[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Verlader staakt verzet


Gast peter-opc

Recommended Posts

Gast peter-opc

Misschien is dit een klein stapje op weg naar een wat eerlijkere Loon-concurrentie tussen west en oost europese chauffeurs.

 

Verladersorganisatie EVO heeft zich bij het onvermijdelijke neergelegd.

 

Regeringspartijen VVD en PvdA zijn het met elkaar eens geworden over invoering van ketenaansprakelijkheid die opdrachtgevers, onder meer in het transport, medeverantwoordelijk maakt bij misstanden elders in de transportketen. Het kan daarbij gaan om bijvoorbeeld de inzet van goedkope Oost-Europeanen via postorderbedrijven en andere schijnconstructies, of om andere vormen van cao-ontduiking. 

Nu hierover een zeer brede kamermeerderheid mag worden verwacht, verzet de EVO zich er niet meer tegen dat ook haar leden, twintigduizend verladende bedrijven, voortaan een actieve rol moeten spelen. Ze zullen zich terdege moeten afvragen of de vervoerder of expediteur waarmee zij in zee willen gaan, de sociale wetgeving en de bepalingen van de cao wel correct toepast. Anders gezegd: de opdrachtgever moet voortaan bij de knoeiers uit de buurt blijven en actief bijdragen aan de bestrijding van wat ‘sociale dumping’ is gaan heten.

Toen minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken aankondigde aan een wet ketenaansprakelijkheid te werken, meldde de EVO per omgaande hier niets van te willen weten. Verladers doen al genoeg om fraude op te sporen en te bestraffen bij bedrijven die in onderaanneming worden ingeschakeld, stelde ze. Bovendien, merkte EVO-directeur Machiel van der Kuijl op, ‘wordt nu al in contracten vastgelegd dat partijen zich aan de geldende wet- en regelgeving moeten houden’. Een wonderlijke contractsbepaling trouwens, want iedereen behoort zich aan de ‘geldende wet- en regelgeving’ te houden. Dat hoef je niet nog eens in contractuele voorwaarden vast te leggen.

Duidelijk is dat heel wat opdrachtgevers in de transportsector hun ogen stijf dicht houden voor wat er elders in de keten allemaal gebeurt. Ze kijken maar wat graag weg bij de vele misstanden die door de media en de vakbonden steeds vaker aan het licht worden gebracht. Hebben verladers daarmee niets te maken? Toch wel enigszins. Soms kan de uitbestedende partij op grond van de laagte van de overeengekomen vrachtprijs al wel vermoeden dat de dienstverleners de klus niet geheel op reguliere wijze zullen klaren.

Een ondernemer die zonder meer weigerde onder de normale kostprijs te duiken en zijn toevlucht te nemen tot minder sociale zo niet asociale praktijken, is Albert Keijzer. De transportondernemer vertelde onlangs zijn verhaal in het kader van een groter onderzoek naar misstanden. Jarenlang had het bedrijf tot ieders tevredenheid gevaarlijke stoffen vervoerd voor een groot chemieconcern en telkenmale moest hij weer meedoen aan tenderprocedures die er steevast in uitmondden dat hij met zijn prijs moest zakken. Ten slotte was Keijzer dit zat. Als ik het hiervoor moet doen, moet ik gaan rommelen. En dat doe ik niet, had hij tegen de opdrachtgever gezegd.

Transport en Logistiek Nederland heeft lang geworsteld met zijn houding tegenover knoeiende leden. Het was de vorige voorzitter, Alexander Sakkers, die de knoop doorhakte. Wie zich niet aan wetten en cao’s hield – cao’s nota bene waaraan hij zelf meewerkt – moest maar een andere vereniging zoeken. Werkgevers en bonden in het wegvervoer zijn het nu volledig eens over de noodzaak om sjoemelarij aan te pakken.

Nu lijkt ook de EVO ‘om’. De organisatie legt zich bij de ketenwet neer, maar vraagt wel om ‘heldere spelregels’ waarmee wordt bepaald hoe de plichten over opdrachtgever en vervoerder worden verdeeld. Daar kun je het volledig mee eens zijn.

http://www.nieuwsbladtransport.nl/Archive/Article/tabid/409/ArticleID/43010/ArticleName/Verladerstaaktverzet/Default.aspx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Willen ze er wat aan doen, zullen ze dit eerst strafbaar moeten maken.......

Wanneer een verlader in Nederland een vracht verkoopt aan een pools bedrijf om de goederen van Rotterdam naar Hamburg te krijgen (bv) waarom zou de verlader dan Nederlands loon moeten uitbetalen?

Anders zou het zijn indien het pools bedrijf een schijnconstructie is, maar dan alsnog dient het strafbare eerst aangetoond te dienen worden voordat er een ketenaansprakelijkheid kan plaatsvinden....

Wassen neus dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de enige weg ben ik bang.

De verladers aanspreken op hun gedrag en tarief stelling. De juridische weg is onbegaanbaar. Er zijn te veel zwarte gaten, neem.alleen maar het voortdurende gemodder met van den Bosch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar dan zou de consument ook niet meer bij de aldi kunnen inkopen, want (ketenaansprakelijkheid) daar deugt ook het een en ander niet met het beleid....

Mogen we ook haast geen kleding meer kopen want welke kleding is nog wel geproduceerd met in achtneming van basale arbeidsomstandigheden en niet door onderbetaalde "kinderen"?

En is het eten bij de afhaalchinees nog wel volgens de regels?

 

De meeste mensen weten dit of hadden dit kunnen weten en toch.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de bouw kennen we de ketenaansprakelijkheid al een hele tijd. Momenteel wordt er druk aan de ondertunneling bij Maastricht gebouwd. Op die locatie werken een behoorlijk aantal Portugezen via een schimmige constructie van een Iers bedrijf. Je zou het kunnen vergelijken met een Bulgaar die voor een Roemeens uitzendbureau door de Hongaarse vestiging van een Nederlandse vervoerder wordt ingezet. Terug naar de tunnelbouwers; er is van alles mis met betalingen, inhoudingen en wat dies meer zij met betrekking tot de Portugese bouwvakkers. Ketenaansprakelijkheid??? nee hoor. En de opdrachtgever kan weten, c.q. had redelijkerwijs kunnen weten, van de misstanden. Enige probleem is die opdrachtgever; dat is namelijk onze overheid. Ik kan de gedachten aan "de pot verwijt de ketel" en "voorbeeldfunctie" niet onderdrukken. Nee verladers, maak jullie borst maar nat. Jullie zullen nog aan het zweten komen. Ze zullen jullie wel manieren bijbrengen. Wie dat gaat doen? Onze overheid natuurlijk. Ja ja, diezelfde overheid die opdrachtgever van de tunnelbouw is. En kom nou niet aanzetten met "dat is meten met twee maten". Dat zien jullie echt verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden