[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

bergaf in de sneeuw


nawm

Vraag

  • Forumlid

Op een Duitse site las ik een draadje over rijden in de sneeuw én bergaf. Wat ik er van wist en wat ik daar las weet ik zeker: dat gaan we niet doen twisted.gif 

Fahrtips LKW bei Schnee Paßstraßen bergab
http://www.allrad-lkw-gemeinschaft.de/p ... 18&t=59433

Maar ik heb er een vraagje over. Er wordt gezegd vooral niet op de motorrem naar beneden gaan. Kan iemand mij uitleggen waarom niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

De vuistregel die zegt dat je met dezelfde versnelling omlaag moet als die je gebruikt met omhoog gaan is gesneuveld sinds de PK's aanwezig zijn!

Indien het glad is, of indien je er redelijkerwijs van uit kan gaan dat het glad kan zijn, ga je in een hele lage versnelling onderuit, geen telma/retarder /VEB of motorrem gebruiken.

De motor moet zelf afremmen indien je het gas loslaat. Beter iets langzamer beneden dan dat je er achterkomt dat remmen geen zin meer heeft.

Uiteraard heeft een en ander wel een maar..... bij bochtige, onoverzichtelijke wegen (weggetjes) ga je natuurlijk voorzichtiger te werk dan dat je een bult op de Autoroute onderuit zeilt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waarschijnlijk omdat de motorrem niet met het ABS systeem verbonden is (aanname) 

 

Als de motorrem wordt gebruikt in de sneeuw dan zullen de wielen slippen zoals kluk-kluk zegt en kan de ABS niet ingrijpen om uit de slip te komen.

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat ook niet helpt is dat het forum waarnaar verwezen wordt (overigens een erg leuk forum maar dat terzijde) vaak vrachtauto's bespreekt die al wat ouder zijn.

 

De genoemde Mercedes 911 zal dan ook minimaal 30 jaar oud zijn en is nog volledig mechanisch. Ik kan mij zo voorstellen dat de problemen en oplossingen die er toen waren nu niet meer van toepassing zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat ook niet helpt is dat het forum waarnaar verwezen wordt (overigens een erg leuk forum maar dat terzijde) vaak vrachtauto's bespreekt die al wat ouder zijn.

 

De genoemde Mercedes 911 zal dan ook minimaal 30 jaar oud zijn en is nog volledig mechanisch. Ik kan mij zo voorstellen dat de problemen en oplossingen die er toen waren nu niet meer van toepassing zijn.

 

Evenals de MAN van T.S.

Alles wat daar besproken word heeft ook betrekking op zijn voertuig,dus alle input over electronica .zoals ABS en ASR.kan hij vergeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

(de foto bij mijn berichten is gemaakt toen we een paar maanden op de camping in Nederland stonden)

 

Toch nog even een antwoord gevraagd op dummie niveau, zeg maar in Jip en Janneke taal.

 

Waarom zou de motor afslaan als ik, op de motor remmend, van de berg afkom?

(we rijden rond in een MAN van 1997)

bewerkt door nawm
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Vroegah..... toen we nog echte chauffeurs waren en niet klaagden over arbeidsomstandigheden....

Vroeger kon je de wagen uit zetten door op de motorrem te trappen en ingetrapt te houden. Was een echte smoorklep die de motor dichtsmoorde.

Zou je dus die rem gebruiken bergaf, weinig toeren enzo....zou dus met een oudere wagen dit kunnen gebeuren.

Heb je dan ook nog een "echte" fullerbak (fietsbel) heb je dus een heel groot probleem indien je een andere versnelling wilt gebruiken....

 

Maar goed, om dit te voorkomen hebben wij hier in de bergen afgesproken dat we in de winter, bij besneeuwde wegen niet helling af rijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Vroegah..... toen we nog echte chauffeurs waren en niet klaagden over arbeidsomstandigheden....

Vroeger kon je de wagen uit zetten door op de motorrem te trappen en ingetrapt te houden.

Vroegah had t sleuteltje omdraaien alleen t effect dat je stroom uitging maar je motor liep lekker door. Veel wagens hadden een stopknop (shit ik krijg mn scania niet gestart...) Bij anderen was de motorrem ook de stopknop. Mooi daftruukje: starten en meteen sleutel terugdraaien dan zei je tacho rustig rust bewerkt door tramdsm
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@MAWM; Je laatste bericht kwam (naar mijn idee) uit zuid-europa.

Als je nu vragen stelt over het afdalen en rijden in de sneeuw, kan ik maar 1 conclusie trekken;

 

Blijf daar in het zuiden, totdat de sneeuw weer gesmolten is.

 

Mocht je voor de kerst terug willen komen, boek dan een vluchtje met Easyjet (of een andere prijsvechter) en vlieg na de kerst weer retour :D

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

vandaag regende het hier ;)   Maar gisteren zaten we in korte broek in het zonnetje  :cool:

 

Maar zoals al geschreven: als ik het maar enigzinds kan voorkomen, ga ik niet in de sneeuw rijden.

 

Maar nu we het er toch over hebben: slipt een vrachtwagen in sneeuw en ijs in de bergen eerder dan een personenwagen? In het verhaal van de Duitse site meen ik zoiets te merken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

vandaag regende het hier ;)   Maar gisteren zaten we in korte broek in het zonnetje  :cool:

 

Maar zoals al geschreven: als ik het maar enigzinds kan voorkomen, ga ik niet in de sneeuw rijden.

 

Maar nu we het er toch over hebben: slipt een vrachtwagen in sneeuw en ijs in de bergen eerder dan een personenwagen? In het verhaal van de Duitse site meen ik zoiets te merken.

 

Je moet er mee rekenen dat een vrachtwagen meer massa heeft dan een personen wagen,een eenmaal aangevangen slip zet dus zwaarder door.

Als je een helling afgaat drijft de auto de motor aan,(tegengesteld aan wanneer je berg op gaat dus :D )

DE motor heeft een remmende werking,en als je de motorrem daarbij gebruikt word deze remmende werking nog eens versterkt.

Als de wielen te weinig grip hebben op het wegdek zullen ze bij het klimmen doorslippen,maar bij afdalen niet meer ronddraaien omdat de motor in dat geval meer weerstand heeft dan dat er tussen de banden en het wegdek is,en je motor dus stil komt te vallen(lees: niet meer ronddraait) en zodoende de wielen ook niet meer draaien.

 

En als je wielen niet meer draaien en je voertuig beweegt nog wel heet dat in vaktermen : slippen. :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, allemaal leuk.

Maar, hoe ga je het beste / veiligste een besneeuwde afdaling af?

Heb vaak genoeg meegemaakt, dat je in een hele lage versnelling ineens geen tractie meer had.

Je ziet het direct aan je toerenteller die naar "beneden valt".

Vaak probeerde ik maar gewoon bij te remmen en de koppeling maar niet aan te raken.

Maar wat is de juiste tactiek?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, allemaal leuk.

Maar, hoe ga je het beste / veiligste een besneeuwde afdaling af?

Heb vaak genoeg meegemaakt, dat je in een hele lage versnelling ineens geen tractie meer had.

Je ziet het direct aan je toerenteller die naar "beneden valt".

Vaak probeerde ik maar gewoon bij te remmen en de koppeling maar niet aan te raken.

Maar wat is de juiste tactiek?

 

T veiligste natuurlijk met kettingen op de trekas,kettingen geven nu eenmaal altijd meer weerstand dan alleen rubber.

snelheid aanpassen,en heel goed opletten,als je toerenteller ineens naar beneden valt is dat t bewijs al dat je wielen langzamer draaien dan dat je auto rijdt,je slipt dus al z.m.z.

 

Nu is t zo dat je de motorrem best nog wel kunt gebruiken( zolang je rechtdoor gaat) maar dat je zeer alert met zijn op slip.

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ja, allemaal leuk.

Maar, hoe ga je het beste / veiligste een besneeuwde afdaling af?

Heb vaak genoeg meegemaakt, dat je in een hele lage versnelling ineens geen tractie meer had.

Je ziet het direct aan je toerenteller die naar "beneden valt".

Vaak probeerde ik maar gewoon bij te remmen en de koppeling maar niet aan te raken.

Maar wat is de juiste tactiek?

Lees mijn posting nr 3 nu eerst eens door....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Idd is het dan met kettingen om het veiligst.

Nu is dat alleen niet mijn sterkste punt...

Heb in t verleden gewoon al eens een Noor aangehouden en hem gevraagd of hij mijn kettingen er niet om wou gooien.

Ik met 10min klaar en hij blij met zijn flesje whisky (€6,75 bij de aldi in dld) :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden