[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Van der Aart Drachten failliet


Recommended Posts

  • Forumlid

DRACHTEN - Op donderdag 7 mei zijn voor de rechtbank van Noord-Nederland vijf BV's van Van der Aart uit Drachten failliet verklaard. Het gaat om Van der Aart Personeel en Organisatie BV, Van der Aart International BV, Roorda International Transport Services BV, Van der Aart Vastgoed BV en Van der Aart Expeditie en Transport BV. Alle BV's waren gevestigd aan de Bolder 70 in Drachten.

Curator mr. Crossen was vrijdagochtend niet in de gelegenheid verdere toelichting op het faillissement te geven.

Dinsdag 21 april meldde Transport Online al dat werknemers van het bedrijf faillissement aangevraagd hadden. Volgens de bedrijfsadvocaat van Van der Aart, Peter de Wilde, ging het om drie werknemers.

"Ze menen geld tegoed van de onderneming te hebben", wilde de raadsman kwijt. Verder is hij niet gul met details. "Ze zijn bij het bedrijf in dienst", meldt hij. Maar op de vraag of de chauffeurs nog achter het stuur zitten wilde hij toen geen commentaar geven.

 

 

Of er een doorstart komt is in dit stadium nog niet bekend.

 

Van der Aart uit Drachten is al langere tijd negatief in het nieuws. Onder het motto ‘Van der Aart helpt iedereen in de stront’ overhandigden maandag 22 december een aantal gedupeerde vrachtwagenchauffeurs met hun families het transportbedrijf uit Drachten kerstpakketjes met ‘dezelfde toepasselijke inhoud’.

van-der-Aart-01.jpg

Van der Aart Transport uit Drachten werkte jarenlang met een illegale constructie, waarbij vrachtwagenchauffeurs opdraaiden voor de ondernemersrisico’s van het bedrijf. Zodra chauffeurs stopten met hun werk voor van der Aart, kregen zij te maken met torenhoge rekeningen. Eerder lag het bedrijf al onder vuur van de inspectie die de constructie verbood. Het bedrijf moest haar werkwijze om die reden aanpassen.

 

Bron: Transport-online.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ze hebben Van der Aart er niet mee te pakken. Vreemd dat bedrijven met witte kentekens nog steeds goed verdienen en maar doorgaan, terwijl deze bedrijven als o.a. Van der Aart kapot moeten van de vakbonden. Niet dat ik het volledig eens ben met de constructie maar op zich zou het wettelijk vastgelegd moeten worden dat je binnen 1 of 2 jaar je vakdiploma op zak moet hebben terwijl je bij bv. Van der Aart werkzaam bent. De transportsector is nu eenmaal toe aan vernieuwing. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar hebben we het nu eigenlijk over? Werknemers, (schijn)zelfstandigen of ja...wat zijn het nu eigenlijk?. Het loopt allemaal een beetje door elkaar in dit verhaal. Wat blijft is dat het aanvragen van het faillissement geen goede beslissing was. Er zijn ook andere mogelijkheden, en dan bedoel ik legitieme. Nu staat iedereen waarschijnlijk met lege handen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Het lijkt mij, dat de tijd van andere mogelijke oplossingen al ver achter hun lag. Als er linksom of rechtsom toch geen geld los komt, dan rest er niets anders dan te zorgen dat er niet nog meer "slachtoffers" vallen.

En nu v/d Aart failliet is, kunnen die (schijn) zelfstandigen het werk (dat immers blijft) zelf mooi weg rijden voor een betere prijs dan v/d Aart hun betaalde....... Dit heet eens"win win" situatie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zelf heb ik ook dit bedrijf gebruikt als opstap om mijn papieren te halen. Niks mis mee. Het probleem is denk ik, dat veel chauffeurs het als "te mooi om waar te zijn" zien en gaan voor een langere periode toch voor dit soort bedrijven rijden. Het risico wordt per maand hoger. In de praktijk zijn veel chauffeurs die wel dromen als eigenrijder maar dit totaal niet zijn. Administratie en al de rompslomp is helaas geen bijzaak maar keiharde realiteit om het hoofd boven water te houden. Extra lampen, pk's en leren interieur zijn bijzaak! Veel chauffeurs die nu ontslagen zijn bij Van der Aart kunnen beter in loondienst blijven. Of gebruik deze ww-periode om nu eens aan de studie te gaan. Reken dan eens alles na en ga dan lekker toch bij een baas werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi dat dit bedrijf van de markt is. Verziekers tot en met. Dit is geen ondernemen op een etische manier. En hier een terechte opmerking dat enkele eigen rijders van dit bedrijf wellicht moeten nadenken of ze wel echt ondernemers zijn. Beter voor je eigen boterham werken dan toch eens soort slaaf. Wat levert het nu meer op dat in loondienst? Eigen wagen maar dan met logo Van Aart erop?

 

Wie waren de klanten eigenlijk van Van Aart?

 

Je kunt zeggen wat je wilt over Atema maar hij doet iets en de rest blijft maar kijken. Of het altijd de goede weg is is een andere vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Toch vreemd dat nu v/d Aart failliet is verklaart er weer mensen zijn die het blijkbaar jammer vinden, en dan ook nog weer de schuld leggen bij de bonden en de (ex) collega's. Blijkbaar wordt er gemakshalve maar even vergeten dat het ex werknemers zijn geweest (mensen die door de Heer v/d Aart in de zeik genomen zijn) die al een tijd geleden naar onder andere de bond gestapt zijn. De bonden hebben echt geen glazen bol waarin ze gelijk zien welk bedrijf ze aan moeten pakken. En in de loop der tijd is er al zoveel negatiefs over dit bedrijf geschreven, dat je dus zo langzamerhand wel kan stellen dat de chauffeurs die nu de dupe dreigen te worden dit toch wel aan zich zelf te danken hebben. Ze hadden in ieder geval 2 opties die Ze niet wilden benutten (om wat voor reden dan ook).
1 zo snel mogelijk alsnog je pariëren halen en een eigen NIWO vergunning aanvragen.
2 zo snel mogelijk Stoppen en weg gaan bij v/d Aart.
Diegene die dus voor optie 2 gekozen hebben zijn nu mogelijk de personen die voor dit faillissement gezorgd hebben.
Het was dom om mee te gaan in deze constructie, maar nog veel dommer om te blijven denken dat alles wel goed blijft gaan. Hoe krukkig het ook is. Ze hebben gegokt, en zoals meestal ook verloren. Een echte ondernemer overdenkt werst de risico's die een "eigen" bedrijf met zich mee brengt. De meeste zullen wel zonder werk gekomen zijn, en zonder nadenken in dit avontuur gestapt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

post-3876-0-52489600-1431180265_thumb.jp

Denk het niet, want zoals je zelf al zegt (schijn) zelfstandigen, dus geen vergunning en zonder vergunning niet rijden en al helemaal niet het werk overnemen.
Voor die jongens rest niks anders dan snel de vergunning halen of een nieuwe werkgever zoeken om inkomsten te behouden want de lasten van de auto gaan gewoon door en wellicht missen ze ook nog een hoop geld wat door het faillissement niet meer betaald gaat worden, dubbel genaaid en dat door je eigen (ex) collega's.

Maar goed, ik neem aan dat ze wisten waar ze aan begonnen en dan moet je ook op de blaren zitten als het mis gaat.

Alhoewel, afgelopen donderdag komt een verlader naar mij toe of ik DAS transport Veendam ken want een kennis van hem had zich voor €20.000.- ingekocht om daar te mogen rijden, nou ken ik DAS Veendam niet maar meende het hier wel eens voorbij heb zien komen, ik heb hem maar geadviseerd hem op andere gedachten te brengen want lijkt mij geen gezonde situatie.

Misschien dat die DAS het werk wel heeft overgenomen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik begrijp er geen moer meer van. De ene keer spreekt men van personeel, dan van Ondernemersrisico, ja waar hebben we het nu over. Maar des al niet te min blijft overeind dat de door dit bedrijf toegepaste constructie niet legaal was. Aan de andere kant moeten de "Wannabee" ondernemers de hand ook in eigen boezem steken. Zij wilden toch zo graag? Een keuze zonder na te denken over de gevolgen. Daar maakte v.d. Aart handig gebruik van, beter gezegd misbruik. It takes 2 to tango luidt het gezegde. Nu huilen zijn krokodillentranen. Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat in de regel ook. Dat geldt zeker in de wereld die TRANSPORT heet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

http://www.transport-online.nl/site/59457/curator-van-der-aart-maakt-na-pinksteren-waarschijnlijk-doorstart/

 

 

 Volgens waarnemend curator Ynze Talstra zal het failliete transportbedrijf van Van der Aart uit Drachten naar alle verwachting na Pinksteren een doorstart maken. Dat meldt de Leeuwarder Courant in haar zaterdageditie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
  • Forumlid

Erg jammer dat de vrouw van meneer van der Aart niet word benoemd!!

 

Zij ronselde nieuwe chauffeur via de gemeente en het toenmalig arbeidsburo!!

 

Hoezo Nederland corrupt, op een voorlichtings avond op het arbeidsburo om chauffeur te worden kwam van der Aart naar voren als het bedrijf om nieuw chauffeur te worden en gelijk eigen baas te zijn. Ik was hier aanwezig en heb naar een half uur voorlichting de voorlichter van van der Aart vragen gesteld in het zaaltje met mensen en raad eens... ik werd verwijderd uit het zaaltje op het arbeidsburo te Drachten.

 

Ze werden bij binnenkomst al geheel nerveus van mij, tja klompen en Volvo jas help een chauffeur die moeten wij niet hebben hier!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Gast advies almelo

Als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat vaak ook zo, dat was bij Van der Aart ook zo.

Hoewel hier bijna alleen verliezers zijn, mag je ook vraagtekens zetten bij het kritisch vermogen van de "eigen rijders" /  chauffeurs.

Ik ben niet bij de bijeenkomst geweest die DAFne beschrijft, maar heb wel eerder soortgelijke constructies gezien.

En vaak onderdrukt de chauffeur dan zijn argwaan, omdat hij liever niet wil geloven dat het niet klopt.

Ik blijf erbij dat als je je goed laat informeren, en het contract dat je wordt voorgehouden, laat toetsen door een deskundige, je een hoop ellende kunt voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helemaal mee eens!!!

Wel jammer dat er gezinnen zijn die zwaar gedupeerd zijn.

Dat duurt jaren voordat je het verlies hebt goedgemaakt en overwonnen!

Over het kritisch vermogen van de gedupeerden wil ik niks zeggen, je probeert namelijk wel eens wat als je in het nou zit

"Dat kan ik mij wel voorstellen"

Gelukkig zijn op dit moment weer genoeg vacatures

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bewerkt door Marco1977
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

Marco 1977, je hebt gelijk: Als het in je zit, probeer je wel eens wat.

Als je een eigen zaak wilt beginnen, moet dat ook.

Risoco nemen hoort bij het ondernemerschap.

Maar het beheersbaar houden van risico's hoort ook bij goed ondernemerschap, dat zal iedereen hier bevestigen.

Ik heb zelf een aantal jaren geleden een onderzoek ingesteld naar een constructie die vergelijkbaar is met Van der Aart.

De verklaringen van de meeste slachtoffers was dat ze - terugkijkend - hadden kunnen weten, hadden moeten weten dat waarvoor zij gekozen hadden, niet mocht.

Door een eind aan deze constructie te maken, waren op slag 12 mensen hun werk kwijt, en een enorme schuld rijker.

Het genius in deze constructie, vergelijk hem met Van der Aart, was de enige die er beter van werd.

 

Een bedrijf beginnen vergt een goede voorbereiding.

Liever € 150,00 kwijt zijn aan een goed advies dan thuis moeten komen met de mededeling dat je geen inkomen meer hebt, maar wel een auto waar je niets mee kunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden