[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]Spring naar bijdragen
Ik ben op dit moment bezig als eigen ondernemer in 3d printing. Nu wilde ik samen met enkele bevriende ondernemers een promotieactie op zetten om te laten zien wat wij gezamenlijk kunnen leveren/doen. Het blijkt erg lastig te vinden om een bedrijf te vinden wat al onze diensten tegelijk wil afnemen, daarom wilde wij gezamenlijk zelf een vrachtwagen aanschaffen (liefst met iets van sponsorkorting) om deze te voorzien van onze diensten. De keuze gaat specifiek uit naar een vrachtwagen omdat we hier al onze diensten in kunnen verwerken. Het voertuig zal onder andere voorzien worden van ge3dprinte onderdelen, een nieuwe laklaag, logo's en belettering en een vernieuwd interieur en gebruikt worden om onze diensten te promoten bij evenementen zoals het truckstarfestival, de truck grandprix, truck-pull evenementen en lokale evenementen gedurende de komende zomermaanden.
Nu beschik ik wel over een vrachtwagenrijbewijs maar weinig ervaring als chauffeur, laat staan de aanschaf van een vrachtwagen. Dit topic is dus bedoeld om een paar vragen op te helderen over het aankoopproces en de aanverwante kosten van het eigendom en gebruik van de truck.
- Trekker of bakwagen? Ik heb flink zitten zoeken en het aanbod in trekkers is groter. Echter de mogelijkheden om er reclame op te zetten is minder en ze rijden minder comfortabel zonder last op de schotel - wel kunnen wij een trekker makkelijk kwijt op onze bedrijfsparkeerplaats. Voor een bakwagen zouden we moeten zoeken naar een stallingsruimte.
- Aanschafbedrag? De voorkeur gaat uit naar een 2e hands betaalbare truck van 20.000 euro of minder excl. BTW. Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een Scania T-serie vanwege hun opvallende uiterlijk en het feit dat het merk wat meer het imago heeft van het opleuken en verfraaien van vrachtwagens. Ze zijn echter vrij zeldzaam dus misschien heeft iemand een suggestie die betrouwbaarder of betaalbaarder is.
- Staat van het voertuig? Er is wat budget beschikbaar om het voertuig te onderhouden maar we willen dit zo goedkoop mogelijk houden omdat we de truck maximaal een half jaar gaan gebruiken. Ik kan op internet meer dan genoeg trekkers vinden met kilometerstanden tussen de 300.000 en 1.500.000 kilometer maar ik kan niet beoordelen of deze nog probleemloos rijden. Dit staat vaak ook niet bij de advertentie vermeld. We zullen naar verwacht niet meer dan 5000 km afleggen in een half jaar tijd. Graag hoor ik van jullie ervaringen hoe groot de kans is dat een gebruikte truck onderhoud nodig heeft bij dit kilometrage.
- Belastingen? Ik heb een en ander uitgezocht en als we het voertuig op naam van een bedrijf zetten vallen de vaste lasten mee. Voor een euro 1 tot euro 3 truck bedraagt de wegenbelasting rond 25 euro per maand. Het voertuig zal een vaste chauffeur krijgen dus ook de verzekering valt niet al te hoog uit met 50-75 euro per maand. Ik zag echter ook nog wat over BZM. Nu gaan wij het voertuig niet inzetten om bedrijfsmatig goederen te vervoeren maar door het voertuig voor promotiedoeleinden te gebruiken is het gebruik wel commercieel. Ik kan niet achterhalen of we hiermee vrijstelling kunnen krijgen voor de BZM. Ook willen we een aantal evenementen in Duitsland langs, en ook hier is niet duidelijk of er vrijstelling geldt van MAUT.
- Nascholing? Ik heb zelf een groot rijbewijs maar mijn code 95 verloopt binnenkort. Nu heb ik even gekeken naar de vrijstelling voor code 95 maar ik kwam hier niet helemaal uit. Het lijkt erop dat er sowieso een vrijstelling is voor recreatief vervoer. Deze vrijstelling lijkt doorgevoerd op Europees niveau maar in Nederland geldt een beperking van maximaal 12 uren per week. Kan iemand duiden of ik zonder code 95 een vrachtwagen kan rijden met bovenstaand doel binnen Europa?
- Verbruik? Dit is denk ik verreweg de grootste kostenpost. Ik verwacht dat zeker een oudere vrachtwagen niet meer dan 1:3 rijdt. Ik vroeg me echter af of het nog veel verschil maakt dat er geen (zware) trailer achter hangt en of 1:4 a 1:5 haalbaar zou kunnen zijn met een zuinige rijstijl?
-Waardevastheid? Dit is een beetje een subjectieve vraag, maar wat wij natuurlijk het mooiste zouden vinden is als we de truck met winst zouden kunnen verkopen na 6 maanden om enige van de kosten te dekken. Dit is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar ik benieuwd wat jullie denken. Stel je koopt een vrachtwagen van 16.000 euro uit bouwjaar 2001 met 700.000 km op de teller dit je na een half jaar verkoop met een nieuw interieur, nieuwe lak, velgenbehandeling en wat onderhoud en 705.000 km op te teller. Zou hij dan meer opleveren?
Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat de strekking enigszins duidelijk is, ik heb hopelijk in jullie ogen ook voldoende vooronderzoek gedaan,
Graag hoor ik jullie meningen en reacties, elke suggestie is welkom,
You can post now and register later.
If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.
Vraag
Silvos
Beste Forumleden,
Ik ben op dit moment bezig als eigen ondernemer in 3d printing. Nu wilde ik samen met enkele bevriende ondernemers een promotieactie op zetten om te laten zien wat wij gezamenlijk kunnen leveren/doen. Het blijkt erg lastig te vinden om een bedrijf te vinden wat al onze diensten tegelijk wil afnemen, daarom wilde wij gezamenlijk zelf een vrachtwagen aanschaffen (liefst met iets van sponsorkorting) om deze te voorzien van onze diensten. De keuze gaat specifiek uit naar een vrachtwagen omdat we hier al onze diensten in kunnen verwerken. Het voertuig zal onder andere voorzien worden van ge3dprinte onderdelen, een nieuwe laklaag, logo's en belettering en een vernieuwd interieur en gebruikt worden om onze diensten te promoten bij evenementen zoals het truckstarfestival, de truck grandprix, truck-pull evenementen en lokale evenementen gedurende de komende zomermaanden.
Nu beschik ik wel over een vrachtwagenrijbewijs maar weinig ervaring als chauffeur, laat staan de aanschaf van een vrachtwagen. Dit topic is dus bedoeld om een paar vragen op te helderen over het aankoopproces en de aanverwante kosten van het eigendom en gebruik van de truck.
- Trekker of bakwagen? Ik heb flink zitten zoeken en het aanbod in trekkers is groter. Echter de mogelijkheden om er reclame op te zetten is minder en ze rijden minder comfortabel zonder last op de schotel - wel kunnen wij een trekker makkelijk kwijt op onze bedrijfsparkeerplaats. Voor een bakwagen zouden we moeten zoeken naar een stallingsruimte.
- Aanschafbedrag? De voorkeur gaat uit naar een 2e hands betaalbare truck van 20.000 euro of minder excl. BTW. Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een Scania T-serie vanwege hun opvallende uiterlijk en het feit dat het merk wat meer het imago heeft van het opleuken en verfraaien van vrachtwagens. Ze zijn echter vrij zeldzaam dus misschien heeft iemand een suggestie die betrouwbaarder of betaalbaarder is.
- Staat van het voertuig? Er is wat budget beschikbaar om het voertuig te onderhouden maar we willen dit zo goedkoop mogelijk houden omdat we de truck maximaal een half jaar gaan gebruiken. Ik kan op internet meer dan genoeg trekkers vinden met kilometerstanden tussen de 300.000 en 1.500.000 kilometer maar ik kan niet beoordelen of deze nog probleemloos rijden. Dit staat vaak ook niet bij de advertentie vermeld. We zullen naar verwacht niet meer dan 5000 km afleggen in een half jaar tijd. Graag hoor ik van jullie ervaringen hoe groot de kans is dat een gebruikte truck onderhoud nodig heeft bij dit kilometrage.
- Belastingen? Ik heb een en ander uitgezocht en als we het voertuig op naam van een bedrijf zetten vallen de vaste lasten mee. Voor een euro 1 tot euro 3 truck bedraagt de wegenbelasting rond 25 euro per maand. Het voertuig zal een vaste chauffeur krijgen dus ook de verzekering valt niet al te hoog uit met 50-75 euro per maand. Ik zag echter ook nog wat over BZM. Nu gaan wij het voertuig niet inzetten om bedrijfsmatig goederen te vervoeren maar door het voertuig voor promotiedoeleinden te gebruiken is het gebruik wel commercieel. Ik kan niet achterhalen of we hiermee vrijstelling kunnen krijgen voor de BZM. Ook willen we een aantal evenementen in Duitsland langs, en ook hier is niet duidelijk of er vrijstelling geldt van MAUT.
- Nascholing? Ik heb zelf een groot rijbewijs maar mijn code 95 verloopt binnenkort. Nu heb ik even gekeken naar de vrijstelling voor code 95 maar ik kwam hier niet helemaal uit. Het lijkt erop dat er sowieso een vrijstelling is voor recreatief vervoer. Deze vrijstelling lijkt doorgevoerd op Europees niveau maar in Nederland geldt een beperking van maximaal 12 uren per week. Kan iemand duiden of ik zonder code 95 een vrachtwagen kan rijden met bovenstaand doel binnen Europa?
- Verbruik? Dit is denk ik verreweg de grootste kostenpost. Ik verwacht dat zeker een oudere vrachtwagen niet meer dan 1:3 rijdt. Ik vroeg me echter af of het nog veel verschil maakt dat er geen (zware) trailer achter hangt en of 1:4 a 1:5 haalbaar zou kunnen zijn met een zuinige rijstijl?
-Waardevastheid? Dit is een beetje een subjectieve vraag, maar wat wij natuurlijk het mooiste zouden vinden is als we de truck met winst zouden kunnen verkopen na 6 maanden om enige van de kosten te dekken. Dit is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar ik benieuwd wat jullie denken. Stel je koopt een vrachtwagen van 16.000 euro uit bouwjaar 2001 met 700.000 km op de teller dit je na een half jaar verkoop met een nieuw interieur, nieuwe lak, velgenbehandeling en wat onderhoud en 705.000 km op te teller. Zou hij dan meer opleveren?
Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat de strekking enigszins duidelijk is, ik heb hopelijk in jullie ogen ook voldoende vooronderzoek gedaan,
Graag hoor ik jullie meningen en reacties, elke suggestie is welkom,
Groeten,
Silvos
Link naar opmerking
Deel via andere websites
9 antwoorden op deze vraag
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.