Spring naar bijdragen
Daffieduck007

Van der Aart Drachten failliet

Recommended Posts

DRACHTEN - Op donderdag 7 mei zijn voor de rechtbank van Noord-Nederland vijf BV's van Van der Aart uit Drachten failliet verklaard. Het gaat om Van der Aart Personeel en Organisatie BV, Van der Aart International BV, Roorda International Transport Services BV, Van der Aart Vastgoed BV en Van der Aart Expeditie en Transport BV. Alle BV's waren gevestigd aan de Bolder 70 in Drachten.

Curator mr. Crossen was vrijdagochtend niet in de gelegenheid verdere toelichting op het faillissement te geven.

Dinsdag 21 april meldde Transport Online al dat werknemers van het bedrijf faillissement aangevraagd hadden. Volgens de bedrijfsadvocaat van Van der Aart, Peter de Wilde, ging het om drie werknemers.

"Ze menen geld tegoed van de onderneming te hebben", wilde de raadsman kwijt. Verder is hij niet gul met details. "Ze zijn bij het bedrijf in dienst", meldt hij. Maar op de vraag of de chauffeurs nog achter het stuur zitten wilde hij toen geen commentaar geven.

 

 

Of er een doorstart komt is in dit stadium nog niet bekend.

 

Van der Aart uit Drachten is al langere tijd negatief in het nieuws. Onder het motto ‘Van der Aart helpt iedereen in de stront’ overhandigden maandag 22 december een aantal gedupeerde vrachtwagenchauffeurs met hun families het transportbedrijf uit Drachten kerstpakketjes met ‘dezelfde toepasselijke inhoud’.

van-der-Aart-01.jpg

Van der Aart Transport uit Drachten werkte jarenlang met een illegale constructie, waarbij vrachtwagenchauffeurs opdraaiden voor de ondernemersrisico’s van het bedrijf. Zodra chauffeurs stopten met hun werk voor van der Aart, kregen zij te maken met torenhoge rekeningen. Eerder lag het bedrijf al onder vuur van de inspectie die de constructie verbood. Het bedrijf moest haar werkwijze om die reden aanpassen.

 

Bron: Transport-online.nl

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou Routier! Weer een man of dertig op straat in een regio waar geen kloot aan werk is te vinden! Geweldig weer... :stom:

 

 

(ik denk toch dat die mannen die jarenlang gewoon als (schijn)-zelfstandige bij Van der Aart hun brood verdienden en al die tijd zuinig waren en trots met hun 'eigen' auto, dat er daar nu toch wel zijn die zich achter de oren krabben en waarschijnlijk wel wrok voelen jegens die mensen aan wie ze het te danken hebben dat ze nu op straat staan met NIETS. Behalve een dikke schuld en een arbeidsverleden van enkele maanden)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze hebben Van der Aart er niet mee te pakken. Vreemd dat bedrijven met witte kentekens nog steeds goed verdienen en maar doorgaan, terwijl deze bedrijven als o.a. Van der Aart kapot moeten van de vakbonden. Niet dat ik het volledig eens ben met de constructie maar op zich zou het wettelijk vastgelegd moeten worden dat je binnen 1 of 2 jaar je vakdiploma op zak moet hebben terwijl je bij bv. Van der Aart werkzaam bent. De transportsector is nu eenmaal toe aan vernieuwing. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd, zolang ze bestaan spreekt iedereen er slecht over, nu gaan ze naar de knoppen en dan is het ineens een prima bedrijf  :confused:

En die 30 man kunnen morgen ergens anders beginnen, ze hebben tenslotte een eigen vrachtauto en Niwo vergunning, toch  :p

 

En een goed indiaans spreekwoord zegt, haddie nie moeten gokken, nano nano  ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Die 3 chauffeurs claimden nog veel geld van hem, nu ze het failliet hebben laten gaan kunnen ze denk wel fluiten naar hun centen en de overige jongens die daar reden ook.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar hebben we het nu eigenlijk over? Werknemers, (schijn)zelfstandigen of ja...wat zijn het nu eigenlijk?. Het loopt allemaal een beetje door elkaar in dit verhaal. Wat blijft is dat het aanvragen van het faillissement geen goede beslissing was. Er zijn ook andere mogelijkheden, en dan bedoel ik legitieme. Nu staat iedereen waarschijnlijk met lege handen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast transploft

Het lijkt mij, dat de tijd van andere mogelijke oplossingen al ver achter hun lag. Als er linksom of rechtsom toch geen geld los komt, dan rest er niets anders dan te zorgen dat er niet nog meer "slachtoffers" vallen.

En nu v/d Aart failliet is, kunnen die (schijn) zelfstandigen het werk (dat immers blijft) zelf mooi weg rijden voor een betere prijs dan v/d Aart hun betaalde....... Dit heet eens"win win" situatie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

 Dit heet eens"win win" situatie

 

Een ander (waarschijnlijker) scenario is dat al die mannen die al jaren hun brood verdienden via Van der Aart en trots waren op hun 'eigen' wagen nu -met een arbeidsverleden van slechts enkele maanden- in de bijstand raken met ook nog eens de fianciele last van een bank of lease-maatschappij die als een molensteen om hun nek hangt. Want wel een auto maar geen vergunning om er mee te werken.

 

Die mannen eindigen straks allemaal in de schuldhulpverlening zodat dat wij -de maatschappij- er weer voor mogen opdraaien.

 

Eigen schuld zegt Ger dan. Maar ik leg toch de schuld neer bij het FNV waar ze nu de champagne opentrekken, want "weer een positief resultaat geboekt. Weer een bedrijf om zeep geholpen."

 

Het enige positieve is heel misschien dat we straks weer wat werkloze chauffeurs  mogen verwelkomen die dit forum via de zoekfunctie op Google hebben gevonden. Maar of we daar blij mee moeten zijn waag ik te betwijfelen.

bewerkt door RobNiat

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik ook dit bedrijf gebruikt als opstap om mijn papieren te halen. Niks mis mee. Het probleem is denk ik, dat veel chauffeurs het als "te mooi om waar te zijn" zien en gaan voor een langere periode toch voor dit soort bedrijven rijden. Het risico wordt per maand hoger. In de praktijk zijn veel chauffeurs die wel dromen als eigenrijder maar dit totaal niet zijn. Administratie en al de rompslomp is helaas geen bijzaak maar keiharde realiteit om het hoofd boven water te houden. Extra lampen, pk's en leren interieur zijn bijzaak! Veel chauffeurs die nu ontslagen zijn bij Van der Aart kunnen beter in loondienst blijven. Of gebruik deze ww-periode om nu eens aan de studie te gaan. Reken dan eens alles na en ga dan lekker toch bij een baas werken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Een ander (waarschijnlijker) scenario is dat al die mannen die al jaren hun brood verdienden via Van der Aart en trots waren op hun 'eigen' wagen nu -met een arbeidsverleden van slechts enkele maanden- in de bijstand raken met ook nog eens de fianciele last van een bank of lease-maatschappij die als een molensteen om hun nek hangt. Want wel een auto maar geen vergunning om er mee te werken.

 

Die mannen eindigen straks allemaal in de schuldhulpverlening zodat dat wij -de maatschappij- er weer voor mogen opdraaien.

 

Eigen schuld zegt Ger dan. Maar ik leg toch de schuld neer bij het FNV waar ze nu de champagne opentrekken, want "weer een positief resultaat geboekt. Weer een bedrijf om zeep geholpen."

 

Het enige positieve is heel misschien dat we straks weer wat werkloze chauffeurs  mogen verwelkomen die dit forum via de zoekfunctie op Google hebben gevonden. Maar of we daar blij mee moeten zijn waag ik te betwijfelen.

Rob ga nu eens niet elke kromme actie goedpraten, dat bedrijf is verkeert bezig en over de rug van een paar möchte gerne ZZPers verdienen ze geld, die chauffeurs die daar mee in zee zijn gegaan hebben het toch echt aan zelf  te wijten als het fout gaat, overigens heeft FNV het faillissement niet aangevraagd, het was de directeur zelf die het gedaan heeft, waarschijnlijk zag hij de bui al hangen, hij is dus degene die je aan moet spreken.

En FNV of CNV trekt geen fles open als er een bedrijf failliet gaat, wel al er een neet minder is.

 

Dat er mannen een molensteen om de nek hebben hangen zijn ze zelf schuld, ze hadden een keus en die hebben ze gemaakt.

 

 

 

Transportbedrijf Van der Aart uit Drachten is failliet verklaard. Dat gebeurde op verzoek van de directeur. Op het moment van het faillissement waren er bijna 20 mensen in dienst bij Van der Aart. De curator zegt dat één partij zich al heeft gemeld voor overname van het Drachtster transportbedrijf.

bron: >> klik << 

 

Het bedrijf wordt dus waarschijnlijk (schoon en schuldenvrij) over genomen door de volgende neet  ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi dat dit bedrijf van de markt is. Verziekers tot en met. Dit is geen ondernemen op een etische manier. En hier een terechte opmerking dat enkele eigen rijders van dit bedrijf wellicht moeten nadenken of ze wel echt ondernemers zijn. Beter voor je eigen boterham werken dan toch eens soort slaaf. Wat levert het nu meer op dat in loondienst? Eigen wagen maar dan met logo Van Aart erop?

 

Wie waren de klanten eigenlijk van Van Aart?

 

Je kunt zeggen wat je wilt over Atema maar hij doet iets en de rest blijft maar kijken. Of het altijd de goede weg is is een andere vraag.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

En nu v/d Aart failliet is, kunnen die (schijn) zelfstandigen het werk (dat immers blijft) zelf mooi weg rijden voor een betere prijs dan v/d Aart hun betaalde....... Dit heet eens"win win" situatie

Denk het niet, want zoals je zelf al zegt (schijn) zelfstandigen, dus geen vergunning en zonder vergunning niet rijden en al helemaal niet het werk overnemen.

Voor die jongens rest niks anders dan snel de vergunning halen of een nieuwe werkgever zoeken om inkomsten te behouden want de lasten van de auto gaan gewoon door en wellicht missen ze ook nog een hoop geld wat door het faillissement niet meer betaald gaat worden, dubbel genaaid en dat door je eigen (ex) collega's.

Maar goed, ik neem aan dat ze wisten waar ze aan begonnen en dan moet je ook op de blaren zitten als het mis gaat.

Alhoewel, afgelopen donderdag komt een verlader naar mij toe of ik DAS transport Veendam ken want een kennis van hem had zich voor €20.000.- ingekocht om daar te mogen rijden, nou ken ik DAS Veendam niet maar meende het hier wel eens voorbij heb zien komen, ik heb hem maar geadviseerd hem op andere gedachten te brengen want lijkt mij geen gezonde situatie.

Misschien dat die DAS het werk wel heeft overgenomen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Rob ga nu eens niet elke kromme actie goedpraten, dat bedrijf is verkeert bezig en over de rug van een paar möchte gerne ZZPers verdienen ze geld, die chauffeurs die daar mee in zee zijn gegaan hebben het toch echt aan zelf  te wijten als het fout gaat, overigens heeft FNV het faillissement niet aangevraagd, het was de directeur zelf die het gedaan heeft, waarschijnlijk zag hij de bui al hangen, hij is dus degene die je aan moet spreken.

En FNV of CNV trekt geen fles open als er een bedrijf failliet gaat, wel al er een neet minder is.

 

Dat er mannen een molensteen om de nek hebben hangen zijn ze zelf schuld, ze hadden een keus en die hebben ze gemaakt.

 

bron: >> klik << 

 

 

 

Ger, die mensen hebben jarenlang naar volle tevredenheid gewerkt toen ze nog gewoon als schijnzelfstandige via Van der Aart aan de gang waren. TOTDAT het FNV 'ingreep' en daar de boel overhoop gooide. Daarna liep alles de mist in en uiteindelijk draaide dat dus uit op dit faillissement.

 

Dat het niet verstandig is geweest om op zo'n manier zonder kennis van zaken 'voor jezelf te beginnen' staat buiten kijf. Dat de methode die Van der Aart er op nahield ongewenst was, daar kunnen we het misschien ook nog wel over eens worden. (hoewel ik de details niet ken en er niet echt een mening over heb)

 

Maar om nu een lange neus naar die mannen te trekken, hard te roepen "eigen schuld, dikke bult" en ze de schuldhulpverlening in te helpen (want daar zal het voor velen op uitdraaien) dat vind ik niet gepast. Dat verdienen deze mannen die altijd hard hebben gewerkt in de hoop iets voor zichzelf en hun familie op te bouwen (en daaronder beschouw ik ook de Heer van der Aart zelf) absoluut niet. Dat vind ik bijzonder asociaal.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast transploft

Toch vreemd dat nu v/d Aart failliet is verklaart er weer mensen zijn die het blijkbaar jammer vinden, en dan ook nog weer de schuld leggen bij de bonden en de (ex) collega's. Blijkbaar wordt er gemakshalve maar even vergeten dat het ex werknemers zijn geweest (mensen die door de Heer v/d Aart in de zeik genomen zijn) die al een tijd geleden naar onder andere de bond gestapt zijn. De bonden hebben echt geen glazen bol waarin ze gelijk zien welk bedrijf ze aan moeten pakken. En in de loop der tijd is er al zoveel negatiefs over dit bedrijf geschreven, dat je dus zo langzamerhand wel kan stellen dat de chauffeurs die nu de dupe dreigen te worden dit toch wel aan zich zelf te danken hebben. Ze hadden in ieder geval 2 opties die Ze niet wilden benutten (om wat voor reden dan ook).
1 zo snel mogelijk alsnog je pariëren halen en een eigen NIWO vergunning aanvragen.
2 zo snel mogelijk Stoppen en weg gaan bij v/d Aart.
Diegene die dus voor optie 2 gekozen hebben zijn nu mogelijk de personen die voor dit faillissement gezorgd hebben.
Het was dom om mee te gaan in deze constructie, maar nog veel dommer om te blijven denken dat alles wel goed blijft gaan. Hoe krukkig het ook is. Ze hebben gegokt, en zoals meestal ook verloren. Een echte ondernemer overdenkt werst de risico's die een "eigen" bedrijf met zich mee brengt. De meeste zullen wel zonder werk gekomen zijn, en zonder nadenken in dit avontuur gestapt zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

post-3876-0-52489600-1431180265_thumb.jp

Denk het niet, want zoals je zelf al zegt (schijn) zelfstandigen, dus geen vergunning en zonder vergunning niet rijden en al helemaal niet het werk overnemen.
Voor die jongens rest niks anders dan snel de vergunning halen of een nieuwe werkgever zoeken om inkomsten te behouden want de lasten van de auto gaan gewoon door en wellicht missen ze ook nog een hoop geld wat door het faillissement niet meer betaald gaat worden, dubbel genaaid en dat door je eigen (ex) collega's.

Maar goed, ik neem aan dat ze wisten waar ze aan begonnen en dan moet je ook op de blaren zitten als het mis gaat.

Alhoewel, afgelopen donderdag komt een verlader naar mij toe of ik DAS transport Veendam ken want een kennis van hem had zich voor €20.000.- ingekocht om daar te mogen rijden, nou ken ik DAS Veendam niet maar meende het hier wel eens voorbij heb zien komen, ik heb hem maar geadviseerd hem op andere gedachten te brengen want lijkt mij geen gezonde situatie.

Misschien dat die DAS het werk wel heeft overgenomen.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp er geen moer meer van. De ene keer spreekt men van personeel, dan van Ondernemersrisico, ja waar hebben we het nu over. Maar des al niet te min blijft overeind dat de door dit bedrijf toegepaste constructie niet legaal was. Aan de andere kant moeten de "Wannabee" ondernemers de hand ook in eigen boezem steken. Zij wilden toch zo graag? Een keuze zonder na te denken over de gevolgen. Daar maakte v.d. Aart handig gebruik van, beter gezegd misbruik. It takes 2 to tango luidt het gezegde. Nu huilen zijn krokodillentranen. Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat in de regel ook. Dat geldt zeker in de wereld die TRANSPORT heet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

 De ene keer spreekt men van personeel, dan van Ondernemersrisico, ja waar hebben we het nu over

 

Deze vraag was al eerder gesteld door Limboman

 

Even heel globaal dan: Van der Aart werkte met een constructie waarbij de chauffeurs een vrachtauto kochten en deze verhuurden aan Van der Aart. En vervolgens zelf met deze auto reden. 'Ondernemers' dus. De huurprijs van de auto was afhankelijk van de gedane werkzaamheden.

Na rechtszaken van het FNV is deze constructie illegaal verklaard. Van der Aart moest dus een normale marktconforme huurprijs gaan betalen voor de auto's en de chauffeurs in dienst nemen. Uiteraard tegen de geldende CAO. Dus zo werden de (schijn-) ondernemers 'personeel'.

 

Dat kon dus schijnbaar niet uit en het draaide uit op het faillissement van Van der Aart.

 

(Gevolg is nu dat deze mannen vastzitten aan een (duur) leasecontract, maar zonder werk of vergunning. Met een arbeidsverleden van slechts enkele maanden. En dat in een regio waar sowieso al weinig werk is. Het faillissement van Van der Aart zal dus waarschijnlijk een aantal persoonlijke faillissementen tot gevolg hebben. Maar dat doet er nu even niet toe.)

bewerkt door Knoalster
1 regel verwijderd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.transport-online.nl/site/59457/curator-van-der-aart-maakt-na-pinksteren-waarschijnlijk-doorstart/

 

 

 Volgens waarnemend curator Ynze Talstra zal het failliete transportbedrijf van Van der Aart uit Drachten naar alle verwachting na Pinksteren een doorstart maken. Dat meldt de Leeuwarder Courant in haar zaterdageditie.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...