[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

45km rijbewijs halen buiten het CBR om


Xenomatrix

Recommended Posts

  • Forumlid

Legal Disclaimer:

Misschien is onderstaande info niet heel erg relevant, maar als ik er maar één iemand gelukkig mee kan maken, is m'n doel al bereikt.

Let op !!  Het doel van dit bericht is uitsluitend een ( wettelijk toegestane ) mogelijkheid aan te reiken, voor personen, die om wat voor reden niet in staat zijn om via het CBR een 45km rijbewijs te halen.

Ik persoonlijk heb dit uitgezocht voor een minder valide zwager, van 50 plus, die chronische problemen heeft met het CBR, zelfs met z'n AM.  

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling, dat er 16 jarige jochies met MMBS autootjes door de stad gaan rondrossen, of dat er "illegaal"  zwaar transport dmv tractoren wordt gestimuleerd. 

Diegene, die via deze route een T-rijbewijs krijgt,  is zelf verantwoordelijk voor een goede en veilige deelname aan het verkeer !

Jullie zijn oud en wijs genoeg om te bepalen  aan wie jullie onderstaande informatie ter beschikking stellen......

-
Iedereen, die in Nederland een rijbewijs wil halen, komt niet om het CBR heen, zelfs voor het kleinste AM rijbewijs, ( snorfiets, brommobiel ) ben je verplicht om met deze instantie in zee te gaan.
Het CBR staat in het algemeen niet bekend als erg prettige organisatie om mee te maken te krijgen, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Echter, tot half dit jaar is er een ontsnappingsmogelijkheid om een z.g. T-rijbewijs te halen zonder CBR. Dit komt vanwege een overgangssituatie in de wetgeving.
Wat is nl. het geval?
Tot voor kort hoefde je helemaal geen rijbewijs te hebben, als je op een tractor of ander landbouwvoertuig reed. Ook MMBS voertuigen ( Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid, beter bekend als 'kruipauto's' ) vallen hieronder.
'Dankzij'  Europeesche regelgeving is hier met ingang van 1 juli 2015 een einde aan gekomen.
De ontsnappingsroute bestaat hieruit, dat je nu nog snel een trekkercertificaat haalt, wat je dan na 1 juli 2015 omwisselt voor het T-rijbewijs. Deze procedure is een beetje vergelijkbaar met de omwisseltruuk van destijds het bromfietscertificaat.
-
Het trekkercertificaat is te halen op iedere willekeurige land- en tuinbouwschool, diegenen, die de lessen geven, nemen tevens het examen af, waarna je het trekkercertificaat meteen mee krijgt. Dit wissel je vervolgens na 1 juli op het gemeentehuis om voor een rijbewijs.
Er zijn twee 'gewone' rijscholen in Nederland, die ook voor dit certificaat opleiden, een in Friesland, en een in Brabant.
Theorie-examen wordt door de rijschoolhouder zelf afgenomen, praktijk-examen doet een examinator van een nabijgelegen land- en tuinbouwschool.

NB. Dit gaat alleen op, als je genoeg hebt aan een vervoermiddel dat max. 45 km/h gaat. 

De medische eisen voor dit rijbewijs zijn gelijk aan die voor rijbewijs B.
-
Hieronder wat externe links met info over dit onderwerp.

Uitstel T-rijbewijs: http://www.mmbs45km.nl/uitstel-t-rijbewijs.html

Examen trekkercertificaat: http://www.boeren.nu/agenda/2193/examen-trekkercertificaat-2014/

 

Landbouwmechanisate: http://www.mechaman.nl/landbouwmechanisatie/2014/04/17/kamer-stemt-in-met-invoering-t-rijbewijs/
 ( nb datum is naar 1 juli 2015 verzet )

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=XYYG-hUr1ww

Rijschool Brabant:http://www.johnvesters.nl/tractor.html

Rijschool Friesland:http://www.rijschool-argus.nl/landbouwtractor/

Krantenartikel: http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=183971

CBR info T-rijbewijs:http://www.cbr.nl/t-rijbewijs.pp

Aequor; http://www.aequor.nl/leerbedrijven/trekkercertificaat/veel-gestelde-vragen-invoering-t-rijbewijs

In principe kan iedereen, met of zonder handicap,  deze  handelswijze volgen......  :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn chauffeur op een chauffeursforum........en we gaan het T rijbewijs halen  LOL

Denk dat de meeste hier al een rijbewijs hebben(gekocht) en die hoeven niets te doen

 

onderstaand van site CBR

 

Ben je al in het bezit van een trekkercertificaat of een B- of C-rijbewijs dan gelden er verschillende overgangsregelingen.

 
B-rijbewijs

Ik heb mijn B-rijbewijs. Moet ik mijn T-rijbewijs halen?
Nee. Als je op 1 juli 2015 een B-rijbewijs bezit, mag je hiermee in de periode tussen 1 juli 2015 en de datum waarop je rijbewijs verloopt, een LBT en MMBS besturen. Bij de eerstvolgende vernieuwing van het B-rijbewijs ná 1 juli 2015 zal de categorie ’’T’’ automatisch worden bijgeschreven. Na de overgangsperiode (juli 2015 - juli 2025) is het niet meer mogelijk een B-rijbewijs om te wisselen voor een rijbewijs B + T. Vanaf juli 2025 mag je een LBT of een MMBS alleen besturen als je een T-rijbewijs hebt.

Ik heb mijn B-rijbewijs op mijn 17e behaald via 2toDrive. Mag ik een LBT besturen en heb ik ook recht op het T-rijbewijs? 
Ja, maar pas nadat je 18 jaar bent geworden. Dan hoeft er geen begeleider meer mee en is een begeleiderspas niet meer nodig. Overigens geldt dit alleen als je het B-rijbewijs voor 1 juli 2015 hebt behaald.

Ik heb een B-rijbewijs en ik kan/wil niet wachten op mijn T-rijbewijs tot mijn verlenging. Kan ik hem al eerder krijgen? 
Ja, vanaf 1 juli 2015 kun je een B-rijbewijs omwisselen voor een B + T-rijbewijs, maar alleen als je het B-rijbewijs vóór 1 juli 2015 hebt behaald. De kosten zijn voor eigen rekening. Het eerder omwisselen is alleen noodzakelijk als je in het buitenland op een tractor wil rijden. Zo hebben Duitsland en België hun eigen rijbewijzen voor landbouwvoertuigen. Verder is het niet noodzakelijk om direct om te wisselen, want als je voor 1 juli 2015 je B-rijbewijs hebt gehaald, mag je tot het moment van vernieuwing gewoon een LBT of MMBS besturen.

 
C-rijbewijs

Ik heb mijn C-rijbewijs. Moet ik mijn T-rijbewijs halen?
Nee. Haal je na 1 juli 2015 je C-rijbewijs, dan wordt de categorie T meteen bijgeschreven. Gedurende de overgangsperiode mag je met een geldig C-rijbewijs, zonder dat de categorie T expliciet is bijgeschreven, net als bij het B-rijbewijs, een LBT of MMBS besturen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat je vrijwel dagelijks kan zien op de diverse wegen.

In hoofdzaak van voertuigen die sterk op een klein autotje lijken.

Maar ook voertuigen waarvoor je een ander rijbewijs voor nodig hebt wekken nog wel eens de schijn op dat de bestuurder/ster enkele delen van de opleiding heeft gemist......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het CBR heeft niet voor niets problemen met personen, ik denk dat dit komt omdat sommige personen niet capabel zijn om een voertuig te besturen  ;)  

Niet helemaal mee eens. 

Vooral  niet wanneer er iets medisch is, want dan denkt het CBR deskundig te zijn maar wordt het keer op keer door een rechter op de vingers getikt.

 

Ook bij de laatste keer verlengen van mijn rijbewijs was er weer zo'n wijsneus die mijn rijbewijs niet wilde verlengen, ook al was de medische keuring positief. Gelukkig was ik een half jaar voor mijn verloping bij de aanvraag dus ik kon nog ff. 

Op het schrijven van een brief waarom het CBR tegen de keuringsarts in ging werd geantwoord: "Misschien is het nooit opgevallen dat uw ogen geen diepte zien en heeft onze arts wel de juiste conclusie getrokken". 

Op een tweede schrijven of de regels waren veranderd mbt. mijn oog probleem sinds 1987 was het antwoord kort: "Nee".

 

Telefoongesprek daarop ging ( na de voorstelronde ) :

H: U geeft aan dat de regels niet zijn veranderd.

C: Nee, maar het is gewoon nooit iemand opgevallen dat u deze afwijking heeft.

H: Dat is niet waar, ik ben destijds in Rijswijk geweest en heb daar een uitgebreide oog coördinatie test gedaan daar is nog een dossier van. Deze heb ik u ook reeds toegestuurd met de eerste brief. 

C: Wij handhaven onze beslissing en gaan niet verder met uw rijbewijs aanvraag vanwege het genoemde.

H: Dan ga ik naar de rechter en wijs ik u vast op een aantal zaken die vergelijkbaar zijn. ( ik heb een aantal zaaknummers toen opgenoemd. ) En ik wens u een prettige dag verder. 

Einde gesprek.

 

Vier werkdagen later kreeg ik bericht van het gemeente huis, mijn rijbewijs lag klaar.  :ok:

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Heb je gelijk in Josimo. Maar het is natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om je 'minder ontwikkelde' buurman aan een rijbewijs te helpen zodat hij een chauffeurspas kan aanvragen. Waar hij zelf natuurlijk niets mee kan zodat jij er zolang op kunt passen... :rolleyes:

 

Het is natuurlijk maar de vraag of ik mn onder ontwikkelde buurman aan zo'n rijbewijs wil helpen.........hij is ook chauffeur nl  :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Scania-1001,

Je hebt  gelijk,    :stom:   Een en ander blijkt iets genuanceerder te liggen.

De communicatie tussen CBR en m'n zwager bleek bij navraag via de rijschool te lopen.

Om dit voor ons allen een leuk en leerzaam forum te houden, zal ik er niet verder op ingaan.

Modder gooien laat ik aan anderen over, en dan het liefst niet op dit forum.

Wel wil ik hierbij m'n mening over het CBR bijstellen.  :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden