[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Noren willen 4x2-trekker van bergpas


Gast RvanK

Recommended Posts

  • Forumlid

 

Bij een enkel asser hou je altijd even veel druk op je trek as, als je de voorste as van de oplegger niet zou (kunnen) heffen.

 Maar dat is altijd wel de maximale druk,het enige nadeel zou kunnen zijn dat jke van begin van de rit te zwaar zult moeten laden op de trekas.

En het voordeel van een naloopas is dat je correct kunt laden en ,wanneer nodig,de sleepas kunt ontlasten zodat de trekas meer druk krijgt,maar op dat moment ook overwicht heeft.

 

Dat kunstje met de voorste as van de oplegger liften kennen we hier ook wel,dat kent men niet alleen in Noorwegen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

.....

Maar daar gaat het niet om. Ze willen enkel as trekkers verbieden omdat de voertuigen gewoon aan de wettelijke eisen voldoen.

.....

 

Jij begint nu door te draaien en je leest niet alles helemaal juist.

De Noor wil de trekkers niet verbieden (op bepaalde trajecten)  omdat ze aan de wettelijke EU eisen voldoen.......

Jij haalt dit erbij, maar dat is een oorzaak en een gevolg verhaal.

Ik kan het ook anders gaan zeggen:

OMDAT de nederlandse chauffeurs (en zijn bazen) onder de prijzen van de noren rijden, staan ZIJ altijd te slippen en te spinnen.....

Is ook een oorzaak/gevolg verhaal maar klopt ook niet.

FEIT blijft dat een enkelas truck, waar dus de halve wereld mee rijdt, NIET voldoet voor de omstandigheden die hier bij de bergovergangen gelden.

En DAAROM wil de wetgever hier gaan bekijken of die wagens "geweerd" kunnen worden.

En nogmaals, als je tijdens een klimmetje even boven de wettelijke aslasten komt, is er geen hond die daar naar kraait!

Maar kom je hier aan zetten met het verhaal dat dat wettelijk niet mag :stom:

Net als dat jij liever niet hebt dat er cowboys in het zwaar transport beunen, heeft de noor liever geen beunen die hier (ook nog eens onder de prijs) de zaak nodeloos vast zetten ivm onbekwaamheid van chauffeur of materiaal....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eddy. Ik weet hoe je een liftas van de grond krijgt. Ik heb ook voorlopers gehad en zelfs een naloper.

Ik weet hoe het werkt en weet dat ik geen ervaring heb op die landen.

Maar daar gaat het niet om. Ze willen enkel as trekkers verbieden omdat de voertuigen gewoon aan de wettelijke eisen voldoen.

En ik geloof niet dat er in de wet staat dat een Noorse trekker 19 ton asdruk mag hebben.

Dat bedoel ik.

Ik heb meer het idee dat het niet erom gaat of het wettelijk goedgekeurde voertuigen zijn.

Het gaat erom, om de veiligheid te vergroten op de hellingen.

Daar heb je met een naloper nou eenmaal meer te vertellen.

Ook gaat het niet over de wettelijk toegestane aslasten, maar om het ladinggewicht te gebruiken om veilig boven te komen.

Ik kan me goed voorstellen dat ze in de winterperiode enkelassers gaan verbieden op bepaalde trajecten.

when nothing goes right...go left

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nog steeds begrijp je mij niet.

Pfffff LOL

Ik begrijp het echt wel en ik zou misschien ook wel weigeren om met een enkelas trekker die kant op te gaan. (Misschien he)

Maar officieel klopt het niet.

Hoe gaan ze dat in regelgeving gieten. De enkelas trekker mag in de winter daar niet komen omdat hij niet aan die 19 ton asdruk kan komen......

Dat kan toch niet lijkt mij.

En nog even voor de goede orde, ik weet precies wat zij en jij bedoelen met de veiligheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Je kunt niet alles weten 

En zeker niet van een gebied waar je nauwelijks ervaring mee hebt...... :zegtniets:

 

 

Ik weet niet veel,maar de laatste twee auto's waar ik in mijn werkzame leven mee gewerkt heb( Volvo's  FH 12-420 met sleepas) hadden electronisch geregelde luchtvering op alle 3 de assen.

 

Wilde je de sleep as optillen en die was te zwaar,ging die vanzelf weer terug naar beneden ,met de volle luchtdruk er weer op.tilde ie m wel op moest je uitkijken want dan was die onbestuurbaar.

Wel zat er een "wegrijstand"op,dwz; de sleepas werd voor 70 % ontlast ,zodat dat gewicht op de trekas bijkwam,en de auto altijd bestuurbaar bleef,dit bleef gehandhaafd tot de snelheid van 30 km/h,daarboven nam hij zijn reguliere druk weer aan.

 

"Noorse"ervaring had die auto niet,maar Alpensneeuw en ijs zijn net zo lastig vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kennis van me ( inmiddels in de vut ) heeft een systeem uitgedokterd om 3 ton meer asdruk op je trekas te krijgen.

Hij heeft daar alle patenten voor ( wat niet goedkoop is ) en is bij de mercedes fabriek in Duitsland geweest om een demostratie te geven.

Tis alleen nog fff wachten op een koper van die patenten en het produceren van het systeem.

 Als hij 3 ton méér asdruk wil krijgen moet je die 3 ton wél bij je hebben,wat er niet is kun je er niet opleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij 3 ton méér asdruk wil krijgen moet je die 3 ton wél bij je hebben,wat er niet is kun je er niet opleggen.

Tenzij je er een pneumatische druk op zet.

Mijns inziens gaat het dan wel.

Dit is echter een fictief gewicht.

Of men moet iets met het evenwicht weten te doen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan er niets over zeggen, want de beste man heeft er tijd en best wel het nodige geld ingestopt.

Alleen al om de patenten in bezit te krijgen, kost je de nodige euro,s

Bedenk wel dat hetgeen hij bedacht dus wereldwijd nergens te vinden was en zodoende er patent op heeft.

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tenzij je er een pneumatische druk op zet.

Mijns inziens gaat het dan wel.

Dit is echter een fictief gewicht.

Of men moet iets met het evenwicht weten te doen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

 

Routier,wat ik bedoel is dat,als je met een asdruk rondrijd van,laten we zeggen 10 ton, je daar nooit 12 ton van kunt maken,of je moet je lading gaan verzetten.

 

Rij je leeg,heb je ook en bepaalde druk en die kun je alleen verhogen door iets te laden,daar kun je met de beste patenten niks aan veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet niet veel,maar de laatste twee auto's waar ik in mijn werkzame leven mee gewerkt heb( Volvo's  FH 12-420 met sleepas) hadden electronisch geregelde luchtvering op alle 3 de assen.

 

Wilde je de sleep as optillen en die was te zwaar,ging die vanzelf weer terug naar beneden ,met de volle luchtdruk er weer op.tilde ie m wel op moest je uitkijken want dan was die onbestuurbaar.

Wel zat er een "wegrijstand"op,dwz; de sleepas werd voor 70 % ontlast ,zodat dat gewicht op de trekas bijkwam,en de auto altijd bestuurbaar bleef,dit bleef gehandhaafd tot de snelheid van 30 km/h,daarboven nam hij zijn reguliere druk weer aan.

 

Ik ken er verschillende die de sleepas op de motorwagen in beladen toestand kunnen liften, en dit is meer bedoeld om op het krappe boerenerf wat makkelijker met de ( schamel ) aanhanger achteruit te rijden.

Bijkomend voordeel is natuurlijk wanneer je een keer op een besneeuwde helling komt je dat truckje ook kunt gebruiken.

Motorwagen waar ikzelf mee rij trekt beladen de liftas ook niet omhoog, maar je kunt wel ontlasten en dat houd maar even aan en dan ploft de zaak weer naar beneden.

Heb bij de garage navraag gedaan, en dat is niet zomaar even gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ouwe, ik liet juist m'n sleepas zakken op krappe boerenerven of andere plekken met weinig ruimte, had je juist minder uitzwaai van de motorwagen. Je triangel gaat minder snel om dus je moet gelijk goed sturen, maar je kan krappere bochten rijden met de sleepas op de grond.

En dan reed in met een afzetcontainer combi, dus zo goed als geen oversteek met de as naar beneden.
De as omhoog had je soms nodig voor de tractie, maar op de sommige  ondergrond waar je die nodig had werd de asdruk zo hoog dat je erdoor zakte. Leeg had ik met de sleepas omhoog al ruim 12 ton op de trekas met de normale bak erop (kraanbak met de kraan achterop).

 

en je kan ook hier 's kijken.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

.

Motorwagen waar ikzelf mee rij trekt beladen de liftas ook niet omhoog, maar je kunt wel ontlasten en dat houd maar even aan en dan ploft de zaak weer naar beneden.

Heb bij de garage navraag gedaan, en dat is niet zomaar even gemaakt.

 

Bij de ene motorwagen kon ik t wel,bij de laatste niet.

Daarom hadden wij die "wegrijstand"er op,niet alleen wij,zowat iedere drie assige motorwagen heeft dat.

Met zo een opgeheven as( als ie t hield) is geen rijden,ligt er ook aan hoe je geladen bent ,met een ton of 8 tot boven de trekas en de rest licht spul( in een 8 meter bak) ging t wel daarboven was t link.

Als ie t al hield en je was op snelheid,ging door een kuil of oneffenheid, donderde de sleepas weer op straat,(wel eens een band gezien die vanuit stilstand ineens op t asfalt komt bij 80 km/h?)

 

Waar wij wél geld mee verdiende( voor t baasje) was,als je een flink stuk in Italië gereden had,als je in Milaan de autostrada del sole nam en er bij Napels afging liftte je net voor de betaling effe de sleepas en werd je maar voor 4 assen aangeslagen i.p.v. 3.

moest je wel Telepass hebben,de sensoren liggen N.L. in het wegdek. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Wat ik wel jammer vind, RvanK, is dat er in het artikel wordt vermeld dat er een rechtsgrond voor deze wet is, maar dat nergens terug kan vinden.

Ben gewoon benieuwd op welke gronden deze regel zijn rechtsgeldigheid heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik wel jammer vind, RvanK, is dat er in het artikel wordt vermeld dat er een rechtsgrond voor deze wet is, maar dat nergens terug kan vinden.

Ben gewoon benieuwd op welke gronden deze regel zijn rechtsgeldigheid heeft.

Dat probeer ik je gister nu de hele dag wijs te maken LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik wel jammer vind, RvanK, is dat er in het artikel wordt vermeld dat er een rechtsgrond voor deze wet is, maar dat nergens terug kan vinden.

Ben gewoon benieuwd op welke gronden deze regel zijn rechtsgeldigheid heeft.

 

Ik weet ook niet hoe Truckstar aan zijn info is gekomen, maar ik neem aan dat ze "degelijke" journalistiek hebben toegepast, maar het kan natuurlijk ook een journalist zijn die is overgekomen vanuit de minder serieuze bladen.  :stom: Of hebben ze het misschien met de hulp van Google vertaald ... :eek:

 

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik wist niet dat de Noorse wet dat toelaat Eddy.

Hier in Nederland mag het gewoon niet. Je kan je liftas niet omhoog doen. Enkel tijdelijk ontlasten.

 

 

net zo goed als ze hier in staat zijn om een platte land weg van het ene jaar op het andere terug te schalen naar een -B- weg zo zullen ze daar in het hoge noorden gegarandeerd ook een manier vinden om zoiets te rochelen.

als ik me niet vergis MAG je hier in NL geeneens je liftas in beladen toestand kunnen liften, korte tijd ontlasten als wegrijhulp is wel toegestaan. zoals die pyama bezig was om z,n kettingen om te leggen was  :confused: leerzaam :confused:  maar nou eens met een flink zware oplegger er op en die lekker laag op het chassis?? kijken of de Gendarmerie bij Alland -A- dan nog zo blij met je is als je op de 3e baan staat?? en je bent daar een eeuwigheid bezig om je kettingen om te leggen.

oh ja en nog even dit, zoals ik al lang geleden heb ervaren is sneeuw en ijs NET ZO GLAD IN OOSTERIJKSE REGIO ALS IN SCANDINAVIE zelfs in de Franse Alpen is het glad op dat goedje :bey:  :bey:  

dus voor die "ervaring" hoef je niet perse naar scandinavie, maar goed wat heb ik er voor verstand van :confused:  :confused:  

 

Dan heb ik zeker een uitzonderlijke trekker, ik kan ten allertijde mijn voorloopas omhoog trekken in beladen toestand ook bij 85 km/h :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

RvanK, de info heb ik uit AT....

Dat is een ietsje meer betrouwbaar als TRUCKSTERRETJE.....

Maar ik denk dat ze het gaan gooien op het artikel dat zegt ten aller tijden met goed materieel/banden op de weg te verschijnen voor de ter plaatse heersende situatie...of zo....

Ovwerigens hebben ze deze week eentje gepakt met 9 zomerbanden..... (een NOOR) en nu vraagt de media zich af of we niet eerst ons eigen straatje moeten schoonvegen....

Dus onserieuzen hebben wij ook, we hebben dus geen behoefte aan nog meer clowns op de weg :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij de ene motorwagen kon ik t wel,bij de laatste niet.

Daarom hadden wij die "wegrijstand"er op,niet alleen wij,zowat iedere drie assige motorwagen heeft dat.

Met zo een opgeheven as( als ie t hield) is geen rijden,ligt er ook aan hoe je geladen bent ,met een ton of 8 tot boven de trekas en de rest licht spul( in een 8 meter bak) ging t wel daarboven was t link.

Als ie t al hield en je was op snelheid,ging door een kuil of oneffenheid, donderde de sleepas weer op straat,

Is ook niet de bedoeling om beladen met de sleepas omhoog gaan te rijden, tis puur om de aanhanger wat makkelijker bij te zetten want dan wringt het ook nie zoo.

Trouwens leeg,met leeg goed erop dan weegt de combi nog 28 ton, en bij harde wind zoals vorige week gaat dan ook de as aan de grond, want dat rijdt iets prettiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden