een dag (vrijwillig) meegedraaid met een cursus.

De punten werden toen niet geregistreerd omdat ze niet nodig waren.

Overigens vorige week mijn rijbewijs vernieuwd en hier staat overal waar nodig code 95 achter.

 

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, nadat jij je rijbewijs hebt verlengt, dan staat de teller gewoon op nul.

Treft vooral de gepensioneerde chauffeurs deze maatregel, deze zullen wel massaal nog even gratis code-95 erop laten zetten volgend jaar.

Handig, nu de gemeentes steeds meer taken moeten uitvoeren in opdracht van Den Haag.

 

Ik voel een prijsstijging opkomen voor het rijbewijs, zomaar, spontaan volgend jaar, om deze te mogen vernieuwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja zeker , heb ik ook gedaan toen die verplichte keuring in gevoerd werd 

10 jaar geleden alweer , en loopt nu af in December , laat nu mijn c/d er af halen

Eerst wilde die gemeente ambtenaar het niet doen want het was nog lang niet verlopen 

Maar al wil je elke dag een nieuw rijbewijs aan vragen , dan kan dat

Wordt alleen een duren grap , iedere dag een nieuw gezondheids bewijs en 4 tientjes aan leges kosten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja zeker , heb ik ook gedaan toen die verplichte keuring in gevoerd werd 

10 jaar geleden alweer , en loopt nu af in December , laat nu mijn c/d er af halen

Eerst wilde die gemeente ambtenaar het niet doen want het was nog lang niet verlopen 

Maar al wil je elke dag een nieuw rijbewijs aan vragen , dan kan dat

Wordt alleen een duren grap , iedere dag een nieuw gezondheids bewijs en 4 tientjes aan leges kosten

 

Weet je zeker dat je in t goede topic zit???? :D  :D

 

Je hebt t over je C/D eraf halen( waarom  zou je dat doen??)

wat heeft code 95( waar t hier over gaat) met een gezondheids bewijs :eek:  :eek:  te maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet je zeker dat je in t goede topic zit???? :D  :D

 

Je hebt t over je C/D eraf halen( waarom  zou je dat doen??)

wat heeft code 95( waar t hier over gaat) met een gezondheids bewijs :eek:  :eek:  te maken

Ja hoor ik zit hier in het goede topic

 

De reden om het C/D er af te halen is gewoon mijn leeftijd 

het is helemaal niet interesant om met mijn 65+ aan iemand te laten zien , van kijk eens heb ik ook nog

en ik wil ook helemaal niet meer op een vrachtwagen rijden , ze nemen maar een jonger iemand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja hoor ik zit hier in het goede topic

 

De reden om het C/D er af te halen is gewoon mijn leeftijd 

het is helemaal niet interesant om met mijn 65+ aan iemand te laten zien , van kijk eens heb ik ook nog

en ik wil ook helemaal niet meer op een vrachtwagen rijden , ze nemen maar een jonger iemand

 

Daar gaat t niet om,je hebt t over een gezondheids attest en je rijbewijs C/D

T topic gaat over de code 95.

en daarbij: ook mét een rijbewijs C/D ben je niet verplicht om op n vrachtwagen te gaan rijden hoor.

 

Maar als je toevallig een grote camper wilt besturen van + 3500 kg heb je t wél nodig,t rijbewijs dan he,niet de code 95,das alleen als je beroeps matig rijdt.

Of als je een van je kinderen wilt verhuizen en je wilt een vrachtwagentje huren heb je t ook nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar gaat t niet om,je hebt t over een gezondheids attest en je rijbewijs C/D

T topic gaat over de code 95.

en daarbij: ook mét een rijbewijs C/D ben je niet verplicht om op n vrachtwagen te gaan rijden hoor.

Een rijbewijs is om een auto te mogen besturen,niet om"te laten zien"

 

Maar als je toevallig een grote camper wilt besturen van + 3500 kg heb je t wél nodig,t rijbewijs dan he,niet de code 95,das alleen als je beroeps matig rijdt.

Of als je een van je kinderen wilt verhuizen en je wilt een vrachtwagentje huren heb je t ook nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Daar gaat t niet om,je hebt t over een gezondheids attest en je rijbewijs C/D

T topic gaat over de code 95.

en daarbij: ook mét een rijbewijs C/D ben je niet verplicht om op n vrachtwagen te gaan rijden hoor.

Een rijbewijs is om een auto te mogen besturen,niet om"te laten zien"

 

Maar als je toevallig een grote camper wilt besturen van + 3500 kg heb je t wél nodig,t rijbewijs dan he,niet de code 95,das alleen als je beroeps matig rijdt.

Of als je een van je kinderen wilt verhuizen en je wilt een vrachtwagentje huren heb je t ook nodig

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Peter wil het record van de aantal postingen van vorig jaar verbeteren.

oja Peter als je op google fransen transport invul krijg je het faceboek van fransen met mooie foto s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

+ dat je misschien nu te laat bent : Soms kan het CBR snel beslissen.

                                                        Maar als aanvullende keuringen of een rijtest nodig zijn.            

                                                        kan het maximaal 4 maanden duren 

                                                        Begin dus op tijd !!!

 

Dit is een citaat uit de brief die ik ontving van de gemeente .voor het vernieuwen van mijn rijbewijs dit jaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden