[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Artikel 5, Arbeidstijdenwet


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

Afgelopen week was het druk op mijn nieuwe werkplek. Een DC aan de A50 in het Gelderse landschap ;)

 

Ik had de middag/ avonddienst (14 - 22 uur).

 

Er werd, i.v.m. de drukte plus een aanstaande, interne, verbouwing, een extra shift op zaterdagmorgen gedraaid.

 

Aangezien ik momenteel ieder werkuur kan gebruiken, wilde ik mij daarvoor aanmelden.

Helaas, dat kon wel maar mocht niet ivm arbeidstijd.. / regelgeving / risico op controle na een eventuele calamiteit..

 

Ok, jammer.. 'gelukkig' boden zij mij wel aan 2 uurtjes langer te mogen werken op vrijdagavond.

 

Enfin, ik zit het nu even na te lezen.. en als ik artikel 5, lid 2 en 3 juist interpreteer.. had ik wel de zaterdagochtend mogen werken.

Ik heb dan in de afgelopen 7 dagen 1x een rustperiode van 8 uur gemaakt. (ochtenddienst start om 6 uur.).

 

Heb ik het juist?

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/geldigheidsdatum_23-08-2015#Hoofdstuk5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij heb je gelijk,maar,,,,,,,,,

 Je moet wel rekenen dat je in een periode van 7 x 24 uur minstens 36 uur onafgebroken rust moet maken( art 5.2.a )

Je moet dus uitgaan van het begin van je shifts,hoe laat ben je daar mee aangevangen? en of je na de zaterdag shift die je wilt maken nog 36 uur onafgebroken rust kunt maken.( binnen 7 x 24 u na beeindiging van je vorige 36 uur rust)

 

T verneukeratieve hier is net als in de RTW (561/2006) je moet gaan rekenen vanaf t moment dat je met de werk begint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij heb je gelijk,maar,,,,,,,,,

 Je moet wel rekenen dat je in een periode van 7 x 24 uur minstens 36 uur onafgebroken rust moet maken( art 5.2.a )

Je moet dus uitgaan van het begin van je shifts,hoe laat ben je daar mee aangevangen? en of je na de zaterdag shift die je wilt maken nog 36 uur onafgebroken rust kunt maken.( binnen 7 x 24 u na beeindiging van je vorige 36 uur rust)

 

T verneukeratieve hier is net als in de RTW (561/2006) je moet gaan rekenen vanaf t moment dat je met de werk begint.

 

Bedankt voor de aanvulling.

 

Ik ben afgelopen maandag gestart met de middag/avond dienst. (14:00 uur) tot 22 uur

Op dinsdag niet gewerkt, woensdag 14 uur weer gestart. Lijkt mij dat ik dan dus op 36 uur rust kom.

Vervolgens woensdag en donderdag tot 23 uur gewerkt (8 arbeidsuren en 2x een 1/2 uur pauze, 9 uur aanwezig dus)

Vrijdag van 14 tot 24 uur gewerkt (ook 2x 1/2 uur pauze tussendoor.)

 

Aankomende week ochtenddienst, start om 6 uur maandagochtend.

 

Ik heb dan dus ook 36 uur 'rust' na mijn dienstweek, volgens mij. 

 

-------------------

 

Ik vraag het mede om het feit dat vanaf volgende maand ook 'verplicht' op zaterdag (1x per maand) gewerkt moet worden. Ik ben dan benieuwd hoe zij dat indelen.. Ik zou het jammer vinden als dit ten koste van een werkdag in de week voorafgaand aan de zaterdag (moet) gaan..

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had een heel stukje geschreven en toen dacht ach lama  ;)  

 

Het komt er in elk geval op neer dat ik zo met die info niets kan, zit hij op de auto staat hij in het magazijn wat heeft hij de laatste 2 weken gedaan  :confused:

 

Ik zit niet op 'een auto'.. Ben 'gewoon' (order)verzamelaar middels voice picking & een elektrische palletwagen.

 

Wat ik de laatste 2 weken gedaan heb? Stukje vrije tijd ivm vakantie van dochterlief en 8 dagen gewerkt.

Maar goed, wat ik de laatste 2 weken gedaan heb.. was ook geen vraag vanuit de teamleider. Denk dat die daar niet 123 bij stil staat.

 

Het gaat mij ook om de 'reguliere arbeidstijdenwet' en niet specifiek de rij- en rusttijden wetgeving waar 'jullie' mee te maken hebben.

 

 

@S&S.. wie weet spot ik je auto eens op de parking. Direct contact met chauffeurs zie ik niet zo snel gebeuren.. de kantine is al afgesloten zonder het bezit van het juiste pasje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh we hebben gevochten voor een 8 urige werkdag en 5 daagse werkweek en nu is dat weer niet goed  :confused:  maar weer terug naar verplicht 12 uur werken 6 dagen per week dan  ;) Er kan er maar een zo gek zijn en dat is de chauffeur, die heeft noot genoeg uren door zijn lage uurloon  :p

 

En Durashift, als jij niet al 6 dagen achter elkaar gewerkt hebt mag je die zaterdag gewoon werken, zou niet weten waarom niet.

Wie heeft er precies gevochten Ger?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goh we hebben gevochten voor een 8 urige werkdag en 5 daagse werkweek en nu is dat weer niet goed  :confused:  maar weer terug naar verplicht 12 uur werken 6 dagen per week dan  ;) Er kan er maar een zo gek zijn en dat is de chauffeur, die heeft noot genoeg uren door zijn lage uurloon  :p

 

 

 

 

"we"hebben niet hard genoeg gevochten Ger,of we waren met te weinig. :confused:

Want een "acht urige werkdag"hebben we nog steeds niet. :nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goh we hebben gevochten voor een 8 urige werkdag en 5 daagse werkweek en nu is dat weer niet goed  :confused:  maar weer terug naar verplicht 12 uur werken 6 dagen per week dan  ;) Er kan er maar een zo gek zijn en dat is de chauffeur, die heeft noot genoeg uren door zijn lage uurloon  :p

Ik denk dat dit, vanuit historisch perspectief, een goede zaak is geweest. Ben ik mijn Opa ook dankbaar voor.

Ik ben er ook niet op tegen dat de regelgeving bestaat, want die staat dus ook uitzonderingen toe.. het gaat mij erom dat de wetgeving dan wel juist geïnterpreteerd wordt.

Daarbij komt.. hoe groter een organisatie.. hoe strikter men soms is met bepaalde regels.. en deze soms ook 'met een bepaald doel' naar een bepaald belang interpreteert, denk ik.

Op zich zou ik er wel voorstander voor zijn om, voor mensen die méér willen werken in dienstbetrekking en daarin hun 'mannetje of vrouwtje' wel staan (grenzen aangeven, beloning afspreken) partijen (werkverlener en werknemer) onderling de wettelijke 'ruimte' opzoeken omdat dit hun, in deze fase van het leven, het beste past.

Voor mensen die hierin niet zo, noem het standvastig zijn, kan dan het bestaande kader van kracht blijven.

Zoals het wetsartikel al spreekt 'indien de bedrijfsomstandigheden dit vragen / verlangen' kan er afgeweken worden. Afwijking mag dus wat ruimer en individueler bepaald worden. Vind ik, in mijn belang en op dit moment in mijn leven ;)

 

En Durashift, als jij niet al 6 dagen achter elkaar gewerkt hebt mag je die zaterdag gewoon werken, zou niet weten waarom niet.

Bedankt voor je heldere antwoord.

Ik zal het woensdag aldaar eens bespreken.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zowel voor de wekelijkse als de dagelijkse rust in de Arbeidstijdenwet begin je telkens te tellen vanaf het beginmoment van de dagelijkse arbeid.

Handig om hiervoor te kijken naar de artikelen en schema's op mijn blog:

Dagelijkse rust: http://werktijden.blogspot.nl/2012/10/reken-met-atw-dagelijkse-rusttijd.html

Wekelijkse rust: http://werktijden.blogspot.nl/2012/10/reken-met-atw-wekelijkse-rusttijd.html

En nog veel meer verduidelijkingen.

Groet, Leejoobee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben benieuwd wat hun beweegreden is om je niet te laten werken, en wat mij betreft mag iedereen zich het apezuur werken als ze maar niet op mijn kosten ziek worden, en dat doen ze helaas wel met dit zorgstelsel.  ;)

Nee hoor Ger....

Ik zou niet willen dat een ander voor mijn kosten opdraait.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden