Spring naar bijdragen

een andere CMR bij het lossen


frank501

Recommended Posts

  • Forumlid

Hoi

 

Praktijkdingetje vandaag bij een kennis.......

 

Hebben een transport uit het buitenland, halve trailer vol

Voorste helft voor lading A en de achterste helft voor lading B (van een andere opdrachtgever)

Bij laden is keurig een CMR opgemaakt en door medewerker van het bedrijf getekend.

 

Vandaag werd de trailer gelost........en er mist een pallet met kostbaarheden.

Chauffeur wist te melden dat de lading B gisteren omgeladen is.

Waarschijnlijk is daar iets mis gegaan.

 

Maar toen ik de CMR van de lading A bekeek.....bleek dit een geheel nieuwe CMR te zijn.

Dus NIET het cmr wat wij ondertekend hebben bij het laden !!!!!!

Transportbedrijf had voor vandaag dus zelf maar een CMR opgemaakt.

 

Kan dat zomaar ??

Nee toch.....

En nu....wat betreftt de schade van vermiste pallet ?

Volgens mij is het transportbedrijf nu helemaal aansprakelijk voor de schade

(eigenlijk zijn zij weer ingehuurd door een ander...om het makkelijk te maken zeg maar)

 

Wat denken jullie ??

 

Groet

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De afzender heeft een ondertekende CMR dat de hele lading is meegenomen en zal de vervoerder hiervoor aansprakelijk stellen. Gaat in principe tot 8,33 SDR/kg (ca 10 euro/kg) tenzij voor de rechter opzet of bewuste roekeloosheid wordt bewezen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Duidelijk verhaal.

 

Maar hoezo gaat een transportbedrijf een nieuwe CMR opmaken ?

Zelf dan he....afzender heeft deze cmr die vandaag bij het lossen was nog nooit gezien !

 

Vind ik vaag ...tenzij je al weet dat een deel van de lading foetsie is

Onder het mom: wie niet waagt...wie niet wint ???

 

Gr

H

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat andere CMR opmaken is een oud verhaal, meestal omdat de verkoper de ontvanger niet wilt laten weten waar de goederen vandaan komen, zeker in staal transport is dat orde van de dag.

Anders gaat de ontvanger volgende keer rechtstreeks naar de verzender.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

oke, duidelijk verhaal.

Is hier niet van toepassing.......namelijk gewoon eigen materiaal dat even in buitenland gebruikt is en weer retour nederland komt

 

Maar dan is je Cmr eigenlijk gewoon waardeloos geworden en verliest zijn rechtsgeldigheid.

Wat als je bij het laden restrictie's op cmr aantekend, zoals bewaakt parkeren op bepaalde p-plek  ?

 

 

Of zie ik dat verkeerd ?

Snap wel dat het gebeurd overigens.....maar vindt het wel erg vaag als je zomaar zelf als transport bedrijf een nieuwe cmr  opmaakt

 

Bedankt voor alle uitleg !

Groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

Niet te druk over maken. Vervoerder is en blijft verantwoordelijk voor de te leveren goederen. Gewoon manco laten aftekenen en klaar (voor jou). Tenzij jij braak sporen ontdekt hebt en ergens over gestaan hebt voor de nacht. Dan had je dit moeten melden bij je werkgever. Heb jij de oplegger zo aangekoppeld (op de zaak) en mee gekregen, dan treft jou geen blaam.

bewerkt door henk driehoek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daarom dus ook bij omladen deel 4 van de CMR bij je houden en bij je baas inleveren. 

 

Dan is er voor jou als chauffeur altijd een bewijs dat er een andere CMR was met wel de juiste hoeveelheden en inhoud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik het goed lees dan heeft de verlader een vracht geladen voor twee adressen.

en hierbij maar een CMR gemaakt en ondertekend.

dus wagen een neemt de originele CMR dan moet voor de andere wagen een CMR gemaakt worden.

kan het niet zo zijn.

wat betreft de manco  maak je daar niet druk om tenzij de chauffeur verantwoordelijk word gesteld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

verladen laad op adres A een halve trailer.

Trailer rijdt weg en geen idee wat er met de andere helft van de trailer gebeurd.

Verlader komt aan op losadres.

Trailer zit nu helemaal vol ( en is wel de trailer die op adres A geladen heeft !!)

Onze helft van de trailer word afgeladen en er word een cmr overhandigd voor de geloste goederen.

 

deze cmr is nieuw gemaakt !!!!!

Deel 1 van originele van  laadadres A hebben wij in bezit.....rest van de delen (2,3 en 4) van originele cmr...geen idee.

 

Dus wat hebben wij in  handen....

deel 1 van laden op adres A met onze handtekening

deel 1 va lossen op ons eigen adres........opgemaakt door transportbedrijf ZELF !!

 

Hoop dat het zo duidelijk is.

 

Maak me geen zorgen over schade vehaal etc.

Komt wel goed.

Maar vroeg me gewoon af hoe dat met CMR-wissel zat

 

Bedankt alvast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Dus wat hebben wij in  handen....

deel 1 van laden op adres A met onze handtekening

deel 1 va lossen op ons eigen adres........opgemaakt door transportbedrijf ZELF !!

 

Hoop dat het zo duidelijk is.

 

 

 

 

Het aantal colli wat geladen is en wat gelost komt op beide vrachtbrieven overeen???? niks aan de hand toch.

Waarom die vervoerder een andere vrachtbrief schrijft? wie zal t zeggen,misschioen wel om zijn "naam"die op de CMR staat,bij een breder publiek onder de aandacht te brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het  rode deel is toch altijd voor de afzender !

je laad en jij tekent toch onder aan in het middelste vakje af

en links daar van staan toch een stempel en handtekening van de afzender , en deze behoud het bovenste exemplaar(de rode)

en de blauwe is voor de ontvanger ,en die tekent rechts onder in af

en de groene is voor de transporteur , en zwart is een reserve of een kopie

zo kregen wij ze mee en hadden ze ook in de wagen voor als de verzender zelf geen CMR´s had 

bewerkt door lambiek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden