[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Welke motorolie?


Marruk

Recommended Posts

  • Forumlid

Was me eigenlijk al een tijdje aan het afvragen of er nu verschil zit in motorolie

voor personenwagens / lichte bedrijfswagens en vrachtauto's?

Wie kan me vertellen hoe dit zit?

Als ik een litertje moet bijvullen, koop ik die gewoon in de winkel / tankstation.

Maar er staat altijd op "voor lichte bedrijfswagens" en niet voor zware...

Nu geloof ik wel dat een litertje voor het bijvullen niet zo'n probleem zal zijn, maar vroeg me af of er werkelijk veel verschil in olie zit.

Viscositeit is viscositeit, maar het gaat mij om welk doeleind. Is er bijvoorbeeld ook weer een andere olie voor landbouwtrekkers? Of is het eigenlijk allemaal 1 pot nat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier staat denk ik wel de info die je zoekt. http://www.tribolex.nl/acea.html

In een motor voor een vrachtwagen moet een olie met een E specificatie. In de huidige Euro 5 en 6 motoren gaat doorgaans een olie met een E6 of een E9 specificatie. Is per merk verschillend. Volvo bv vraagt voor haar motoren tot en met Euro 5 een VDS3 specificatie. Die VDS3 heeft bijna iedere vrachtwagenmotorolie, zelfs een 15W40 olie. NU met de Euro 6 motoren vragen ze een VDS4 specificatie. Dan kom je uit op een E9 olie.

Een olie die geschikt is voor een personenwagens heeft geen E specificatie en mag niet in een vrachtwagen. Andersom is het ook niet aan te bevelen. Verder opletten dat de moderne motoren een Low-saps olie vragen. Gebruik je die niet gaat je roetfilter eraan.

bewerkt door goudvis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden