[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

IJken van de tacho.


Gast Valkje

Recommended Posts

Mijn tacho is opnieuw geijkt geworden, niks mis mee, maar voorheen sprong de tacho altijd vanzelf op rust bij het uitzetten van het contact.

Nadat hij opnieuw geijkt is geworden springt deze nu op werken.

Op zich geen probleem, alleen vroeg ik of dit weer terug gezet kon worden na rusten.

Nu zegt de monteur bij ons dat dit wettelijk niet meer mag dat de tachograaf vanzelf op rust springt.

Dat dit dus niet meer veranderd kan worden.

Verbaasd me ten zeerste, daar nieuwe opgeleverde tachgraven gewoon op rust springen.

Wie kan hier uitsluitsel over geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das dus het euvel,

Ik zette ff de auto op contact, terwijl hij op rust stond, zette hem erna uit en had niet in de gaten dat hij op werken was gesprongen.

Dus na de uitgebreide lunch, geen pauze genoteerd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Het klopt inderdaad, dat de regel veranderd is/word (ik weet niet precies met ingang van wanneer dit ingaat of ingegaan is) Maar met de nieuwe regeling mag een tachograaf niet meer vanzelf op rust springen. Het is echter wel zo dat deze op rust moet blijven staan bij het schakelen van het contact. Je moet hem dus zelf op rust drukken. Zodra je rijden gaat, zal deze vanzelf weer "op arbeid" springen. Bij minder dan 29 seconden "verplaatsen" van het voertuig, kun je hem weer op "rust" drukken, en zal deze tijd als rust verder door schrijven. Hij mag dus niet vanzelf weer op "werken" springen als je alleen maar de motor start of zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik werd afgelopen december een keer gecontroleerd door de politie en die man vertelde me toen dat in april dit jaar ofzo er een nieuwe regel zou komen dat de tachograaf niet automatisch op rust mocht staan, aangezien je als chauffeur geacht word je tachograaf op de juiste manier te bedienen.

dus alleen op pauze als je echt pauze maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, op zich is dat nu wel duidelijk.

Probleem zit hem dus als ik ergens aankom, de motor loopt nog, ik rust invoer dat hij als ik hem van contact afzet, hij dus vanzelf op werken springt.

Dat klipt volgens mij niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Valkje, hoeveel milliseconden zit er tussen invoer en het contact uitzetten? Ik heb de ervaring dat er bepaalde digitale tachograaf, vooral de eerste serie, inderdaad de invoer van de laatste activiteit niet vasthoud als je te snel het contact uitzet of als je de activiteit te snel veranderd nadat het contact is uitgezet.

Dit allicht door een korte stroomonderbreking? In de praktijk. Aankomen, activiteit invoeren, rittenstaat / manifest invullen en dan pas contact uit. Of eerst contact uit, dan rittenstaat / manifest invoeren en dan pas activiteit invoeren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

even iets anders maar heeft wel met tacho en rust te maken.

Ik heb een stoneridge en die klokt iedere pauze van 15 minuten.

OOK de laatste pauze ipv 30 minuten.

Dus ik volgens de tacho 3 x 15 minuten maken en dan mag ik weer 4 1/2 uur tuffen.

 

Dit lijkt me ook niet helemaal oke want het moet 15 minuten en 30 minuten zijn, ook in die volgorde !!

Tenzij er iets veranderd is met die pauze tijden??......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je hebt een Stoneridge tachograaf van de oude generatie en die werkt nog op de oude wetgeving, dit is ook nog bij de oudere generatie VDO (Continental) tachografen.

Dit neemt niet weg dat je je pauze op de juiste manier (15 minuten+ 30 minuten of 45 minuten ineens) moet nemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je hebt een Stoneridge tachograaf van de oude generatie en die werkt nog op de oude wetgeving, dit is ook nog bij de oudere generatie VDO (Continental) tachografen.

Dit neemt niet weg dat je je pauze op de juiste manier (15 minuten+ 30 minuten of 45 minuten ineens) moet nemen

 

Stoneridge is van 2014 !!

Uiteraard neem ik de pauze's zoals het hoort...

Maar ik vindt het wel erg vaag dat de Tacho er een andere wetgeving op na houdt  :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

die stoneridge van mij is van 2011 en heeft dat niet, je hebt er een uit het magazijn die er al 10 jaar ligt  :p

Hebben ze eindelijk iemand gevonden aan wie ze hem konden slijten  :D

heb ik weer.........ik breng hem dan maar weer terug naar hun magazijn  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Speciaal voor Frank501:

 

Ik zal even uitleggen hoe je dit dan op de juiste manier instelt. Plaats de bedrijfskaart en wacht tot deze verwerkt is. Druk op de OK toets en ga met de pijltjes toets naar Instellingen.

Weer op OK toets drukken en dan met de pijltjes toets naar Parameters gaan. Weer op OK drukken en dan met de pijltjes toets naar Rijtijd waarschuwing. Op OK drukken . Jou

tachograaf zal dan op 3820 (is oude wetgeving) staan. Met de pijltjes toets naar 561 zetten en op OK drukken. Je tachograaf werkt nu zoals het moet horen.

Veel succes.

bewerkt door De Magneet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Valkje, hoeveel milliseconden zit er tussen invoer en het contact uitzetten? Ik heb de ervaring dat er bepaalde digitale tachograaf, vooral de eerste serie, inderdaad de invoer van de laatste activiteit niet vasthoud als je te snel het contact uitzet of als je de activiteit te snel veranderd nadat het contact is uitgezet.

Dit allicht door een korte stroomonderbreking? In de praktijk. Aankomen, activiteit invoeren, rittenstaat / manifest invullen en dan pas contact uit. Of eerst contact uit, dan rittenstaat / manifest invoeren en dan pas activiteit invoeren. 

 

Goede vraag, maar kwam tot de conclusie dat ik het probleem had voorgelegd zowel bij de monteur en de planning en er nu niet echt een oplossing naar voren kwam.

Dus heb het creatief opgelost om het ding gewoon de hele dag niet naar om te kijken en als hij begint te schreeuwen, pauze, dan hoppa, 45 minuten aan de kant.

Je maakt dan wel je 45 minuten op de leukste/ raarste plekken hoor... :D

 

Ik zeg eerlijk, normaal dan werkte ik gewoon mijn pauze weg bij de klant, maar heb nu zoiets, alweer andere regelgeving, ik kan het niet meer volgen en dus zoek de makkelijkste oplossing voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Stoneridge is van 2014 !!

Uiteraard neem ik de pauze's zoals het hoort...

Maar ik vindt het wel erg vaag dat de Tacho er een andere wetgeving op na houdt  :stom:

Ah, ben dus niet de enigste met een tacho die zijn eigen wetten maakt. Afgelopen januari nieuwe tacho en boordcomputer gehad met de nieuwste software erin. De boord computer begint op maandagmorgen na 2 rijuren al te janken dat ik aan mijn wekelijkse rijtijd zit en de tacho op vrijdag dat ik nog 1 uur over heb en volgens de BC nog 3 rijuren :stom:  :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ah, ben dus niet de enigste met een tacho die zijn eigen wetten maakt. Afgelopen januari nieuwe tacho en boordcomputer gehad met de nieuwste software erin. De boord computer begint op maandagmorgen na 2 rijuren al te janken dat ik aan mijn wekelijkse rijtijd zit en de tacho op vrijdag dat ik nog 1 uur over heb en volgens de BC nog 3 rijuren :stom:  :stom:

 

 

Registreert je Bc de gegevens via je tachobestuurderspas?  Handmatig ingevoerde rust snap de bc niet en telt dan gewoon door. De 29 seconde regels snapt de bc (ATX) ook niet. Ik heb drie computers die de rijtijd aangeven en alle drie geven ze wat anders aan. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik nu een intelligente vraag stellen.

 

De nieuwe wetgeving schrijft voor dat de tacho niet meer vanzelf op rust mag springen.

Ok, maar wat is dan nog het nut van die 29 seconden regeling ?

Voor wie pas je die 29 seconden dan toe ?

Voor jezelf of voor je baas ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Mag ik nu een intelligente vraag stellen.

 

De nieuwe wetgeving schrijft voor dat de tacho niet meer vanzelf op rust mag springen.

Ok, maar wat is dan nog het nut van die 29 seconden regeling ?

Voor wie pas je die 29 seconden dan toe ?

Voor jezelf of voor je baas ?

Het nut is, dat als je pauze aan het maken bent, en je je voertuig (om wat voor reden dan ook) even snel verplaatsen moet, dit binnen de 29 seconden kan. Wel gelijk bij stilstand weer op pauze drukken hé :p  De pauze zal dan niet onderbroken worden.......

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Registreert je Bc de gegevens via je tachobestuurderspas?  Handmatig ingevoerde rust snap de bc niet en telt dan gewoon door. De 29 seconde regels snapt de bc (ATX) ook niet. Ik heb drie computers die de rijtijd aangeven en alle drie geven ze wat anders aan. :zegtniets:

Ah, ook een Greencat ATX van Groeneveld. Vind het maar een onding. De ATX en BC zijn aan elkaar gekoppeld, de tacho is een Stoneridge SE5000 exact duo2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mag ik nu een intelligente vraag stellen.

 

De nieuwe wetgeving schrijft voor dat de tacho niet meer vanzelf op rust mag springen.

Ok, maar wat is dan nog het nut van die 29 seconden regeling ?

Die 29 seconden tellen niet alleen voor je pauze, maar ook als je veel stopwerk hebt, zoals filerijden of stoplichten. In "mijn" soort werk scheelt dat al snel 45 minuten tot een uur rijtijd als je met een oude of een nieuwe tachograaf rijdt. Zo snel je stilstaat begint de tacho met het schrijven van werktijd, zonder dat je dat ding hoeft te bedienen. Rij je korte stukjes, zo als aanschuiven in een wachtrij, dan kost je dat meestal geen rijtijd. Bij een oude tacho moest je dan minimaal 2 minuten stil staan.

 

ik heb fantasie genoeg maar dat is geen antwoordt op mijn vraag???

Ben je al aan het werk bij je nieuwe werkgever op, naar mijn gedachten, een knijperwagen?

In dat soort werk kom je er wel achter dat die 29 seconden regeling verrekte handig kan zijn.

Het heeft mij al meerdere keren behoed van nog een tweede keer 45 minuten pauze maken net voor je uitgewerkt bent.

Dus aan de "normale" pauzes genoeg hebben die in dat soort werk worden aan gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

ik heb fantasie genoeg maar dat is geen antwoordt op mijn vraag???

en als u niet iets nuttigs kunt schrijven reageer dan niet. :eek:

en nee ik heb tijdens het laden en lossen nooit geen pauze hoeven schrijven.

want volgens mijn ex werkgever valt dat onder werken?

Niet gelijk boos worden vriend........ Er zijn meer zaken waarbij "even" verplaatsen nodig kan zijn. Denk aan bijvoorbeeld het even verplaatsen van je auto omdat een collega er haast niet uit kan rijden door ruimte gebrek, of omdat politie of brandweer er langs moet. Is dit een antwoord op uw vraag??? (Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen hoor, die legaal te noemen zijn)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden