[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tijd in tachograaf klopt het nou wel of niet


Remmert1972

Recommended Posts

  • Forumlid

Als ik denk dat het krap word begin ik met de middag al te bellen met de hoofdplanner. Dat ik het niet ga redden met rijtijd. Dan vragen ze wat mijn plan is, en dat word overwogen...............

je moet keihard zijn om je pauze's te maken en je pas netjes te houden. Als ze het eenmaal doorhebben, word de planning wel aangepast.

 

Precies, omdat ik bij meerdere rijdt en vaak andere routes heb ik ook vrij veel onbekende adressen. Pas geleden mocht ik op pad met een wipkar en +30 adressen terwijl het al een wedstrijd is om 25 adressen gelost te krijgen op betreffende route, de meeste adressen niet bereikbaar zijn met aanhanger en de motorwagen niet gelost kan worden als je niet minimaal 6 meter ruimte erachter hebt. De planning was 's avonds gemaakt door een andere planner. Mijn vaste planner begon 's morgens al adressen te schrappen, had hem halverwege de dag aan telefoon en heb quasi-onwetend gevraagd of het nu aan mij lag of aan hun dat er orders mee retour gingen. Zijn goudeerlijke antwoord; je moet het je niet aantrekken, ligt niet aan jou maar het wordt gewoon geprobeerd, alles wat er extra wordt bezorgd is meegenomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Twee dingen, ga nooit over je 15 uur, 10 rijuren en 4,5 rijuren tussen de pauze door.

Tenzij je zwart op wit hebt dat je de opdracht hebt om het te doen.

En informeer altijd je planner.

Ikzelf kom ook wel eens niet uit, jammer dan als het niet lukt, een half uurtje later raak je je zooi ook wel kwijt, en als jou planner de winkel niet informeert, jammer is zijn werk niet de jouwe.

Ik zorg dat ik mijn zaakjes op orde heb, de rest is voor hun, en als ze zeggen, je bent te laat, dan zeg je terug, o jammer, zal ik dan morgen terug komen kijken of het dan wel lukt om op tijd te komen?? Moet je zien hoe snel ze je helpen lossen.

Ik maak nooit een ander zijn probleem mijn probleem, en verkeer heb je niet in de hand dus gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

4,5 uur pauze op 15 uur ! Ik mocht willen dat ik die 4,5 uur ergens kon vinden.

Ik ben altijd zo druk bezig om bv. op tijd te komen dat die pauzes er eigenlijk altijd bij inschieten.

Het komt eigenlijk ook altijd voor op ritten met meerdere filialen. Vandaag heb ik een korte met 2 filialen en dat vind ik persoonlijk heel fijn om te doen want overzichtelijk.

Zou ik daarna nóg een rit moeten doen dan zit daar meestal wel een driekwartier tot een uur rust tussen. Je pauze dus , als je geluk hebt en alles meezit (verkeer en wat al niet meer).

Maar misschien ga ik het wel es proberen om tussendoor toch die pauzes te pakken. Es kijken hoe blij ze daarvan worden.

Alles moet je een keer uitgeprobeerd hebben nietwaar ? :p  :ja: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

4,5 uur pauze op 15 uur ! Ik mocht willen dat ik die 4,5 uur ergens kon vinden.

Ik ben altijd zo druk bezig om bv. op tijd te komen dat die pauzes er eigenlijk altijd bij inschieten.

Het komt eigenlijk ook altijd voor op ritten met meerdere filialen. Vandaag heb ik een korte met 2 filialen en dat vind ik persoonlijk heel fijn om te doen want overzichtelijk.

Zou ik daarna nóg een rit moeten doen dan zit daar meestal wel een driekwartier tot een uur rust tussen. Je pauze dus , als je geluk hebt en alles meezit (verkeer en wat al niet meer).

Maar misschien ga ik het wel es proberen om tussendoor toch die pauzes te pakken. Es kijken hoe blij ze daarvan worden.

Alles moet je een keer uitgeprobeerd hebben nietwaar ? :ja:

Waar staat 4,5 uur pauze?hij heeft over rijuren,je weet wel rijtijd?

Zou iig wel zorgen dat je pasje schoonblijft Door tijdens je stops de 45 minuten erop te krijgen.

Dit is eigenlijk ook niet de manier maar ziet er stukken beter uit dan "overschrijding rijtijd" op je tachgraaf

Tja en pauzes neem ik zelden,heb daar weinig behoefte aan houd wel pasje op orde.Niks met stress of werkdruk van planning te maken,ga alleen ooit uurtje aan de kant als ik het niet meer trek.

Overigens houden ze bij mij er verder nooit niks af aan pauzes dus zal van 2 kanten goed bevallen

Grt. Weske

bewerkt door wesley 85
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar staat 4,5 uur pauze?hij heeft over rijuren,je weet wel rijtijd?

Zou iig wel zorgen dat je pasje schoonblijft Door tijdens je stops de 45 minuten erop te krijgen.

Dit is eigenlijk ook niet de manier maar ziet er stukken beter uit dan "overschrijding rijtijd" op je tachgraaf

Grt. Weske

Ook goedemorgen Weske.

 

Hij had het over 15 uren waarvan 10,5 uren rijtijd en 4,5 uren rusttijd. Alles bij elkaar dus 15 uren.

Dat had ik geloof ik wel goed begrepen.

Ik heb ook al es geprobeerd tijdens mijn stops bv. bij het lossen, de tacho op 'pauze'  te zetten want ik ben immers al gauw 20 tot 30 minuten bezig.

Maar helaas, ook de boordcomputer registreert het lossen (wat je ook zelf op de boco moet aangeven) en die loopt synchroom met tacho.

Ik heb ook al es geprobeerd de boco dan ook op 'pauze' te zetten tegelijkertijd met de tacho (tijdens het lossen) en dan op het einde van het lossen op de boco dan toch het 'lossen' aan te geven . Maar die 10 seconden of iets meer is dan ook weer te kort omdat de boco dan registreert dat er niet gelost is.

Ik ben dus nog even aan het zoeken en prutsen naar de beste oplossing.

Het allerbeste is natuurlijk de auto na 2,5 uur gewoon stil zetten en iig. een kwartier pauze te nemen. Maar dat moet dan ook maar weer net kunnen ivm. de verwachtingstijden van de filialen.

Ik ben er kortom nog helemaal niet uit.

 

Ik ga aan 't werk !

Groetjes J.D. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook goedemorgen Weske.

Hij had het over 15 uren waarvan 10,5 uren rijtijd en 4,5 uren rusttijd. Alles bij elkaar dus 15 uren.

Dat had ik geloof ik wel goed begrepen.

Ik heb ook al es geprobeerd tijdens mijn stops bv. bij het lossen, de tacho op 'pauze' te zetten want ik ben immers al gauw 20 tot 30 minuten bezig.

Maar helaas, ook de boordcomputer registreert het lossen (wat je ook zelf op de boco moet aangeven) en die loopt synchroom met tacho.

Ik heb ook al es geprobeerd de boco dan ook op 'pauze' te zetten tegelijkertijd met de tacho (tijdens het lossen) en dan op het einde van het lossen op de boco dan toch het 'lossen' aan te geven . Maar die 10 seconden of iets meer is dan ook weer te kort omdat de boco dan registreert dat er niet gelost is.

Ik ben dus nog even aan het zoeken en prutsen naar de beste oplossing.

Het allerbeste is natuurlijk de auto na 2,5 uur gewoon stil zetten en iig. een kwartier pauze te nemen. Maar dat moet dan ook maar weer net kunnen ivm. de verwachtingstijden van de filialen.

Ik ben er kortom nog helemaal niet uit.

Ik ga aan 't werk !

Groetjes J.D.

Nee , ik heb het over de 15 diensturen, de maximale dagelijkse rijtijd van 10 uur, die je dus niet vaker dan 2x per week mag maken, voor de duidelijkheid 56 rijuren in de week, 90 uur in de twee weken en de maximale 4.5 rijtijd tussen de pauze's door, die resttijd kan van alles zijn, wachten in de file, laden/ lossen neuspeuteren enz. enz.

En hoe je de pauze er op zet is je eigen verantwoording, zolang ze je onderweg aanhouden de boel netjes is met 1 foutje doen ze niet zo moeilijk, ga je elke dag over de schreef kan het een duur grapje worden waardoor je een tijdje je salaris richting het noorden mag storten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Hoe vaak moet ik mijn data downloaden?

Wettelijk moet u de data van de chauffeurskaart minimaal 1 maal per 3 weken, en data uit de tachograaf minimaal 1 maal per 3 maanden downloaden. Let op! U moet minimaal de aaneengesloten data hebben van 52 weken uit zowel de tachograaf en van de chauffeurskaart. Bij veel wisselingen van activiteiten (b.v. rijden/rusten) kan het zijn dat het driewekelijks downloaden van de chauffeurskaart niet afdoende is. Advies is om de chauffeurskaart wekelijks te downloaden. Vergeet hierbij niet om een veiligheidscopie (back-up) van uw data (bestanden) te maken. Dit voorkomt veel problemen als b.v. uw computer defect raakt of gestolen wordt. De boete die hierop staat is 4400,00 Euro per chauffeur.

 

Dit is al weer een tijdje veranderd. Bij mijn weten al weer twee jaar nu. De chauffeurskaart moet nu minimaal eens in de 28 dagen gedownload worden en de tachograaf eens in de 90 dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Al enige tijd is het zo dat de bestuurderskaart minimaal 1x per 4 weken moet worden gekopieëerd. Voor de tacho is de termijn minimaal 1x per 90 dagen

Alle voorgaande collegae zullen ongetwijfeld gelijk hebben (zie m.n, wat Frank501 gepost heeft in #34 echter, mijn werkgever verlangd toch echt van mij dat ik 1x per week mijn kaartje even uit laat lezen op de Boco. Zij dringen hier met name op aan vanwege de dreigende zeer hoge boetes die zij opgelegd kunnen krijgen bij evt. controles.

Ik hoor bedragen van 4400,-  euro per keer en meer.

Daarnaast is het dan ook nog es zo dat men mij dit ook 'dwingend' probeert op te leggen m.a.w., doe het of anders....... (ontslag).

 

Het hele verhaal omtrent 'mijn overtreding van de rij-en rusttijdenwet' is mij onlangs voor de voeten geworpen met de vraag waarom ik die pauzes toch niet neem.

Mijn reden daarvoor was en is dat ik dat doodeenvoudig (dacht) die pauzes niet te kunnen nemen omdat die filiaalritten volledig dichtgetimmerd zitten met vertrek en aankomsttijden. Als het laden al wat te lang gaat duren loop ik al achterstanden op die ik met die 84 km. per uur al niet meer kan inhalen.

Nou, dan moest ik evt. vertragingen dan maar doorgeven aan de planning. 

En dat deed ik ook maar... (d'r is ook altijd een maar bij mij), aangekomen bij een filiaal vroeg ik dier lui daar of men mijn vertraging ook had doorgekregen en wat schetste mijn verbazing telkens weer ?  Nada, niks, noppes, rien !

Waarom dan nog de vertragingen doorgeven dacht ik ?

Welnu, mijn planners gaven het dan wel door aan Geldermalsen , maar Geldermalsen gaf het dan weer niet op hun beurt door aan het filiaal. En bellen mogen de filialen ook niet meer maar alleen nog mailen . En ook daar krijgt men daarop geen reacties.

Samenvattend heb ik nu begrepen en afgesproken dat ik mijn vertragingen aan de planners wel blijf doorgeven en dat zij mij deze vertragingen weer aan mij zullen terugkoppelen met een bevestiging. Wat er dan verder met mijn melding gebeurd is dan niet meer relevant.

Ik ben iig. gedekt en geruggesteund door mijn baas en kan op mijn gemak de vertraging wel uitleggen aan de mensen van het filiaal want mij zien zij natuurlijk toch als het lulletje die zij als eerste op de vertraging kunnen aanspreken. En die bagger kan en wil ik dan wel dragen.

En zo kan ik dan ook mijn pauzes nemen want bij vertragingen geven mijn planners dat door aan het DC zodat zij een volgende rit van mij dan met een uur of zo moeten verplaatsen.

Dat geeft mij meer rust en mogelijkheden tot het nemen van pauzes daar waar ik altijd dacht dat dát nou juist niet kon omdat AH de ritten zo nauwgezet gepland had met pauzes en al. Zo zie je maar weer; De voorlichting en uitleg kan altijd beter.

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Kan je ook een boete krijgen als je tachograaf op rusten staat  wanneer je aan het lossen bent. en tijdens het laden van je wagen je koffie pauzes neemt?

Wil soms dat weleens vergeten... of ik compenseer het met soms op arbeid te zetten en bij een volgend adres op rust.

Want het valt me op met collega's dat sommigen hun kaart er wel insteken, maar verder er niet naar omkijken.

 

Heeft de tachograaf ook een verlicht display? is er een knopje voor om dat aan te zetten?

want ik zie niet zoveel op het scherm als het donker is buiten, tenzij ik de binnen verlichting aanzet.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan je ook een boete krijgen als je tachograaf op rusten staat  wanneer je aan het lossen bent. en tijdens het laden van je wagen je koffie pauzes neemt?

Wil soms dat weleens vergeten... of ik compenseer het met soms op arbeid te zetten en bij een volgend adres op rust.

Want het valt me op met collega's dat sommigen hun kaart er wel insteken, maar verder er niet naar omkijken.

 

Heeft de tachograaf ook een verlicht display? is er een knopje voor om dat aan te zetten?

want ik zie niet zoveel op het scherm als het donker is buiten, tenzij ik de binnen verlichting aanzet.

 

Ja dat kan volgens mij inderdaad maar dan moeten 'zij' je wel op 'heterdaad' betrappen en bij mijn weten komen 'zij' (TLN/Politie/Douane/Inspectie) nooit en te nimmer controleren op je laad of losplek (of ik mij natuurlijk hier giga in vergissen maar mij is het nog nooit overkomen).

Of dat kreng een verlicht display kan hebben weet ik ook niet. Sommigen hebben het wel , anderen weer niet en of je em aan kan zetten.. tja.

 

Sowieso is het voor de controlerende instanties niet te verifiëren of jij wel op de juiste momenten je digitale tachograaf op de juiste activiteiten hebt gezet. Nogmaals, dan moeten ze je al op heterdaad betrappen. Ze lezen het ding gewoon uit met een laptop en zien dan vrij snel of jij je rij-en rusttijden hebt overschreden.

Rij je nog met een analoge tachograaf (en heel veel chauffeurs prefereren dat ) dan moet die controle worden uitgevoerd door een politieagent die daar nog in is opgeleid, andere agenten mogen dat niet en vooral, zij willen dat ook niet (ga d'r maar es aan staan om al die kutlijntjes te ontcijferen).

Tot zover dus.. 

Wie het anders weet of nog beter weet uit te leggen wordt hierbij van harte uitgenodigd  :p .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In België controleren ze wel op laad en losplekken de tachograaf

Het vorige bedrijf waar ik gewerkt heb is een paar keer de lul geweest daarmee ( of de chauffeur natuurlijk)

Ger: "@jd, je hoeft die lijntjes niet te ontcijferen, ook dat kan middels de computer, inscannen klaar.

In Duitsland meegemaakt dat er op de parking van bedrijven wordt gecontroleerd als jij terug komt met de papieren kijken ze waar de tacho op staat

Dus toch. Dan blijft de vraag over hoe vaak, of groot de kans is dát je gecontroleerd kan worden in Nederland (ik rij eigenlijk alleen in Nederland) en mij is het nog nooit gebeurd. Ik pukkel ben natuurlijk beslist geen maatgevend voorbeeld voor dit verhaal als zijnde één van de 166.000 chauffeurs die in Nederland rondkarren.

En dat ook de analoge tachograaf eenvoudigweg door een laptopje ingescand kan worden , dat wist ik helegaar niet. Zo zie je maar weer. We worden zelfs door diezelfde zeer gewaardeerde moderne technieken op de huid gezeten. D'r valt niks meer verhullen om er op het einde van de dag nog een beetje normaal uit te komen.

En o'ja, het is natuurlijk idd. de 'chauffeur' die het haasje is bij controle. Hij of zij heeft immers de tachograaf ingesteld, niet het bedrijf (of de planner).

Er kan dus helemaal niks meer.

En toch, planners zullen nog altijd jouw ritten helemaal dichtplakken en dan ook nog altijd heel verbaasd opkijken wanneer de deadlines dan toch wéér niet gehaald worden. Wat's gebeurd chauffeur ??

Mijn reden om met die tacho te smokkelen was het feit dat ik nooit geen bevestigingen of terugkoppelingen over de boordcomp. of telefoon kreeg wanneer ik een vertraging doorgaf. Bij aankomst op het losadres vroeg ik dan of men die vertraging dan ook nog had doorgekregen. 

Het altijd weer verrassende antwoord was iedere keer weer (in willekeurige volgorde); Watte ? Neeee !, Huhh ? Vertraging chauffeur ?

Vaak denk ik wel es, in godsnaam , laat ons toch gewoon doorrijden en de rit afmaken ipv. dat iedere keer weer moeten rekenen, rekening houden met, jagen om op tjid te zijn enzovoorts enzovoorts.

Zouden er ook veel 'overspannen' chauffeurs bestaan met een 'burn-out ?'

Ik vraag het me wel es af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ger: "@jd, je hoeft die lijntjes niet te ontcijferen, ook dat kan middels de computer, inscannen klaar.

In Duitsland meegemaakt dat er op de parking van bedrijven wordt gecontroleerd als jij terug komt met de papieren kijken ze waar de tacho op staat

Dus toch. Dan blijft de vraag over hoe vaak, of groot de kans is dát je gecontroleerd kan worden in Nederland (ik rij eigenlijk alleen in Nederland) en mij is het nog nooit gebeurd. Ik pukkel ben natuurlijk beslist geen maatgevend voorbeeld voor dit verhaal als zijnde één van de 166.000 chauffeurs die in Nederland rondkarren.

En dat ook de analoge tachograaf eenvoudigweg door een laptopje ingescand kan worden , dat wist ik helegaar niet. Zo zie je maar weer. We worden zelfs door diezelfde zeer gewaardeerde moderne technieken op de huid gezeten. D'r valt niks meer verhullen om er op het einde van de dag nog een beetje normaal uit te komen.

En o'ja, het is natuurlijk idd. de 'chauffeur' die het haasje is bij controle. Hij of zij heeft immers de tachograaf ingesteld, niet het bedrijf (of de planner).

Er kan dus helemaal niks meer.

En toch, planners zullen nog altijd jouw ritten helemaal dichtplakken en dan ook nog altijd heel verbaasd opkijken wanneer de deadlines dan toch wéér niet gehaald worden. Wat's gebeurd chauffeur ??

Mijn reden om met die tacho te smokkelen was het feit dat ik nooit geen bevestigingen of terugkoppelingen over de boordcomp. of telefoon kreeg wanneer ik een vertraging doorgaf. Bij aankomst op het losadres vroeg ik dan of men die vertraging dan ook nog had doorgekregen.

Het altijd weer verrassende antwoord was iedere keer weer (in willekeurige volgorde); Watte ? Neeee !, Huhh ? Vertraging chauffeur ?

Vaak denk ik wel es, in godsnaam , laat ons toch gewoon doorrijden en de rit afmaken ipv. dat iedere keer weer moeten rekenen, rekening houden met, jagen om op tjid te zijn enzovoorts enzovoorts.

Zouden er ook veel 'overspannen' chauffeurs bestaan met een 'burn-out ?'

Ik vraag het me wel es af.

Denk dat jij niet ver van een burn out afzit als ik t zo eens lees.

Rustig blijven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat jij niet ver van een burn out afzit als ik t zo eens lees.

Rustig blijven

Nou nee hoor Ger maar eerlijk is eerlijk, ik heb met name de eerste 8 weken wel elke dag met het blanke zweet op mijn voorhoofd gereden vanwege een combinatie van stress, het te spannend vinden om weer naar een nieuw adres te moeten rijden, verkeerde instructies waardoor je bv. als een blinde mol loopt te zoeken naar een trailer die (na nadere vragen aan de planner) uiteindelijk op een héél ander terrein staat te roesten (oeps , sorry J.D. ! ) en uiteraard niet te vergeten, mijn tomeloze ambitie het iedereen daar op kantoor het zo veel mogelijk naar de zin te maken en tevreden te stellen.

De ritten zelf liepen eigenlijk altijd wel probleemloos. 

Dus nee, overspannen zal ik er niet van worden of er een burn-out van krijgen. Wel kan ik mateloos driftig en geïrriteerd raken van alles en nog wat , wat de rit gaat vertragen en mijn (al lange) dag nóg langer gaat maken.

Tel daarbij ook nog maar es op mijn onvermogen allerlei technische problemen niet goed te kunnen duiden en daar toch iedere keer wat lichtelijk van in de paniek te geraken. Denk aan bv. waarschuwingen op de display; EMS Storing ! ABS Storing ! Hydroliek druk die ineens wegvalt (je kunt niet weg omdat ie op de rem blijft staan) maar je wel toch zeker weten wèl de handrem eraf hebt gehaald. Borgbalken die naar de ratsemodee zijn (van de 4 is er maar eentje in orde) en spanbanden die ontbreken (ook weer door een andere chauffeur gejat) en ga zo maar door.

Al dat soort 'verstoringen' gaan van je rij-en rusttijd af en dan is zo'n goed bedoelde regeling meer een last dan een vreugde.

Ik ben nog zo'n ouwe conservatieve liefhebber van auto's en vrachtwagens die zeer gekenmerkt worden door de gevleugelde uitdrukking; "Jaaa, altijd starten en rijden hè ". 

Maar dat zeg ik, ik ben in de verste verre verte niet perfect en jawel, rustig blijven kan ik hoor (totdat ik weer op de bok zit en even ongestoord en ongegeneerd kan schelden , razen en tieren en dan is ook dat weer gedaan).

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Neem het zoals het komt, JD. Jij kan in je eentje de wereld niet redden en zeker niet iedereen naar de zin maken..

 

Focus op datgene waar jij invloed op hebt.. Dus ja, vertraging doorgeven aan je planner.. maar verder niet druk maken over hoe die communicatie bij de klant terecht komt..

Want tja.. jouw bericht kan daar weleens bovenin in een kantoortje belanden maar niet afdalen naar de werkvloer, waar in het magazijn een paar ongeduldige scholieren op jou staan te wachten ;-)

 

Jouw antwoord is gewoon, lijk mij verstandig, dat jij de vertraging hebt doorgegeven en je er verder niks aan kan doen dat ZIJ dat niet doorgekregen hebben,..

 

Ik begrijp het wel, het liefst bel je zelf naar het filiaal om je (nieuwe) aankomsttijd door te geven ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou nee hoor Ger maar eerlijk is eerlijk, ik heb met name de eerste 8 weken wel elke dag met het blanke zweet op mijn voorhoofd gereden vanwege een combinatie van stress, het te spannend vinden om weer naar een nieuw adres te moeten rijden, verkeerde instructies waardoor je bv. als een blinde mol loopt te zoeken naar een trailer die (na nadere vragen aan de planner) uiteindelijk op een héél ander terrein staat te roesten (oeps , sorry J.D. ! ) en uiteraard niet te vergeten, mijn tomeloze ambitie het iedereen daar op kantoor het zo veel mogelijk naar de zin te maken en tevreden te stellen.

De ritten zelf liepen eigenlijk altijd wel probleemloos.

Dus nee, overspannen zal ik er niet van worden of er een burn-out van krijgen. Wel kan ik mateloos driftig en geïrriteerd raken van alles en nog wat , wat de rit gaat vertragen en mijn (al lange) dag nóg langer gaat maken.

Tel daarbij ook nog maar es op mijn onvermogen allerlei technische problemen niet goed te kunnen duiden en daar toch iedere keer wat lichtelijk van in de paniek te geraken. Denk aan bv. waarschuwingen op de display; EMS Storing ! ABS Storing ! Hydroliek druk die ineens wegvalt (je kunt niet weg omdat ie op de rem blijft staan) maar je wel toch zeker weten wèl de handrem eraf hebt gehaald. Borgbalken die naar de ratsemodee zijn (van de 4 is er maar eentje in orde) en spanbanden die ontbreken (ook weer door een andere chauffeur gejat) en ga zo maar door.

Al dat soort 'verstoringen' gaan van je rij-en rusttijd af en dan is zo'n goed bedoelde regeling meer een last dan een vreugde.

Ik ben nog zo'n ouwe conservatieve liefhebber van auto's en vrachtwagens die zeer gekenmerkt worden door de gevleugelde uitdrukking; "Jaaa, altijd starten en rijden hè ".

Maar dat zeg ik, ik ben in de verste verre verte niet perfect en jawel, rustig blijven kan ik hoor (totdat ik weer op de bok zit en even ongestoord en ongegeneerd kan schelden , razen en tieren en dan is ook dat weer gedaan).

Ten eerste effe wat recht zetten,ik ben geen Ger hè!foutje kan gebeuren.

Met alle respect naar jouw toe maar als je zegt rustig te zijn en je niet druk te maken maar zodra je in je eentje in de cabine zit en je gaat tieren vloeken en weet ik veel nog wat meer ben je in mijn ogen niet goed bezig.

Of je zoekt een andere werkgever indien mogelijk of je maakt een carrière switch.

Dit hou je namelijk niet vol tot je 65+

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, dat probeer ik ook echt maar ik bevond me op een gegeven moment wel in een soort van Kafkaeske omgeving.

Vertragingen gaf ik door en kreeg daar geen terugkoppelingen of bevestigingen op. Omdat de planner in kwestie dat niet deed ben ik door blijven rijden omdat mijn manifest nl. vermeld dat ik , om wat voor tijd dan ook, ergens anders weer aanwezig moest zijn (ze staan op je te wachten met een vulploeg !).

Omdat niemand daar van je vertraging op de hoogte is en jij wel de eerste fysieke vertegenwoordiging bent van de brenger des goederen wordt jij danook als eerste op de vertraging aangesproken.

En dat vind ik op zich prima maar dan liever wel in de wetenschap dat 'men' daar op kantoor er van op de hoogte is en ik daardoor dan wel in mijn rug gedekt ben.

Dan heb ik verweer door te kunnen verwijzen naar de 'grotere organisatie' die blijkbaar nagelaten heeft mijn vertragingen door te geven.

In datzelfde spanningsveld kreeg ik dan opgetrokken wenkbrauwen en vragen van mijn planners en die kut van PZ waarom ik toch zo steeds mijn rij-en rusttijden overschreed ?

Toen dacht ik, jullie houden elkaar daar op kantoor dus ook niet op de hoogte van ontwikkelingen en erger nog, jullie planners hebben die ritten toch zo inelkaar gezet danwel dat AH dat heeft gedaan ? Dan hebben jullie toch ook gezien dat al die ritten verschrikkelijk vlak en strak gepland zijn ?

Er hoeft maar iets te gebeuren en de minuten vertragingen komen op gang.

En dan kan ik nog zoveel doorgeven maar als daar dan niks mee gedaan wordt of op z'n minst mij dan niet te verstaan wordt gegeven dat al mijn volgende ritopdrachten dan zullen opschuiven en dus ook rustig mijn pauzes kan nemen tja, dan blijf ik door rijden want immers, ik wil het iedereen zo goed naar de zin maken.

Ik drijf dat misschien wel es te ver door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die tijd ben ik al ver voorbij. Maak je daar niet druk over heeft geen nut. Als ik aan pauze toe ben neem ik dat.

Ooit heeft een klant aan de auto geklopt om te vragen of ik niet ff die kilometer door kon rijden zodat hij zijn goederen had. Heb die man toen gezegd dat dat niet ging, omdat mijn vriend de digitacho vind dat ik pauze moet houden. Had hij niks mee te maken, kon toch gewoon doorrijden. Toen ik hem vroeg of hij de bekeuring ook ging betalen moest ik niet zeuren.

Hij had zoveel personeel die stond te wachten kostte hem geld. Ja jammer joh.

Pauze is heilig en die duurt een uur !!!! Of het nu uitkomt of niet.

Hij had mijn werkgever ook gebeld, en die zegt gewoon, ja gebeurt, de ene keer loopt de route wel de andere keer niet. Je zult geduld moet hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ten eerste effe wat recht zetten,ik ben geen Ger hè!foutje kan gebeuren.

Met alle respect naar jouw toe maar als je zegt rustig te zijn en je niet druk te maken maar zodra je in je eentje in de cabine zit en je gaat tieren vloeken en weet ik veel nog wat meer ben je in mijn ogen niet goed bezig.

Of je zoekt een andere werkgever indien mogelijk of je maakt een carrière switch.

Dit hou je namelijk niet vol tot je 65+

Tja een carrièreswitch, daar zeg je zowaar wat.

Ik ben nu 51 en heb al es een aantal malen een carrièreswitch gedaan en er komt volgens mij ook wel eens een moment dat het wel es gedaan kan zijn met al dat switchen. Met name ook omdat werkgevers je ook heel verbaasd blijven opmerken dat jij wel héél véél verschillende dingen hebt gedaan.

Je kunt zeker geen (vaste) baan vasthouden ?

Men had ipv. daarvan ook kunnen zeggen; Nou, ik zie iig. dat je ambitieus bent en niet op je handjes bent blijven zitten maar echt aan de slag wilt.

Zo iemand, die zich wel wil aanpassen aan nieuwe werksituaties, daar kunnen wij zeker wel wat mee.

Maar nee, het blijft vaak steken op de 1e opmerking en verder wordt er niet meer gekeken.

 

En Wesley, hoe ik nou toch bij Ger kwam ?? 

Ik zal de volgende keer beter opletten wie er tot mij spreekt  :angel: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die tijd ben ik al ver voorbij. Maak je daar niet druk over heeft geen nut. Als ik aan pauze toe ben neem ik dat.

Ooit heeft een klant aan de auto geklopt om te vragen of ik niet ff die kilometer door kon rijden zodat hij zijn goederen had. Heb die man toen gezegd dat dat niet ging, omdat mijn vriend de digitacho vind dat ik pauze moet houden. Had hij niks mee te maken, kon toch gewoon doorrijden. Toen ik hem vroeg of hij de bekeuring ook ging betalen moest ik niet zeuren.

Hij had zoveel personeel die stond te wachten kostte hem geld. Ja jammer joh.

Pauze is heilig en die duurt een uur !!!! Of het nu uitkomt of niet.

Hij had mijn werkgever ook gebeld, en die zegt gewoon, ja gebeurt, de ene keer loopt de route wel de andere keer niet. Je zult geduld moet hebben.

Mijn werkgever had mij dat op voorhand niet duidelijk gemaakt en dan blijf ik doorrijden (met alle consequenties van dien).

Mijn meer ervaren collega's waren daar al veel laconieker in. Ik niet en zocht dus raad bij die collega's. Ik verkreeg dus wetenschap op basis van praktijkervaringen van chauffeurs. Dat wil niet zeggen dat jouw en onze werkgever daar heel erg blij van kon worden want zijn protocollen/afspraken/bedrijfsinstructies werden dan dus met voeten getreden.

Dat zeg ik, het is en blijft een spanningsveld waar de een met een wat makkelijker karakter beter en sneller zijn eigen weg in vind dan moi.

Ik heb er weer van geleerd en dat is ook belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden