[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vrachtwagen aanschaffen voor promotiedoeleinden


Silvos

Vraag

  • Forumlid

Beste Forumleden,

 

Ik ben op dit moment bezig als eigen ondernemer in 3d printing. Nu wilde ik samen met enkele bevriende ondernemers een promotieactie op zetten om te laten zien wat wij gezamenlijk kunnen leveren/doen. Het blijkt erg lastig te vinden om een bedrijf te vinden wat al onze diensten tegelijk wil afnemen, daarom wilde wij gezamenlijk zelf een vrachtwagen aanschaffen (liefst met iets van sponsorkorting) om deze te voorzien van onze diensten. De keuze gaat specifiek uit naar een vrachtwagen omdat we hier al onze diensten in kunnen verwerken. Het voertuig zal onder andere voorzien worden van ge3dprinte onderdelen, een nieuwe laklaag, logo's en belettering en een vernieuwd interieur en gebruikt worden om onze diensten te promoten bij evenementen zoals het truckstarfestival, de truck grandprix, truck-pull evenementen en lokale evenementen gedurende de komende zomermaanden.

 

Nu beschik ik wel over een vrachtwagenrijbewijs maar weinig ervaring als chauffeur, laat staan de aanschaf van een vrachtwagen. Dit topic is dus bedoeld om een paar vragen op te helderen over het aankoopproces en de aanverwante kosten van het eigendom en gebruik van de truck.

- Trekker of bakwagen? Ik heb flink zitten zoeken en het aanbod in trekkers is groter. Echter de mogelijkheden om er reclame op te zetten is minder en ze rijden minder comfortabel zonder last op de schotel - wel kunnen wij een trekker makkelijk kwijt op onze bedrijfsparkeerplaats. Voor een bakwagen zouden we moeten zoeken naar een stallingsruimte.

- Aanschafbedrag? De voorkeur gaat uit naar een 2e hands betaalbare truck van 20.000 euro of minder excl. BTW. Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een Scania T-serie vanwege hun opvallende uiterlijk en het feit dat het merk wat meer het imago heeft van het opleuken en verfraaien van vrachtwagens. Ze zijn echter vrij zeldzaam dus misschien heeft iemand een suggestie die betrouwbaarder of betaalbaarder is.

- Staat van het voertuig? Er is wat budget beschikbaar om het voertuig te onderhouden maar we willen dit zo goedkoop mogelijk houden omdat we de truck maximaal een half jaar gaan gebruiken. Ik kan op internet meer dan genoeg trekkers vinden met kilometerstanden tussen de 300.000 en 1.500.000 kilometer maar ik kan niet beoordelen of deze nog probleemloos rijden. Dit staat vaak ook niet bij de advertentie vermeld. We zullen naar verwacht niet meer dan 5000 km afleggen in een half jaar tijd. Graag hoor ik van jullie ervaringen hoe groot de kans is dat een gebruikte truck onderhoud nodig heeft bij dit kilometrage.

- Belastingen? Ik heb een en ander uitgezocht en als we het voertuig op naam van een bedrijf zetten vallen de vaste lasten mee. Voor een euro 1 tot euro 3 truck bedraagt de wegenbelasting rond 25 euro per maand. Het voertuig zal een vaste chauffeur krijgen dus ook de verzekering valt niet al te hoog uit met 50-75 euro per maand. Ik zag echter ook nog wat over BZM. Nu gaan wij het voertuig niet inzetten om bedrijfsmatig goederen te vervoeren maar door het voertuig voor promotiedoeleinden te gebruiken is het gebruik wel commercieel. Ik kan niet achterhalen of we hiermee vrijstelling kunnen krijgen voor de BZM. Ook willen we een aantal evenementen in Duitsland langs, en ook hier is niet duidelijk of er vrijstelling geldt van MAUT.

- Nascholing? Ik heb zelf een groot rijbewijs maar mijn code 95 verloopt binnenkort. Nu heb ik even gekeken naar de vrijstelling voor code 95 maar ik kwam hier niet helemaal uit. Het lijkt erop dat er sowieso een vrijstelling is voor recreatief vervoer. Deze vrijstelling lijkt doorgevoerd op Europees niveau maar in Nederland geldt een beperking van maximaal 12 uren per week. Kan iemand duiden of ik zonder code 95 een vrachtwagen kan rijden met bovenstaand doel binnen Europa?

- Verbruik? Dit is denk ik verreweg de grootste kostenpost. Ik verwacht dat zeker een oudere vrachtwagen niet meer dan 1:3 rijdt. Ik vroeg me echter af of het nog veel verschil maakt dat er geen (zware) trailer achter hangt en of 1:4 a 1:5 haalbaar zou kunnen zijn met een zuinige rijstijl?

 

-Waardevastheid? Dit is een beetje een subjectieve vraag, maar wat wij natuurlijk het mooiste zouden vinden is als we de truck met winst zouden kunnen verkopen na 6 maanden om enige van de kosten te dekken. Dit is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar ik benieuwd wat jullie denken. Stel je koopt een vrachtwagen van 16.000 euro uit bouwjaar 2001 met 700.000 km op de teller dit je na een half jaar verkoop met een nieuw interieur, nieuwe lak, velgenbehandeling en wat onderhoud en 705.000 km op te teller. Zou hij dan meer opleveren?

 

Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat de strekking enigszins duidelijk is, ik heb hopelijk in jullie ogen ook voldoende vooronderzoek gedaan,

 

Graag hoor ik jullie meningen en reacties, elke suggestie is welkom,

 

Groeten,

 

Silvos

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
Gast transploft

Beste Forumleden,

 

Ik ben op dit moment bezig als eigen ondernemer in 3d printing. Nu wilde ik samen met enkele bevriende ondernemers een promotieactie op zetten om te laten zien wat wij gezamenlijk kunnen leveren/doen. Het blijkt erg lastig te vinden om een bedrijf te vinden wat al onze diensten tegelijk wil afnemen, daarom wilde wij gezamenlijk zelf een vrachtwagen aanschaffen (liefst met iets van sponsorkorting) om deze te voorzien van onze diensten. De keuze gaat specifiek uit naar een vrachtwagen omdat we hier al onze diensten in kunnen verwerken. Het voertuig zal onder andere voorzien worden van ge3dprinte onderdelen, een nieuwe laklaag, logo's en belettering en een vernieuwd interieur en gebruikt worden om onze diensten te promoten bij evenementen zoals het truckstarfestival, de truck grandprix, truck-pull evenementen en lokale evenementen gedurende de komende zomermaanden.

 

Nu beschik ik wel over een vrachtwagenrijbewijs maar weinig ervaring als chauffeur, laat staan de aanschaf van een vrachtwagen. Dit topic is dus bedoeld om een paar vragen op te helderen over het aankoopproces en de aanverwante kosten van het eigendom en gebruik van de truck.

- Trekker of bakwagen?

Ik zou voor een bakwagen gaan, Waarom, Inderdaad omdat U hier al Uw reclame op kwijt kan. (2 vliegen in 1 klap) 

Ik heb flink zitten zoeken en het aanbod in trekkers is groter. Echter de mogelijkheden om er reclame op te zetten is minder en ze rijden minder comfortabel zonder last op de schotel - wel kunnen wij een trekker makkelijk kwijt op onze bedrijfsparkeerplaats. Voor een bakwagen zouden we moeten zoeken naar een stallingsruimte. U kunt de bakwagen toch gewoon op de openbare weg kwijt ergens buiten de bebouwde kom, of op een industrie terrein

- Aanschafbedrag? De voorkeur gaat uit naar een 2e hands betaalbare truck van 20.000 euro of minder excl. BTW. Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een Scania T-serie vanwege hun opvallende uiterlijk en het feit dat het merk wat meer het imago heeft van het opleuken en verfraaien van vrachtwagens. Ze zijn echter vrij zeldzaam dus misschien heeft iemand een suggestie die betrouwbaarder of betaalbaarder is.

- Staat van het voertuig? Er is wat budget beschikbaar om het voertuig te onderhouden maar we willen dit zo goedkoop mogelijk houden omdat we de truck maximaal een half jaar gaan gebruiken. Ik kan op internet meer dan genoeg trekkers vinden met kilometerstanden tussen de 300.000 en 1.500.000 kilometer maar ik kan niet beoordelen of deze nog probleemloos rijden. Dit staat vaak ook niet bij de advertentie vermeld. We zullen naar verwacht niet meer dan 5000 km afleggen in een half jaar tijd. Graag hoor ik van jullie ervaringen hoe groot de kans is dat een gebruikte truck onderhoud nodig heeft bij dit kilometrage. Een goede handelaar zal heus wel een vrachtwagen kunnen leveren die voorzien is van een geldige APK en onderhouds beurt. De kilometerstand is niet echt belangrijk, daar U maar 5000 kilometer denkt te gaan rijden in dat half jaar. Ook zou U een deal met de handelaar kunnen sluiten dat U de vrachtauto een halfjaar in bruikleen krijgt, en dat er dan ook reclame van de handelaar op komt. Dan hoeft U zich ook niet druk te maken over de verkoop na dat half jaar

- Belastingen? Ik heb een en ander uitgezocht en als we het voertuig op naam van een bedrijf zetten vallen de vaste lasten mee. Voor een euro 1 tot euro 3 truck bedraagt de wegenbelasting rond 25 euro per maand. Houdt U er echter wel rekening mee, dat U met een voertuig ouder dan 8 jaar, lang niet overal meer rijden mag, dit betreft alle milieu zone´s en veel centrum´s alsmede de 2e Maasvlakte. Het voertuig zal een vaste chauffeur krijgen dus ook de verzekering valt niet al te hoog uit met 50-75 euro per maand. Ik zag echter ook nog wat over BZM. Nu gaan wij het voertuig niet inzetten om bedrijfsmatig goederen te vervoeren maar door het voertuig voor promotiedoeleinden te gebruiken is het gebruik wel commercieel. Ik kan niet achterhalen of we hiermee vrijstelling kunnen krijgen voor de BZM. Ook willen we een aantal evenementen in Duitsland langs, en ook hier is niet duidelijk of er vrijstelling geldt van MAUT.

- Nascholing? Ik heb zelf een groot rijbewijs maar mijn code 95 verloopt binnenkort. Nu heb ik even gekeken naar de vrijstelling voor code 95 maar ik kwam hier niet helemaal uit. Het lijkt erop dat er sowieso een vrijstelling is voor recreatief vervoer. Deze vrijstelling lijkt doorgevoerd op Europees niveau maar in Nederland geldt een beperking van maximaal 12 uren per week. Bij minder dan 12 uur per week, heeft U inderdaad vrijstelling..Kan iemand duiden of ik zonder code 95 een vrachtwagen kan rijden met bovenstaand doel binnen Europa? Ja

- Verbruik? Dit is denk ik verreweg de grootste kostenpost. Ik verwacht dat zeker een oudere vrachtwagen niet meer dan 1:3 rijdt. Ik vroeg me echter af of het nog veel verschil maakt dat er geen (zware) trailer achter hangt en of 1:4 a 1:5 haalbaar zou kunnen zijn met een zuinige rijstijl? Een gemiddelde bakwagen zonder lading zal toch nog zeker een gemiddeld verbruik halen van 1 op 3,5 en op de snelweg zeker boven de 1 op 4 uitkomen

 

-Waardevastheid? Dit is een beetje een subjectieve vraag, maar wat wij natuurlijk het mooiste zouden vinden is als we de truck met winst zouden kunnen verkopen na 6 maanden om enige van de kosten te dekken. Dit is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar ik benieuwd wat jullie denken. Stel je koopt een vrachtwagen van 16.000 euro uit bouwjaar 2001 met 700.000 km op de teller dit je na een half jaar verkoop met een nieuw interieur, nieuwe lak, velgenbehandeling en wat onderhoud en 705.000 km op te teller. Zou hij dan meer opleveren? Het ligt er dus maar aan, wat een gek er voor geeft. U zou ook met de handelaar kunnen afspreken, dat hij de truck over een half jaar weer van U terug koopt voor een vast afgesproken bedrag.... Bij bruikleen heeft U dit probleem dus helemaal niet

 

Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat de strekking enigszins duidelijk is, ik heb hopelijk in jullie ogen ook voldoende vooronderzoek gedaan,

 

Graag hoor ik jullie meningen en reacties, elke suggestie is welkom,

 

Groeten,

 

Silvos

In het rood zijn mijn antwoorden, ik hoop dat U er wat mee kan

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Van Venroy Oss heeft regelmatig leuke 2e hands dingen staan >> klik << 

 

 

 

Bedankt voor de tip, maar onze aanpassingen/diensten zullen zich meer focussen op het reguliere interieur en exterieur van de vrachtwagen. De voertuigen bij Van Venroy zijn meer gericht op promotie van diensten buiten de transportmarkt om/meer een mobiele winkel.

 

 

In het rood zijn mijn antwoorden, ik hoop dat U er wat mee kan

 

Bedankt voor de reactie. Met name de suggestie om iets met bruikleen/promotie te doen vind ik interessant. Denk je dat bedrijven hier welwillend tegenover staan?

 

 

Je kunt volgens mij net zo goed een grote bestelbus kopen.

 

De meeste van onze diensten richten zich specifiek op de truckersmarkt. We gaan bijvoorbeeld de spiegelkappen 3d-printen. Dit is iets wat voor vrachtwagen(liefhebbers) interessanter is en eerder zal gebeuren dan bij de gemiddelde bestelwagen. Daarnaast valt een mooie torpedo natuurlijk veel meer op dan een oude transit.

 

 

Bij Lexmond staat een volvo neus te koop.

Eurovignet ben je niet nodig beneden de 12 ton ?? Maar als je ook dld in wilt is het misschien verstandig de schotel te verwijderen.

 

Ik kan zo 1,2,3 niet vinden in google welke lexmond je bedoelt. Wat betreft het eurovignet, ik dacht inderdaad dat je dit niet nodig had onder de 12 ton. Maar onduidelijk is of dit de maximum massa is of het gewicht op dat moment.

 

Bij Troostwijk is er op dit moment nog een veiling van Trucks, misschien zit er wat bij voor je.

 

https://www.troostwijkauctions.com/nl/trekkers/02-20279-918/

 

 

Je moet er wel snel bij zijn want de veiling sluit bijna.

 

Bedankt voor de tip, staan best mooie dingen tussen, maar om binnen nu en 4 uur het ding al aan te schaffen is me iets te snel ;-)

 

Vrijstelling voor Code95 geld volgens mij alleen als je binnen Nederland blijft. De vraagsteller geeft aan shows en evenementen in Duitsland te willen bezoeken. En ik geloof niet dat je er dan mee weg komt.

 

Stond die Torpedo van Eit Blanken van Flex-in niet te koop? Dat is een nette auto.

 

Zelf zou ik toch kiezen voor een bakwagen trouwens. Dan kan de laadruimte worden ingericht als ontvangstruimte/showroom.

 

De truck zelf moet als het ware het visitekaartje worden dus ik ben er nog niet uit of een bakwagen verstandiger is. Kan natuurlijk wel handig zijn als je een keer wat spullen mee moet vervoeren.

Wat betreft code 95, ik vond het volgende op http://www.evo.nl/site/code-95-vrijstellingen

 

Europese code 95 vrijstellingen:

 

  • Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privé-doeleinden
  • Voertuigen die materieel of uitrusting vervoeren die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft, mits het rijden met het voertuig niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is. (in Nederland wordt hier maximaal 12 uur rijtijd per chauffeur per week aan verbonden)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor dit vervoer ben je inderdaad niet code-95 plichtig. Het betreft vervoer ondergeschikt aan de hoofdactiviteit (namelijk 'markt'verkoop)

 

Eurovignet heb je in Nederland en België nodig maar kun je ook per dag kopen bij een aangesloten tankstation en kost dan 8 euro per dag. Je inschatting voor verzekering vind ik erg laag, ik hoop dat je dit goed nagevraagd hebt.

 

Ik vind het raar dat je een vrachtwagen maar voor een halfjaar wil gebruiken. Verwacht je dat je dit jaar zoveel verdiend dat je in oktober kunt verhuizen naar de Bahama's en daar op het strand liggen? Zo niet, waarom bouw je de vrachtwagen dan niet één keer goed op en blijf je die gebruiken. Overigens, vrijwel alle verkopers van vrachtwagenaccessoires verkopen op markten zonder vrachtwagen. Want de kwaliteit van spullen kun je soms beter in een schap beoordelen dan hangend aan een vrachtwagen.

 

Wil je het wel, zou ik inderdaad kijken naar een tweedehands trekker van 10 jaar oud. Scania 4-serie, DAF 95XF oid. Dat zijn best nog representatieve auto's. Eventuele spullen en stand kun je dan in een bestelbus meenemen. Dan kun je ook weer snel van je vrachtwagen af.

 

Een handelaar zal niet snel een oude auto verhuren, want als er wat mee is draait hij er voor op. Reparaties aan een vrachtwagen zijn niet goedkoop en garanties geeft niemand. Bovendien, als deze heel anders terugkomt als hij hem weggegeven heeft (in het slechtste geval onverkoopbaar, niet iedereen heeft dezelfde smaak), wie betaalt die schade dan?

 

Succes ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je kan altijd nog een bak(je) achterop de trekker zetten, zoals de kermis dat oa doet.

Ik zou minimaal euro 4 nemen ivm waarde vast / milieuzone.

Als we het toch over waardevast hebben, kom je in het algemeen uit op neuzen en een scania V8.

Vraag me niet waarom, maar een V8 schijnt iets magisch te hebben.

 

Als je bedenkt dat de koppeling ergens tussen de 600000 en 800000 dkm vervangen wordt, zou ik liever iets kiezen wat erboven, of ruim eronder zit, maar vraag de onderhoudshistorie anders even op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden