Spring naar bijdragen
volkan

Bekeuring zwitserland

Recommended Posts

Beste forum leden, 

Heb een vraagje omtrend een bekeuring.

Mijn broer  heeft een bekeuring gehad in Zwitserland bij een controle post(verkeerscontrole)  ,hij heeft ergens in April van dit jaar een bekeuring gehad(rond de 3100 euro totaal ) en moest ter plekke betaald worden, dit bedrag is van uit Nederland naar de politie van dat controle post met spoed overgemaakt.

Alles is betaald(anders mocht hij niet weg) door zijn werkgever.

Vandaag per post is er een brief binnen gekomen van justitie in Altdorf denk ik(er staat Oberstaatsanwalt) is dit de proces-verbaal? ,hij hoeft toch niet weer te betalen toch?

Recht boven aan de brief staat"Staatsanwaltschaft"" en links staat "STRAFBEFEHL''

Hij snapt er niks van dit brief (mijn  duits is ook niet zo best om het uit te leggen aan hem)

Dit staat er bij punt3 :         

Die Amtlichen Kosten,bestehend aus

Sachverhaltsabklarungen Polizei                             Fr                  150.00

Gebuhr staatsanwaltschaft                                      Fr                   450.00

abzuglich geleistete kaution                                    Fr              - 3'100.00  

--------------------------------

ingesamt                                                                 Fr               - 2'500.00

werden der beschuldigten Person auferlegt.

Punt4 staat: 

Die Busse und Kosten werden mit der geleisteten kaution verrechnet.

En bij punt5 staat:

Zustellung an:

-Beschuldigte Person

kunnun jullie collegas uitleggen wat dat betekend?

Alvast bedankt.

Gr

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

punt 4: de kosten worden met de rekening vereffend.....dus  alle kosten worden verrekend met de betaling.

Ik neem aan dat alles financieel afgewikkeld is (anders mocht hij ook niet vertrekken !)

Dit is alleen een specificatie en bevestiging van de kosten welke hij al heeft betaald.

Sterker nog....de kosten zijn 150 + 450 = 600

Hij heeft betaald 3100 dus zou hij 2500 terug moeten krijgen !!!!!!

kun je de brief scannen ??

dan kunnen we precies zien wat er geschreven staat

bewerkt door frank501

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat dat de boete met de Borgsom van Fr. 3100.- is verrekend , let wel , er staan Zwitserse franken!

Dus de werkgever krijgt € 3100 minus Boete a Fr 150.- en Fr 400.- gerechtskosten retour.(fr 600 = ca € 575.-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Sommige chauffeurs laten zo'n brief natuurlijk nooit aan hun werkgever zien en halen zelf die 2500 CHF op... :zegtniets:

Als dat zou kunnen 😄😄😄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom niet Josimo? 'Der beschuldigte Person' is de chauffeur. Die reed tenslotte toendertijd met die auto. En hij is degene die teveel betaald heeft, dus die krijgt het geld terug. Niet zijn werkgever.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste leden,

Omdat ik op het moment in het buitenland zit,heb ik de brief niet kunnen plaatsen

Zodra ik terug ben zal ik het scannen en plaatsen.

Het zou wel mooi zijn als er een cheqeu deze kant op kwam,doen ze eerst de brief (van justitie opsturen) en dan de resterende bedrag verrekenen?

bewerkt door volkan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

'abzüglich geleistete' geeft bij Google Translate de tekst 'minus betalingen

'Kaution' = storting

Er staat een 'min' teken voor het bedrag.

Dit is op zich geen ongebruikelijke notatie om aan te duiden dat een bedrag 'in mindering wordt gebracht' / gecrediteerd.

Dus ja, er wordt een bedrag terug gestort.

Je zou inderdaad denken dat dit op het rekeningnummer van de partij die reeds betaald heeft, gedaan wordt.

Anders zal er wel een bijlage bij zitten met daarop de vraag om de gegevens van de begunstigde partij gevraagd wordt.

moet je wel ff de handstand doen om te lezen  ;)  ;)

Och, mijn PDF viewer heeft een rotatie functie ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

:confused:  :confused:  :confused: 

Hallo RobNiat,

Lekkere instelling. Je baas betaald de boete en het geld wat terug komt wil je in je eigen zak steken, of heb ik het nu verkeerd begrepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn broer heeft helaas geen cheqeu of nadere gegevens door gekregen voor het terug storten,als ze het geld terug storten of terug gestort hebben,als ze uitbetalen dan zal het wel naar de betalende persoon overgemaakt zijn/worden(wat ik persoonlijk ook terecht vindt)

Wat het vreemde is ze hebben eerst de brief normaal verstuurd(brief was ook metplakband dicht gemaakt)(warschijnlijk is het op en of andere reden terug gegaan) en het zelfde brief aangetekend nogmaals opgestuurd.

bewerkt door volkan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een paar opmerkingen:

1. De bedragen zijn in Zwitserse Frank. De koers ligt zo rond de € 0,95. Het bedrag van de Kaution ligt dus met € 2.945,= iets lager dan de genoemde € 3.100,=.

2. KAUTION betekent in dit geval BORG in het Nederlands. Een zekerheidsstelling dus dat bij een definitief opgelegde boete het bedrag ook betaald wordt.

3. Ik lees in de brief dat het hier gaat om KOSTEN. Het gaat dus niet over het boetebedrag, maar alleen over gerechtelijke kosten.

Nu ken ik de rechtsgang in Zwitserland niet, maar het lijkt mij dat als er juridische kosten worden opgelegd er ook een veroordeling heeft plaatsgevonden. Dat zou dus betekenen dat er nog een boete zou kunnen volgen.

Je hebt overigens alleen pagina 3 gescand. Staat er op de andere pagina's niets over een  Bussgeldbescheit (boetebedrag) of iets in die richting?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

:confused:  :confused:  :confused:

Hallo RobNiat,

Lekkere instelling. Je baas betaald de boete en het geld wat terug komt wil je in je eigen zak steken, of heb ik het nu verkeerd begrepen.

Ik zou zoiets uiteraard NOOIT doen... Maar sommigen misschien...

(zonder gekheid: Ik verwacht van mijn werkgever een eerlijke beloning. Ik steel niet van hem en verwacht andersom ook niet dat hij dat van mij doet. Anders betekent dat al gauw 'einde dienstverband' wat mij betreft. Van beide kanten. Maar ik ben er van overtuigd dat, net zoals er minder eerlijke werkgevers zijn, er minstens zovele minder frisse werknemers rondlopen. 'Een oog om een oog' is beslist niet mijn motto, maar vaak genoeg bespeur ik toch een instelling van 'hij steelt van mij dus dan pak ik hem terug'. Gegarandeerd dat er mensen zijn die het verschil in boetebedrag in hun eigen zak steken, als ze de kans krijgen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo als ik het lees krijg je helemaal niets terug van de betaalde borg van fr. 3.100,=. De kosten van de rechtsgang bedragen fr. 600,= ( Cr. 150,= + fr 450,=). Daarnaast bedraagt de opgelegde boete fr. 2.500,=,  (staat onder punt 2 op pagina 2) wat dus een totaal van fr. 3.100,= maakt. Dit bedrag wordt verrekend met de gestelde borg van fr. 3.100,=. Een eenvoudig rekensommetje leert dat 3.100 - 3.100 als uitkomst 0 geeft. Dat is wat je dus terug krijgt; 0. Helaas pindakaas.

Een paar nieuwe remschijven waren een betere investering geweest van die fr. 3.100

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor het andwoord,er wordt niks terug gestort en ook is alles betaald(dit brief is (lijkt mij)de veroordeling(afschrift processverbaal/veroordeling?)

Gr 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een paar nieuwe remschijven waren een betere investering geweest van die fr. 3.100

En wat eerder stoppen en wat langer rusten :

·      Uberschreiten der tglich zuássigen Lenkzeit von 9, bzw. 10 Stunden:

o    13 Std. 04 Min. (vom 26.04.2015, 21.40 Uhr, bis

27.04.2015, 19.17 Uhr)

·      Nichteinhalten der vorgeschriebenen tglichen zusamment-ángen­den Ruhezeit von mindestens 9, bzw. 11 Stunden:

o    05 Std. 15 Min. (vom 26.04.2015, 21.45 Uhr, bis

27.04.2015, 21.45 Uhr)

·      Mehrmaliges Falschbedienen des Fahrtschreibers; begingen durch Nichtregistrieren der Pausen:

o    an einem Arbeitstag mehrfach (vom 26.04.2015, 21.40 Uhr, bis 27.04.2015, 19.17 Uhr)

:zegtniets:  :zegtniets: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites