[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Kan bedrijf (boord) computer verplichten?


Gast mhkamp

Vraag

Zo even een vraag.

 

Tegenwoordig werken bedrijven veel met de boordcomputer. Lekker handig, want dan kan de planning ziet wat je zoal uitvreet en waar je uithangt. In sommige gevallen wordt de boordcomputer ook gebruikt voor de verloning. En hier gaat mij het even om.

 

Stel ik zou de boordcomputer niet gebruiken, waardoor het bedrijf niet verlonen kan, kan ik op basis van de uitdraai van de (digitale) tachograaf dan alsnog mijn loon krijgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Ik heb niks te verbergen maar ben blij dat ik van dat ding af ben.Bij Post Kogeko een tijd mee gewerkt maar vond het een onding.We moeten regelmatig op 2 of 3 plekken laden en elke keer moet je dat rotding opnieuw ingeven.Rij je iets te hard........strafpunten.Rem je iets te hard naar dat ding zijn zin...........strafpunten.Maak je iets teveel toeren................strafpunten.En op kantoor kijken ze daar naar en als je teveel strafpunten heb krijg je dat te horen.

 

Nu alles weer op papier en werkt en stuk prettiger.Gewoon opschrijven de aankomst/vertrek en km stand en klaar ben je.

 

Maar ik kan me voorstellen dat anderen er gemak van hebben.

 

Nu even wat anders, dat jij blij bent van dat ding af te zijn, okay.

 

Maar heb jij nooit eens gedacht, waarom krijg je strafpunten.... Rem ik misschien af en toe niet te laat, moet ik hem niet lager in toeren houden. Die computer reageerd niet voor niets.

 

Weet jij hoeveel winst er voor een bedrijf te behalen is door je rijstijl aan te passen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit is wat de CAO er over zegt:

 

Artikel 23 - Loonberekening
1. a. De functielonen gelden voor 160 diensturen per periode van 4 weken, respectievelijk 174
diensturen per maand.
b. Het bepaalde onder a. laat onverlet dat uitbetaling aan de werknemer van minimaal 40 uur per
week gegarandeerd is. In een week dat een wachtdag ex art. 12a lid 4 van de CAO wordt
toegepast, dient minimaal 32 uur per week te worden gegarandeerd.
2. a. Alle diensturen worden uitbetaald onder aftrek van de werkelijk genoten dagelijkse rust en onder
aftrek van de in bijlage VII beschreven pauzetijden. Bij boot- en treinuren gemaakt in een
27
periode van 24 uur mag maximaal 11 uur aan aaneengesloten rust worden genoteerd met
inachtneming van de staffel van de pauzetijden conform bijlage VII.
b. De diensturen moeten door de werknemer worden geregistreerd op een door de werkgever te
verstrekken urenverantwoordingsstaat. Een registratieplicht geldt eveneens voor de uren
besteed aan rust, pauzes en de correcties.
c. De urenverantwoordingsstaat dient minimaal de navolgende gegevens te bevatten:
- de datum
- de diensttijd alsmede de dagtotalen daarvan
- de rusttijd
- de pauzes
- correcties
- de naam en handtekening van de chauffeur
d. Het model van de door de werkgever te verstrekken urenverantwoordingsstaat dient te zijn
aangemeld bij het secretariaat van CAO-partijen, Postbus 19365, 2500 CJ Den Haag en te
worden goedgekeurd door CAO-partijen.
e. De werknemer ontvangt van de urenverantwoordingsstaat na controle door de werkgever een
voor akkoord getekend exemplaar terug.
f. De werkgever dient de ingevulde urenverantwoordingsstaat tot tenminste een jaar na de datum
waarop de invulling betrekking had, te bewaren.
g. Voor de controle van de urenverantwoordingsstaten dienen de daarbij behorende
tachograafschijven te worden overlegd.
h. Onder de voorwaarden opgenomen in bijlage XIV van deze cao, zijn werkgever en werknemer
bij het gebruik van elektronische tijdregistratiesystemen vrijgesteld van de verplichtingen zoals
vermeld onder b t/m g van dit artikellid.
3. a. De werkgever kan na instemming van de werknemers- en werkgeversorganisaties na
voorafgaand overleg met de ondernemingsraad of kern de normale duur van de werkzaamheden,
zoals genoemd in de urenverantwoordingsstaat, normeren op basis van sociaal en
economisch verantwoorde praktijkervaringen en de loonberekeningen daarop baseren.
b. Het bepaalde onder a. is onverkort van kracht ingeval in de onderneming de diensturen worden
bepaald met behulp van een boardcomputer.
c. Indien de omstandigheden die aan de normeringsregeling ten grondslag liggen wijzigen, dient de
regeling opnieuw beoordeeld en zonodig aangepast te worden.
d. Een normeringsregeling ontheft de werknemer niet van de invulling en indiening van de
urenverantwoordingsstaat.
e In alle gevallen zal de normeringsregeling schriftelijk worden vastgelegd en binnen 2 weken na
dagtekening ter registratie worden gemeld bij het secretariaat van CAO-partijen, Postbus 3008,
2700 KS Zoetermeer.
4. a. Op werkzaamheden als rijden, laden, lossen en wachttijd kan, ingeval van dubbele bemanning,
normering plaatsvinden, met dien verstande dat de totale beloning van alle gemaakte diensturen
tussen de 85% en de 100% bedraagt.
 
 
Dus: de werkgever kiest op welke manier jij je uren bij houdt.
En ja: jij bent verplicht om op een de door de werkgever gekozen manier je uren te registreren.( en de tachograaf schijven of tacho uitdraai ter controle te overleggen)
bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is eigenlijk een heel simpel antwoord, Ja want rit administratie behoort tot jou taak als chauffeur en de werkgever geeft jou daar de middelen voor.

Dus de werkgever geeft je daar de middelen voor....eigenlijk klopt dat wel, ik heb ook een paar pennen en een kladblok met het logo van de zaak gekregen...,boordcomputers....track & trace....onnodig, tenzij je als werkgever je personeel niet vertrouwd, maar vanuit de gegevens van de boordcomputer heb je alsnog heel veel werk om de data om te zetten naar je eigen boekhouding.

Wat mij betreft....opzouten met die zooi...oh ja...wij hebben die krengen gelukkig niet!!!

when nothing goes right...go left

bewerkt door rolandjonkers1980
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten en dat geld ook andersom!

Gegevens van de boordcomputer omzetten in de boekhouding bespaart tijd en geld en als je op elkaar afgestemde programma's gebruikt een paar muisklikken werk.

Heb het idee dat jij onder een steen leeft.....

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten en dat geld ook andersom!

Gegevens van de boordcomputer omzetten in de boekhouding bespaart tijd en geld en als je op elkaar afgestemde programma's gebruikt een paar muisklikken werk.

Heb het idee dat jij onder een steen leeft.....

Dat niet, werk bij een werkgever met 64 lzv's, een geen boordcomputers, maar administratie op het bekende kladblok met de pen, met logo van de zaak...

when nothing goes right...go left

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat niet, werk bij een werkgever met 64 lzv's, een geen boordcomputers, maar administratie op het bekende kladblok met de pen, met logo van de zaak...

when nothing goes right...go left

Wellicht is dat voor jouw werkgever genoeg. Er zijn ook opdrachtgevers die van de transporteurs iets meer info verlangen.......

En dan is de boordcomputer een prima middel. Ook voor de chauffeurs. Scheelt een hoop schrijfwerk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voorbeeld: 

Maandagavond komt er bij de planning een extra rit Post NL binnen. 

In 1 muisklik zien ze welke wagens er daar in de buurt rijden.

Planning kijkt welke wagen die rit op kan pakken.

Eventueel worden dan de ritten waar die chauffeur mee bezig was doorgeschoven naar andere wagens die in die buurt rijden.

Dit is mogelijk door die boordcomputer.

 

Maar omdat lang niet iedereen met een BC werkt hier een handleiding

 https://www.oktras.eu/track+&+trace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Lijkt me een fantastisch ding Lientje,men kan er snel nog een rit tussen nemen van post.nl...........die geen cent oplevert. Opdrachtgevers stellen steeds meer eisen.....en stellen daar tegen over...een lachertje van een km prijs of ritprijs...en de vervoerder maar investeren want dat levert veel winst op de vraag blijft voor wie?????

Het grote probleem is dat er geen fatsoenlijke prijs betaalt word helaas. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb niks te verbergen maar ben blij dat ik van dat ding af ben.Bij Post Kogeko een tijd mee gewerkt maar vond het een onding.We moeten regelmatig op 2 of 3 plekken laden en elke keer moet je dat rotding opnieuw ingeven.Rij je iets te hard........strafpunten.Rem je iets te hard naar dat ding zijn zin...........strafpunten.Maak je iets teveel toeren................strafpunten.En op kantoor kijken ze daar naar en als je teveel strafpunten heb krijg je dat te horen.

 

Nu alles weer op papier en werkt en stuk prettiger.Gewoon opschrijven de aankomst/vertrek en km stand en klaar ben je.

 

Maar ik kan me voorstellen dat anderen er gemak van hebben.

 

 

Strafpunten ? We werken toch niet op een kleuterschool waarbij je met teveel strafpunten een tijdje in de hoek moet gaan staan ? Of is Uw baas er zo ene die denkt dat hij bij een bepaald aantal strafpunten opeens gerechtigd is om U extra uren in te houden ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

....

Maandagavond komt er bij de planning een extra rit Post NL binnen. 

In 1 muisklik zien ze welke wagens er daar in de buurt rijden.

Planning kijkt welke wagen die rit op kan pakken.

Eventueel worden dan de ritten waar die chauffeur mee bezig was doorgeschoven naar andere wagens die in die buurt rijden.

Dit is mogelijk door die boordcomputer.

 

In 1987 reed ik bij een internationaal tanktransportbedrijf, met 70 wagens kris kras door Europa.

4 planners deden dit met een papieren roll over in het midden van het kantoor en wat speldjes op de kaart.

Liep ook goed....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Maar ja, toen werd er ook minder strak achter de komma gen**kt toch?

In de jaren '90 werd bij mijn toenmalige werkgever het één en ander op scherp gezet qua 'prestatie' : wat brengt iedere chauffeur weg in hoeveel uur op hoeveel kilometers etc. etc.

Toen was er nog geen sprake van een boordcomputer, tegenwoordig hebben ze die daar allemaal aan de broekriem hangen en wordt iedere levering a la minute afgemeld bij de afzender.

 

Er zijn zóveel mogelijkheden, en het ene bedrijf benut er veel meer dan het andere, maar tegenwoordig is het vooral "meten is weten" wat de klok slaat. Of het nou plaatsbepaling, brandstofverbruik of vordering van de rit is: men wil (en moet) het nú weten! Nú, als ík dat wil! En dat stoort mij soms ook wel ja.

Aan de andere kant: ze doen maar, ik doe me ding en heb niets te verbergen. Heb negen jaar zonder, 14 jaar mét en nu weer bijna 'n half jaar (bijna) zonder zo'n apparaat gewerkt: ik vind het prima en doe nog steeds m'n eigen ding. Gezien het commentaar (geen ;) ) gaat dat wel goed zo. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar ja, toen werd er ook minder strak achter de komma gen**kt toch?

In de jaren '90 werd bij mijn toenmalige werkgever het één en ander op scherp gezet qua 'prestatie' : wat brengt iedere chauffeur weg in hoeveel uur op hoeveel kilometers etc. etc.

Toen was er nog geen sprake van een boordcomputer, tegenwoordig hebben ze die daar allemaal aan de broekriem hangen en wordt iedere levering a la minute afgemeld bij de afzender.

 

Er zijn zóveel mogelijkheden, en het ene bedrijf benut er veel meer dan het andere, maar tegenwoordig is het vooral "meten is weten" wat de klok slaat. Of het nou plaatsbepaling, brandstofverbruik of vordering van de rit is: men wil (en moet) het nú weten! Nú, als ík dat wil! En dat stoort mij soms ook wel ja.

Aan de andere kant: ze doen maar, ik doe me ding en heb niets te verbergen. Heb negen jaar zonder, 14 jaar mét en nu weer bijna 'n half jaar (bijna) zonder zo'n apparaat gewerkt: ik vind het prima en doe nog steeds m'n eigen ding. Gezien het commentaar (geen ;) ) gaat dat wel goed zo. 

 

Huh? Jouw werkgever heeft toch een BC er in hangen? Een GreenCat? Toen ik daar nog werkte had ik die wel namelijk.

Vond het geen fijn ding trouwens.

 

Bij een eerdere werkgever hadden we in de auto een CarCube. Handig ding: zat telefoon en navigatie bij in, was ideaal en het werkte ook nog prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ligt er aan! Die helemaal rode trekkers zijn speciaal voor C1000 aangeschaft en daar zit in principe een Transics-computer in (van de C). Daar heb ik ook 'n pas van; alleen zijn er enkele trekkers al eens weggeweest door minder werkaanbod en zijn die dingen er uitgehaald. Later zijn die trekkers weer terug gekomen, alleen is er nooit meer die computer ingezet. Laat nu één van die trekkers mijn vaste zijn geworden...

Twee andere trekkers zijn wel in de standaard kleuren en afkomstig van Pijnacker/ Zaandam, daar zit inderdaad een Greencat in maar die is niet in gebruik.

 

Inderdaad, de Carcube is wel fijn om mee te werken. Zeker de nieuwste versie met rijtijdenhulp etc. 

Die eerste versie was een beetje 'n instabiel ding: zat geregeld vast, spontane reset als je net een stop af wou melden of een bericht moest lezen etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Uiteraard zijn onze trucks voorzien van de nieuwste technieken. Boardcomputers, maar ook mogelijkheden om vanuit de wagen vrachtbrieven te scannen, een up-to-date track & trace systeem, of man-up trucks, waarbij veiligheid, zelfs in de kleinste ruimtes, voorop staat.


M.a.w. zelfs als je even jezelf sanitair staat/zit te ontspannen ben je niet veilig voor hun geavanceerde technieken, LOL

 

Allemaal leuk en aardig die volg technieken van tegenwoordig maar het "ouderwetse" vrijheidsgevoel wat een chauffeur had is wel compleet verdwenen en dat vinden veel oudere chauffeurs zoals ik hier ook weleens verneem, heel jammer en dat onder het mom wat "veiligheid" heet.

Maar dit is ook een eigen interpretatie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden