[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tips over werken met koeltransport?


Chris Adam

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

 

Hier bij post ik mijn eerste bericht op dit forum. :p

Ik zou graag wat dingen willen weten over koeltransport.

Ik ga binnenkort waarschijnlijk bij een nieuwe werkgever beginnen die veelal koeltransport levert.

Het gaat om Koomen's Transport.

 

Ik heb zelf al wel een klein beetje ervaring in koel transport, maar ik weet zeker dat dit niet genoeg zal zijn.

Ik heb ervaring met bijv, vleeswaren transporteren (dolly's met vlees voor de Jumbo en c1000).

Ook heb ik planten vervoerd naar zuid duitsland en zwitserland maar dit was een kasten trailer zonder koeler.

De producten die dit bedrijf vervoerd zullen onderandere zijn, kaas, fruit, groente, bloemen en planten.

 

Hoop snel wat dingen te weten te "koomen"

 

B.v.d Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Is toch hetzelfde principe als in het verkeer.. constante snelheid zonder al te veel remmen is zuiniger dan snel accellereren en dan weer remmen?

 

Vandaar ook dat bij nieuwe personenwagens de motor afslaat als je te lang voor het stoplicht staat en dat bij vrachtwagen de automaat hem in zijn vrij zet bij een daling. Als je de motor niet nodig heb doe je hem uit. En iets wat uit is gebruikt niets.

 

Zeker als je een nieuwe koeler heb met een knappe koelmotor scheelt dit enorm in brandstof verbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Toen ik nog winkeldistributie reed had ik de koeler altijd op continue staan trouwens. Het is stiller en het scheelde ook een hoop brandstof. :p

Daar zit 'm de kneep...

Winkel distributie....

Deurtje open ...deurtje dicht...deurtje open...en weer dicht.

Rij je langere afstanden scheelt het wel degelijk brandstof indien je de start/stop gebruikt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Wat voor hoezen hebben jullie dan dat jij er pijn in je rug van krijgt?

Bij de Jumbo hadden ze ook hoezen over de bananen en het enige wat ik er irritant aan vond is dat ze, zeker bij meerdere adressen in de trailer, altijd chronisch in de weg lagen.

 

 

Van die grijze/aluminiumkleurige die je in één keer over de container moet halen. Liep ik aardig mee te k*tten in ieder geval; zat er zelf vaker onder dan de container  :(

En  wat je zegt, heen- en weer schuiven tot je weer terug bent. 

 

Maar goed, die trailer loopt weer iets noordelijker en die hoezen blijven fijn liggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Van die grijze/aluminiumkleurige die je in één keer over de container moet halen. Liep ik aardig mee te k*tten in ieder geval; zat er zelf vaker onder dan de container  :(

En  wat je zegt, heen- en weer schuiven tot je weer terug bent. 

 

Maar goed, die trailer loopt weer iets noordelijker en die hoezen blijven fijn liggen!

 

Ah, da's het verschil. Die van de Jumbo hebben klittenband dus die kun je open trekken en er dan afhalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan nog iets. Ben ik t begin voorzichtig met een elektrische pompwagen die je niet kent. Sommige schokken nogal en pallets kunnen wankel zijn. En zorg dat je trailer op gelijke hoogte staat t.o.v. het dock.

Ben het zelf ooit vergeten en kon een pallet komkommers bij elkaar rapen.

En wat ik altijd doe: gebruik alle stangen die je bij je hebt.

Houd rekening met "entreekosten" voor grossmarkten. Niet bij iedere markt moet je betalen trouwens...

je planner misschien wel voorschieten (?) Hamburg bijvoorbeeld kost €12 (of moet inmiddels meer zijn) dus vond t zelf altijd prettig om dit soort dingen van te voren te weten.

overigens over die verschillende soorten groente/fruit. Ik reed alles op 8°. Auto was wel altijd volgende ochtend leeg dus spullen zaten max. 15u in de trailer.

Last but not least: laat je niet opfokken door collega's die al 30 jaar rijden of wie dan ook. Liever 5 minuten langer doen over het lossen (wat je meestel.zelf moet doen) dan dat je fouten maakt.

bewerkt door gyydo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hier in Zweden, bijvoorbeeld Helsingborg, hebben wij sleutels van de meeste bedrijven, of een lijst van codes voor deuren en pompwagens, men gaat er hier vanuit dat je jezelf red, ook temperaturen staan nooit op de vrachtbrieven.

Het blijft gokken, meestal houd ik hier rond de 5 graden aan.

Voor Stockholm en Goteborg hebben wij ook sleutels, en een bliep voor de toegangshekken.

Heb je geen sleutels of code in Zweden, moet je vaak wachten tot het bedrijf weer open is de volgende dag.

when nothing goes right...go left

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hier in Zweden, bijvoorbeeld Helsingborg, hebben wij sleutels van de meeste bedrijven, of een lijst van codes voor deuren en pompwagens, men gaat er hier vanuit dat je jezelf red, ook temperaturen staan nooit op de vrachtbrieven.

Het blijft gokken, meestal houd ik hier rond de 5 graden aan.

Voor Stockholm en Goteborg hebben wij ook sleutels, en een bliep voor de toegangshekken.

Heb je geen sleutels of code in Zweden, moet je vaak wachten tot het bedrijf weer open is de volgende dag.

when nothing goes right...go left

Codes voor pompwagens in Stockholm is makkelijk, 1 en dan groen. Maakt niet uit bij wie je staat :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

....

Voor Stockholm en Goteborg hebben wij ook sleutels, en een bliep voor de toegangshekken.

Heb je geen sleutels of code in Zweden, moet je vaak wachten tot het bedrijf weer open is de volgende dag.

...

 

Hebben de bushaltes bij jullie ook codes dan

....

 

Hmmmm, al te lang tussen die zweden lees ik....

Als je die enkele hersencellen die je nog werkend heb eens aan het werk zet.... :zegtniets:

1) Busstops zijn ALTIJD open

2) Dan hebben we het geluk dat de lading er vanzelf in en uit gaat

3) Op MENSELIJKE tijden, dus we hoeven niet te wachten op de volgende dag

 

Of je bent echt dom (wat waarschijnlijk het juiste antwoord is) of je hebt totaal geen flauw benul van de werkzaamheden met een bus..... :bey:

Uiteraard hebben we de spreekwoordelijke uitzondering op de regel....

 

(deze bus stop is tijdelijk uh, occupied)
 
(de passagiers konden zonder schade hun reis, wel in een andere bus, vervolgen....)
 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hmmmm, al te lang tussen die zweden lees ik....

Als je die enkele hersencellen die je nog werkend heb eens aan het werk zet.... :zegtniets:

1) Busstops zijn ALTIJD open

2) Dan hebben we het geluk dat de lading er vanzelf in en uit gaat

3) Op MENSELIJKE tijden, dus we hoeven niet te wachten op de volgende dag

Of je bent echt dom (wat waarschijnlijk het juiste antwoord is) of je hebt totaal geen flauw benul van de werkzaamheden met een bus..... :bey:

Uiteraard hebben we de spreekwoordelijke uitzondering op de regel....

(deze bus stop is tijdelijk uh, occupied)

(de passagiers konden zonder schade hun reis, wel in een andere bus, vervolgen....)

Beter TE lang tussen de zweden, dan 1 uur tussen de noren, zeggen ze hier

Geen idee....

when nothing goes right...go left

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Was bij koomen met een erg ervaren chauffeur mee geweest (62jr) erg vriendelijke man :)

Hij heeft vroeger ritten gedaan naar Peking, India, Kaapstad en veel midden oosten.

Veel geleerd was trouwens al op 12-13-14 jan dat ik mee was haha :)

bewerkt door tva911
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nal, vandaar ook dat de groente en fruit er in Noorwegen zo aantrekkelijk uit zien.

Ja, ik heb het zien liggen in de supermarkt.

Het kan lang aan, paprika bij aardbeien. Appels bij sinasappels..... het kan. Maar sla bij bananen.... hier zit toch wel een behoorlijk temperatuurs verschil en dat gaat de sla niet leuk vinden, die 15 graden.

Sinasappels met bloemen is ook geen goede combi, maar dan heb ik het niet over temperatuur.

 

Heeft dat ook niet met die rijpingsgassen (Ethyleengassen) te maken? (als ik goed genoeg heb opgelet destijds was dat volgens mij onder andere ook een reden) Daarom moet je ook eigenlijk nooit je fruitschaal naast het bosje bloemen voor de vrouw zetten, dan zijn die bloemen veel sneller uitgebloeid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden