[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Minimumloon ook voor buitenlanders tijdens cabotage


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

11 mei is de wet aangenomen dat ook vervoerders verplicht een bepaald minimumloon te betalen aan de chauffeurs die zich in Noorwegen bevinden.

Wij hebben dus een (voor de bedrijfstak) niet bindende CAO.

Maar we hebben hier ook een minimumloon.

Voor alle chauffeurs (en ook andere beroepsgroepen) geldt dus vanaf mei dat je in ieder geval dit minimum dient te ontvangen + verteer vergoeding.

 

http://www.arbeidslivet.no/Lonn/Allmengjoring/Allmenngjoring/

http://www.ytf.no/category/allmenngjoring/

http://www.virke.no/virkemener/Sider/Allmenngj%C3%B8ring-av-Godsbilavtalen.aspx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Wellicht omdat Noorwegen niet in de EU zit?

Dat klopt. Maar Noorwegen volgt wel weer regels vanuit de EU.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Waarom het daar nu allemaal wel kan.... :(

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Omdat misschien hier meer chauffeurs lid zijn van een vakbond?

En misschien omdat hier de vakbond nog wel iets doet voor zijn leden?

Omdat de regering hier ook inziet dat er niet helemaal volgens de zelfde regels wordt gespeeld in het transport?

 

Wellicht omdat Noorwegen niet in de EU zit?

Heeft hier niets mee te maken en Noorwegen volgt nagenoeg 1:1 al die onzin vanuit Brussel....

 

Dat klopt. Maar Noorwegen volgt wel weer regels vanuit de EU.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Ben het niet vaak met jou eens :D

 

 

Overigens, de regel geldt enkel voor transporten die in Noorwegen afgesproken zijn....

"Årsaken er at direktivet sier at allmenngjøringen bare kan gjøres gjeldende i de tilfeller der en internasjonal transportjeneste er avtalt med en mottaker av transporttjenesten i Norge."

Dus als het transport door de (buitenlandse)afzender is geregeld..... :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast DieRooie

Noorwegen volgt dan wel de meeste regels van de eu, maar is niet aan de eu gebonden

daarom kan Noorwegen een regektje zoals dit doorvoeren zonder toestemming vanuit Brussel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou is mijn Noors ook niet om over naar huis te schrijven, maar zoals ik het begrijp gaat het niet uitsluitend om chauffeurs, maar om alle werknemers die in Noorwegen werkzaam zijn, ongeacht hun nationaliteit, of waar de werkgever gevestigd is. De werklocatie, Noorwegen dus, wordt leidend. Is dus feitelijk hetzelfde verhaal als in Duitsland. Op deze manier hoopt men verdringing op de arbeidsmarkt uit te bannen.

En in het geval dat ik het Noors toch goed geïnterpreteerd heb, heeft het wel of geen lid van de EU zijn hier niets mee van doen. Duitsland is wel lid, en heeft dezelfde maatregel ingevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Klopt Limbo.

Maar er zit een kleine maar aan deze regel.

Enkel als het transort IN OPDRACHT van een noors bedrijf wordt uitgevoerd valt het onder deze regel.

Een Pool die voor een fabriek uit Estland (in hun opdracht) meubeltjes naar Noorwegen rijdt zou hier niet onder vallen, daar de opdrachtgever voor de werkzaamheden niet Noors is....

Wederom een duidelijk geval van een regel die het doel voorbij streeft want wat gaat er nu gebeuren?

(in transportland bv)

De schaarse Noorse bedrijven raken hun opdrachten kwijt aan buitenlandse ondernemingen waardoor het werk verdwijnt!

De buitenlandse bedrijven vallen namelijk niet onder deze regel. Noorse bedrijven wel en kunnen dus nooit concurreren met de goedkopere buitenlanders....

Overigens, in de diverse artikelen kan ik niets vinden over bewijslast of iets dergelijks...

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wel mooi om de rode draad zo te volgen wat betreft de sociale dumping.

Is het dan niet eenvoudiger om deze vraag te stellen:

 

Lost het invoeren van een minimum loon daadwerkelijk het probleem op ?

 

Ongeacht of het nu Noorwegen, Duitsland, België of Nederland is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nee, want dat minimumloon (van jouw land) kan nooit voor een ander land gelden.

Waardoor dus een verschuiving/uitvlagging gaat plaatsvinden.

Misschien dat minimumvrachtprijzen iets zou uitmaken, maar dat heben we vroeger gehad en ieder was blij toen dat afgeschaft werd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden