[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

digipas/chauffeurskaart


hobbychauffeur

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

en als je op een schijven auto rijd moet je ook de printjes bij je hebben van de dagen dat je hem gebruikt hebt de afgelopen 4 weken.

Dat is dus de grootste onzin die er is. Je gegevens staan op de pas. Wil iemand die graag zien dan dient hij daar aparatuur voor te hebben om die uit te lezen. Dat is zijn probleem, niet de jouwe.

Maar misschien zie ik dit verkeerd en kan jij eens een tekst uit de rijtijdenwet tonen waar het staat dat het wel moet? Hoop het niet voor mijn werkgever, want dan mag ie wel een pallet met printrolletjes gaan bestellen........

Het is wel België maar punt 9 staat het

9.1. Wanneer de bestuurder rijdt met een voertuig dat is uitgerust met een analoge tachograaf, moet hij op verzoek van de controleambtenaren bij een wegcontrole de volgende documenten kunnen tonen:

- de registratiebladen van de dag zelf en die welke de bestuurder de voorafgaande 28 dagen heeft gebruikt,

- de bestuurderskaart, indien hij houder is van een dergelijke kaart,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Waar staat dat, CornÄ—?

Die regel ben ik dan wel nieuwschierig naar, doe eens een linkje, als je wil?

Bij het/de IL&T staat er niks over vermeld op hun site.

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/vrachtauto/chauffeurs/wet_en_regelgeving/digitale_tachograaf/tachograafkaarten/

Ik kan het inderdaad ook nergens vinden, dat je die verplicht moet hebben. Wel is het zo, dat je niet met een voertuig met digitale tachograaf mag rijden als je geen digi kaart bezit.

Bij aanhouding kan een controleur in hun systeem gelijk zien, of je in het bezit bent van een geldige digikaart. Rij je op dat moment met een "oude schijven" auto, is er niets aan de hand dus, als je je schijven van de laatste 28 dagen maar tonen kunt (of een eventuele attest, van de ontbrekende dagen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

9.Wat wordt er gecontroleerd als de chauffeur afwisselend rijdt op een voertuig met een analoge en digitale tachograaf?

Belangrijke wijziging vanaf 1 januari 2008!!!!

9.1. Wanneer de bestuurder rijdt met een voertuig dat is uitgerust met een analoge tachograaf, moet hij op verzoek van de controleambtenaren bij een wegcontrole de volgende documenten kunnen tonen:

- de registratiebladen van de dag zelf en die welke de bestuurder de voorafgaande 28 dagen heeft gebruikt,

- de bestuurderskaart, indien hij houder is van een dergelijke kaart,

- alle handmatig opgetekende gegevens en afdrukken van de dag zelf en van de voorafgaande 28 dagen, zoals vereist uit hoofde van deze verordening en Verordening (EG) nr. 561/2006

9.2. Wanneer de bestuurder rijdt met een voertuig dat is uitgerust met een digitale tachograaf, moet hij op verzoek van de controleambtenaren bij een wegcontrole de volgende documenten kunnen tonen:

- de bestuurderskaart waarvan hij houder is,

- alle handmatig opgetekende gegevens en afdrukken van de dag zelf en van de voorafgaande 28 dagen, zoals vereist uit hoofde van de Verordening (EEG) nr .3821/85  en Verordening (EG) nr. 561/2006

- de registratiebladen voor de periode van de dag zelf en van de voorafgaande 28 dagen en waarin hij heeft gereden met een voertuig dat is uitgerust met een analoge tachograaf.

 

 

Als je dus geen kaart hebt, kun je die dus ook niet tonen. En dat is geen probleem als je alleen maar met een voertuig rijd met analoge tachograaf.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Dat is dus de grootste onzin die er is. Je gegevens staan op de pas. Wil iemand die graag zien dan dient hij daar aparatuur voor te hebben om die uit te lezen. Dat is zijn probleem, niet de jouwe.

Maar misschien zie ik dit verkeerd en kan jij eens een tekst uit de rijtijdenwet tonen waar het staat dat het wel moet? Hoop het niet voor mijn werkgever, want dan mag ie wel een pallet met printrolletjes gaan bestellen........

 

Jan, jij hebt hier volkomen gelijk. Als een controleur je gegevens van je pas lezen wil, is het aan hem om voor de aflees apparatuur te zorgen. Wel is het zo, dat als je met een voertuig rijd met digitachograaf, je over minimaal 2 extra rolletjes papier moet beschikken, zodat alles uitgeprint kan worden op dat moment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het antwoord is al geplaatst volgens mij. Indien je er een hebt moet j die ook bij je hebben als je op een schijven auto rijdt. Kan me eigenlijk niet voor stellen dat er beroeps chauffeurs zijn die niet in het bezit zijn van een digipas. Is het niet in onze cao geregeld dat de werkgever de kosten daarvan betaald?

Verzonden vanaf mijn aaifone 6 met tapakwats

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het antwoord is al geplaatst volgens mij. Indien je er een hebt moet j die ook bij je hebben als je op een schijven auto rijdt. Kan me eigenlijk niet voor stellen dat er beroeps chauffeurs zijn die niet in het bezit zijn van een digipas. Is het niet in onze cao geregeld dat de werkgever de kosten daarvan betaald?

Verzonden vanaf mijn aaifone 6 met tapakwats

Maar als zijn " door de weekse baas " geen digitale tachograven heeft hoeft ie daar ook geen pasjes voor aan te schaffen.

En als zijn "weekend baas" tegen hem zegt dat het voor eigen rekening is heeft ie 2 keuzes.

Maar tijdens zijn door de weekse werk moet hij zijn pasje wel bij zich hebben en kan hij bij die baas dus wel bekeurd worden voor overtredingen begaan bij zijn andere baas.

Kan een leuke discussie opleveren als die prent binnen komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar tijdens zijn door de weekse werk moet hij zijn pasje wel bij zich hebben en kan hij bij die baas dus wel bekeurd worden voor overtredingen begaan bij zijn andere baas.

Kan een leuke discussie opleveren als die prent binnen komt.

 

Lijkt me sterk !

De tachograaf is ook aangemeld door de baas (via zijn bedrijfskaart )als het goed is.

Dus er staat op je pas precies bij welke baas de overtreding begaan is  :ja:

Snelheid en rijtijden etc ben je zo wie zo persoonlijk verantwoordelijk voor

(als je baas die voor je betaald heb je gewoon een heeeeeeeele toffe baas  ;) )

 

Dus de boete's voor bedrijfseconomische delicten komen vanzelf bij de juiste baas terecht !!

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar met een beetje pech mag 1 van de bazen regelen dat er een verse chauffeur komt omdat jij niet goed zit met de rusttijden, en dan word het leuk, mag jij van baas doordeweeks in het weekend rijden bij de hobby baas.

Een ex collega heeft dit mee gemaakt en hij mocht zelf de kosten betalen, stond duidelijk in de reglementen dat hij verantwoordelijk was voor voldoende rust, dan maar een klant niet lossen of in overleg er overheen maar dan kreeg je het bevestigd via de boordcomputer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar met een beetje pech mag 1 van de bazen regelen dat er een verse chauffeur komt omdat jij niet goed zit met de rusttijden, en dan word het leuk, mag jij van baas doordeweeks in het weekend rijden bij de hobby baas.

Een ex collega heeft dit mee gemaakt en hij mocht zelf de kosten betalen, stond duidelijk in de reglementen dat hij verantwoordelijk was voor voldoende rust, dan maar een klant niet lossen of in overleg er overheen maar dan kreeg je het bevestigd via de boordcomputer.

 

Precies !!

Daar ben je zo wie zo als chauffeur ZELF verantwoordelijk voor

Je weekendbaas weet niet wat je door de weeks allemaal uitspookt maar mag er van uit gaan dat je voldoende rust hebt om voor hem te rijden !!

En andersom: je doordeweeks baas........

 

Sterker nog: als je dat bij mij zou flikken.........lig je er per direct uit want dan heb ik 0,0 niks nada aan je als chauffeur.

Ik mag er van uit gaan dat je normale dagen/uren kunt rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Precies !!

Daar ben je zo wie zo als chauffeur ZELF verantwoordelijk voor

Je weekendbaas weet niet wat je door de weeks allemaal uitspookt maar mag er van uit gaan dat je voldoende rust hebt om voor hem te rijden !!

En andersom: je doordeweeks baas........

 

Reken maar dat allebei de werkgevers ervan af weten. Beide moeten immers de digitale kaart gegevens opslaan. Dan zien ze gelijk dat er nog ergens anders gereden wordt.

Het klopt inderdaad wel, dat jij als chauffeur verantwoordelijk blijft voor je voldoende rust op de kaart

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou....als jij al 50 uur per week voor baas A rijdt en je krijgt een aanbod om in het weekend voor baas B te rijden.....voor 10 uur per week

 

Ga jij dan voor baas B werken ???

Terwijl JIJ weet dat je al 50 uur per week ergens anders rijdt ???

En dus voor baas B 4 uur TEKORT gaat komen ???

 

Dat kan baas B niet weten toch ? MAAR JIJ WEL.........en dus neem je dat weekend werk niet aan (mag ik hopen tenminste)

 

En transploft: ja je bazen kunnen het weten maar zie bovenstaande........JIJ bent er verantwoordelijk voor !!

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden