[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

12 versnellingen in vrachtwagen?


Gast Vladimir21

Vraag

Gast Vladimir21

Ik had vandaag een e-mail gekregen van mijn rijschool dat ik over 3 weken moet rijlessen in een vrachtwagen met 6 versnellingen en nog 6 halve versnellingen. Weet iemand precies wat hiermee bedoelt is?

Ik neem aan dat het gewoon 12 versnellingen zijn, en hoe moeilijk is het nou schakelen met zo'n versnellingsbak?

 

Iemand misschien een voorbeeld foto/video

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

En dan heb je ook nog de 12+2 en de 16 bak, maar is de rij-instrukteur niet de aangewezen persoon om je dat uit te leggen.

De praktijk is eenvoudiger te begrijpen dan een geschreven uitleg.

 

 

6 laag en 6 hoog en waarschijnlijk nog een splitter

Dan zou het een 24bak zijn SPL

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je hebt dan een pook met 3 versnellingen (in plaats van 4) en een achteruit.

Op de zijkant zit een schakelaar om de splitter te bedienen.

En op de voorkant zit een schakelaar om de hoge of lage groep te kiezen.

Soms zit deze schakelaar er niet op. Dan zit er een schakelaartje onderaan de versnellingspook. Dan moet je de pook naar links of naar rechts duwen tijdens het schakelen om de hoog/laag bedienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Handige video bedankt, dus zoals ik begrepen heb is high en low gewoon voor wat meer power/toeren te krijgen en wordt denk ik niet echt veel gebruikt?

Jawel, je hebt ze alleen niet alle 12 continu nodig. Het hangt helemaal af van zaken als gewicht, vermogen, hellingen etc. Afhankelijk van die omstandigheden kun je versnellingen overslaan, maar als je de splitter in zijn geheel niet gebruikt, dan heb je feitelijk maar 6 versnellingen en dan zijn je mogelijkheden veel beperkter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden