[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tijd in tachograaf klopt het nou wel of niet


Remmert1972

Recommended Posts

  • Forumlid

Goede dag ik zal me even voorstellen ik ben een nieuwe chauffeur.

Ik heb heel veel ervaring met het rijden op besloten terrein maar ga nu sinds kort de grote weg op.

Ik heb een vraag over de tachograaf.

Op het moment dat ik dit schrijf is het op mijn klok 07: 12 echter op mijn tachograaf is het nu 08:12 klopt deze tijd nu wel of niet want UTC tijd zou dus 06: 12 moeten zijn.

Ik heb nog niet zoveel ervaring met de VDO tachograaf En ik hoop dat iemand me wat uitleg wil geven Via dit leuke forum.

Of wellicht is deze vraag al eerder gesteld dan kan ik het antwoord niet vinden Met vriendelijke groet Remko

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maak eens een printje, daar staat wel de juiste UTC tijd op.

 

In het hoofdmenu kan je de UTC tijd maar 1 minuut per week wijzigen, maar de locale tijd kan je per half uur vooruit of achteruit zetten zodat je klok op het dashbord en je tachograaf gelijk lopen met de werkelijke tijd, ter plaatse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat kan, kost je alleen minimaal het uurtarief van ??? wat zal het zijn, 65 Euro?

Bij m'n huidige vaste auto heb ik er bijna drie weken over gedaan om de tacho gelijk te krijgen  :ja:

Je vergeet het eens een keer en schuift zo weer 'n dag op; het zal wel fraudebestendig zijn zo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat kan, kost je alleen minimaal het uurtarief van ??? wat zal het zijn, 65 Euro?

Bij m'n huidige vaste auto heb ik er bijna drie weken over gedaan om de tacho gelijk te krijgen  :ja:

Je vergeet het eens een keer en schuift zo weer 'n dag op; het zal wel fraudebestendig zijn zo...

i

Misschien hebben ze een eigen TD? En een uurtje is goedkoper dan eerder genoemde bekeuring.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Of de tachograaf al dan niet de 'juiste tijd' aangeeft is een verantwoording van de werkgever/eigenaar van de auto.

Zou me er niet al te druk om maken.

Zou me drukker maken om het aantal uren die je maakt en de pauzes die daar bij horen.

In mijn geval worden de ritten zo in elkaar gedrukt dat ik doodgewoon niet aan mijn pauzes toekom. En zo probeer ik dan maar es wat te smokkelen door pauzes in te lassen tijdens het 'lossen' en zo meer.

Maar wat ik verder ook probeer aan 'creatieve oplossingen' , op een gegeven moment begint zowel de digitale tachograaf alsook die van de boordcomputer te blèren dat ik aan mijn maximale rijtijd zit van 4,5 uur en dat ik mijn rust moet nemen. 

En tja, dat gaat helaas even niet want bij het volgende filiaal staan ze ook alweer op mij te wachten want alles en iedereen heeft zo zijn planning.

Ach die tachograaf en al dat gezeik eromheen..

Ik heb overigens onlangs begrepen dat jij je tacho-kaart eenmaal per week uit moet laten lezen op straffe van hele grote en zware boetes voor het bedrijf.

Er zijn er bij die door de hoogte van die boetes op de fles zijn gegaan (zo heb ik begrepen).

Dat laatste doe ik dus maar al heeft me dat laatst bijna mijn kaart gekost door een foute plaatsing in de gleuf van de boordcomputer.

Geweldig allemaal hoor zo'n tachograaf dinges... Als nou de planning dat ook es zou meenemen ... met pauzes en al.

Maar dat zullen wel wensen blijven....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of de tachograaf al dan niet de 'juiste tijd' aangeeft is een verantwoording van de werkgever/eigenaar van de auto.

Zou me er niet al te druk om maken.

 

 

Nou, nou, nou...wat een fijne mentaliteit weer zeg  :angel:

 

JIJ als bestuurder moet je wagen controleren vóórdat je gaat rijden...dus ook de tijd !

Wel erg makkelijk om alles op je baas af te schuiven...terwijl hij waarschijnlijk niets van je "klokjeverkeerdstand" weet

 

En als je met je uren en pauze moet rotzooien dan moet je dat doorgeven aan je planning !

Dan moeten die de ritjes beter verdelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

op een gegeven moment begint zowel de digitale tachograaf alsook die van de boordcomputer te blèren dat ik aan mijn maximale rijtijd zit van 4,5 uur en dat ik mijn rust moet nemen. 

En tja, dat gaat helaas even niet want bij het volgende filiaal staan ze ook alweer op mij te wachten want alles en iedereen heeft zo zijn planning.

 

Dat is niet jouw probleem maar het probleem van jouw planner/baas/chef.

 

Zit er een vast patroon in dergelijke overtredingen, tijdens controle langs de weg, dan ben JIJ degene die een boete krijgt per overtreding. Hoogte is volgens mij iets van 110 euro per geval, als met je een loer wil draaien. Buitenland is nog iets guller in dat soort zaken.

 

Tijdens een bedrijfscontrole wordt op de zaak de data van de chauffeurskaarten uitgelezen, en van de tachograven. De software van de IL&T computer rekent gelijk de boete bedragen uit bij ontdekte overtredingen. En dan kom je met dergelijke geintjes zo op een bedrag uit waar je een hele mooie nieuwe auto van kan kopen.

 

Vraag je planner/baas maar eens om een schriftelijke bevestiging van het in zin opdracht begaan van dergelijke overtredingen. Je zal verbaasd staan te kijken hoe lang het duurt voor hij/zij je zwart op wit geeft dat het zijn opdracht is en dat hij voor alle gevolgen in staat......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

10 minuutjes te lang doorrijden is 100 euro.

 

Ik heb hier eens een pasje uitgelezen van iemand die vaak met 5 minuutjes (of 10 minuten) te korte nachtrust van 9 of 11 uur heeft gemaakt.

Dus sóchtends net even iets te vroeg gaan rijden.

Over het hele jaar 22 x gebeurd.....totale boete 3750,- euro !!!!!

Tenminste...dat zegt mijn uitleesprogramma.

 

En het gaat dan ECHT maar om hooguit 10 minuutjes te weinig !!!!

Ik bedoel maar.....dat gaat erg hard

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb je het niet goed begrepen  ;)

Ergens moet er dan één of meerdere partijen zijn die het 'niet goed hebben begrepen' want ik moet volgens mijn wagenparkbeheerder 'verplicht' mijn kaartje één keer per week dat kaartje uit laten lezen.

De correcte waarheid zal waarschijnlijk wel ergens in het midden liggen of 'op het kerkhof'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is niet jouw probleem maar het probleem van jouw planner/baas/chef.

 

Zit er een vast patroon in dergelijke overtredingen, tijdens controle langs de weg, dan ben JIJ degene die een boete krijgt per overtreding. Hoogte is volgens mij iets van 110 euro per geval, als met je een loer wil draaien. Buitenland is nog iets guller in dat soort zaken.

 

Tijdens een bedrijfscontrole wordt op de zaak de data van de chauffeurskaarten uitgelezen, en van de tachograven. De software van de IL&T computer rekent gelijk de boete bedragen uit bij ontdekte overtredingen. En dan kom je met dergelijke geintjes zo op een bedrag uit waar je een hele mooie nieuwe auto van kan kopen.

 

Vraag je planner/baas maar eens om een schriftelijke bevestiging van het in zin opdracht begaan van dergelijke overtredingen. Je zal verbaasd staan te kijken hoe lang het duurt voor hij/zij je zwart op wit geeft dat het zijn opdracht is en dat hij voor alle gevolgen in staat......

 

 

Zoals zo vaak is er bij 'overtredingen'  sprake van een samenloop van omstandigheden.

Zo begin ik mijn ritten altijd mooi en ruim op tijd maar godverdegodver.. overkomen mij tijdens de ritten van alles en nog wat aan flauwekullen die mij om wat voor reden dan ook , vertragingen opleveren. Die 'pauzes'  kan ik dan vervolgens wel op m'n buik schrijven omdat ik mijn volgende deadline moet halen.

De planners kan ik van al die vertragingen moeilijk de schuld geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ergens moet er dan één of meerdere partijen zijn die het 'niet goed hebben begrepen' want ik moet volgens mijn wagenparkbeheerder 'verplicht' mijn kaartje één keer per week dat kaartje uit laten lezen.

De correcte waarheid zal waarschijnlijk wel ergens in het midden liggen of 'op het kerkhof'.

 

Dat zal meer te maken hebben met de administratieve afwikkeling van jou gewerkte uren.

 

 

Dat is niet jouw probleem maar het probleem van jouw planner/baas/chef.

 

Zit er een vast patroon in dergelijke overtredingen, tijdens controle langs de weg, dan ben JIJ degene die een boete krijgt per overtreding. Hoogte is volgens mij iets van 110 euro per geval, als met je een loer wil draaien. Buitenland is nog iets guller in dat soort zaken.

 

Tijdens een bedrijfscontrole wordt op de zaak de data van de chauffeurskaarten uitgelezen, en van de tachograven. De software van de IL&T computer rekent gelijk de boete bedragen uit bij ontdekte overtredingen. En dan kom je met dergelijke geintjes zo op een bedrag uit waar je een hele mooie nieuwe auto van kan kopen.

 

Vraag je planner/baas maar eens om een schriftelijke bevestiging van het in zin opdracht begaan van dergelijke overtredingen. Je zal verbaasd staan te kijken hoe lang het duurt voor hij/zij je zwart op wit geeft dat het zijn opdracht is en dat hij voor alle gevolgen in staat......

 

Zoals zo vaak is er bij 'overtredingen'  sprake van een samenloop van omstandigheden.

Zo begin ik mijn ritten altijd mooi en ruim op tijd maar godverdegodver.. overkomen mij tijdens de ritten van alles en nog wat aan flauwekullen die mij om wat voor reden dan ook , vertragingen opleveren. Die 'pauzes'  kan ik dan vervolgens wel op m'n buik schrijven omdat ik mijn volgende deadline moet halen.

De planners kan ik van al die vertragingen moeilijk de schuld geven.

 

 

Heel simpel je planner een bericht doen als er, om wat voor reden ook, uitloop is. Hun weten ook wel dat er dingen kunnen gebeuren waardoor de planning niet loopt zoals gewenst. Gewoon doorgeven en normaal je rusttijden pakken, als daardoor een "deadline" niet gehaald wordt is het niet anders. En een knappe planner die dan nog durft te zeggen dat je het niet goed doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

De planners kan ik van al die vertragingen moeilijk de schuld geven.

 

Dat hoort bij het werk of het verkeer.

 

Hoe meer jij de boel aan gort rijdt (je wettelijk verplicht pauzetijden) hoe meer jou planner denkt dat jij het blijkbaar allemaal wel kan halen. Maar een planner staat heus niet boven de wet. Of het nu zijn fout is, of die van jou, jij behoort je aan de wet te houden.

 

Ergens moet er dan één of meerdere partijen zijn die het 'niet goed hebben begrepen' want ik moet volgens mijn wagenparkbeheerder 'verplicht' mijn kaartje één keer per week dat kaartje uit laten lezen.

De correcte waarheid zal waarschijnlijk wel ergens in het midden liggen of 'op het kerkhof'.

Als je werkgever graag wil dat je hem iedere week uitleest is dat maar zo, en doe je dat. Maar wettelijk is het 1 x per 21 dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoe vaak moet ik mijn data downloaden?


Wettelijk moet u de data van de chauffeurskaart minimaal 1 maal per 3 weken, en data uit de tachograaf minimaal 1 maal per 3 maanden downloaden. Let op! U moet minimaal de aaneengesloten data hebben van 52 weken uit zowel de tachograaf en van de chauffeurskaart. Bij veel wisselingen van activiteiten (b.v. rijden/rusten) kan het zijn dat het driewekelijks downloaden van de chauffeurskaart niet afdoende is. Advies is om de chauffeurskaart wekelijks te downloaden. Vergeet hierbij niet om een veiligheidscopie (back-up) van uw data (bestanden) te maken. Dit voorkomt veel problemen als b.v. uw computer defect raakt of gestolen wordt. De boete die hierop staat is 4400,00 Euro per chauffeur.


bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zal meer te maken hebben met de administratieve afwikkeling van jou gewerkte uren.

 

 

Heel simpel je planner een bericht doen als er, om wat voor reden ook, uitloop is. Hun weten ook wel dat er dingen kunnen gebeuren waardoor de planning niet loopt zoals gewenst. Gewoon doorgeven en normaal je rusttijden pakken, als daardoor een "deadline" niet gehaald wordt is het niet anders. En een knappe planner die dan nog durft te zeggen dat je het niet goed doet.

Tja, dat doorgeven doe ik en deed ik ook altijd regelmatig echter bleek bij navraag aan de jongens van de winkel waar ik moest leveren, dat men daar nergens niet van op de hoogte was.

Toen dacht ik , wat heeft het dan eigenlijk nog voor zin om het door te geven ?

Het werkt nog altijd een beetje als éénrichtingsverkeer. Zeg ik niks, dan is er niks aan de hand maar als men daar merkt dat ik veels te laat kom, dan trekt men wel even aan de bel bij mij ; "Waar blijf je ?"

 

En ik kan natuurlijk ook zelf doorgeven dat het allemaal wat later wordt en op basis daarvan mijn pauzes pakken. Dat heb ik tot op heden nog niet gedaan of uitgeprobeerd met als reden dat 'jij wel op een bepaald tijdstip bij een filiaal verwacht wordt omdat men daar met hun vulploegen op jou staan te wachten en elke minuut vertraging zo'n filiaal klauwen met geld kost'. Ik weet wel, dat is ook niet mijn probleem maar mijn algehele functioneren wordt daarop o.a. wel op afgerekend.

En dan denk ik, fuck it, dan maar even geen pauze en dan eet ik onderweg mijn brood wel even.

Als laatste neem ik ook geen pauze omdat ik dan nóg later (en dus nóg langer op de bok moet zitten) thuis zal zijn.

Zo had ik bv. gister een rit van 15 uur. Tel daar even anderhalf uur pauze bij op en ik zit bijna 17 uur op de bok en tel daar nog es anderhalf uur bij op omdat ik zo fijn lekker ruim en op tijd uit mijn bedje was en iedereen zal snappen dat ik in een omloop van 24 uur zo'n 20 uur aan het werk ben geweest (nou jaaaa, minus die anderhalf uur voor de start).

En dus kar ik dan maar even door.

Volgens de planning is mijn dag natuurlijk perfect in elkaar gezet en moet het allemaal 'kunnen'.

En idd. , zoals zo vaak zijn er altijd chauffeurs die dat 'kunnen'.

Maar heus, ik sprak gister nog een collega, en ook hij had over de hele dag nog geen 20 minuten pauze kunnen nemen.

De praktijk is in deze transportsector een hele lastige.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo....lekker is dat.

 

Maar uiteindelijk ben JIJ het haasje en heb je geen pauze !!

Is een beetje de omgekeerde wereld.

Je planner ka ook tegen de filialen zeggen dat je een uurtje later komt.

Dan kan de vulploeg ook een uurtje later komen.

Wil het filiaal perse op een bepaalde tijd lossen....tja, dan zal de planner een andere wagen moeten laten rijden.

 

Maar hebben jullie nooit eens een controle gehad ??

Wat met de regel dat je maar 15 werkuren op een dag mag hebben ??

Volgens mij is je baas goed het haasje als ze eens op zijn computer komen snuffelen naar de uitleesbestanden van de tacho :zegtniets:  

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo....lekker is dat.

 

Maar uiteindelijk ben JIJ het haasje en heb je geen pauze !!

Is een beetje de omgekeerde wereld.

Je planner ka ook tegen de filialen zeggen dat je een uurtje later komt.

Dan kan de vulploeg ook een uurtje later komen.

Wil het filiaal perse op een bepaalde tijd lossen....tja, dan zal de planner een andere wagen moeten laten rijden.

 

Maar hebben jullie nooit eens een controle gehad ??

Wat met de regel dat je maar 15 werkuren op een dag mag hebben ??

Volgens mij is je baas goed het haasje als ze eens op zijn computer komen snuffelen naar de uitleesbestanden van de tacho :zegtniets:  

Tja, nog maar es; Ik heb en had al es een aantal malen aan mijn plannertje aangegeven dat ik verlaat was en daarbij ook een e.t.a.  aangegeven (geschatte tijd van aankomst). 

Ik doe dus psies wat men van mij verwacht en houdt mijn planners goed op de hoogte.

Bij navraag bij het filiaal echter had men van dit alles van mij niets doorgekregen. Wat men wèl kan doen (als het systeem dan ook werkt), is op de computer kijken waar jij zo ongeveer bent.

Een andere trailer heeft al helemaal geen zin want immers, jij hebt de zooi aan boord van dat en/of meerdere filialen. Als je nou de hele zooi op de kast wilt hebben moet je dat es gaan proberen.

Die uitloop naar die 15 uren komt gewoon door een samenloop van omstandigheden tot stand en tja, als je dan eenmaal toch aan het rijden bent, wil je het ook wel afmaken die rit (vind ik aan mijn stand wel verplicht).

Echter, (er is ook altijd wel een 'echter of maar'), het is ook al es voorgekomen dat een collega-chauffeur op het einde van zijn rit (9.00 uur 's avonds of zo) akkoord ging met een rit voor de volgende dag. Dat gaat vaker zo in het overleg en iedereen kent dat.

Bij thuiskomst echter om een uurtje of 11 zag hij op zijn mail dat ie 3 uur later weer aan de bak moest !

Hij heeft daarover gesproken met een senior-planner die over de gang van zaken niet te spreken was maar de collega is gegaan.

Die collega heb ik de volgende dag om 12.00 uur afgelost. Hij was áf !

Zegt u het maar....

Dit is nou eenmaal de praktijk...

 

En die controles mjaa. Ik weet niet óf men al controles heeft gehad maar de opgelegde 'verplichting' om iig. je kaartje 1x per week even uit te laten lezen zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de berichtgeving over de torenhoge boetes die andere bedrijven hebben gehad en dat men daar dus de vingers niet aan wil branden.

Planmatig zou men echter nog zeker wel de puntjes op de i mogen zetten van mij maar nog maar es, de praktijk is lastig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Twee dingen, ga nooit over je 15 uur, 10 rijuren en 4,5 rijuren tussen de pauze door.

Tenzij je zwart op wit hebt dat je de opdracht hebt om het te doen.

En informeer altijd je planner.

Ikzelf kom ook wel eens niet uit, jammer dan als het niet lukt, een half uurtje later raak je je zooi ook wel kwijt, en als jou planner de winkel niet informeert, jammer is zijn werk niet de jouwe.

Ik zorg dat ik mijn zaakjes op orde heb, de rest is voor hun, en als ze zegggen, je bent te laat, dan zeg je terug, o jammer, zal ik dan morgen terug komen kijken of het dan wel lukt om op tijd te komen?? Moet je zien hoe snel ze je helpen lossen.

Ik maak nooit een ander zijn probleem mijn probleem, en verkeer heb je niet in de hand dus gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik denk dat het krap word begin ik met de middag al te bellen met de hoofdplanner. Dat ik het niet ga redden met rijtijd. Dan vragen ze wat mijn plan is, en dat word overwogen.

 

Of leeg rijden en ophalen. Ze weten ondertussen dat ik niet erover ga...... Heb al eens 3kwartier bij Zuidwolde (10 minuten vd zaak) staan wachten op een andere chauffeur. Mijn collega stond tijdje terug bij Staphorst (20 minuten vd zaak) heeft 2 x gebeld en er werd lacherig gedaan. Hij heeft zijn vrouw gebeld die heeft hem opgehaald, hij woont er nog geen 10 minuten vanaf, en de gordijnen dicht getrokken. 's avonds hadden ze hem proberen te bellen want ze misten zijn auto om die te laden :D :D :D :D

 

Laatst probeerden ze me met 35 adressen op een route die ik niet echt ken weg te sturen. Om 17:30 was ik bij nummer 30, de rest was al naar huis :D  dus kon terug komen.

 

je moet keihard zijn om je pauze's te maken en je pas netjes te houden. Als ze het eenmaal doorhebben, word de planning wel aangepast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden