[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rusttijden invoeren


GTAKevin023

Vraag

  • Forumlid

Hallo,

Sinds vandaag weet ik pas dat als ik me chauffeurpas in me tachograaf doe ik moet invoeren hoelang ik rust heb gehad of weekend. Nu snap ik dat allemaal nog niet zo goed en heb ik als ik me chauffeurpas in me tacho deed alleen maar op "ok" gedrukt tot ik bij invoer land kwam. Dit heb ik nu 3x gedaan in 3 weken ongeveer omdat ik niet zovaak rij.

Kan ik hierdoor in de problemen komen? Een ervaren chauffeur op dit forum heeft mij al via prive berichten uitgelegd wat ik moet doen maar ik vraag jullie nou ook voor hulp.

Ik heb namelijk bij code 95 alleen maar theorieboeken gehad maar geen les over de tachograaf zelf. Ik moet hier nu allemaal zelf achterkomen.

Gr GTAKevin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Weekendrust is minimaal 45 uur en één keer per twee weken mag dit tot minimaal 24 uur bekort worden (zo uit mijn hoofd). In theorie zou die schoolmeester dus elke tweede zaterdag kunnen rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Dat is dus het zelfde als Kevin doet. Nergens lees ik dat hij 5 dagen bij de Mc D. werkt, en dan nog 2 dagen op de vrachtwagen. Dat die regel inderdaad bedoeld is om tegen te gaan, dat mensen 2 banen op 1 dag hebben begrijp ik ook nog wel, maar ze slaan volkomen door, dat je dus in theorie AL je privé tijd verantwoorden moet. En niemand die dat doet. TERECHT, ik zou dat ook niet doen........ Het gaat ze namelijk geen flikker aan dat jij vandaag hier werkt, en morgen daar. De tachograaf is bedoeld om je werk als chauffeur te controleren, en niet wat je privé doet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat is dus het zelfde als Kevin doet. Nergens lees ik dat hij 5 dagen bij de Mc D. werkt, en dan nog 2 dagen op de vrachtwagen. Dat die regel inderdaad bedoeld is om tegen te gaan, dat mensen 2 banen op 1 dag hebben begrijp ik ook nog wel, maar ze slaan volkomen door, dat je dus in theorie AL je privé tijd verantwoorden moet. En niemand die dat doet. TERECHT, ik zou dat ook niet doen........ Het gaat ze namelijk geen flikker aan dat jij vandaag hier werkt, en morgen daar. De tachograaf is bedoeld om je werk als chauffeur te controleren, en niet wat je privé doet

en zo is dat !!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Langzaam worden er hier een paar wakker  ;)  het is niet alleen die jongen die een paar uur bij de mac werkt en een paar uur op de truck, het is ook de man die de hele week werkt en dan nog even een paar uurtjes van een chauffeur pikt. Niets op tegen als dat eens gebeurd, maar bij dat bedrijf wat we allemaal niet willen noemen gebeurd het elk weekend  :p

 

Ik durf te stellen dat de chauffeurs daar véél meer last hebben van andere zaken, dan van iemand die in het weekend een koppelritje doet...

 

Dat is dus het zelfde als Kevin doet. Nergens lees ik dat hij 5 dagen bij de Mc D. werkt, en dan nog 2 dagen op de vrachtwagen. Dat die regel inderdaad bedoeld is om tegen te gaan, dat mensen 2 banen op 1 dag hebben begrijp ik ook nog wel, maar ze slaan volkomen door, dat je dus in theorie AL je privé tijd verantwoorden moet. En niemand die dat doet. TERECHT, ik zou dat ook niet doen........ Het gaat ze namelijk geen flikker aan dat jij vandaag hier werkt, en morgen daar. De tachograaf is bedoeld om je werk als chauffeur te controleren, en niet wat je privé doet

 

Je hoeft je privétijd niet te verantwoorden, alleen je gewerkte uren = werktijd. Zowel op de auto, als elders. Ik snap je punt wel, denk ik, maar het werk als chauffeur kun je niet los zien van een eventuele andere baan. Als je zoals vandaag bij zo'n 30 graden ergens de hele dag gewerkt hebt, kan het wel eens onverantwoord zijn om 's avonds nog een aantal uur achter het stuur te stappen. Met een maand of twee, als de nachten weer langer worden, zijn de sporen in de berm niet meer op één hand te tellen. Drie keer raden hoe dat komt...  Vermoeidheid kan bloedlink zijn...

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat zal ik niet bestrijden, maar er kan natuurlijk ook een wwer een paar uur werken. Dan kost die ons allen een beetje minder

 

Ik heb met de WW geen enkele ervaring maar ik dacht dat tegenwoordig de WW premie door de werkgever opgebracht ( sinds 2009)word. zodat dat "ons allen"niet zo veel uitmaakt.

 

© De WW wordt gefinancierd met de premies die sinds 2009 uitsluitend door de werkgevers worden betaald©

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkloosheidswet.

 

Volgend jaar gaan we ,als werknemer,weer meebetalen:

http://www.volkskrant.nl/economie/werknemer-betaalt-volgend-jaar-weer-ww-premie~a3853520/

 

Alleen mag t de werknemer niks kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

oké ik hou dat ook niet zo bij  ;) zetten we er een op die bijstand krijgt, ook goed  :angel:

Als ie daar belasting over betaald en het opgeeft aan de uitkeringsinstantie,zodat wat hij verdient in mindering word gebracht op zijn uitkering ,heb ik geen bezwaar.

 

Edit: :D ( vergeten  :stom: )

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

daar heb je gelijk in maar werk is werk en dat zal je dan moeten verantwoorden op je digikaart als je gaat rijden.

maar waar maken wij ons eigenlijk druk om wat je ook gedaan hebt vooraf gewoon rust invoeren.

laten hun maar bewijzen wat ik heb gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Taxichauffeurs die na hun dienst ook nog ergens anders gaan werken, moeten goed oppassen dat ze geen torenhoge boetes krijgen. Een Utrechtse medewerker van de Albert Heijn die ook zzp-taxichauffeur is, heeft een boete gekregen van maar liefst 4500 euro. Vanwege de combinatie van taxichauffeur en supermarkt-medewerker, heeft hij volgens de inspectie de rusttijden overtreden. Want rusttijd is dus niet â€˜geen taxi rijden’, maar hiervoor geldt ‘helemaal niet werken’, zo blijkt uit de zaak. Het is overigens zeer uitzonderlijk dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een boete oplegt omdat er te weinig rust is genoten vanwege een combinatie van twee verschillende banen.  

 

 

Dit gaat dan over een taxichauffeur maar de combinatie is bijna hetzelfde, ik weet niet of je het Mac D werk in moet voeren, maar het telt wel mee voor je diensttijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Taxichauffeurs die na hun dienst ook nog ergens anders gaan werken, moeten goed oppassen dat ze geen torenhoge boetes krijgen. Een Utrechtse medewerker van de Albert Heijn die ook zzp-taxichauffeur is, heeft een boete gekregen van maar liefst 4500 euro. Vanwege de combinatie van taxichauffeur en supermarkt-medewerker, heeft hij volgens de inspectie de rusttijden overtreden. Want rusttijd is dus niet â€˜geen taxi rijden’, maar hiervoor geldt ‘helemaal niet werken’, zo blijkt uit de zaak. Het is overigens zeer uitzonderlijk dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een boete oplegt omdat er te weinig rust is genoten vanwege een combinatie van twee verschillende banen.  

 

 

Dit gaat dan over een taxichauffeur maar de combinatie is bijna hetzelfde, ik weet niet of je het Mac D werk in moet voeren, maar het telt wel mee voor je diensttijd

 

 

Maar als T.S de ene dag voor de Mac werkt en de andere dag op een auto rijdt( zoals hij ons verteld heeft) is dit toch helemaal geen item.

Dan heeft hij meer dan genoeg rust .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik heb de stoute schoenen aan gedaan.

ik heb naar de politie in Driebergen gebeld en een gesprek gehad met personeelszaken.

daar heb ik de vraag gesteld hoe het zit met een dubbele baan uitgelegd waarom ik dit vraag.

ik stelde dat een agent die in het weekeinde of tijdens zijn of haar verlof een tweede baan had als vrachtwagenchauffeur.

zij wisten hiervan en rade het hun personeel af want het kan in conflict komen met hun baan tijdens een controle.

maar ze konden het niet verbieden.

toen ik stelde dat wanneer ze dan weer aan het werk gingen als politie ambtenaar ze geen voldoende rust hadden genoten.

was hun antwoord dat ze niet met de privé zaken van hun personeel gingen bemoeien.

ik kreeg de raad dat ook ik kan solisiteren als vrijwilliger bij de politie en word dan opgeroepen als ze iemand nodig hadden.

toen ik dan opmerkte dat dit in strijd was met mijn tijd en dat ik deze moest invoeren in mijn tacho als ik weer ging rijden.

was het antwoord je moet niet alles vertellen.

er zal geen enkele ambtenaar vragen of je wel werkelijk rust hebt gehad en dan zeg je ja en is het klaar.

maar wel rust invoeren bij het begin van het rijden.

moeten de agenten ook.

toen ik opmerkte dat ik dan fraudeer maakte hij een opmerking van moet zwart werken dan komt niemand er achter dat je een dubbele baan hebt.

ik zei prima ik wil bij de reserve politie maar wel zwart. verbrak hij de verbinding.

bewerkt door rik bos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is zo "knullig" allemaal he.

Een baantje bij de mac. daar kunnen ze moeilijk over doen,

maar je mag wel na je werk voor je oude vader of moeder zorgen die niet in aanmerking komt voor een bejaardentehuis  :stom:

 

En hoe zit dat nu met onze bijvoorbeeld Poolse collega's?

Mogen die dat wel  :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waarmede maar weer blijkt dat de gehele regelgeving en controle op het RTB achterhaald, onwerkbaar en tot op het bot reuze irritant is en totaal niet werkbaar is....

 

Kijk Eddy,regels moeten er zijn,daar kom je niet onderuit.

Maar als je je de regels niet eigen maakt blijft t een onwerkbare situatie.

Dat sommige regels te belachelijk zijn voor woorden ben ik met je eens,maar in het voorbeeld van T.S. praten we over een regel die nergens bevestigd word dat er op gecontroleerd zou worden,nl; t  verbod om je pauze op de bestuurdersstoel door te brengen.

 

Voorlopig is t een fabeltje,zou t wel zo zijn is t belachelijk,evenals een verbod om je wekelijkse rust in een cabine door te brengen.

 

IK heb zelf de regels nooit als onwerkbaar ervaren,natuurlijk piste ik ook wel eens naast de pot,wie niet.

Waar ik je wél gelijk in geef is dat met de komst van de digitach,de kontroles moeilijker te omzeilen zijn,en dat, doordat t moeilijker word de kluit te belazeren, t moeilijker word t werk te doen zoals wij dat graag zouden willen doen( zo flexibel mogelijk,met zo weinig mogelijk controle :D  :D )

 

Dat de regels er zijn ligt niet aan de digitach,dat is slechts een manier van registreren,"Vroegâhh"met de schijvenauto waren de regels exact t zelfde.

Ook kon de controleur in een oogopslag zien hoe een overtreding tot stand kwam en daar zijn coulance tonen,dat is niet meer;de computer registreert een overtreding en hij dient te bekeuren.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ik blijf het absurd vinden dat binnen de beroepsgroep en enkel binnen onze beroepsgroep zo'n inbreuk op jouw private leven wordt gedaan.

Een verklaring (juridisch) wat je buiten je werk om doet!

Weekend thuis  (vrij) moet je kunnen documenteren....

Te gek om los te lopen.

Deze regelgeving is zoals die er nu is totaal absurd doorgedraaid!

Tuurlijk dienen er regels te zijn, maar wat is er mis aan een regelgeving met logica en vrijheden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik blijf het absurd vinden dat binnen de beroepsgroep en enkel binnen onze beroepsgroep zo'n inbreuk op jouw private leven wordt gedaan.

Een verklaring (juridisch) wat je buiten je werk om doet!

Weekend thuis  (vrij) moet je kunnen documenteren....

Te gek om los te lopen.

Deze regelgeving is zoals die er nu is totaal absurd doorgedraaid!

Tuurlijk dienen er regels te zijn, maar wat is er mis aan een regelgeving met logica en vrijheden?

 Hoe kom je erbij dat je moet documenteren wat je buiten je werk om doet?

Tot voor kort moest je een door het bedrijf en jezelf getekende verklaring mee hebben( de vakantie brief) waarin je door een eenvoudeige keuze vink kon aantonen dat je niet op een voertuig gereden had wat onder 561/2006 valt.

Wat je precies uitgevroten had vroeg men nergens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Peter, je moet laten zien dat je een vrij weekend gehad hebt.

Je moet registreren dat je rust hebt gehad.....

Ach laat ook maar...

Zolang er nog chauffeurs zijn die hier de LOL nog van inzien, ik wil huin feestje niet bederven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou, je hoeft niet specifiek te documenteren wat je wel hebt gedaan maar wel wat je niet hebt gedaan (gewerkt), je moet kunnen aantonen dat je rust hebt genoten.

 

Ze hadden ook heel die regel weg kunnen laten en dat als je tachokaart niks registreert (omdat hij niet in de tacho zit) je automatisch iets anders hebt gedaan dan werken. 

 

Nee je moest dat niet aan kunnen tonen,je moest dat verklaren,das niet t zelfde.

Als jij met een ander auto gereden had( wat in theorie mogelijk is :D  :D ) en die schijven thuisliet,deze tijd als rust verklaarde, en weer met je eigen auto ging rijden,is t aan hun om te bewijzen dat jij géén rust hebt gehad. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Hoop dat de vakanties snel voorbij zijn, moet nodig eens over mijn 45 uurs rust praten, want die heb ik niet...

En ik val juist op op de snelweg, want ik denk dat ik de enige bent die 80 rijd.

ohhh, was jij dat voor mij afgelopen week :LOL:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden