[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

IJken van de tacho.


Gast Valkje

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb een oude tacho, en die steelt echt rijtijd.

Pas nog goed opgelet, geladen en naar de vrachtcontrole net voor ik hem stilzet springt de rijtijd naar de volgende minuut.

( 2min voor 5 sec rijden)

Als ik opschuif staat de klok al weer een minuut verder, zodra ik rij 1 min en zet hem stil en voordat ik weer oprij komt er nog 1 min bij.

( 2min  voor 15 sec rijden)

en dit nog een laatste keer.

6 minuten rijtijd voor 35 seconden rijden........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Speciaal voor Frank501:

 

Ik zal even uitleggen hoe je dit dan op de juiste manier instelt. Plaats de bedrijfskaart en wacht tot deze verwerkt is. Druk op de OK toets en ga met de pijltjes toets naar Instellingen.

Weer op OK toets drukken en dan met de pijltjes toets naar Parameters gaan. Weer op OK drukken en dan met de pijltjes toets naar Rijtijd waarschuwing. Op OK drukken . Jou

tachograaf zal dan op 3820 (is oude wetgeving) staan. Met de pijltjes toets naar 561 zetten en op OK drukken. Je tachograaf werkt nu zoals het moet horen.

Veel succes.

En is het nog gelukt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

Ik heb een oude tacho, en die steelt echt rijtijd.

Pas nog goed opgelet, geladen en naar de vrachtcontrole net voor ik hem stilzet springt de rijtijd naar de volgende minuut.

( 2min voor 5 sec rijden)

Als ik opschuif staat de klok al weer een minuut verder, zodra ik rij 1 min en zet hem stil en voordat ik weer oprij komt er nog 1 min bij.

( 2min  voor 15 sec rijden)

en dit nog een laatste keer.

6 minuten rijtijd voor 35 seconden rijden........

 

Ja, herkenbaar, als ik `s morgens aankom en begin met de dag, alleen het aankoppelen en op de P te zetten voor een bak koffie kost me al 6 minuten rijtijd.

Ik speel vals nu, zet hem out of scope na einde werkdag en duw mijn pas er pas in als ik vertrek.

Stukje in de ochtend doe ik dus rangeren in out of scope tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dat is met de nieuwste versie dus niet meer nodig.

Ik kan nu bakken van de truck en aanhanger wisselen, legen en weer opzetten terwijl me dat hooguit een paar minuten rijtijd kost. Dat is dus afhankelijk van de plaats waar de aanhanger staat en waar er geladen/gelost moet worden.

Met de oude versie was je al snel een half uur aan rijtijd kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op een bepaalde grote betonfabriek waar je op meerdere plekken laad, ben je ook zomaar een half uur rijtijd kwijt.

Als je de max rijtijd die dag nodig hebt, kun je bij binnenkomst de pas eruit halen "Out of scope" laden en bij wegrijden de pas er weer in.

De tussenliggende dan als werktijd registreren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, herkenbaar, als ik `s morgens aankom en begin met de dag, alleen het aankoppelen en op de P te zetten voor een bak koffie kost me al 6 minuten rijtijd.

Ik speel vals nu, zet hem out of scope na einde werkdag en duw mijn pas er pas in als ik vertrek.

Stukje in de ochtend doe ik dus rangeren in out of scope tijd.

 Waarom drink je dan niet eerst koffie en koppel dan aan???? :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh, ff denken....

Ik kom aan, loop naar boven, zeg goedemorgen tegen de aanwezigen, loop naar beneden, pak een bak koffie en kijk route na.

wens iedereen een fijne werkdag toe en wandel naar de auto, met de koffie in de hand.

starten, boekhouding en zo, aanhanger aankoppelen, van dock wegtrekken om de deuren te sluiten, visuele check of alles er nog op en aan zit, wandel dan naar de kantine, bakkie koffie voor onderweg, dan pas de chauffeurspas erin en we vertrekken naar de eerste bestemming.

Vandaar dat ik hem op Out zet aan het einde van de dag, dan kan/ mag ik rangeren zonder pas.

 

Zo doe ik het dus, er zal hierover dus wel een verschil zitten in inzicht of het wel of niet mag, maar dat scheelt me wel 6 minuten rijtijd, wat betreft rangeren.

Zo haal ik dus ook mijn pas eruit als ik aankom, indien ik krap zit met de rijtijd als ik terugkom, of vermoed dat ik niet uitkom met mijn rust.

Zet dan netjes de boel op out, rangeer dan nog even, los en zet hem weg van het dock.

 

Voor zolang ik rij en gecontroleerd ben heeft dat nooit tot een probleem geleid, dus ja, misschien dat het wettelijk niet mag, in de praktijk werkt het goed.

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Valkje!,

de automatische rust optie mag nog steeds gebruikt worden echter er kan beboet worden wanneer je met deze optie verzuimt om de rijtijdknoppen te bedienen conform je werkzaamheden.

dus wanneer je je voertuig zelf laadt en lost dan zul je de tachograaf op overig werk moeten zetten.

wanneer je de tank zelf vult dan valt dit ook onder overig werk. Het grote probleem zit m in het feit dat wanneer je alleen maar rijdt, en de activiteitenknoppen nooit bedient naar overig werk de tachograaf alleen maar rijden en rust registreert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van de 29 seconden regel mag je in de file geen gebruik maken. File rijden wordt beschouwd als werktijd een dit is te herleiden in analyse software. Er wordt tijdens de 29 seconden regel namelijk snelheid en afgelegde weg in de tachograaf geregistreerd. Hier word dus op beboet.

Het wordt met de "langste ononderbroken activiteit per minuut" regel (kan dus ook 19s-21s-20s zijn, de middelste 21 seconden wordt als activiteit genoteerd)

zonder handmatige tachoinvoer als hamertjes weggeschreven en mag je dus wat in de volksmond 29 secondenregel genoemd wordt gebruiken in een file.

Ik had pas ook in Leiden 12minuten "werktijd" op de Churchilllaan in de spits, wat met een oude tacho 12 rijtijd zou zijn...

Als je van de "29 sec regel" goed gebruik maakt, kan je 58 seconden rijden zonder dat er rijtijd in bits en bytes op je pas erbij komt.

 

Valkje had het over out of scope da's weer wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

waar jij het over hebt is de 1 minuut regel, er wordt gesproken over het gebruik van de 29 seconden regel. Deze mag alleen gebruikt worden om je voertuig te verzetten tijdens je dagelijkse rust en deze regel zorgt er voor dat je dagelijkse rust niet onderbroken wordt.

je kunt je voertuig nu 29 seconden verplaatsen wanneer je bijvoorbeeld bij een laaddock staat en je auto is vol en er staan meer voertuigen te wachten om geladen of gelost te worden. Tijdens het gebruik van de 29 seconden regel wordt er wel snelheid en afgelegde weg geregistreerd. Tijdens het gebruik hiervan maakt de hoogte van de snelheid niet uit. Maar ik wil wel benadrukken dat deze functie niet gebruikt mag worden in de file. En hier wordt een stukje terug wel over gesproken.

toch bedankt voor je feedback.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van de 29 seconden regel mag je in de file geen gebruik maken. File rijden wordt beschouwd als werktijd een dit is te herleiden in analyse software. Er wordt tijdens de 29 seconden regel namelijk snelheid en afgelegde weg in de tachograaf geregistreerd. Hier word dus op beboet.

 

Ik ben niet zo bekend met het rijden met een pasje, omdat ik nog dagelijks zoeen rond ding moet invullen en in een soort CD speler moet stoppen.

Maar een poosje geleden een paar dagen met een pasje gereden met een vrij nieuw exemplaar en tijdens een ritje op en neer naar Frankrijk kon ik in rijuren 9 uur en 57 minuten weer thuis staan terwijl een collega met  een ouder exemplaar 10 uur en 23 minuten rijtijd erop had staan.

We hadden precies hetzelfde traject gereden :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Digitaaltje
Je kunt je auto niet "zomaar" even 29 seconden verzetten, als je dat tussen 3 tot 30 seconden na het begin (verspringen) van een klokminuut doet wordt er gewoon rijden geregistreerd!

Er bestaat ook geen 29 seconden regel, officieel is dat "de langste onafgebroken activiteit per minuut"regel en wat de minuutregel is???

 

Maar een poosje geleden een paar dagen met een pasje gereden met een vrij nieuw exemplaar en tijdens een ritje op en neer naar Frankrijk kon ik in rijuren 9 uur en 57 minuten weer thuis staan terwijl een collega met  een ouder exemplaar 10 uur en 23 minuten rijtijd erop had staan.

Bij adressen/stadswerk kan dat verschil nog groter zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

 Deze mag alleen gebruikt worden om je voertuig te verzetten tijdens je dagelijkse rust en deze regel zorgt er voor dat je dagelijkse rust niet onderbroken wordt.

je kunt je voertuig nu 29 seconden verplaatsen wanneer je bijvoorbeeld bij een laaddock staat en je auto is vol en er staan meer voertuigen te wachten om geladen of gelost te worden. Tijdens het gebruik van de 29 seconden regel wordt er wel snelheid en afgelegde weg geregistreerd. Tijdens het gebruik hiervan maakt de hoogte van de snelheid niet uit.

Maar hier wordt tegenwoordig steeds vaker voor geschreven; erg zinvol is die mogelijkheid dus niet (meer).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat krijg je als men er te creatief mee omgaat.

Als je het af en toe een keer gebruikt zal je er zeker geen boete voor krijgen. Maar je lult je er echt niet uit als je 3 x per week je auto moet verzetten tijdens je (nacht)rust.

 

of 7x zoals laatst die containerboer in Blik op de weg.....hij kon gewoon aan de kant voor 9 uurtjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden