[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

patronaal attest afgeschaft


hellbengel

Recommended Posts

Als je op 3 maart gecontroleerd wordt is het natuurlijk wel handig om de vakantie brieven van februari bij je te hebben.........dus tot eind maart (28 dagen) zouden ze je nog kunnen bekeuren ivm geen vakantiebrief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ik heb net nog een klein stukje in de openingstopic zitten lezen maar ik haal daar uit dat je vanaf 2 maart geen documenten meer hoeft te overleggen waaruit men kan halen wat je gedaan henlb als je niet bij het voertuig was dus is deze boete niet terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je de link van Ger in bericht 79 opent en dan naar punt 34 gaat staat daar letterlijk dat je de tijd dat je niet bij het voertuig aanwezig bent niet hoeft te verantwoorden.

Dus is de boete onterecht. Maar je hebt de ellende er wel van, omdat er iemand is die de veranderde regelgeving (nog) niet kent, of niet wil kennen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je op 3 maart gecontroleerd wordt is het natuurlijk wel handig om de vakantie brieven van februari bij je te hebben.........dus tot eind maart (28 dagen) zouden ze je nog kunnen bekeuren ivm geen vakantiebrief

 

Dit klinkt mij plausibel in de oren. Ik heb deze link nog even nagelezen..http://www.tln.nl/Actueel/Algemeen/2-maart-2015-patronaal-attest-afgeschaft-aspx.aspx?id=5E6F2457590029C9B23AC44F994DD059

 

Volgens mij kan het inderdaad  zo zijn dat de chauffeur, over de controleperiode van 28 dagen terug, nog wel een 'verklaring van activiteiten' dient te overleggen (anders dan wat is ingevoerd op de tacho). Na 2 maart is de tacho leidend als de chauffeur ipv de 'vakantiebrief' de tacho op 'vakantie' zet..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je de link van Ger in bericht 79 opent en dan naar punt 34 gaat staat daar letterlijk dat je de tijd dat je niet bij het voertuig aanwezig bent niet hoeft te verantwoorden.

Nope.. Volgens TLN http://www.tln.nl/Actueel/Algemeen/2-maart-2015-patronaal-attest-afgeschaft-aspx.aspx?id=5E6F2457590029C9B23AC44F994DD059

zijn de lidstaten niet langer verplicht DOCUMENTEN te overleggen die 'activiteiten buiten het voertuig om' verklaren.

Feitelijk is er gewoon een andere manier van verantwoording gekozen, via de tacho.

Chauffeurs dienen dus nog steeds te verklaren waar en wanneer er 'vakantie' is genoten.

(ps: Ik heb nu 3x dezelfde link gebruikt, kan je dus 1x openen ;-)...)

 

De lidstaten mogen de bestuurders niet verplichten tot het overleggen van documenten ter staving van hun bezigheden wanneer zij zich niet bij het voertuig bevinden'.

Dit artikel uit de verordening maakt dus een einde aan de verplichte aanwezigheid van het patronaal attest (verklaring van activiteiten).

De chauffeur moet wel handmatig in de digitale tachograaf registreren wat hij heeft gedaan tijdens de afwezigheid bij het voertuig

(bijvoorbeeld als hij vakantie heeft genoten of andere werkzaamheden heeft verricht).

http://www.tln.nl/Actueel/Algemeen/2-maart-2015-patronaal-attest-afgeschaft-aspx.aspx?id=5E6F2457590029C9B23AC44F994DD059

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Wat ik er van begreep kun je wekelijkse rust handmatig invoeren en is dat genoeg. Maar bij vakantie moet je weer een vakantiebrief hebben.

 

Maar wie beslist er wat rust en wat vakantie is. Ik ben nu bijvoorbeeld al langer thuis dan de wettelijke 45 uur. Is dat Rust of vakantie. Ik zit ook wel eens 4 dagen thuis. Zeg het maar.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een paar dingen die bij mij opkomen, zijn er ook al chauffeurs uit andere landen hiervoor beboet en hoeveel zullen het er nu op dit moment al zijn? Zijn die Fransosen extra alert op de vakantiebrief nu dat die is afgeschaft? Met andere woorden net doen of de neus bloedt en nog even lekker incasseren. Wordt dit ook al door bijv TLN of transport in nood aangekaart in Brussel, cq druk gezet of is het de bedoeling dat er maar gewoon wordt toegegeven aan de grillen van Frankrijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ze kunnen hem wel uitschrijven die boete maar als achteraf eruit komt dat het niet gemogen had dan

 

krijg je de boete terug plus rente want dit kan soms een jaar duren bij de fransen

 

heb ik ook al gehad ze moeten het binnen 18 maanden voor brengen lukt dat niet dan krijg je niet alleen de boete terug maar ook de onkosten

 

dus het uit Nederland aanwezig zijn rente en je advocaat .

 

had boete van 3825 euro waar ze naderhand niks van hard konden maken en kreeg van de rechter 7250 euro toegewezen .

 

advokaat kosten was al 3250 euro reiskosten uit Nederland en rente

 

dus laat het voorkomen en vecht het aan word wel vaker gewonnen daar er veel agenten niet de regels kennen

 

en graag boetes uitschrijven daar ze op boetes beloont worden in Frankrijk betere positie enz......

 

maar bij mij was het dat ze dachten dat een eigenrijder ook attesten bij zich moest hebben dus niet...............

 

alleen is het probleem dat je wel de boete moet betalen voor je het kan aanvechten maar als eigenrijder

 

mag je dit binnen 14 dagen doen en niet op de plaats tenminste bij mij  /

 

ik mocht het de week erop gaan brengen en mijn weg vervolgen (wel zonder truck papieren)

 

maar heb wel mijn geld terug gekregen naar 12 maanden en de advocaat kosten en reiskosten

 

m.v.g. ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het gemak

 

attachicon.gifVakatiebrief verklaring.pdf

Ik heb ook een verklaring mee Ger. Maar die man had daar geen boodschap aan. Ze konden betalen of blijven staan.

En wij zijn Nederlanders he dus betalen wel.

En ja, ik ben er ook zo een die roept ik betaal niet en blabla. Maar uiteindelijk betaal ik ook en ga ik hem ook wel terug halen.

En Ger, dit waren geen velgpoetsende zzp ers LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb ook een verklaring mee Ger. Maar die man had daar geen boodschap aan. Ze konden betalen of blijven staan.

En wij zijn Nederlanders he dus betalen wel.

En ja, ik ben er ook zo een die roept ik betaal niet en blabla. Maar uiteindelijk betaal ik ook en ga ik hem ook wel terug halen.

En Ger, dit waren geen velgpoetsende zzp ers LOL

Kun je dan niet beter weigeren te betalen, en de evt kosten door te laat leveren ed bij die malloot verhalen? Ik betaal niks in ieder geval!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je dan niet beter weigeren te betalen, en de evt kosten door te laat leveren ed bij die malloot verhalen? Ik betaal niks in ieder geval!!

Die keuze is door de planning gemaakt denk ik. Je moet wat als je bederfelijke waar heb. Dan kun je misschien wel schade gaan verhalen maar je heb ook een ontevreden klant.

Maar deze bekeuring word wel aangevochten en met succes neem ik aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor het gemak

 

attachicon.gifVakatiebrief verklaring.pdf

Bijzonder zijn de verschillen. Spreekt de Nederlandse versie over  "...bij het voertuig bevinden" is het in de Duitse versie IN het voertuig (im Fahrzeug).

De Franse en Engelse versies kunnen zelfs op 2 manieren gelezen worden: 1. men mag niet vragen naar documenten over de niet werkzame periode met het voertuig, of 2. men mag niet naar documenten betreffende de niet werkzame periode vragen indien de chauffeur zich op dat moment niet bij of in het voertuig bevindt. M.a.w. in het laatste geval moet men bij een staande houding het patronaal attest wèl kunnen tonen.

Natuurlijk weten we allemaal wel wat men bedoelt met de tekst, maar wat staat er nu precies? Voer voor de advocaten en rechters. Bon appétit !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is al lang een hangijzer!! Hebben in 2013 een boete van 1650 euro gekregen omdat we niet konden aantonen wat de chauffeur in het weekend deed!! TIN heeft de boete betaald maar lukt ze ook niet om het terug te krijgen. Daarom tegenwoordig en in de toekomst altijd verlofbriefje voor de weekenden en vakantie en dagje vrij/ziekenhuis/tandarts!! Je kan je beter indekken. De Fransen en Belgen blijven slag apart met dit soort regels

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Naast dat bloemenwinkeltje zit een leuk kroegje....

Of misschien heeft dat bloemenwinkeltje wel een leuke eigenaresse en heb jij daar boven het winkeltje, met haar ff.....maar dat kan de Gendarmerie niet gebruiken, want dan weet haar man het ook....

Zoveel mogelijkheden :p

Groet ron

onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En dat kan men niet aan de hand van een gps locatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden