[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vervoer van kippen


Gast geworden

Recommended Posts

  • Forumlid

En dat in de baas zijn tijd. Je blijft er dus in de baas zijn tijd niet bij staan om te controleren of het allemaal goed gaat? Je gaat slapen in de baas zijn tijd.

 

Kijk, en hier begint voor mij het probleem. Jij schrijft al die uren door omdat jou baas het betaald. Jou baas wel. Maar stel dat jou baas normeert, en hij betaald maar een uur en dat andere uur niet. Dan is de wereld te klein als hij er een uur aftrekt als jij slaapt, snap je hem. Als jij geintereseerd om je auto heenloopt vind ik het wat anders, maar slapen op bed en daar nog geld voor verwachten ook.

 

begrijp je hem....

 

En of ik hem begrijp, moet je alleen even met mijn baas gaan praten, die vind het belangrijk dat wij zo uitgerust mogelijk met de rit beginnen, als wij dus een powernap doen in zijn betaalde tijd vind die dat prima, hij moedigt het zelfs aan.

Het laden zelf hoef je weinig in de gaten te houden, die jongens doen dat jaren, als de containers met kip er op staan loop ik er omheen om te kijken hoe de kip er in zit, en bijna altijd is er geen probleem mee,

we hebben een paar probleem boeren waar de vangers de kippen op hun rug er in hebben zitten, deze hou je uiteraard in de gaten, daar duurt het laden ook altijd langer omdat er vaak gestopt moet worden om de boel recht te zetten,

een kip kan zich net als een schaap niet meer omdraaien als die op zijn rug ligt.

 

En als mijn baas gaat normeren ben ik bang dat die zelf moet gaan rijden, dan loopt iedereen gelijk weg, wij kunnen niet zoals jij wel kan onderweg stoppen om een uurtje rust te pakken, uitgebreid gaan eten als we honger hebben of onze 9 of 11 rust maken onderweg.

De levende lading moet in beweging zijn, met deze temperaturen gaat het nog wel, maar als het boven de 20 graden komt en je gaat een uur stilstaan heb je zo een vracht je dode kip op de auto, er zijn afgelopen zomer temperaturen gemeten van boven de 50 graden, wij moeten dus ventileren, en de enige mogelijkheid is rijden, bij 30 plus temperaturen, dit zal je wel niet geloven, mogen wij langs de file rijden over de vluchtstrook, wel met begeleiding van politie, maar zodra er een file komt waar we niet omheen kunnen en het ziet er naar uit dat het langer duurt dan een half uur moeten wij bellen voor escorte, komen ze niet is het hun verantwoording als de kip doodgaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

De levende lading moet in beweging zijn, met deze temperaturen gaat het nog wel, maar als het boven de 20 graden komt en je gaat een uur stilstaan heb je zo een vracht je dode kip op de auto, er zijn afgelopen zomer temperaturen gemeten van boven de 50 graden, wij moeten dus ventileren, en de enige mogelijkheid is rijden, bij 30 plus temperaturen, dit zal je wel niet geloven, mogen wij langs de file rijden over de vluchtstrook, wel met begeleiding van politie, maar zodra er een file komt waar we niet omheen kunnen en het ziet er naar uit dat het langer duurt dan een half uur moeten wij bellen voor escorte, komen ze niet is het hun verantwoording als de kip doodgaat.

Doornkamp33, wij rijden met jonge hennen, dus alleen in de zomer zetten we de zeilen iets open maar normaal zie je ze bij ons nie zitten.

Bij Den Bosch een keertje in de file, sta ik mijn zeil omhoog te draaien, komt er net eentje van rijkswaterstaat over de vluchtstrook aan die vraagt

wat ik aan het doen ben>> ik zeg een beetje lucht geven aan de beestjes want als het lang gaat duren stikken ze.

Dus op mijn vraag of hij me er niet langs kon loodsen zij hij> ik zet mijn zwaailamp aan en follow me.

Maand of 2 geleden stond er bij Malden op de A73 een kraan in de brand, en heb toen via 112 de politie gebeld met de mededeling dat dit voor mijn lading een probleem ging worden ( Moederdieren geladen van +- 12 euro per stuk)

Na een kwartiertje belde de politie terug dat de rijkswaterstaat me er tussenuit komt halen. ( bij deze chapeau voor de hulpdiensten)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jonge hennen hebben iets meer ruimte dan slachtkuikens, zze wegen zon 2.5 tot 3 kilo per stuk, we laden er dan zo'n 5800 tot 6200 per keer, nu in de winter worden ze al lekker warm, bij het opdraaienvan de zeilen hoef je het niet koud te hebben, zelfs niet met 15 graden vorst.

Als je iets weet van kip dan weet je ook dat koude ze minder deert dan warmte, de jonge leghennen en moederdieren hebben minder vlees op de botten en zullen ook minder snel warm worden dan de kinders die ik vervoer, ze zijn in 6 a 7 weken van piepkuiken naar die 2.5 tot 3 kg gegaan, daardoor noemen ze het ook plofkip.

En klopt, rws mag je ook begeleiden, maar na jou belletje is de politie verantwoordelijk dat je er uitgehaald word hoe of wie is hun probleem ze hebben in ieder geval goed gehandeld, de laatste keer dat ik belde vroegen ze of ik wel goed bij mijn hoofd was, toen rws tegengehouden die toevallig langs kwam en die nam me mee naar de eerste afrit die snappen het wel.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

(..)

Het laden zelf hoef je weinig in de gaten te houden, die jongens doen dat jaren, als de containers met kip er op staan loop ik er omheen om te kijken hoe de kip er in zit, en bijna altijd is er geen probleem mee,

Precies. Het is over het algemeen nooit prettig als iemand over de schouder van een ander meekijkt tijdens het uitvoeren van werkzaamheden. Als je maar bij de auto blijft om hem desgewenst te kunnen verzetten ;-)

 

We hebben een paar probleem boeren waar de vangers de kippen op hun rug er in hebben zitten, deze hou je uiteraard in de gaten, daar duurt het laden ook altijd langer omdat er vaak gestopt moet worden om de boel recht te zetten,

een kip kan zich net als een schaap niet meer omdraaien als die op zijn rug ligt.

Zal ook aan het type krat liggen.. Ik wist dat nog niet, is mij niet verteld. Wat ik tot nu toe meegemaakt heb bij 't vangen zijn aardig 'wilde' exemplaren die toch graag uit de krat willen.. De meesten gaan er ook op de kop in, je hebt ze immers ook bij de poten vast.

Idd, misschien bij slachtkuikens dat het wat anders is qua kantelen..

 

De levende lading moet in beweging zijn, met deze temperaturen gaat het nog wel, maar als het boven de 20 graden komt en je gaat een uur stilstaan heb je zo een vracht je dode kip op de auto

Klopt, afgelopen donderdag meegewerkt om een aanhanger te laden (3456 stuks, 16 in een krat) waarbij de motorwagen eerst nog naar het zuiden van 't land moest.. Borgstangen vastgezet, zeil los laten hangen, vastmaken is verantwoordelijkheid van chauffeur werd mij verteld. Ondanks een graad of 1 boven nul.. risico op warmteontwikkeling was aanwezig als de aanhanger nog een paar uur stil bleef staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jonge hennen hebben iets meer ruimte dan slachtkuikens, zze wegen zon 2.5 tot 3 kilo per stuk, we laden er dan zo'n 5800 tot 6200 per keer, nu in de winter worden ze al lekker warm, bij het opdraaienvan de zeilen hoef je het niet koud te hebben, zelfs niet met 15 graden vorst.

Als je iets weet van kip dan weet je ook dat koude ze minder deert dan warmte, de jonge leghennen en moederdieren hebben minder vlees op de botten en zullen ook minder snel warm worden dan de kinders die ik vervoer, ze zijn in 6 a 7 weken van piepkuiken naar die 2.5 tot 3 kg gegaan, daardoor noemen ze het ook plofkip.

Het zal ongeveer 36 jaar geleden zijn dat ik als bijrijder begon in hennentransporten, 6200 is nie zo veul :D

105 cont maal 105>>> 7 vaks maal 15 is 11025 stuks   Owww ja die cont zijn net 2 meter hoog, dus een hoop lege ruimte totaan het dak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt, 6200 is niet veel, dan heb je ongeveer 16 ton kip geladen, dit is het maximale wat we van de NVWA zo mogen laden, er mag 48 kg in een lade en we hebben er 324 op de auto staan.

En wij staan wel tot het dak vol, het dak hebben we ook nodig om de containers vast te zetten, simpeler kan het niet.

 

@Durashift, wij werken niet met losse kratten, wij hebben containers waar lade/mandjes in zitten, wij hebben nog het oudere systeem met 3 naast elkaar en er staan twee containers op elkaar, 1 van 4 lades hoog en 1 van 5 lades hoog totaal dus 324 stuks waar 18 tot 30/32 stuks per keer in kunnen.

18 stuks als ze tegen de 3kg komen en 30/32 bij het uitvangen zoals we het noemen om ruimte te maken voor de zittende kip om te kunnen groeien, die wegen dan rond de 1.6 kg.

Normaal weegt een slachtkuiken rond de 2.5/2.6 kg als die geslacht word, maar tijdens de vogelpest kwamen e ze tegen van 3.4 kg, dit is gemiddelt gewicht op de auto, dus er hebben zeker exemplaren maatje kalkoen tussen gezeten van 4 kg.

onderstaand het model wat wij gebruiken, je trekt een lade er uit, bovenaan beginnen zodat ze de kop er niet tussen kunnen krijgen, en de vangers hebben ze bij de poten en slingeren ze er in zodat ze op de pootjes terecht komen, is een slag die je even moet beheersen en dan merkt het kuiken eigenlijk geeneens dat die verplaatst is, en omdat ze in het donker werken blijven ze heel rustig zitten.

 

post-4905-0-05296800-1424585337_thumb.jp

 

@shompie, denk dat jij ons werk eens een tijdje moet gaan doen, ik begrijp uit jou bewoording dat je er echt de ballen verstand van hebt hoe het gaat en hoe afgepeigerd je kunt zijn van ons zeer onregelmatige in de nacht werk.

Afgelopen week mijn begin tijden, zondag 19.00 uur vertrokken, maandag 23.00 uur vertrokken, dinsdag 20.30, woensdag 02.00 uur, en donderdag 03.30 vertrokken, was wel vrijdag lekker op tijd klaar, dit was 11.00.

zoals je ziet, er zit geen enkele regelmaat in, en nachtwerk is sowieso vermoeiender dan overdag aan de gang zijn, en dan moet je ook nog eens altijd overdag zien te slapen.

 

En dat jij het niet kunt hebben dat wij betaald mogen en kunnen slapen, en dat we het laden niet in de gaten hoeven te houden, kan weinig fout gaan, die mensen weten echt wel wat ze doen.

Soms moet je er bij blijven, als er geen ruimte genoeg is en je de auto moet verzetten, of een vangploeg hebt die de kuiken op zijn rug in de lades gooit, dan staan we er echt wel, maar aangezien we meestal onze eigen vaste boeren hebben weet je waar je aan toe bent, ons wereldje is klein, iedereen kent elkaar en weet wat je aan elkaar hebt.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Interessant om ook in dit werk een beetje inzicht te krijgen.

Geen taak hebben tijdens laden/lossen kennen we in de zeecontainers natuurlijk al te goed. En ik lig dan ook graag een uurtje op bed, zeker als het nog even gaat duren. En dat wordt ook allemaal betaald, niet meer dan terecht. De auto is productief, alleen op dat moment is er geen chauffeur bij nodig. Nou, mooi toch . Als de chauffeur zich er mee gaat bemoeien duurt het vaak alleen maar langer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hebben wel een taak, een heel belangrijke zelf tijdens het laden, zorgen dat we de papieren hebben voordat er ook maar geladen gaat worden, en dat die papieren ook kloppen, kloppen de papieren niet dan kan de vracht vernietigd worden.

Voor het binnenland is dit een simpel VKI papiertje, 1 A4 velletje, hier staat alles op wat er met de beestjes is gebeurt en waar ze vandaan komen, en welke medicijnen en voer ze hebben gehad, en of ze wel of geen salmonella hebben.

 

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=xbbHsHsuOpbPREcBdBD&context=nfMsHsuOpbPREC

 

Voor buiten de grenzen komt er een export document bij, heel belangrijk papiertje met wat gewichtige stempels, voor de rest on-interessant als je hem maar hebt.

 

Alles word gecontroleerd door de NVWA, ook is er controle op de kuikens in de slachterij, ze lopen er continu rond en hebben ook een eigen kantoor bij ons, de medewerkers van de NVWA hebben ook de bevoegdheid om te beboeten op fouten,

zowel naar ons toe als naar de boer toe, teveel dode of beschadigde dieren kan daar al toe lijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...
  • Forumlid

Beetje erg laat, maar hoe bedoelde je dit steenhaas, ons materiaal is prima in orde, het probleem is de lading, als jij het warm krijgt stap je uit, loopt naar de schaduw toe om af te koelen, beetje lastig om al die kip los te laten, en het gaat prima als je maar rijdt, dan gaat er voldoende frisse lucht door.

@Kees, of friki deze gebruikt weet ik niet, wel de GPS in Nunspeet die gebruiken ze ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ah, bekende karren. Die metalen zijn echt krengen.. bah. Kan je in de stal beter die witte ('Duitse') kratten hebben.. Zet de luikjes open en met een beetje geluk (bij witte hennen eerder dan bruinen) vliegen ze er zelf al grotendeels uit, is mijn ervaring.
Als ik het goed zie, dan zijn de metalen karren op de foto wel voorzien van een klap mechanisme.. Is al iets beter dan het schuifprincipe.. daar gaan je klauwen toch gauw van open.. :ja:

Verder is het net winkeldistributie.. leghennen lossen.. Sjorren aan rolcontainers, de stal in :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn zwager kwam een chauffeur met kippies stegen.

Nou ja hij zag hem maar rondjes rijden met die beesten.

Op zijn vraag of hij het niet vinden kon kreeg hij het antwoord dat hij moest blijven rijden omdat de slachterij storing had.

Tja daar staat je niet bij stil dat die wagen dan moet blijven rijden.

Nu zie ik deze topic weer en denk.......ja dat had ik eerder gelezen.

Er is zoveel verschillend werk met al hun verschillende eigenaardigheden  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat komt ook voor, of het gaat op de slachterij minder snel dan de aanvoer mag je ook een extra rondje maken als het warm is.

Ik probeer altijd een plek in de schaduw te vinden met wind, dan kan ik een tijdje blijven staan, wil niet altijd lukken en dan is het kilometers maken.

En gelukkig heb ik geen last van laden en lossen, geen rolcontainers trekken, alleen zeiltjes los en dak heffen en de rest gaat vanzelf.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En gelukkig heb ik geen last van laden en lossen, geen rolcontainers trekken, alleen zeiltjes los en dak heffen en de rest gaat vanzelf.

Ach een beetje lichaamsbeweging is zo verkeerd nog nie, en normaal is het 8 cont of 8 stapels kratten naar beneden, en rolstops naar beneden en laten rollen.

Er is altijd wel volk om ze binnen te douwen, of met laden om ze buiten te douwen.

Ik ben ook bekend met winkeldistibutie, en LZV pendels, maar sta toch liever met me laarzen aan bij een boer in de stront, en geen gestres van te laat want ik zeg altijd >> ik kan maar 1 keer per dag te laat komen en dat is als ik s,morgens niet op tijd bij een boer ben om te laden.

Wanneer het een groot aantal is en er rijden 5 of 6 auto in de rij, dan gaat het lossen soms zo snel dat de laders het nie bij houden.

Nou een hoop gemopper natuurlijk op losadress, en dan haal ik mun schouders op en zeg, alee het laaieje gaat niet sneller, dus ga daar maar mopperen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de slachtkuikens is de keuze voor een combi omdat je dan meer kan laden, oplegger kunnen 11 stapels op, combi passen er 12 op.

Tweede reden is dat een combi minder ruimte nodig heeft om te draaien.

Reden voor een oplegger is puur slachterij technisch, bijvoorbeeld storteboom lost met een band, en dan is een combi niet handig omdat ze via de achterkant lossen, bij ons gaat alles via de zijkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden